IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

UFO kraschplats

+5
Azgaron
cas
Pyret
TommyKillander
Zander_Lindstrom
9 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Gå ner

UFO kraschplats Empty UFO kraschplats

Inlägg av Zander_Lindstrom sön jul 22 2018, 21:48

Då var det dags att börja jobba på dioramat till mina figurer.
Har du missat tråden där jag byggde och målade figurerna, så finner du den här.

https://ipmsgoteborg.swedishforum.se/t5470-soldater-i-kemstridsdrakter-i-1-35

Jag hade lite idéer kring att göra antingen en kontaminerad sjö, en lastbil med radioaktiv last som kört av vägen eller några som undersöker ruiner efter en kärnvapenattack eller ett kraschat rymdskepp. Jag skrev på FB och bad folk hjälpa mig att välja och valet föll på ett kraschat rymdskepp. Oavsett vad man hade valt, så hade jag tyckt det varit ett intressant projekt. Smile

UFO kraschplats 37696610

Började med att besöka det lokala kärnkraftverket och bad om att få lite plutonium.   UFO kraschplats 1507288375
Eller så tog jag lite stenar, stelnat murbruk och gips och målade med kromfärg.  Rolling Eyes

UFO kraschplats 37583210

Skar ut basen också och gjorde ett par kratrar som delarna ska ligga i.

UFO kraschplats 37625911

Stenarna på lite närmare håll.

UFO kraschplats 37638111

Det här är en bit stelnat, eldfast murbruk. Jag slängde på lite oljefärg på själva stenen och skulle torka bort det med papper tänkte jag. Jo, tjena! Det gick inte få bort, så jag tog en pensel dränkt (ja, dränkt) i lacknafta och målade över för att det svarta skulle släppa på sina ställen. Resultatet blev något som ser ut som att det fått sig en rejäl wash. Tveksamt om jag kommer använda den biten på dioramat dock.

UFO kraschplats 37607410

Den här biten med gips tyckte jag såg väldigt intressant ut eftersom att den var så slät på ett par ställen. Det här är alltså gips som jag hällde rätt ut på gruset utanför garaget senast när jag göt gips till mina två senaste dion.

UFO kraschplats 37649810 

Dokumenterade inte hela processen här, men jag ska försöka gå igenom den med er så bildligt jag kan.
Började med att slänga på lite Tamiya Panel Line i svart, men tyckte att effekten blev lite för svag, så jag fick hitta på något nytt. Slängde då på lite fläckar med vinröd, limegrön och gult och gjorde lite streaks, men tyckte ändå det saknades något.
Då slängde jag på lite svart färg, på samma sätt som den förra stenen, och blendade och sedan så slängde jag på fler fläckar, mer lacknafta och lekte för fullt. Jag tycker det ser riktigt intressant ut. Som om delar av utomjordiskt flygbränsle läckt ut.

UFO kraschplats 37615210

Då var det dags för nästa bit med gips som det fastnat grus i botten på. Slängde på lite svart och mörkgrå akrylfärg över hela alltet. 

UFO kraschplats 37686210

Därefter tog jag lite gammal kabel och ett plasticard-rör och satte fast. Plasticard-röret eldade jag i botten på och tryckte fast och tryckte i en bit sladd där i också.

UFO kraschplats 37635810

Så tog jag och blandade ut lite spackel från Vallejo med vatten och slängde på. Detta gjorde jag för att jag skulle ha något som kunde binda samman allt som jag lagt dit. Trådarna låg lösa, det syntes limfläckar osv. så det var behövligt.
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

UFO kraschplats Empty Sv: UFO kraschplats

Inlägg av TommyKillander sön jul 22 2018, 22:15

Spännande! cyclops

cheers
Tommy
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

UFO kraschplats Empty Sv: UFO kraschplats

Inlägg av Pyret mån jul 23 2018, 04:44

Udda är härligt! Ska bli kul det här!  Smile
Pyret
Pyret


Till överst på sidan Gå ner

UFO kraschplats Empty Sv: UFO kraschplats

Inlägg av cas mån jul 23 2018, 10:55

Jojo! Detta är inga dåliga grejer alls det!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

UFO kraschplats Empty Sv: UFO kraschplats

Inlägg av Azgaron mån jul 23 2018, 12:23

Ska bli intressant att se vad det blir av det här!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

UFO kraschplats Empty Sv: UFO kraschplats

Inlägg av Marlin mån jul 23 2018, 13:38

Bra start Zander.
Det ska bli väldigt intressant att följa detta.
Och vad jag blev sugen på att se lite Arkiv-X nu. scratch

/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

UFO kraschplats Empty Sv: UFO kraschplats

Inlägg av Stefan E mån jul 23 2018, 15:35

Härligt att se detta "Arkiv X" avsnitt växa fram!  cheers

Kanonbra så här långt!   UFO kraschplats 1288785663 UFO kraschplats 1288785663 UFO kraschplats 1288785663


Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

UFO kraschplats Empty Sv: UFO kraschplats

Inlägg av Zander_Lindstrom mån jul 23 2018, 21:00

Tack så jättemycket för all respons under dagen, grabbar! Smile
Hoppas och tror att dagens post kommer falla er i smaken om ni vill ha lite oortodoxa saker. Smile
Here goes!

UFO kraschplats 37757610

Började med att måla vrakdelen med elektronik i svart. Onödigt att måla det igen kan tyckas? Japp, men man lär så länge man lever. Wink Dessutom så fastnar den svarta färgen dåligt på gips av någon anledning, men kromfärgen fastnade så den funkade väl som en bra grundfärg då. Jag har ju ingen vana av att måla om stenar till vrakdelar, så jag skyller på det. Very Happy

UFO kraschplats 37704110

Här är ett litet experiment jag gjorde medans färgen torkade. Stenen till vänster är den som jag målade med oljefärg igår och sedan slängde på lacknaftan, stenen till höger är en av de kromfärgade som jag målat från en vinkel med svart sprayfärg. Lite samma effekt, men man ser ändå vilken sten som det ligger mest jobb bakom (vänster).

UFO kraschplats 37646110

Inomhus igen och här har jag torrborstat stenar och kablar med "silver" och guld. Torrborstade sedan koppartrådarna i guld igen så att det skulle sticka ut lite från resten.

UFO kraschplats 37676410

Så slängde jag på lite MIG Ground - Desert Sand, ni vet samma sak (fast dry earth) som jag använde till mina dioraman med stenstatyerna och sedan på med gipsbitarna och stenarna. Jag gjorde småspillrorna av träkol.

UFO kraschplats 37700410

Så gjorde jag lite "bromsspår" genom att blanda i lite choco brown i sandmixen och lustigt nog så ser det mer eller mindre exakt ut som blandningen i den andra burken med "dry earth".  Rolling Eyes
Christer "cas" Andersson fick ett par liveuppdateringar på Facebook förut med där jag bad om lite konstruktiv kritik och han tyckte att bromsspåren på det nedersta svängde lite. Kommer fixa det mer imorgon tänkte jag. Smile

UFO kraschplats 37796110

Så var det dags för en liten drickapaus mellan med ölet från grannkommun' (staden iallafall). Smile

UFO kraschplats 37696611

Så satte jag fast första soldaten medans "sanden" fortfarande var våt. Till er som följt sista inlägget i byggtråden till dessa. Ja, gasmasken var sned och jag har rättat till det. Smile

UFO kraschplats 37631510

Lingonvecka i öknen? Någonstans irrar ett argt fruntimmer runt och slår ihjäl skallerormar och prärievargar, stäng dörrar och fönster...  Shocked
Nej då. Blandningen är fortfarande våt på bilden och mörknade när den torkade, sedan torrborstade jag lite mer mörkt i och skvätte med en pensel runt.

UFO kraschplats 37720910

Det här "giftet" var knappt att jag vågade ta i utan skyddshandskar själv, hehe. Det är Vallejo Still Water utblandade med 2-3 droppar Tamiya Light green.

UFO kraschplats 37674010

Det blev en pöl av drivmedel, biologiskt/kemiskt stridsmedel eller en levande organism av detta. Upp till betraktaren att avgöra, lite mystik återigen. Smile

UFO kraschplats 37727510

Och nu är det klart... för idag.

När jag refererar så mycket till "upp till betraktaren att avgöra", eller för att skapa mystik så gör jag det av en enkel anledning till det här dioramat. Folket som är där och undersöker har ingen aning om vad de stött på och jag vill att betraktaren ska tänka likadant utan att ha ett facit. Smile
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

UFO kraschplats Empty Sv: UFO kraschplats

Inlägg av Marlin mån jul 23 2018, 21:07

Wow. cyclops
Den där gröna sörjan var verkligen pricken över I:et. cheers

/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

UFO kraschplats Empty Sv: UFO kraschplats

Inlägg av Zander_Lindstrom mån jul 23 2018, 21:15

Marlin skrev:Wow. cyclops
Den där gröna sörjan var verkligen pricken över I:et.  cheers

/Bosse

Tack så mycket. Smile
Ja jag blev nöjd själv, Tamiyas Light Green (X-15) är ju verkligen jätteskarp och passade perfekt till detta. Om man skulle försöka förklara det för någon färgblind så skulle jag nog beskriva den nyansen som att den ser fruktansvärt giftig ut, men ändå som någonting som liknar någon god sås att hälla på glass eller något.
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

UFO kraschplats Empty Sv: UFO kraschplats

Inlägg av Zander_Lindstrom mån jul 23 2018, 22:21

Gick ut och gjorde ett par grejer till innan jag bestämde mig för att det fick räcka för idag.

UFO kraschplats 37425210

Målade nallebjörnen och en hjälm.

UFO kraschplats 37659010

Här är björnen och hjälmen på plats med och nu ser ni hur blodet ser ut i själva verket när allt torkat. Det enda jag gjort mer är att jag gjort lite spår så det ser ut som om något släpats bort.
Jag tog ett par närbilder på hjälmen när jag målat detaljerna, men de var spårlöst borta från min telefon...

UFO kraschplats Us-arm10

Jag målade den såhär iallafall. Tyvärr så tog jag en för ljus färg på det mörkbruna fältet och dessa försvann i princip när jag slängde på en brun wash. För sent att ändra nu.


UFO kraschplats 37672510

Slängde på lite mer grön sörja också eftersom att det sjunkt undan endel sedan jag var var ute sist.
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

UFO kraschplats Empty Sv: UFO kraschplats

Inlägg av glimturen mån jul 23 2018, 22:37

Mycket fräsigt!
Grön sörja gör susen!
cheers
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

UFO kraschplats Empty Sv: UFO kraschplats

Inlägg av Zander_Lindstrom mån jul 23 2018, 22:52

glimturen skrev:Mycket fräsigt!
Grön sörja gör susen!
cheers

Tack så mycket. Very Happy
Känner nu att jag borde köpa på mig lite mer "candy colors", kan du tänka dig liknande blandning fast med riktigt knallrosa, gul eller lila? Typ en krater på en måne och i kratern är där en rosa sjö.
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

UFO kraschplats Empty Sv: UFO kraschplats

Inlägg av Azgaron mån jul 23 2018, 22:55

Gott jobbat med diot! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

UFO kraschplats Empty Sv: UFO kraschplats

Inlägg av cas tis jul 24 2018, 08:23

Fantastiskt jobb!
Att det skulle bli grönt gunk inne bland all brôte hade jag ingen aning om men effektfullt är det, så det så.

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

UFO kraschplats Empty Sv: UFO kraschplats

Inlägg av Zander_Lindstrom tis jul 24 2018, 22:11

Tack så mycket, Håkan och Christer. Smile
Den gröna sörjan var faktiskt det enda som jag på förhand hade en plan på att det skulle vara där. Tyvärr så sjunker ju Vallejo Still Water rätt mycket medans det stelnar, men tycker att det blev hyfsat efter ytterligare en applicering igår kväll.

Här är dagens arbete.

UFO kraschplats 37762210

Började med att torrborsta sanden. Skillnaden blev inte jättestor, men tycker att det bidrog till helhetsintrycket.

UFO kraschplats 37695310

Och bromsspåren fick sig en torrborstning av en annorlunda nyans.

UFO kraschplats 37789510

Applicerade vitt lim utblandat med vatten fläckvis på sina ställen och slängde på Woodland Scenics gräspulver i form av "Burnt Grass" över fläckarna.

UFO kraschplats 37724310

Samma visa, men den här gången med rökspån (syns mest uppe i hörnen). Jag gjorde ingenting med rökspånen den här gången, tyckte redan de liknade dött gräs naturligt.
Jag har verkligen fått upp ögonen för rökspån och kan rekommendera att ni köper på er en påse. Smile
Vill man färgsätta det så får man blötlägga dem först och det är lite annorlunda att arbeta med, men när man väl lärt sig det så har man hittat något som man kan använda till mycket kul. Så kan man ju röka saker med det också.  Razz

UFO kraschplats 37807510

På med lite grästuvor och småsten och det är färdigt!... nästan iallafall.
Behöver fixa lite småsaker på det bara innan jag bestämmer mig för att det är färdigt. Gick över det med ögat förut och letade saker som måste åtgärdas, men jag kommer sätta mig ned imorgon också.
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

UFO kraschplats Empty Sv: UFO kraschplats

Inlägg av glimturen tis jul 24 2018, 23:35

Jag är stum!
UFO kraschplats 1927489404 UFO kraschplats 1288785663

glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

UFO kraschplats Empty Sv: UFO kraschplats

Inlägg av TommyKillander ons jul 25 2018, 13:41

Så jäkla coolt!! Cool Cool Cool

cheers
Tommy
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

UFO kraschplats Empty Sv: UFO kraschplats

Inlägg av Gigabyte tor jul 26 2018, 16:18

Mycket snyggt o kul att följa hur det växer fram 🌟🌟🌟🌟
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

UFO kraschplats Empty Sv: UFO kraschplats

Inlägg av Zander_Lindstrom fre jul 27 2018, 01:52

Glimturen: Tur att du kan skriva då iallafall! Wink Tack så mycket. Smile
Tommy & Gigabyte: Tack så mycket. Smile

Allting är i praktiken färdigt nu, jag har bara fyllt igen lite sprickor och dylikt sedan sist och har inte fotodokumenterat något av det.

Kommer bilder imorgon på det färdiga resultatet. Jag vill slänga på lite pigment på figurerna och måla kanterna först.
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

UFO kraschplats Empty Sv: UFO kraschplats

Inlägg av Zander_Lindstrom sön jul 29 2018, 21:24

Hej! Om någon undrar varför jag inte postat bilder på det färdiga resultatet än så ska jag förklara.

Vallejo Still Water har en tendens att dunsta och sjunka ihop rejält och jag har idag applicerat det tredje lagret med sörja, ska fortsätta tills dess att det ser ut som en pöl och inte som en smält chokladbit. Tillståndet just nu följer nedan, inför appliceringen av det här lagret så slängde jag på ett par droppar "Lemon Yellow" från Tamiya och hälde sedan på mixen med Still Water och Lime Green. Det gula skiner genom lite, men inte mycket. Bilder på det färdiga resultatet följer således när  jag är klar med pölen, tror det skulle bli lite tråkigt om jag bara postade bild på den hela tiden. Smile

UFO kraschplats 38008810
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

UFO kraschplats Empty Sv: UFO kraschplats

Inlägg av glimturen sön jul 29 2018, 23:06

Tålamod är en dygd! bounce bounce
Väntar med spänning på resultatet! cyclops
cheers
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

UFO kraschplats Empty Sv: UFO kraschplats

Inlägg av cas mån jul 30 2018, 16:07

Skam den som ger sig cheers
Håller tummarna för att det går bra!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

UFO kraschplats Empty Sv: UFO kraschplats

Inlägg av Zander_Lindstrom mån jul 30 2018, 17:32

Jorå, bra går det nog. Slängde på lager nr.5 förut, tror lager nr.6 gör susen sen. Wink
Men jag visste på förhand att Still Water avdunstar till förbannelse, Tommy K var ju inne på samma spår på sin stridsvagn i en annan tråd. Att det ska till fler än fem lager med VSW för att göra en liten pöl och att vänta 24 timmar mellan dem dessutom, det gillar jag inte. Tycker att en pöl borde ta max 3 lager för att bli snygg. 

Eftersom att detta tar sin lilla tid, så kanske man skulle ta och göra ett litet experiment? Pröva göra ett par pölar av vitlim och epoxylim och dokumentera resultatet. Ska nog ta och göra det, men ska jag posta det här då eller tycker ni jag ska göra en egen tråd utifall att någon vill söka efter det i framtiden?
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

UFO kraschplats Empty Sv: UFO kraschplats

Inlägg av Zander_Lindstrom ons aug 01 2018, 17:38

Sex lager senare...

UFO kraschplats 38217110
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

UFO kraschplats Empty Sv: UFO kraschplats

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Till överst på sidan


Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet