Saab A 32A Lansen Heller 1/72
+4
Stefan E
Azgaron
Matt_Public
Patrik K
8 posters
Sida 1 av 1
Saab A 32A Lansen Heller 1/72
Då var den klar!
Ett bygge som jag faktiskt njutit riktigt mycket av att göra, har ju några fler Heller-Lansar i stashen så en S32 får det bli nån dag framöver också.
Individen jag valde att göra är Blå Ivar från F6 med en lite speciell märkning på fenan då den ingick i den s.k "Sävåsgruppen".
Info om Sävåsgruppen:
"Sävåsgruppen kom till under 1963 och utgjordes av förare ur F6 under ledning av löjtnant Ivar Sävås.
Inför flygdagen i maj 1964 hade man låtit märka upp fyra flygplan med en vit fena som pryddes av en Lansen silhuett i röd dayglo med svart utlinjering.
Före uppvisningen uppmärksammades detta av ett högre befäl vilken omgående förbjöd flygning med denna märkning.
Byte till andra flygplan fick bli lösningen. Obekräftade uppgifter säger att man flög en eller flera repetionsflygningar med märkningen innan den uppmärksammades enligt ovan.
Gruppen, som var en fyrgrupp, hade i sitt program en mycket uppskattad manöver som kallades masken.
Den gick ut på att flygplanen flög på kollon och ettan respektive trean girade vänster, medan tvåan och fyran girade höger. Detta skedde växelvis med ganska snabba växlingar varför kolonnen såg ut slingra sig fram som en mask."
Lite tråkigt befäl som förbjöd märkningen, men kul att Robert Bergwall tog med den på dekalarket
Info om flygplanet:
A 32A
Typ SAAB 32A Lansen
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 32.194
Levererat till F 6 1957-10-24. Leverans via CVA. Modifiering, komplettering av utrustning.
Godkänt 1957-10-30
Märkning 6-blå I (1961-10-12)
Märkning 6-20. Ommärkning enligt fo A nr 11 daterad 1964-05-11 gällande från och med 1964-06-01
Överlämnat till F 11 1972-06-16
Märkning 11-53
Totalhaveri 1976-05-03 vid Stigtomta.
Besättningen, ff kapten N. Östen I. Alriksson (FFSU). fnav kapten Bengt A. J. Johansson (AFT) räddade sig med fallskärm.
Kasserat 1977-04-20. Drifttid total 1804,63 tim. Med motor typ RM5A nr 6341, ebk typ 55 nr 5782.
Nog med info nu och över till det väsentliga, bilderna!!
Sådär gott folk, då tackar jag för titten den här gången och på återseende med andra projekt!
/Patrik
Ett bygge som jag faktiskt njutit riktigt mycket av att göra, har ju några fler Heller-Lansar i stashen så en S32 får det bli nån dag framöver också.
Individen jag valde att göra är Blå Ivar från F6 med en lite speciell märkning på fenan då den ingick i den s.k "Sävåsgruppen".
Info om Sävåsgruppen:
"Sävåsgruppen kom till under 1963 och utgjordes av förare ur F6 under ledning av löjtnant Ivar Sävås.
Inför flygdagen i maj 1964 hade man låtit märka upp fyra flygplan med en vit fena som pryddes av en Lansen silhuett i röd dayglo med svart utlinjering.
Före uppvisningen uppmärksammades detta av ett högre befäl vilken omgående förbjöd flygning med denna märkning.
Byte till andra flygplan fick bli lösningen. Obekräftade uppgifter säger att man flög en eller flera repetionsflygningar med märkningen innan den uppmärksammades enligt ovan.
Gruppen, som var en fyrgrupp, hade i sitt program en mycket uppskattad manöver som kallades masken.
Den gick ut på att flygplanen flög på kollon och ettan respektive trean girade vänster, medan tvåan och fyran girade höger. Detta skedde växelvis med ganska snabba växlingar varför kolonnen såg ut slingra sig fram som en mask."
Lite tråkigt befäl som förbjöd märkningen, men kul att Robert Bergwall tog med den på dekalarket
Info om flygplanet:
A 32A
Typ SAAB 32A Lansen
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 32.194
Levererat till F 6 1957-10-24. Leverans via CVA. Modifiering, komplettering av utrustning.
Godkänt 1957-10-30
Märkning 6-blå I (1961-10-12)
Märkning 6-20. Ommärkning enligt fo A nr 11 daterad 1964-05-11 gällande från och med 1964-06-01
Överlämnat till F 11 1972-06-16
Märkning 11-53
Totalhaveri 1976-05-03 vid Stigtomta.
Besättningen, ff kapten N. Östen I. Alriksson (FFSU). fnav kapten Bengt A. J. Johansson (AFT) räddade sig med fallskärm.
Kasserat 1977-04-20. Drifttid total 1804,63 tim. Med motor typ RM5A nr 6341, ebk typ 55 nr 5782.
Nog med info nu och över till det väsentliga, bilderna!!
Sådär gott folk, då tackar jag för titten den här gången och på återseende med andra projekt!
/Patrik
Patrik K
Sv: Saab A 32A Lansen Heller 1/72
Sjusärdeles supersomrigt, det där bygget!
Extra pluspoäng för märkningen, liraren Bergwall är avgjort en prydnad för nationen.
Extra pluspoäng för märkningen, liraren Bergwall är avgjort en prydnad för nationen.
Matt_Public- Master of DNF
Snyggt Lansenbygge! Kul med en lite annorlunda märkning och tillhörande story!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Matt_Public skrev:Sjusärdeles supersomrigt, det där bygget!
Azgaron skrev:Snyggt Lansenbygge! Kul med en lite annorlunda märkning och tillhörande story!
Håkan
Tack för berömmet min herrar!
Här är en annan version av storyn på specialmålningen: "Dagen före uppvisningen kom svaret att tillstånd för specialmärkning ej kunde ges varför märkningen sprutades över med ordinarie färg. Eftersom det sista flygplanet i uppvisningen flög i de andras jetstråle, blästrades det yttersta färglagret bort och flygplanet landade med specialmärkningen".
Den hade ju ett mycket lyckligare slut på tycker jag!
Patrik K
Snygg Lansen i en mycket speciell märkning!
Stefan
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Snyggt o stilrent bygge!
O tack för info ang märkning
//Kent
//Kent
Gigabyte
Oj, hur kunde jag missa denna !?
Den blev kanonfin ! En riktig pärla med sin speciella märkning
Svårt att tro att det är det gamla Heller-kitet...
Tommy
Tommy
TommyKillander
Stefan E skrev:Snygg Lansen i en mycket speciell märkning!
Stefan
Gigabyte skrev:Snyggt o stilrent bygge!
//Kent
TommyKillander skrev:Oj, hur kunde jag missa denna !?
Tommy
Tackar så mycket!
Patrik K
Mycket vacker lans på er ära!!!
Måste ha missat att titta i bildrutan på senare tid...
Här var det minsann en stilren Heller-lans med föredömlig penselfinish!
Fint gjort Patrik!
Fint gjort Patrik!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
glimturen skrev:Mycket vacker lans på er ära!!!
cas skrev:Måste ha missat att titta i bildrutan på senare tid...
Fint gjort Patrik!
Tackar och bockar mina herrar!
Patrik K
Liknande ämnen
» Heller 1/72 Saab A32 Lansen
» Saab A32 Lansen - F14 Halland - Heller 1/72
» Heller Lansen 1/72
» SAAB Lansen
» Saab J-32B/E Lansen - HobbyBoss 1:48
» Saab A32 Lansen - F14 Halland - Heller 1/72
» Heller Lansen 1/72
» SAAB Lansen