Nieuport Ni17, Eduard 1/48
+7
rsm.gbg
Gigabyte
glimturen
Matt_Public
Marlin
cas
Stefan E
11 posters
Sida 1 av 2
Sida 1 av 2 • 1, 2
Nieuport Ni17, Eduard 1/48
Hejsan!
Sommar o semestertider, då vill jag ha ett litet, lätt bygge som omväxling och hittade den här söta lilla maskinen som jag haft sedan urminnes tider;
Den är sedan Eduard hade små, svarta lådor till sina profi-packs och det var ju mest dubbeldäckare Eduard gjorde i början.
Det är inte många delar heller, bara två gjutramar;
En enda mycket liten klarplastdel till vindrutan;
Eftersom det är en Profi-pack får man med ett ”rejält” ets-ark (tändringen är stor som en enkrona ungefär...);
..och ett stort dekalark med fem olika maskiner man kan bygga;
Ett separat blad med målningsalternativen, de är rätt lika allihopa, silverdope med olika personliga markeringar.
Här är den jag tänker bygga, Nungesser´s maskin;
Till sist en ritning i gammal god Eduard-stil, de var riktigt bra redan då;
Det här skall bli sköj.....
Kommer mera snart!
Stefan
Sommar o semestertider, då vill jag ha ett litet, lätt bygge som omväxling och hittade den här söta lilla maskinen som jag haft sedan urminnes tider;
Den är sedan Eduard hade små, svarta lådor till sina profi-packs och det var ju mest dubbeldäckare Eduard gjorde i början.
Det är inte många delar heller, bara två gjutramar;
En enda mycket liten klarplastdel till vindrutan;
Eftersom det är en Profi-pack får man med ett ”rejält” ets-ark (tändringen är stor som en enkrona ungefär...);
..och ett stort dekalark med fem olika maskiner man kan bygga;
Ett separat blad med målningsalternativen, de är rätt lika allihopa, silverdope med olika personliga markeringar.
Här är den jag tänker bygga, Nungesser´s maskin;
Till sist en ritning i gammal god Eduard-stil, de var riktigt bra redan då;
Det här skall bli sköj.....
Kommer mera snart!
Stefan
Senast ändrad av Stefan E den tis aug 27 2019, 20:41, ändrad totalt 1 gång
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Nieuport Ni17, Eduard 1/48
Old school Eduard!
Det är makalöst vad långt dom kommit på 20 år...
Ser ut att vara en söt liten dubbeldäckare det där, med lagom mycket riggning. Lycka till!
Det är makalöst vad långt dom kommit på 20 år...
Ser ut att vara en söt liten dubbeldäckare det där, med lagom mycket riggning. Lycka till!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Nieuport Ni17, Eduard 1/48
Himla kul bygge Stefan.
Jag bänkar mig och ser ut det blir.
/Bosse
Jag bänkar mig och ser ut det blir.
/Bosse
Marlin
Sv: Nieuport Ni17, Eduard 1/48
Jämfört med exempelvis?cas skrev:Det är makalöst vad långt de har kommit på 20 år.
Också: Kul tilltag! Det byggs på tok för få biplan.
Matt_Public- Master of DNF
Sv: Nieuport Ni17, Eduard 1/48
Söt sak!
Men rigga... burr.
Det löser du säkert!
Men rigga... burr.
Det löser du säkert!
_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
Sv: Nieuport Ni17, Eduard 1/48
Tack, Christer, Bosse, Matt och Rickard!
Inte mycket rigg på denna....
Stefan
Inte mycket rigg på denna....
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Nieuport Ni17, Eduard 1/48
Som vanligt börjar jag ett nytt bygge med att limma ihop allt som går innan jag behöver måla….
…alla nio delarna i båda kroppshalvorna….
Det är bara 4 delar i cockpit, varav en är den etsade stolen, inte är det mycket till cockpit heller…..
Det finns inte många delar överhuvudtaget i den här byggsatsen, totalt 47 stycken och då är det rätt många olika delar till olika varianter.
Två huvudvingar finns det t.ex, här är rätt vinge för min variant och alla stolp- o rigg-hål genomborrade….
Jag har också öppnat upp rigghålen och hålen för roderlinorna i kroppen…
Kommer mera snart!
Stefan
…alla nio delarna i båda kroppshalvorna….
Det är bara 4 delar i cockpit, varav en är den etsade stolen, inte är det mycket till cockpit heller…..
Det finns inte många delar överhuvudtaget i den här byggsatsen, totalt 47 stycken och då är det rätt många olika delar till olika varianter.
Två huvudvingar finns det t.ex, här är rätt vinge för min variant och alla stolp- o rigg-hål genomborrade….
Jag har också öppnat upp rigghålen och hålen för roderlinorna i kroppen…
Kommer mera snart!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Nieuport Ni17, Eduard 1/48
Här går det undan!
_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
Sv: Nieuport Ni17, Eduard 1/48
Fin start på denna fransman Stefan
En frisk fläkt av kanvas trä o stag ,,visserligen i skepnad av plast men ändå
//Kent
En frisk fläkt av kanvas trä o stag ,,visserligen i skepnad av plast men ändå
//Kent
Gigabyte
Sv: Nieuport Ni17, Eduard 1/48
Sommarbygget puttrar på, idag blir det trämålning….
Först lackade jag alla innerytor och andra ytor som ska målas trä med Alclad Black Microfiller.
För träytorna ville jag ha en mellanmörk färg, brun-betsad plywood
(lite åt valnötshållet), så jag valde Hu. 110 Wood;
Först lackar jag alla ”träytor” med Alclads halvblanka lack för att få en bra yta att ”leka” på.
För matt yta och färgen hugger tag direkt, för blank yta och man bara drar runt färgen.
Det gäller att hitta en bra halv-blank yta, det är det viktigaste av allt vid trämålning.
För själva "träet" använder jag riktigt fin oljefärg, Windsor and Newton Burnt Sienna som jag klämmer ut en lite klutt av på ”palletten.
Egentligen hade det varit bättre att ha pappersbiten som palett, då oljefärgen innehåller mycket olja (pappersbiten fungerar som läskpapper).
Fukta en styv pensel ( den skall bara vara mycket lätt fuktad!) med lösningsmedel (jag använder lacknafta), och ta upp lite oljefärg;
Dra ut färgen över hela ytan, det behövs relativt lite färg;
Nu gäller det att få till en trä-yta; dra penseln genom färgen i fiberriktningen, torka av penseln på ett papper, dra penseln genom färgen i samma riktning igen, torka av penseln och upprepa detta tills du fått till en bra träyta.
Om det behövs, fukta penseln lätt i lite lösningsmedel.
Arbeta lugnt och metodiskt, du har gott om tid på dig, oljefärgen torkar inte på flera timmar.
Blir det fel, ta ett papper, torka av färgen och börja om.
När du är nöjd, låt färgen torka minst ett par dagar (tills den känns HELT torr).
När färgen är genomtorr, spruta på ett eller ett par lager klarlack (blank, satin eller matt – välj efter tycke o smak).
För olika träslag får man naturligtvis välja andra färger på underlaget och träådringen, men gången är densamma som jag visat här.
För ”blonda” träslag, tex björk, furu eller plywood kan man klarlacka med lite klar orange eller rött i klarlacken så blir det en varmare färgton.
Kommer mera snart!
Stefan
Först lackade jag alla innerytor och andra ytor som ska målas trä med Alclad Black Microfiller.
För träytorna ville jag ha en mellanmörk färg, brun-betsad plywood
(lite åt valnötshållet), så jag valde Hu. 110 Wood;
Först lackar jag alla ”träytor” med Alclads halvblanka lack för att få en bra yta att ”leka” på.
För matt yta och färgen hugger tag direkt, för blank yta och man bara drar runt färgen.
Det gäller att hitta en bra halv-blank yta, det är det viktigaste av allt vid trämålning.
För själva "träet" använder jag riktigt fin oljefärg, Windsor and Newton Burnt Sienna som jag klämmer ut en lite klutt av på ”palletten.
Egentligen hade det varit bättre att ha pappersbiten som palett, då oljefärgen innehåller mycket olja (pappersbiten fungerar som läskpapper).
Fukta en styv pensel ( den skall bara vara mycket lätt fuktad!) med lösningsmedel (jag använder lacknafta), och ta upp lite oljefärg;
Dra ut färgen över hela ytan, det behövs relativt lite färg;
Nu gäller det att få till en trä-yta; dra penseln genom färgen i fiberriktningen, torka av penseln på ett papper, dra penseln genom färgen i samma riktning igen, torka av penseln och upprepa detta tills du fått till en bra träyta.
Om det behövs, fukta penseln lätt i lite lösningsmedel.
Arbeta lugnt och metodiskt, du har gott om tid på dig, oljefärgen torkar inte på flera timmar.
Blir det fel, ta ett papper, torka av färgen och börja om.
När du är nöjd, låt färgen torka minst ett par dagar (tills den känns HELT torr).
När färgen är genomtorr, spruta på ett eller ett par lager klarlack (blank, satin eller matt – välj efter tycke o smak).
För olika träslag får man naturligtvis välja andra färger på underlaget och träådringen, men gången är densamma som jag visat här.
För ”blonda” träslag, tex björk, furu eller plywood kan man klarlacka med lite klar orange eller rött i klarlacken så blir det en varmare färgton.
Kommer mera snart!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Nieuport Ni17, Eduard 1/48
Träpanel! Jojo, fint skall det vara!
_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
Sv: Nieuport Ni17, Eduard 1/48
När ”träet” torkat gav jag allt ”trä” ännu en omgång Alclad Klear Kote satin och började detaljmåla.
Propellerbossen målade jag Hu.11 Silver:
Lite matt-svarta detaljer i Cockpit;
…ett par bälten i stolen;
…och inredningen börjar se färdig ut….;
…och kroppen kan slås ihop, typisk tidig Eduard shortrun, inga styrpinnar och tajt men mycket bra passning.
Lite slipande på skarvarna…;
Observera att jag redan tagit upp hålen för roderlinorna INNAN jag limmade ihop kroppen!
Kommer mera snart!
Stefan
Propellerbossen målade jag Hu.11 Silver:
Lite matt-svarta detaljer i Cockpit;
…ett par bälten i stolen;
…och inredningen börjar se färdig ut….;
…och kroppen kan slås ihop, typisk tidig Eduard shortrun, inga styrpinnar och tajt men mycket bra passning.
Lite slipande på skarvarna…;
Observera att jag redan tagit upp hålen för roderlinorna INNAN jag limmade ihop kroppen!
Kommer mera snart!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Nieuport Ni17, Eduard 1/48
Vidare med bygget, verkar vara obefintligt med intresse….
Funderar på att lägga ner tråden, kan lägga tiden på något bättre.
Vingen och stabben monterade…
Ett mycket spinkigt, men trots det, riktigt stadigt, landställ har monterats.
Några små roderhorn på stabben och en fena/sidoroder likaså.
Kommer mera snart????
Stefan
Funderar på att lägga ner tråden, kan lägga tiden på något bättre.
Vingen och stabben monterade…
Ett mycket spinkigt, men trots det, riktigt stadigt, landställ har monterats.
Några små roderhorn på stabben och en fena/sidoroder likaså.
Kommer mera snart????
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Nieuport Ni17, Eduard 1/48
Bra jobbat Stefan!
Synd bara med de här kärrorna är att allt jobb man lagt på insidan knappt syns.
Synd bara med de här kärrorna är att allt jobb man lagt på insidan knappt syns.
_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
Sv: Nieuport Ni17, Eduard 1/48
Snyggt Stefan.
Inte ska du lägga ner tråden.
Jag vill gärna lära mig riggning när du kommer till det stadiet.
/Bosse
Inte ska du lägga ner tråden.
Jag vill gärna lära mig riggning när du kommer till det stadiet.
/Bosse
Marlin
Sv: Nieuport Ni17, Eduard 1/48
Sicken lite söt rackare
Riggning, det blir spännande att se hur du gör.
- Roland
Riggning, det blir spännande att se hur du gör.
- Roland
rsm.gbg
Sv: Nieuport Ni17, Eduard 1/48
Bra jobbat - håll tråden levande!
Jag har i princip "0-koll" på VK1-flyg så det är mycket intressant att följa!
Tommy
Jag har i princip "0-koll" på VK1-flyg så det är mycket intressant att följa!
Tommy
TommyKillander
Sv: Nieuport Ni17, Eduard 1/48
Tack ska ni ha, allihopa!
Det är ett verkligt trevligt litet bygge det här, så jag vill gärna dela med mig av det.
Det kommer mera...
Stefan
Det är ett verkligt trevligt litet bygge det här, så jag vill gärna dela med mig av det.
Det kommer mera...
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Nieuport Ni17, Eduard 1/48
Stefan E skrev:Det kommer mera...
Stefan
Det ser jag fram emot.
/Bosse
Marlin
Sv: Nieuport Ni17, Eduard 1/48
Dags att lägga på en vinge till, jag börjar med att limma cabanerna (stöttorna mellan kropp o vinge).
När de torkat ordentligt drog jag riggtrådarna genom de förborrade hålen innan jag limmade övervingen till cabanerna.
När de torkat över natten var det bara att lirka in vingstagen på plats och säkra dem med CA-lim.
Ett riktigt fippligt moment och som jag tycker är bland det svåraste med att bygga dubbeldäckare.
Dessutom är modellen i det här stadiet oerhört ömtålig och måste hanteras försiktigare än ett ägg!
Men när allt fått härda över natten blir det mycket stadigt, om än fortfarande ganska ömtåligt, men det ligger ju i sådana här spånkorgars natur.
Här syns hur jag förberett och dragit riggtråden genon ”stolphålen”.
Fenan monterad, stagen för stabben limmade, roderhornen limmade och hålen för roderlinorna borrade.
Ni kan man börja dra lite rigglinor….
Håll fast tillfälligt med en tejp-bit…
Här ser ni vad jag brukar kalla ett ”riggankare”, en bit plaststav (OBS! Den måste vara mindre än rigghålen!), klipp av linan lagom lång, limma på tråden (jag brukar rulla upp några varv o limma med CA) och peta in ”ankaret” i rätt rigghål.
Jag använder CA-lim eller vitlim för att fylla rigghålen i vinge o kropp.
Fortsätt rigga lina för lina tills riggen är komplett, jag brukar ta det ”inifrån och utåt, uppifrån och neråt).
Just den här maskinen har en väldigt beskedlig med en enkel rigg, perfekt för en som inte är van vid riggning.
Riggen klar;
Kommer mera snart!
Stefan
När de torkat ordentligt drog jag riggtrådarna genom de förborrade hålen innan jag limmade övervingen till cabanerna.
När de torkat över natten var det bara att lirka in vingstagen på plats och säkra dem med CA-lim.
Ett riktigt fippligt moment och som jag tycker är bland det svåraste med att bygga dubbeldäckare.
Dessutom är modellen i det här stadiet oerhört ömtålig och måste hanteras försiktigare än ett ägg!
Men när allt fått härda över natten blir det mycket stadigt, om än fortfarande ganska ömtåligt, men det ligger ju i sådana här spånkorgars natur.
Här syns hur jag förberett och dragit riggtråden genon ”stolphålen”.
Fenan monterad, stagen för stabben limmade, roderhornen limmade och hålen för roderlinorna borrade.
Ni kan man börja dra lite rigglinor….
Håll fast tillfälligt med en tejp-bit…
Här ser ni vad jag brukar kalla ett ”riggankare”, en bit plaststav (OBS! Den måste vara mindre än rigghålen!), klipp av linan lagom lång, limma på tråden (jag brukar rulla upp några varv o limma med CA) och peta in ”ankaret” i rätt rigghål.
Jag använder CA-lim eller vitlim för att fylla rigghålen i vinge o kropp.
Fortsätt rigga lina för lina tills riggen är komplett, jag brukar ta det ”inifrån och utåt, uppifrån och neråt).
Just den här maskinen har en väldigt beskedlig med en enkel rigg, perfekt för en som inte är van vid riggning.
Riggen klar;
Kommer mera snart!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Nieuport Ni17, Eduard 1/48
Läckert Stefan.
Och stort tack för instruktionsgenomgången.
Kommer med största säkerhet att återvända hit ett antal gånger för att läsa på igen.
/Bosse
Och stort tack för instruktionsgenomgången.
Kommer med största säkerhet att återvända hit ett antal gånger för att läsa på igen.
/Bosse
Marlin
Sida 1 av 2 • 1, 2
Liknande ämnen
» Nieuport Ni17, Neungesser, Frankrike 1914
» MIG-29A, Eduard, 1/48
» Eduard 1/72 MIG-15
» F-14A , Eduard, 1/48
» Eduard Fw 190 D-9
» MIG-29A, Eduard, 1/48
» Eduard 1/72 MIG-15
» F-14A , Eduard, 1/48
» Eduard Fw 190 D-9
Sida 1 av 2
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet