Heller 1/72 Saab A32 Lansen
+4
Matt_Public
glimturen
Azgaron
Patrik K
8 posters
Sida 1 av 1
Heller 1/72 Saab A32 Lansen
Halloj byggers och glad midsommarhelg på er!!
Kom mig för att fotografera ett av mina färdiga alster ute i solskenet häromdagen och kom då på att jag ju faktiskt har byggbilder på detsamma (är ett tag sen men i alla fall...), så här kommer det en byggstory med några små inslag av scratchbygge minsann!
De flesta vet nog vad en 32 Lansen är för något, men om inte så varsågod: SAAB 32 Lansen
Hade kommit en bit på bygget så pilotbaljan är på plats och kroppen är ihoplimmad, nu kom dessutom det första infallet av scratchbygge!
Eftersom det inte finns någon som helst tillstymmelse till interiör (förutom cockpit) på modellen som fick jag för mig att göra något som kan liknas vid en luftkanal.
Klippte ut två plasticardbitar i lagom och lika längd, limmade ihop dom i ena änden och sedan vardera ände till respektive sida av kroppen och violà!!
För 1/72 så räcker det gott och väl, urfasningen i bakändan är gjord för att hjulhuset ska få plats.
För säkerhets skull så la jag i rejält med nosvikt med!
Cockpiten är sedvanligt Saab-grön med diverse alu-grå inslag.
Sen var det dags för spackel...…
Efter slipning så blev det inte så pjåkigt.
Sen var det dags för utblåset, gjorde två jack för att simulera öppet munstycke, fick det hela att se lite mer intressant ut tycker jag.
2 x knallpallar med scratchade utskjutningshandtag stod näst på tur.
Dekalerna på stolarna kommer från Robert Bergwalls (MooseRepulicDecals) Lansen-ark 72001.
På plats! Petade även dit kartläsarens skyddsglas när jag ändå var i området
Så där, nu skall jag hålla er på halster en litet tag, får inte bli för mycket av det goda på en gång!
Vi hörs när vi syns!!
/Patrik
Kom mig för att fotografera ett av mina färdiga alster ute i solskenet häromdagen och kom då på att jag ju faktiskt har byggbilder på detsamma (är ett tag sen men i alla fall...), så här kommer det en byggstory med några små inslag av scratchbygge minsann!
De flesta vet nog vad en 32 Lansen är för något, men om inte så varsågod: SAAB 32 Lansen
Hade kommit en bit på bygget så pilotbaljan är på plats och kroppen är ihoplimmad, nu kom dessutom det första infallet av scratchbygge!
Eftersom det inte finns någon som helst tillstymmelse till interiör (förutom cockpit) på modellen som fick jag för mig att göra något som kan liknas vid en luftkanal.
Klippte ut två plasticardbitar i lagom och lika längd, limmade ihop dom i ena änden och sedan vardera ände till respektive sida av kroppen och violà!!
För 1/72 så räcker det gott och väl, urfasningen i bakändan är gjord för att hjulhuset ska få plats.
För säkerhets skull så la jag i rejält med nosvikt med!
Cockpiten är sedvanligt Saab-grön med diverse alu-grå inslag.
Sen var det dags för spackel...…
Efter slipning så blev det inte så pjåkigt.
Sen var det dags för utblåset, gjorde två jack för att simulera öppet munstycke, fick det hela att se lite mer intressant ut tycker jag.
2 x knallpallar med scratchade utskjutningshandtag stod näst på tur.
Dekalerna på stolarna kommer från Robert Bergwalls (MooseRepulicDecals) Lansen-ark 72001.
På plats! Petade även dit kartläsarens skyddsglas när jag ändå var i området
Så där, nu skall jag hålla er på halster en litet tag, får inte bli för mycket av det goda på en gång!
Vi hörs när vi syns!!
/Patrik
Patrik K
Sv: Heller 1/72 Saab A32 Lansen
Snyggt jobbat Patrik! Ser fram emot fortsättningen!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Trivsam start!
Azgaron skrev:Snyggt jobbat Patrik! Ser fram emot fortsättningen!
Håkan
glimturen skrev:Trivsam start!
Matt_Public skrev:Trivsam trådstart. Glad Midsommar!
Tackar tackar mina herrar!
Suget efter en Tarangus Jakt-Lansen blir mer och mer påtagligt...
Patrik K
Åhå? En sommarlans?
Det funkar då fint till jordgubbarna!
Du använde spackel rätt frikostigt, tänker du ritsa om hela modellen också?
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
cas skrev:Åhå? En sommarlans?
Äter ju inte jordgubbar men det funka lika bra till glass!
Det är ju både försänkta (roderytor) och upphöjda panellinjer (allt annat) och efter lite allvarsamt funderande så slipade jag helt sonika ner alla upphöjda och lät det vara så...gav en aerodynamisk och slät yta!
Patrik K
Snyggt jobbat med din Lansen, Patrik!
Detta blir finemang i sommarvärmen
Tommy
Tommy
TommyKillander
TommyKillander skrev:Snyggt jobbat med din Lansen, Patrik!
Tommy
Stefan E skrev:Snyggt jobbat, Patrik!
Stefan
Man får tacka!
Patrik K
Jahapp, del två då!
Då var det dags att kombinera flygkropp, vingar och stabbar.
Givetvis gör sig ett svarvat pitotrör sig bättre än originalet i plast!
Ett reflektorsikte knåpades ihop också.
Diverse luftintag monterades, för att få illusionen av ett inlopp så drog jag helt enkelt några drag med en nålfil snett nedåt i biten, blev rätt sjysst effekt
Scratchdags! "Man tager om man så hafva kan" som fröken Warg sa, de ursprungliga lyktorna på de främre landställsluckorna gick inte att uppbåda så jag fick helt sonika ta lasersensorerna från två gamla Paveway som låg i skrotburken, bidde rätt bra ändå.
Huvdelarna kom på plats, dock inte helt smärtfritt...spackel och slipning löste det dock.
Det sitter ju en målkamera vid vänster vingrot och den ville jag ha med så badabing badabom...Tadaaa!
(den syns lite kasst men den sitter där )
Efter ytterligare några omgångar slipning så var det sålunda dags för tvättning (gnor av med Isopropanol innan målning) och primer, använde Akans akrylprimer som är svagt lila i färgen.
Målade huvramarna alu-grå också.
Målningsdags!! Började med nosen som blev sedvanligt svart (all målning sker för övrigt medelst hårig pinne ), sen lite maskering för nosbandet som blev blått och sedan efter några fler penseldrag så kunde jag stolt beskåda en klassiskt grönbrun-färgad A32A Lansen i all sin skinande klarlacksglans redo att dekaleras!!
Granna spiror skall hon ju ha att stå på också!
Då var bygg och målningsmomentet till ända och det var dags för dekaler, men vad det blev för individ, ja det får ni se i bildrutan!
Tack för titten!
/Patrik
Givetvis gör sig ett svarvat pitotrör sig bättre än originalet i plast!
Ett reflektorsikte knåpades ihop också.
Diverse luftintag monterades, för att få illusionen av ett inlopp så drog jag helt enkelt några drag med en nålfil snett nedåt i biten, blev rätt sjysst effekt
Scratchdags! "Man tager om man så hafva kan" som fröken Warg sa, de ursprungliga lyktorna på de främre landställsluckorna gick inte att uppbåda så jag fick helt sonika ta lasersensorerna från två gamla Paveway som låg i skrotburken, bidde rätt bra ändå.
Huvdelarna kom på plats, dock inte helt smärtfritt...spackel och slipning löste det dock.
Det sitter ju en målkamera vid vänster vingrot och den ville jag ha med så badabing badabom...Tadaaa!
(den syns lite kasst men den sitter där )
Efter ytterligare några omgångar slipning så var det sålunda dags för tvättning (gnor av med Isopropanol innan målning) och primer, använde Akans akrylprimer som är svagt lila i färgen.
Målade huvramarna alu-grå också.
Målningsdags!! Började med nosen som blev sedvanligt svart (all målning sker för övrigt medelst hårig pinne ), sen lite maskering för nosbandet som blev blått och sedan efter några fler penseldrag så kunde jag stolt beskåda en klassiskt grönbrun-färgad A32A Lansen i all sin skinande klarlacksglans redo att dekaleras!!
Granna spiror skall hon ju ha att stå på också!
Då var bygg och målningsmomentet till ända och det var dags för dekaler, men vad det blev för individ, ja det får ni se i bildrutan!
Tack för titten!
/Patrik
Patrik K
En i det närmaste hejvild framgångskavalkad!
Matt_Public- Master of DNF
Snyggt byggt och målat!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hej, vad det går....
Riktigt snyggt förbättringsarbete!
Lycka till med dekaler och vädring
Tommy
Tommy
TommyKillander
Jo men tjenare!
Från trådstart till dekaler på knappt nån tid alls?
Utsökt jobbat!
Utsökt jobbat!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Matt_Public skrev:En i det närmaste hejvild framgångskavalkad!
Azgaron skrev:Snyggt byggt och målat!
Håkan
Stefan E skrev:Läcker Lansen!
Stefan
TommyKillander skrev:Hej, vad det går....
Tommy
Man tackar, man tackar
Den är ju faktiskt inte så himla pjåkig Hellers Lansen, man får kavla upp ärmarna lite men det är väl det som är tjusningen med vår hobby, allt kan ju inte vara Tamiya liksom
/Patrik
Patrik K
cas skrev:Jo men tjenare!
Utsökt jobbat!
Den byggdes ju för 3-4 år sedan så det har ju snarare tagit väääääldigt lång tid att komma till det här stadiet
Patrik K
linusorn skrev:Ser med spänning fram mot slutet, snyggt byggt och målat
Tackar! Nu behöver du inte vänta längre!
Färdig!!
/Patrik
Patrik K
Liknande ämnen
» SAAB Lansen
» Saab J-32B/E Lansen - HobbyBoss 1:48
» Heller Lansen 1/72
» Tarangus 1/72 SAAB J32B/E Lansen
» Saab A32 Lansen - F14 Halland - Heller 1/72
» Saab J-32B/E Lansen - HobbyBoss 1:48
» Heller Lansen 1/72
» Tarangus 1/72 SAAB J32B/E Lansen