IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.

+6
linusorn
Zander_Lindstrom
TommyKillander
Stefan E
Gigabyte
Azgaron
10 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 1 av 9 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa

Gå ner

Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  Empty Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.

Inlägg av Marlin mån jul 23 2018, 09:43

Hejsan,

In the Works - Civilt måste väl vara rätt ställe att lägga upp en ny tråd på hur arbetet med att återställa köket i min stuga kommer att fortlöpa.
Så här ser eländet ut just nu.
Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  43527681962_88dd5ba647_h008 by Bosse Persson, on Flickr
Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  43574189421_a9469fbd3c_h009 by Bosse Persson, on Flickr
Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  43574193701_37994df0b4_h010 by Bosse Persson, on Flickr
Jag har brutit upp laminat golvet för jag hade trott att vattnet bara låg på det gamla linoleum golvet.
Men tyvärr så har det trängt ner under det också.
Så hela golvet måste brytas upp och torkas ut.

Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  28687045827_c55a383158_h011 by Bosse Persson, on Flickr
Så för att få rent golvytan i köket blev vi tvugna att flytta matbordet i matrummet.
Kylskåpet i hörnet gick sönder i vintras och väntar på bortforsling. Very Happy


Här kommer det bli en provisorisk matlagningsplats under hösten.
Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  43527698932_63fceecbdf_h012 by Bosse Persson, on Flickr

Medans fru och son tömmer köket passade jag på att börja renovera en altandörr.
Fönsterkittet var nästan helt borta så det är hög tid att kitta om detta fönster.
Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  43527702312_503e49e681_h013 by Bosse Persson, on Flickr

Badrums fönstret såg också lite trött ut i färgen, så det fick en grundmålning det också.
Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  43574207091_34f268e975_h014 by Bosse Persson, on Flickr
Och innan någon frågar så försöker jag inte måla huset i kamouflage, utan det är bara en provmålning för att se om vi ska måla om huset från blekgult till falurött.

När fru och son var klara med sitt fick jag tillgång till köket igen och kunde då skruva ner de skåpstommar vi faktiskt kommer att återanvända.
Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  43574209621_a8c982076c_h015 by Bosse Persson, on Flickr
Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  42669147485_35938f267f_h016 by Bosse Persson, on Flickr
Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  43574216261_1d14405c28_h017 by Bosse Persson, on Flickr

Provisoriumet på plats.
Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  41766238610_87d16949de_h019 by Bosse Persson, on Flickr
Med två kokplattor på bänken kommer vi klara hösten och vintern.

Utrivet, och nu väntar vi på att saneringsfirman ska komma och göra sitt.
Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  41766241960_0d24f59317_h020 by Bosse Persson, on Flickr

Nedmonteringen tog större delen av lördagen, men efter ett mycket väl behövligt bad i sjön blev det altanmys och grillning.
Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  42669153495_6c4047275f_h018 by Bosse Persson, on Flickr

Vad sägs om ett grillat ankbröst med lite grillade champinjoner och lite grönsaker. drunken
Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  28696385127_19bf37a1e0_h021 by Bosse Persson, on Flickr

Tanken är nu att sanieringsfirman kommer och tar bort allt skadat.
Sen ska jag få dit en rörmokare som får dra nya vattenledningar.
När han är klar med sitt så kommer svågern och jag att bygga ett nytt golv i köket.
Det måste bli klart innan hösten i år.

Sen under våren nästa år kommer vi att bygga ett helt nytt kök med nya vitvaror i köket.
Jag kommer även dra om all el i köket också.
Lika bra att göra det när man ändå måste bygga om allt.

Fortsättning följer.....

/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  Empty Sv: Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.

Inlägg av Azgaron mån jul 23 2018, 12:21

Bra start på byggprojektet! Ska bli kul att se hur det blir!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  Empty Sv: Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.

Inlägg av Marlin mån jul 23 2018, 12:45

Tack Håkan. Very Happy
Med en sommarstuga som är byggd på sextiotalet finns det alltid en massa renoveringsarbete att göra.
Synd bara att man inte har en sjö med pengar att ösa ur, och oändlig tillgång med tid för att göra sakerna också.
Om jag bara räknar mellan tummen och pekfingret så kan jag nog sysselsätta mig åtminstone tre somrar bara för att ta det mest akuta.
Fasaden och fönsterna har nog inte fått någon omvårdnad sedan nittiotalet. Sad

/Bosse

Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  Empty Sv: Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.

Inlägg av Matt_Public mån jul 23 2018, 13:56

Hujedamig, vilket ärkebök!  Shocked

Det förefaller emellertid klokt att ta tag i den samlade byken när ni nu ändå är i farten. Tur att åtminstone grillen håller sig varm och torr mitt i hela eländet.

Anka är för övrigt exakt hur gott som helst! drunken
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  Empty Sv: Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.

Inlägg av Marlin mån jul 23 2018, 14:08

Tack Matt. Very Happy
Jo det ser inte bra ut just nu, och värre lär det väl bli när väl golvet bryts upp.
Grillen har vi, och vi får hoppas nu att det inte införs grillningsförbud även i Uppland.
Än så länge får jag ju använda grillen på egen mark.

Tror nog att det kan bli ett ankbröst till i helgen, det var grymt gott och inte så värst dyrt heller.
Lidl tar just nu 99.-/kg för fryst ankbröst.

/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  Empty Sv: Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.

Inlägg av glimturen mån jul 23 2018, 22:33

Hujedamig vilket stök i kök!
Bra start på en dålig sak.
Håller tummarna för att det går bra.
Tur att grillen funkar som den skall!
sunny sunny
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  Empty Sv: Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.

Inlägg av Marlin tis jul 24 2018, 08:06

Tack Rickard. Very Happy
Det ska nog gå vägen.
Frågan är ju bara hur mycket det kostar, och hur lång tid det kommer att ta.
/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  Empty Sv: Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.

Inlägg av Gigabyte tor jul 26 2018, 15:13

Det blir ju en del stök med kök
Bytt mitt nu i våras men lämnade bort det arbetet

Mycket jobb men desto större glädje när det Står färdigt😃
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  Empty Sv: Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.

Inlägg av Marlin tor jul 26 2018, 15:36

Tack Kent. Very Happy
Jo visst blir det en massa bök, men som du säger.
När det är klart kommer man vara glad.

/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  Empty Sv: Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.

Inlägg av Stefan E tor jul 26 2018, 16:31

Vilket bös!

Köket är ju husets hjärta och man blir otroligt handikappad då det händer sådana här saker!

Vi hade en vattenläcka i köket i vår gamla lägenhet när vi bodde i Skäggetorp, för snart 20år sedan.

Som tur var, var lägenheten bredvid oss tom så vi fick låna köket där (det fanns bara två lägenheter per plan).

Köket tömdes, golvet bröts upp, en byggfläkt installerades, alla kökspryttlar fanns i lådor utspridda i två lägenheter och det var ett evigt letande.

För att inte tala om vilket oväsen den stora fläkten förde, dygnet runt i fyra veckor!

Vi behövde inte betala något och inget blev förstört så vi hade tur.

Orsaken?
En rörmokare hade bytt alla rören under diskbänken på uppdrag av hyresvärden men inte lyckats att få det tätt!

Ni får se fram emot att ni kommer att få ett nytt fint kök i slutändan, men det är ett bök när renoveringen pågår.

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  Empty Sv: Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.

Inlägg av TommyKillander tor jul 26 2018, 17:12

Hujedamig! Shocked

Vattenläckor är en av de tråkigare sakerna att råka ut för och köksrenovering är både slitsamt och dyrt...
Men förhoppningsvis går det att få ordning på det, så att det kanske i slutändan blir bättre än vad det var innan - man får ju möjligheten att fixa till sånt som man retat sig på Wink

cheers
Tommy

TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  Empty Sv: Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.

Inlägg av Marlin tor jul 26 2018, 18:04

Tackar mina Herrar. Very Happy
Jo visst är det jobbigt.
Men som ni säger, nu finns chansen att rätta till irritationsmoment.
Och det ska vi göra.
Inga underskåp med dörr och hyllplan kommer det bli.
Utan utdragsskåp så man kommer åt sakerna längst in längst ner.
Krypa på golvet börjar jag bli för gammal för.
Och dessutom blir det lättare att hålla ordning.
Nu när vi tömde hittade vi både pasta och pulversåser som gick ut 2010. Shocked Razz

/Bosse

Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  Empty Sv: Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.

Inlägg av Marlin mån jul 30 2018, 08:37

Hejsan,

Jag väntar fortfarande på att saneringsfirman ska höra av sig.
Men lite renoveringsarbete kan ju göra ändå.
Nytt fönsterkitt på altandörren.
Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  41920739890_108f20acac_h022 by Bosse Persson, on Flickr
Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  43013343044_9b92b0e788_h023 by Bosse Persson, on Flickr

Nu ska detta härda i 3-6 veckor innan det är övermålningsbart.
Vilket innebär att jag precis hinner måla dörren innan hösten kommer.

Fortsättning följer.

/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  Empty Sv: Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.

Inlägg av Marlin mån aug 27 2018, 08:19

Hejsan,
Som sagt har saneringsfirman varit i stuga och gjort sitt.
Och det blev en positiv överraskning.
Inget vatten hade läckt ner i trossbotten.
Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  30418552148_8593e1181a_h024 by Bosse Persson, on Flickr
Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  42477584710_fbf3678bd6_h025 by Bosse Persson, on Flickr
Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  42477590900_fd3c8669ae_h026 by Bosse Persson, on Flickr
Så rivningen blev som synes rätt minimal.

Vi kunde till och med använda spisen i helgen. cheers
Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  43568550374_03a7076e8b_h027 by Bosse Persson, on Flickr

Nu i veckan ska rörmokaren komma och göra sitt, sen är det min tur att härja runt i köket.
Jag kommer riva ut det gamla brädgolvet och lägga ett nytt av spånskivor.
Fortsättning följer.....
/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  Empty Sv: Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.

Inlägg av Azgaron tor aug 30 2018, 14:39

Snyggt! Kul när det går framåt! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  Empty Sv: Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.

Inlägg av Marlin tor aug 30 2018, 14:53

Tack Håkan. Very Happy
/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  Empty Sv: Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.

Inlägg av Matt_Public tor aug 30 2018, 14:54

Azgaron skrev:Kul när det går framåt! Smile
Just! Minimalt åtgärdsbehov är maximalt gynnsamt för arbetstakten Very Happy

Också: Djärvt av dig att att spackla så nära klardelarna. Razz
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  Empty Sv: Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.

Inlägg av Marlin tor aug 30 2018, 14:57

lol!

/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  Empty Sv: Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.

Inlägg av glimturen lör sep 01 2018, 22:20

Härlig med minimalt med åtgärder. Very Happy
cheers
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  Empty Sv: Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.

Inlägg av Marlin sön sep 02 2018, 12:33

Tack Rickard. Very Happy
/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  Empty Sv: Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.

Inlägg av Marlin tor sep 06 2018, 08:44

Så där ja. Very Happy
Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  43588422505_2480834455_h028 by Bosse Persson, on Flickr
Ett steg närmade ett nytt golv.
Jag tog ledigt i går för en "transportdag" och körde upp 15 golvspånskivor till stugan.
Nu i helgen börjar rivningen av den gamla köksinredningen och helgen efter hoppas jag att jag kan börja riva ut själva golvet och sen lägga ett nytt.

Fortsättning följer...... Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  853532160 Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  853532160

/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  Empty Sv: Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.

Inlägg av TommyKillander tor sep 06 2018, 19:46

Sedärja, här händer det grejjer!

Transport-dag är något som man lätt glömmer när man renoverar.... Det ryker lätt en hel dag om man skall mäta, planera, hyra släp, handla, lasta av hemma, lämna tillbaka släp.

Pust pes, jag blir trött bara jag tänker på det Razz

cheers
Tommy
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  Empty Sv: Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.

Inlägg av Marlin tor sep 06 2018, 21:21

Tack Tommy. Very Happy
Jo transport dagar behövs.
Jag har 11 mil enkel väg till stugan så det gäller att planera.
Men idag fick jag tag i en rörfirma som kommer och fixar rören i köket nästa fredag.
Så nu sitter jag och skriver shoppinglista för att handla allt jag behöver för att återställa köket till ett rum.
I morgon åker vi upp igen och på lördag ska allt utom diskbänken rivas.
Nästa torsdag ska jag köra upp allt som behövs till stugan.
Och när Hr Rörmokare är klar med sitt ska jag bygga nytt golv.
Om jag hinner nästa helg kommer jag även slipa väggar, spackla och måla.
Tur man har två veckor sparad semester.
Lite trist att det nu inte blir ledigt över jul och nyår.
Men ett nytt kök innan första advent smäller högre.

Fortsättning följer.
/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  Empty Sv: Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.

Inlägg av Azgaron fre sep 07 2018, 12:51

Bra med rejäl bil när man ska lasta sånt! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  Empty Sv: Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.

Inlägg av Marlin fre sep 07 2018, 12:55

Tack Håkan. Very Happy
Jo stort lastutrymme har klarat mig många gånger då jag saknar dragkrok på bilen.
Något som nästa bil måste ha.

/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  Empty Sv: Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 9 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet