Första bygget...en JA37:a
+15
linusorn
flarpen
Marlin
Caverö
Janne.S
Tobhol
Gigabyte
cas
glimturen
Matt_Public
TommyKillander
Azgaron
Henrik Bergman
Stefan E
Järven
19 posters
Sida 11 av 17
Sida 11 av 17 • 1 ... 7 ... 10, 11, 12 ... 17
Sv: Första bygget...en JA37:a
Dags för en uppdatering av bygget.
Inget direkt jättespännande, men det som har hänt är väl i grova drag:
Limmat fast mässingsluckan för Akankylning.
Limmat in reverseringsklaffar i utblås.
Limmat fast "motorns bakre del" med efterbrännkammare och utblås.
Tillverkat undre stag till insug då dessa inte följde med byggsatsen, även limmat dit dessa.
Limmat fast hjulhus på undre vingdelar.
Limmat dit övre och undre del av vingar, fick torrpassa rätt mycket och slipa på resinhjulhusen för att det inte skulle bli glipor mellan over/undervinge och mellan vinge och kropp.
Limmat dit korppsbalkar S7V & S7H av resin, fick torrpassa rätt mycket och värma balkarna över ett stearinljus för att få dom att inte ha glipor mot flygplanskroppen utöver modifieringen av framkanter som jag gjorde tidigare i tråden.
Filat hack för gångjärn och passat in resinroder mot vingar, har dock inte limmat dit dom ännu.
Slipat kropp och vingar med 1200 våtslip och 000 trollull för att ytan var lite väl "grov" i min smak.
Riktat vingar med varmluftpistol det lilla som behövdes för att det skulle bli rakt.
Lagt i spackel utspätt med sprit i den lilla springa som blev mellan kropp och vingar, sen var det bara att torka bort överflödet med topps och papper så blev det ingen slipning att tala om.
Limmat tunna plastbitar på sidorna av balkar R7H,R7V,V7H och V7V för att efterlikna att dom är lite utbuktande mellan "fästpunkterna" för lavett, syns dock inte på dessa bilder då plasten var genomskinlig.
Inget direkt jättespännande, men det som har hänt är väl i grova drag:
Limmat fast mässingsluckan för Akankylning.
Limmat in reverseringsklaffar i utblås.
Limmat fast "motorns bakre del" med efterbrännkammare och utblås.
Tillverkat undre stag till insug då dessa inte följde med byggsatsen, även limmat dit dessa.
Limmat fast hjulhus på undre vingdelar.
Limmat dit övre och undre del av vingar, fick torrpassa rätt mycket och slipa på resinhjulhusen för att det inte skulle bli glipor mellan over/undervinge och mellan vinge och kropp.
Limmat dit korppsbalkar S7V & S7H av resin, fick torrpassa rätt mycket och värma balkarna över ett stearinljus för att få dom att inte ha glipor mot flygplanskroppen utöver modifieringen av framkanter som jag gjorde tidigare i tråden.
Filat hack för gångjärn och passat in resinroder mot vingar, har dock inte limmat dit dom ännu.
Slipat kropp och vingar med 1200 våtslip och 000 trollull för att ytan var lite väl "grov" i min smak.
Riktat vingar med varmluftpistol det lilla som behövdes för att det skulle bli rakt.
Lagt i spackel utspätt med sprit i den lilla springa som blev mellan kropp och vingar, sen var det bara att torka bort överflödet med topps och papper så blev det ingen slipning att tala om.
Limmat tunna plastbitar på sidorna av balkar R7H,R7V,V7H och V7V för att efterlikna att dom är lite utbuktande mellan "fästpunkterna" för lavett, syns dock inte på dessa bilder då plasten var genomskinlig.
Järven
Sv: Första bygget...en JA37:a
Snyggt! Den här känns som att den kommer att bli riktigt bra!
_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
Sv: Första bygget...en JA37:a
Gott jobbat! Artar sig fint!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: Första bygget...en JA37:a
Tack, tack.
Har småpillat vidare med att såga loss resin-canader och passat in dom mot kroppen.
Var bra passform här.
Har även passat in fenorna som ska limmas hängande.
Har borrat lite kylhål i trianglarna av plast som ska sitta på var sida om urblåst.
Även hål för lanterna har borrats, som hade jag tänkt mig tillverka av knappnålshuvuden doppade i klarlack.
Velar fortfarande om jag ska använda Etsade eller plasttrianglarna, båda har sina för och nackdelar.
Plasten har dom upphöjningar som orginalet har (om än lite sparsamt) men inte dom hål som ska vara så dom måste i så fall borras mitt i dom små upphöjnigarna vilket är rätt pilligt.
Funderar på att försöka med en uppvärmd nål.
Etsen har hålen men inte upphöjningen så där får man hitta på någon lösning, dessutom lite för stor för att passa i hålen där dom ska sitta så dom lägger sig som ett lock utanpå, måste filas eller kantvikas för att få plats.
Vi får se vilken väg man väljer.
Har småpillat vidare med att såga loss resin-canader och passat in dom mot kroppen.
Var bra passform här.
Har även passat in fenorna som ska limmas hängande.
Har borrat lite kylhål i trianglarna av plast som ska sitta på var sida om urblåst.
Även hål för lanterna har borrats, som hade jag tänkt mig tillverka av knappnålshuvuden doppade i klarlack.
Velar fortfarande om jag ska använda Etsade eller plasttrianglarna, båda har sina för och nackdelar.
Plasten har dom upphöjningar som orginalet har (om än lite sparsamt) men inte dom hål som ska vara så dom måste i så fall borras mitt i dom små upphöjnigarna vilket är rätt pilligt.
Funderar på att försöka med en uppvärmd nål.
Etsen har hålen men inte upphöjningen så där får man hitta på någon lösning, dessutom lite för stor för att passa i hålen där dom ska sitta så dom lägger sig som ett lock utanpå, måste filas eller kantvikas för att få plats.
Vi får se vilken väg man väljer.
Järven
Sv: Första bygget...en JA37:a
Hmmm, det var lite klurigt, men plastbitarna har ju ett bättre djup i sig så det är nog det bästa alternativet trots allt.
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Första bygget...en JA37:a
+ 1 på cas! Jag hade nog valt plasten.
_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
Sv: Första bygget...en JA37:a
Det var lite marigt att passa in och limma fenor och resinroder så dom hamnar som man önskar, nåja med lite tålamod, riktning med varmluftspistol, fil och lim så går det.
Dittejpade omrörningspinnar donerade från hörnan vid jobbets kaffemaskin fick agera stöd så det hamnar kant-i-kant.
Borrade hål i vingrodrens bakkant för att fästa knappnålshuvuden doppade i klarlack som lanternor, glömde ta bild på det.
Ska slutföra roderlimningen och få dit bukfenan sen så tänkte jag ge mig på att smycka huven lite med reglage, lister och kablar innan jag limmar dit den innan det är dags för grundmålning.
(Om den nu ska bli stängd, velar fortfarande om att kanske ha den öppen.)
Dittejpade omrörningspinnar donerade från hörnan vid jobbets kaffemaskin fick agera stöd så det hamnar kant-i-kant.
Borrade hål i vingrodrens bakkant för att fästa knappnålshuvuden doppade i klarlack som lanternor, glömde ta bild på det.
Ska slutföra roderlimningen och få dit bukfenan sen så tänkte jag ge mig på att smycka huven lite med reglage, lister och kablar innan jag limmar dit den innan det är dags för grundmålning.
(Om den nu ska bli stängd, velar fortfarande om att kanske ha den öppen.)
Senast ändrad av Järven den sön apr 05 2020, 19:18, ändrad totalt 6 gånger
Järven
Sv: Första bygget...en JA37:a
glimturen skrev:+ 1 på cas! Jag hade nog valt plasten.
Borrad plast blev det, bild kommer senare när det är målat och lanternor monterat.
Järven
Sv: Första bygget...en JA37:a
Huven skall vara öppen! En sån fin cockpit får inte gömmas.
Senast ändrad av cas den tor apr 09 2020, 07:04, ändrad totalt 1 gång
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Första bygget...en JA37:a
Det där ser ruskigt najs ut alltså!
_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
Sv: Första bygget...en JA37:a
Snyggt jobbat Järven!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: Första bygget...en JA37:a
Tack, tack.
Har smyckat huven med lite inre lister och detaljer som huvöppning mm, främre huven ditlimmad efter att kanterna målats svarta för att undvika att limmet syns.
Främre huven fick även en inre silverfärgad kantlist.
Backspeglarna limmar vi dit senare.
Har börjat maskera hjulhus, ebk, mm för primer och målning, ett jäkla pill men snart så....
Har smyckat huven med lite inre lister och detaljer som huvöppning mm, främre huven ditlimmad efter att kanterna målats svarta för att undvika att limmet syns.
Främre huven fick även en inre silverfärgad kantlist.
Backspeglarna limmar vi dit senare.
Har börjat maskera hjulhus, ebk, mm för primer och målning, ett jäkla pill men snart så....
Senast ändrad av Järven den tis maj 05 2020, 20:45, ändrad totalt 3 gånger
Järven
Sv: Första bygget...en JA37:a
Ser riktigt bra ut!
_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
Sv: Första bygget...en JA37:a
Åååååh, snart skall det bli färg
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sida 11 av 17 • 1 ... 7 ... 10, 11, 12 ... 17
Liknande ämnen
» Tarangus 1/48 JA37 Viggen
» JA37 Viggen Jetmads 1/32
» Andra bygget...en vägbas klargöringsplats.
» Sinkmarks galore och nostalgi...
» Tarangus JA37
» JA37 Viggen Jetmads 1/32
» Andra bygget...en vägbas klargöringsplats.
» Sinkmarks galore och nostalgi...
» Tarangus JA37
Sida 11 av 17
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet