AMT 1/25 Dodge Charger R/T 1971
+6
Stefan E
Zander_Lindstrom
cas
Azgaron
Janne.S
TommyKillander
10 posters
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: In The Works :: Civilt
Sida 4 av 4
Sida 4 av 4 • 1, 2, 3, 4
Sv: AMT 1/25 Dodge Charger R/T 1971
Snyggt jobbat Tommy!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: AMT 1/25 Dodge Charger R/T 1971
Azgaron skrev:Snyggt jobbat Tommy!
Håkan
Tack Håkan!
glimturen skrev:Tjusigt det där Tommy!
Tack Rickard!
Det har hänt noll och intet med bygget på ett tag nu, jag har inte gett upp utan har fokuserat på att få klart Villes rum de senaste veckorna. I lördags målade och tapetserade vi det sista och gjorde ett race på IKEA. Jag tillbringade 11 timmar i söndags med att montera en skjutdörrsgarderob, säng, skrivbord samt dra el och jag har gjort de sista installationerna idag.
Så nu vilar upp mig och samlar kraft för att ta tag i modellbygget igen senare i veckan
Tommy
TommyKillander
Sv: AMT 1/25 Dodge Charger R/T 1971
Halloj!
Idag fick jag faktiskt lite gjort på kärran
Jag sabbade lacken på bakre kofångaren när jag försökte limma dit den, så jag fick strippa all färg och måla om den. Sidospegeln fick en ny omgång färg också.
Blinkers på plats.
Fixade den skavda färgen på luftintaget
...och mattlackade hela den svarta delen
Tommy
Idag fick jag faktiskt lite gjort på kärran
Jag sabbade lacken på bakre kofångaren när jag försökte limma dit den, så jag fick strippa all färg och måla om den. Sidospegeln fick en ny omgång färg också.
Blinkers på plats.
Fixade den skavda färgen på luftintaget
...och mattlackade hela den svarta delen
Tommy
TommyKillander
Sv: AMT 1/25 Dodge Charger R/T 1971
Se det från den ljusa sidan, omlackering i den här skalan är åtminstone billigare.
Fräsigt blir det emellertid, oaktat vilket.
Fräsigt blir det emellertid, oaktat vilket.
Matt_Public- Master of DNF
Sv: AMT 1/25 Dodge Charger R/T 1971
Fint jobbat Tommy!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: AMT 1/25 Dodge Charger R/T 1971
Kul att ha dig tillbaka i byggbordet igen istället för tapetbordet!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: AMT 1/25 Dodge Charger R/T 1971
Hallå!
Det är deadline för bygget vid månadsskiftet så det är bara att stampa plattan i mattan och köra
Gjorde ett nytt försök att montera ihop bakre kofångaren - nu gick det bättre
Målade insidan av taket med UMP Black Primer
Gjorde ett försök att maskera pos-ljusen innan målning...
...men det sket sig!
Maskering av kromlister
...det här tar ju ett tag....
Använde plastfolie för att maskera insidan och större ytor
Åkey... efter 2 timmar kan vi måla i några sekunder
Inte perfekt - men det får duga
Körde trixet att använda en varm kniv för att skära loss rutan från gjutstammen istället för att klippa loss den med sprue-cuttern.
Hittills har det mesta gått på räls - men nu börjar problemen
Jag får inte chassiet och karossen att passa. Det tog 3 torrpassningsförsök att lokalisera kollisionen
Det är fästet till vindrutan som är problemet!
Prepare the Dremmel !
Jag har limmat in rutorna igen (eftersom dom lossnade) och nu får limmet torka tills imorgon. Fortsättning följer!
Tommy
Det är deadline för bygget vid månadsskiftet så det är bara att stampa plattan i mattan och köra
Gjorde ett nytt försök att montera ihop bakre kofångaren - nu gick det bättre
Målade insidan av taket med UMP Black Primer
Gjorde ett försök att maskera pos-ljusen innan målning...
...men det sket sig!
Maskering av kromlister
...det här tar ju ett tag....
Använde plastfolie för att maskera insidan och större ytor
Åkey... efter 2 timmar kan vi måla i några sekunder
Inte perfekt - men det får duga
Körde trixet att använda en varm kniv för att skära loss rutan från gjutstammen istället för att klippa loss den med sprue-cuttern.
Hittills har det mesta gått på räls - men nu börjar problemen
Jag får inte chassiet och karossen att passa. Det tog 3 torrpassningsförsök att lokalisera kollisionen
Det är fästet till vindrutan som är problemet!
Prepare the Dremmel !
Jag har limmat in rutorna igen (eftersom dom lossnade) och nu får limmet torka tills imorgon. Fortsättning följer!
Tommy
TommyKillander
Sv: AMT 1/25 Dodge Charger R/T 1971
"Om du vill du bli tagen på allvar, så får du börja maskera runt rutorna när du målar lister."
-Tommy Kilander
Sjukt bra verkligen, jag tror på den här bilen.
-Tommy Kilander
Sjukt bra verkligen, jag tror på den här bilen.
Zander_Lindstrom
Sv: AMT 1/25 Dodge Charger R/T 1971
Zander_Lindstrom skrev:"Om du vill du bli tagen på allvar, så får du börja maskera runt rutorna när du målar lister."
-Tommy Kilander
Sjukt bra verkligen, jag tror på den här bilen.
Tack, vi får se.... Det kan fortfarande skita sig kapitalt
Det är härifrån jag får ideerna
Hela byggserien är klart sevärd för bilbyggare.
Tommy
TommyKillander
Sv: AMT 1/25 Dodge Charger R/T 1971
Snyggt jobbat Tommy! Blev ju fint med listerna runt rutorna!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: AMT 1/25 Dodge Charger R/T 1971
Bah! All värdighet omintetgörs på ett förtjusande vis av Svampbob.Zander_Lindstrom skrev:"Om du vill du bli tagen på allvar [...]"
Matt_Public- Master of DNF
Sv: AMT 1/25 Dodge Charger R/T 1971
Oj vilket jobb för att måla listerna, men det blir snyggt!
glimturen
Sv: AMT 1/25 Dodge Charger R/T 1971
Okay, NU är det dags för slutmontering
Nöjd med att jag hittade orsaken till kollisionen fortsatte jag (någorlunda) glad i hågen med arbetet.
Men nu är det andra saker som inte passar
Denna gången var det passningsproblem i framvagnen där den möter sidoväggen i motorrummet
I detta läget så övergick bygget i "smocka ihop skiten, ta några bilder och förklara bygget avslutat"
Rensar upp lte slangar till HVACn
jag hade tänkt att använda blank ventilationstejp (metallisread tunn tape) till sidospegeln, men jag kunde inte hitta rullen så det fick blit köksfolie
Och efter det var den äntligen KLAR!
Så... Vad var det som gick åt skogen här då !?
Jag slipade igen lacken på ett par ställen. Dekalerna sitter över resta detaljer i plasten, vilket gjorde dem extra ömtåliga
Vindrutan var en katastrof. Det finns inget som håller den på plats i ovankant och belastningen när man kränger på karossen gjorde att den lossnade stup i kvarten
Färgrester i sprutan lösgjordes då jag sprejade på GX-100 löst i MLT
Frontspoilern var vriden och den lossnade under montering
Dom här delarna blev över - dom var för svåra att montera då jag brottades med att får karossen att passa med chassiet.
Jag kan nog inte skylla på kitet (förutom möjligtvis vindrutan). Detta är mitt första bilbygge och jag är van att bygga flyg och pansar där man bygger och löser passningsproblem innan man målar. Här är det tvärt om. Om man inte har torrpassat och löst alla problem innan man börjar måla så är det kört - det är försent all lösa där delarna är lackade och polerade...
Jag får ta detta med mig till nästa bil/mc-bygge helt enkelt.
Bildrutan nästa!
Tommy
Nöjd med att jag hittade orsaken till kollisionen fortsatte jag (någorlunda) glad i hågen med arbetet.
Men nu är det andra saker som inte passar
Denna gången var det passningsproblem i framvagnen där den möter sidoväggen i motorrummet
I detta läget så övergick bygget i "smocka ihop skiten, ta några bilder och förklara bygget avslutat"
Rensar upp lte slangar till HVACn
jag hade tänkt att använda blank ventilationstejp (metallisread tunn tape) till sidospegeln, men jag kunde inte hitta rullen så det fick blit köksfolie
Och efter det var den äntligen KLAR!
Så... Vad var det som gick åt skogen här då !?
Jag slipade igen lacken på ett par ställen. Dekalerna sitter över resta detaljer i plasten, vilket gjorde dem extra ömtåliga
Vindrutan var en katastrof. Det finns inget som håller den på plats i ovankant och belastningen när man kränger på karossen gjorde att den lossnade stup i kvarten
Färgrester i sprutan lösgjordes då jag sprejade på GX-100 löst i MLT
Frontspoilern var vriden och den lossnade under montering
Dom här delarna blev över - dom var för svåra att montera då jag brottades med att får karossen att passa med chassiet.
Jag kan nog inte skylla på kitet (förutom möjligtvis vindrutan). Detta är mitt första bilbygge och jag är van att bygga flyg och pansar där man bygger och löser passningsproblem innan man målar. Här är det tvärt om. Om man inte har torrpassat och löst alla problem innan man börjar måla så är det kört - det är försent all lösa där delarna är lackade och polerade...
Jag får ta detta med mig till nästa bil/mc-bygge helt enkelt.
Bildrutan nästa!
Tommy
TommyKillander
Sv: AMT 1/25 Dodge Charger R/T 1971
Snyggt bygge och läcker kärra trots alla problem med passning och annat!
Jo, det är helt klart ett lite annorlunda tänk som krävs vid bilbygge.
Håkan
Jo, det är helt klart ett lite annorlunda tänk som krävs vid bilbygge.
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: AMT 1/25 Dodge Charger R/T 1971
Azgaron skrev:Snyggt bygge och läcker kärra trots alla problem med passning och annat!
Jo, det är helt klart ett lite annorlunda tänk som krävs vid bilbygge.
Håkan
Tack Håkan
Nästa bil blir nog något helt annat, jag är sugen på att bygga Ronnie Petersons Lotus
Tommy
TommyKillander
Sida 4 av 4 • 1, 2, 3, 4
Liknande ämnen
» AMT 1/25 Dodge Charger R/T 1971
» 1971 Plymouth GTX (Revell)
» Dodge Challenger T/A 70 - Monogram 1/24
» Dodge Challenger T/A 70 - Monogram 1/24 Klar!
» Datsun Fairlady 240Z `1971 Safari Rally Winner´
» 1971 Plymouth GTX (Revell)
» Dodge Challenger T/A 70 - Monogram 1/24
» Dodge Challenger T/A 70 - Monogram 1/24 Klar!
» Datsun Fairlady 240Z `1971 Safari Rally Winner´
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: In The Works :: Civilt
Sida 4 av 4
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet
|
|