Hemkommen från semester i Finland med utflykt till Finlands Flygvapenmuseum.
+3
cas
Matt_Public
linusorn
7 posters
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: Allmänt
Sida 1 av 1
Hemkommen från semester i Finland med utflykt till Finlands Flygvapenmuseum.
Vet inte riktigt var jag ska lägga detta så en moderator får rätta mig om det blivit fel.
Hur som helst så har mina svärföräldrar landställe i skärgården utanför Nådendal. Genom att först prata med mina söner på 5 och 6 år lyckades jag övertala frugan att en tripp till Jyväskylä på drygt fyra timmar enkel resa för att titta på flygplan var helt normalt och till och med roligt! Kan verkligen rekommendera detta museum, det är inte lika stort som vårt eget i Linköping men fullt med guldklimpar. Flygplatsen i Jyväskylä ligger vägg i vägg också så går säkert att flyga dit över dagen. Hur som helst, vi börjar med lite MiG-15 och -21.
Och så lite MiG-21 Första generationen
MiG-21 Bis cockpit
Vet inte om det syns, men färgen på stolens metallstomme påminde väldigt mycket om RLM 76.
MIG-21 Bis Flygplan
Främre hjulbrunn
Skol MiG
Och så lite pangpang. Raketkapsel
Jag återkommer med fler bilder på i mina ögon ännu större höjdpunkter.
Hur som helst så har mina svärföräldrar landställe i skärgården utanför Nådendal. Genom att först prata med mina söner på 5 och 6 år lyckades jag övertala frugan att en tripp till Jyväskylä på drygt fyra timmar enkel resa för att titta på flygplan var helt normalt och till och med roligt! Kan verkligen rekommendera detta museum, det är inte lika stort som vårt eget i Linköping men fullt med guldklimpar. Flygplatsen i Jyväskylä ligger vägg i vägg också så går säkert att flyga dit över dagen. Hur som helst, vi börjar med lite MiG-15 och -21.
Och så lite MiG-21 Första generationen
MiG-21 Bis cockpit
Vet inte om det syns, men färgen på stolens metallstomme påminde väldigt mycket om RLM 76.
MIG-21 Bis Flygplan
Främre hjulbrunn
Skol MiG
Och så lite pangpang. Raketkapsel
Jag återkommer med fler bilder på i mina ögon ännu större höjdpunkter.
linusorn
Sv: Hemkommen från semester i Finland med utflykt till Finlands Flygvapenmuseum.
"Främre hjulbrunn."
Jag vet inte vad som är värst, att du bemödade dig med att ta bilden eller att jag nickade igenkännande åt den.
Tack för titten!
Jag vet inte vad som är värst, att du bemödade dig med att ta bilden eller att jag nickade igenkännande åt den.
Tack för titten!
Matt_Public- Master of DNF
Sv: Hemkommen från semester i Finland med utflykt till Finlands Flygvapenmuseum.
Haha, man får ta tillfällena när de kommer. Är inte så ofta man får nästan fri tillgång till ett plan. Däremot börjar man bli lite skadad när man kommer på sig själv med att stå och titta på ett ryskt plan och tänka "är inte det där en tysk färg"? Tyvärr missade jag att ta på bakändan, eftersom ungarna började fråga om jag inte fotat klart snart och påpekade att jag måste tänka på minnet i telefonen...
linusorn
Det är jobbigt att vara MÖP på ett sånt där ställe
Helt utsökta bilder och man blir en smula sugen på en BIS med den där spektakulära cockpitfärgen.
Vad är det för konstig kapsel som hänger under högervingen på den tidiga MiG-21?
Kul att du delar med dig av bilderna, ser fram emot fortsättningen!
Helt utsökta bilder och man blir en smula sugen på en BIS med den där spektakulära cockpitfärgen.
Vad är det för konstig kapsel som hänger under högervingen på den tidiga MiG-21?
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Intressanta bilder!
CAS; Kan det vara en fotokapsel?
Men detta är en fråga för Bosse...
Tack för titten, Linus (och vi ser gärna fler bilder...)
Stefan
CAS; Kan det vara en fotokapsel?
Men detta är en fråga för Bosse...
Tack för titten, Linus (och vi ser gärna fler bilder...)
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
cas skrev:Det är jobbigt att vara MÖP på ett sånt där ställe
Kapseln är en kamera kapsel, hittar inte rätt information just nu.
Men ska lägga in det senare.
/Bosse
Marlin
Tack för trevliga bilder från ditt besök i Finland!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Tack ska ni ha grabbar.
Nu blir det högtid för Matt, Messerschmitt 109 G6.
Landningsställ, observera att benet är målat i RLM 65.
DB 601
Och så lite Fokker
Nu, en kuriositet. Den enda i världen. Ett finskutvecklat plan. Utvecklades under kriget för att ersätta 109:orna, efter kriget var det utvecklade planet redan omodernt så endast tre prototyper byggdes. Planet byggdes i trä och är väldigt likt 109:an.
VL Pyörremyrsky
Ytterligare ett plan utvecklat i Finland Valmet Vihuri, ett litet skolflygplan.
Det kommer mer bilder, vi närmar oss museets två kronjuveler.
Nu blir det högtid för Matt, Messerschmitt 109 G6.
Landningsställ, observera att benet är målat i RLM 65.
DB 601
Och så lite Fokker
Nu, en kuriositet. Den enda i världen. Ett finskutvecklat plan. Utvecklades under kriget för att ersätta 109:orna, efter kriget var det utvecklade planet redan omodernt så endast tre prototyper byggdes. Planet byggdes i trä och är väldigt likt 109:an.
VL Pyörremyrsky
Ytterligare ett plan utvecklat i Finland Valmet Vihuri, ett litet skolflygplan.
Det kommer mer bilder, vi närmar oss museets två kronjuveler.
linusorn
Trevliga bilder!
Håkan
Håkan
Åååh, Yatzy!
Nu jag känna roligt komma.
Nu jag känna roligt komma.
Jojo, en del vet att roa sig!
Mycket trevliga och bra bilder! Tack för dessa!
Jag hör dreggel ur diverse byggskrymslen ända hit!
Mycket trevliga och bra bilder! Tack för dessa!
Jag hör dreggel ur diverse byggskrymslen ända hit!
Åh, det var mumma det!
Hmm, vad kan det vara för godbitar kvar då ?
Jag chansar på en gosig Blenheim, som den anglofil jag är
Hmm, vad kan det vara för godbitar kvar då ?
Jag chansar på en gosig Blenheim, som den anglofil jag är
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Tack killar! Lite Blenheim bilder går att skaka fram, men jag tror ditt anglofil hjärta blir ännu nöjdare! Även amerikanofiler (heter det så?) kommer att få sitt lystmäte. Men jag måste ta tag i lite sortering och rensning av flickrs skräpkod för bilder först.
linusorn
Hellre det än jänkarsexuell, antar jag.linusorn skrev: Även amerikanofiler (heter det så?) [...]
Upp till bevis, tack![...] kommer att få sitt lystmäte.
Matt_Public skrev:linusorn skrev:Upp till bevis, tack![...] kommer att få sitt lystmäte.
Vad han sa!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Hehe, jag antar det! Du ska få ditt lystmäte Matt, men först något för anglofilerna.
Inte britternas vackraste plan, men rätt coolt i det finska kamot.
Här är något vackrare från britterna Hawker Hurricane mk I.
Och så den amerikanska skönheten. Brewster Buffalo BW239, på lån från National Naval Aviation Museum, Pensacola, 2020 ut. Heinz und Heinz kom till Frankrike och hittade de helt nya planen som Frankrike köpt. De tittade på varandra och sade: Sehen, vilka scheise flügplan, vi zäljer dem till finnarna!
Sådär, blev lite grann. Om någon är intresserad finns det även bilder på en fransk magister, delar av en tante JU, samt en beagle.
Inte britternas vackraste plan, men rätt coolt i det finska kamot.
Här är något vackrare från britterna Hawker Hurricane mk I.
Och så den amerikanska skönheten. Brewster Buffalo BW239, på lån från National Naval Aviation Museum, Pensacola, 2020 ut. Heinz und Heinz kom till Frankrike och hittade de helt nya planen som Frankrike köpt. De tittade på varandra och sade: Sehen, vilka scheise flügplan, vi zäljer dem till finnarna!
Sådär, blev lite grann. Om någon är intresserad finns det även bilder på en fransk magister, delar av en tante JU, samt en beagle.
linusorn
Fler trevliga bilder - kul!
Håkan
Håkan
Brewster!
Det är bara finnarna i hela världen som gillar den kärran.
Och jag då
Nu ökade önskan att bygga en dylik, igen.
Stort tack för den magnifika bildkavalkaden.
Det är bara finnarna i hela världen som gillar den kärran.
Och jag då
Nu ökade önskan att bygga en dylik, igen.
Stort tack för den magnifika bildkavalkaden.
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Härliga bilder, Hurricane, Blenheim och Buffalo, inte varje dag man ser dem i Finska färger!
Nu vill jag bygga Buffalo ...o Hurricane ....o Blenheim... o.... jag med....
Stefan
Nu vill jag bygga Buffalo ...o Hurricane ....o Blenheim... o.... jag med....
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Tack ska ni grabbar. Cas vi är två plus några miljoner finnar så klart... att gå på museum gör en alltid byggsugen. Tror inte att det finns så många bevarade exemplar utöver denna. Jag har som tur är Special hobbys utgåva av den finska Buffalon i 1/32. Måste bara bygga klart lite annat först.
Edit: Tydligen är det den enda bevarade Brewster Buffalon, så jag känner mig lyckligt lottad.
Edit: Tydligen är det den enda bevarade Brewster Buffalon, så jag känner mig lyckligt lottad.
linusorn
Härlig bildserie!
» Hemkommen från C4
» Från T-50 till SU-57
» Någon från Göteborgstrakten som skall till IPMS Open?
» Mina blandade alster från då till just nu
» Samåkning från Göteborg till C4-Open?
» Från T-50 till SU-57
» Någon från Göteborgstrakten som skall till IPMS Open?
» Mina blandade alster från då till just nu
» Samåkning från Göteborg till C4-Open?
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: Allmänt
Sida 1 av 1
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet
|
|