Hopp-get GR.9 (Airfix 1/72)
+5
rsm.gbg
Matt_Public
glimturen
Gigabyte
cas
9 posters
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: Temabyggen :: Julstrul :: Julstrul 2019
Sida 1 av 3
Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
Hopp-get GR.9 (Airfix 1/72)
Den alltför gode Matt orsakade mycket förvirring under julklappsutdelningen, då två pakter skulle ges till Kapten Britfix.
Ena paketet innehöll Airfix-2020 kalendern och den andra innehöll årets julbygge:
Jag har liksom alltid trott att denna modellen som är en tidig Hornby-Airfix och som sådan mer i klass med de halvusla Spitfire MkIX eller BF110 men så var inte alls fallet.
Efter en stunds googlande och trålande på BM så inser jag att den har fallit förståsigpåarna i smaken och då skall väl inte jag konstra?
Över till lådinnehållet:
Helt ok gjuten plast, med Airfix djupa och något grova panellinjer är det ju, men helt i klass med GR.1/3 som kom några år senare. Puh!
Elak delningslinje på huven, men lite nöje skall man ju ha.
Tre märkningsalternativ:
Jag kommer ta A-varianten så det blir till att roa sig med allt vad som en GR9 höll på med i Afghanistan. Tydligen kastades det Paveway IV
Som styrdes in med Sniper Advanced Targeting pod
Men dessa, liksom knallpallen
ser lite trista ut så jag skall kasta mig på super-hobby och direkt beställa lite saker.
Pavla resin cockpit, fällda roder, ECM-kapslar, Eduard Sniper-pod och pavaway, Gunze färg som det ser ut nu
MEN!
Dekalarket innehöll en extra bonus!
De där märkena för hur de vridbara utblåsen skall sitta gick ju sönder på min GR.3 och sen liksom gick luften ur det bygget.
NU GÅR DET ATT RÄDDA!!!
Stort tack för detta Matt!
Ena paketet innehöll Airfix-2020 kalendern och den andra innehöll årets julbygge:
Jag har liksom alltid trott att denna modellen som är en tidig Hornby-Airfix och som sådan mer i klass med de halvusla Spitfire MkIX eller BF110 men så var inte alls fallet.
Efter en stunds googlande och trålande på BM så inser jag att den har fallit förståsigpåarna i smaken och då skall väl inte jag konstra?
Över till lådinnehållet:
Helt ok gjuten plast, med Airfix djupa och något grova panellinjer är det ju, men helt i klass med GR.1/3 som kom några år senare. Puh!
Elak delningslinje på huven, men lite nöje skall man ju ha.
Tre märkningsalternativ:
Jag kommer ta A-varianten så det blir till att roa sig med allt vad som en GR9 höll på med i Afghanistan. Tydligen kastades det Paveway IV
Som styrdes in med Sniper Advanced Targeting pod
Men dessa, liksom knallpallen
ser lite trista ut så jag skall kasta mig på super-hobby och direkt beställa lite saker.
Pavla resin cockpit, fällda roder, ECM-kapslar, Eduard Sniper-pod och pavaway, Gunze färg som det ser ut nu
MEN!
Dekalarket innehöll en extra bonus!
De där märkena för hur de vridbara utblåsen skall sitta gick ju sönder på min GR.3 och sen liksom gick luften ur det bygget.
NU GÅR DET ATT RÄDDA!!!
Stort tack för detta Matt!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Hopp-get GR.9 (Airfix 1/72)
Här vart en bra artikel om vad dom släpade runt på
https://forums.flyer.co.uk/viewtopic.php?t=67373
Terma-kapsel verkar saknas, dock men det finns ju från Flightpath
https://forums.flyer.co.uk/viewtopic.php?t=67373
Terma-kapsel verkar saknas, dock men det finns ju från Flightpath
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Hopp-get GR.9 (Airfix 1/72)
Ser fram mot bygget o alla godis som skall köpas till bygget !
//Kent
//Kent
Gigabyte
Sv: Hopp-get GR.9 (Airfix 1/72)
Det hoppas bli ett kul bygge!
Extragodis är extra bra!
Extragodis är extra bra!
_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
Sv: Hopp-get GR.9 (Airfix 1/72)
En import-Harrier!
Lycka till med bygget; det är stor chans att kitet är bättre är Kinetic-en jag bygger
Tommy
Lycka till med bygget; det är stor chans att kitet är bättre är Kinetic-en jag bygger
Tommy
TommyKillander
Sv: Hopp-get GR.9 (Airfix 1/72)
Beställning lagd till Super-hobby. Det var dom enda som hade Pavlas cockpit i lager, även en Sniper-pod och ECM-grejer fick följa med, samt nödvändig färg. Men det borde finnas en del att göra under tiden som jag väntar på det!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Hopp-get GR.9 (Airfix 1/72)
Inte fel med en Harrier! Lycka till med bygget Christer!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: Hopp-get GR.9 (Airfix 1/72)
Tack för alla hejjaropen och God Fortsättning till er alla!
Dags att visa vad man har gjort de senaste dagarna.
Vingen är ju en rätt spännande historia. Den är till skillnad får GR.3 gjord i ett stycke, och har rätt mycket större spännvidd.
Den lösa biten framtill är för Leading Edge Root eXtension, eller LERX som den kallas. Av någon anledning valde britterna för det mesta den något mindre varianten som kallas för 65% (den andra heter 100%), men bägge varianterna får man med. Puh. Dessutom skall man ju säkerställa att det faktiskt ÄR 65% på den som jag skall bygga och enligt HarrierSIG så stämmer det.
Gott så.
Sen är Airfix alltid Airfix:
Trivsamt placerade utstötarmärken på bommarna där stödhjulen sitter. Dom har dessutom flyttat mycket längre in på vingen, och får dessutom extraknäcka som vapenbalk! Fiffigt.
Helt plötsligt var det kroppsihoplimmardags!
Ett mycket trevligt steg, även om det bara är bakkroppen
Huvudställsbrunnen och luftbromsschaktet kom på plats. Hängande broms blir det, men huvudställets luckor är stängda på backen, så där lär jag inte göra så mycket. Latmask FTW!
Fläktfronten till Pegasus Mk107 kom på plats, och lite vitt målades i luftintaget.
Hatar att måla vitt! Speciellt när det är nära noll på balkongen...
Ett lager UMP grått och sen ett lager UMP vitt så fick det duga här, även om andra bitar blev sämre.
Apropå luftintag:
Mindre jobb med dessa än vad Tommy har
Sen kunde jag inte låta bli att provpassa allt
Det kan nog gå att få detta nära glipfritt, även om jag redan har spacklat lite. Sånt kan man ju liksom inte låta bli!
Sen slog det mig...GR9A är en rätt mycket mer kapabel kärra än GR3
Standardlasten för GR3 över Fuldapasset var ju 2x30mm Akan, 2xMatra raketkapslar och 2x dunkar bränsle.
GR9A som flaxade över bergen i Afganistan (eller Agfanistan som Helt Apropå sa) med en spaningskapsel , en målsökar/laserpekare (Sniper ATP ej i bild), TERMA-kapseln (ej i bild) 2x jättedunkar bränsle, 2 BOL-modmedelskapslar, 2x CRV-7 raketkapslar samt 2x Paveway IV 500lb GPS/Laserstyrd smällare.
Framåt och vidare!
Fast i morgon måste jag sätta upp tapeter...
Dags att visa vad man har gjort de senaste dagarna.
Vingen är ju en rätt spännande historia. Den är till skillnad får GR.3 gjord i ett stycke, och har rätt mycket större spännvidd.
Den lösa biten framtill är för Leading Edge Root eXtension, eller LERX som den kallas. Av någon anledning valde britterna för det mesta den något mindre varianten som kallas för 65% (den andra heter 100%), men bägge varianterna får man med. Puh. Dessutom skall man ju säkerställa att det faktiskt ÄR 65% på den som jag skall bygga och enligt HarrierSIG så stämmer det.
Gott så.
Sen är Airfix alltid Airfix:
Trivsamt placerade utstötarmärken på bommarna där stödhjulen sitter. Dom har dessutom flyttat mycket längre in på vingen, och får dessutom extraknäcka som vapenbalk! Fiffigt.
Helt plötsligt var det kroppsihoplimmardags!
Ett mycket trevligt steg, även om det bara är bakkroppen
Huvudställsbrunnen och luftbromsschaktet kom på plats. Hängande broms blir det, men huvudställets luckor är stängda på backen, så där lär jag inte göra så mycket. Latmask FTW!
Fläktfronten till Pegasus Mk107 kom på plats, och lite vitt målades i luftintaget.
Hatar att måla vitt! Speciellt när det är nära noll på balkongen...
Ett lager UMP grått och sen ett lager UMP vitt så fick det duga här, även om andra bitar blev sämre.
Apropå luftintag:
Mindre jobb med dessa än vad Tommy har
Sen kunde jag inte låta bli att provpassa allt
Det kan nog gå att få detta nära glipfritt, även om jag redan har spacklat lite. Sånt kan man ju liksom inte låta bli!
Sen slog det mig...GR9A är en rätt mycket mer kapabel kärra än GR3
Standardlasten för GR3 över Fuldapasset var ju 2x30mm Akan, 2xMatra raketkapslar och 2x dunkar bränsle.
GR9A som flaxade över bergen i Afganistan (eller Agfanistan som Helt Apropå sa) med en spaningskapsel , en målsökar/laserpekare (Sniper ATP ej i bild), TERMA-kapseln (ej i bild) 2x jättedunkar bränsle, 2 BOL-modmedelskapslar, 2x CRV-7 raketkapslar samt 2x Paveway IV 500lb GPS/Laserstyrd smällare.
Framåt och vidare!
Fast i morgon måste jag sätta upp tapeter...
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Hopp-get GR.9 (Airfix 1/72)
Snyggt jobbat Christer! Ser fint ut så långt!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: Hopp-get GR.9 (Airfix 1/72)
Jag håller mig hårt till att helt hålla med Håkan.Azgaron skrev:Snyggt jobbat, Christer! Ser fint ut så långt!
Matt_Public- Master of DNF
Sv: Hopp-get GR.9 (Airfix 1/72)
Snyggt jobbat!
Säsongen för utomhusmålning är definitivt förbi...
Men resultatet ser finemang ut ändå!
Tommy
Säsongen för utomhusmålning är definitivt förbi...
Men resultatet ser finemang ut ändå!
Tommy
TommyKillander
Sv: Hopp-get GR.9 (Airfix 1/72)
Tack skall ni ha grabbar!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Hopp-get GR.9 (Airfix 1/72)
Ser riktigt bra ut!
En riktig modellbyggare låter sig inte hindras av lite minusgrader, det är bara karaktärsdanande!
Stefan
En riktig modellbyggare låter sig inte hindras av lite minusgrader, det är bara karaktärsdanande!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Hopp-get GR.9 (Airfix 1/72)
Redan så långt, skall den bli klar i år
Snyggt pillat Christer, lite ledighet är vad som krävs för att det skall bli nåt gjort.
Och tack för den lilla lektionen i Harriers.
- Roland
Snyggt pillat Christer, lite ledighet är vad som krävs för att det skall bli nåt gjort.
Och tack för den lilla lektionen i Harriers.
- Roland
rsm.gbg
Sv: Hopp-get GR.9 (Airfix 1/72)
Det var raskt och fint jobbat, trots frusna fingrar!
Som tur är har du ju annat på tapeten!
Som tur är har du ju annat på tapeten!
_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
Sv: Hopp-get GR.9 (Airfix 1/72)
Det är inte att det är kallt för mig som är problemet, det är färgen som inte funkar så bra runt noll!
Men preppar man allt inomhus och sen flyttar ut det till sprutboxen så funkar det hjälpligt.
Hela dan gick åt att spika upp tapeterna, men nu är åtminstone det gjort så imorgon kanske det blir lite byggtid igen. Eller nåt.
Tack Stefan, Roland och Rickard dessutom!
Men preppar man allt inomhus och sen flyttar ut det till sprutboxen så funkar det hjälpligt.
Hela dan gick åt att spika upp tapeterna, men nu är åtminstone det gjort så imorgon kanske det blir lite byggtid igen. Eller nåt.
Tack Stefan, Roland och Rickard dessutom!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Hopp-get GR.9 (Airfix 1/72)
Åh! hittade hur ZD433 såg ut strax innan pensioneringen
Harrier GR9 ZD433 "Dirty Harry" Low Level For The Last Time by Simon George, on Flickr
Nu kallas kärran för Dirty Harry för den flyttades direkt till FAA-museet utan att tvättas av...
Harrier GR9 ZD433 "Dirty Harry" Low Level For The Last Time by Simon George, on Flickr
Nu kallas kärran för Dirty Harry för den flyttades direkt till FAA-museet utan att tvättas av...
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Hopp-get GR.9 (Airfix 1/72)
Snofsigt slöjdat Christer.
Harrier var minsann en mycket vacker fågel.
/Bosse
Harrier var minsann en mycket vacker fågel.
/Bosse
Marlin
Sv: Hopp-get GR.9 (Airfix 1/72)
Tack Bosse!
Det har gjorts litegranna på denna Harriern...
Alla utblås sitter ihop:
Det går ju visserligen att köpa nya, men förutom den besvärliga mittskarven så tycker jag allt att detaljeringen är bra nog!
Vingen fick till slut påhälsning av alla roder och klaffar.
Man kan låta dom hänga, men det är ju inte kutym för en avstängd kärra. RAF regler ni vet...
Men om man gör den flygande, i hovrande läge, DÅ skall de användas!
Undersidan fick lite påhälsning av en mittbalk (resten måste målas på krångligt vis, så dom får vänta) samt lite annat.
Ungefär i den här vevan började jag misstänka att man borde se över alla små antenner, luftintag och annat bôs som moderna kärror är nersållade med. Vilka bör jag sätta dit nu? Det visade sig att jag hade glömt att ta upp hål i LERX:en för två små rackare!
Typiskt.
Nåväl, det gick att gissa sig till var dom skulle sitta, och med lite kreativt skärande så kom de på plats.
Snyggt urborrade var dom redan från start. Tack för det Airfix!
Airbrushen var ju riggad p.g.a. annan användning så jag blåste på lite primer också.
Det tar sig sa pyromanen!
Pavla cockpiten och färgen har anlänt till Danmark, men nu böev det ju långhelg igen så det är inte framme innan onsdag påståds det. Grmmblr
Nå, det finns nog annat att göra under tiden.
Det har gjorts litegranna på denna Harriern...
Alla utblås sitter ihop:
Det går ju visserligen att köpa nya, men förutom den besvärliga mittskarven så tycker jag allt att detaljeringen är bra nog!
Vingen fick till slut påhälsning av alla roder och klaffar.
Man kan låta dom hänga, men det är ju inte kutym för en avstängd kärra. RAF regler ni vet...
Men om man gör den flygande, i hovrande läge, DÅ skall de användas!
Undersidan fick lite påhälsning av en mittbalk (resten måste målas på krångligt vis, så dom får vänta) samt lite annat.
Ungefär i den här vevan började jag misstänka att man borde se över alla små antenner, luftintag och annat bôs som moderna kärror är nersållade med. Vilka bör jag sätta dit nu? Det visade sig att jag hade glömt att ta upp hål i LERX:en för två små rackare!
Typiskt.
Nåväl, det gick att gissa sig till var dom skulle sitta, och med lite kreativt skärande så kom de på plats.
Snyggt urborrade var dom redan från start. Tack för det Airfix!
Airbrushen var ju riggad p.g.a. annan användning så jag blåste på lite primer också.
Det tar sig sa pyromanen!
Pavla cockpiten och färgen har anlänt till Danmark, men nu böev det ju långhelg igen så det är inte framme innan onsdag påståds det. Grmmblr
Nå, det finns nog annat att göra under tiden.
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Hopp-get GR.9 (Airfix 1/72)
Snyggt jobbat även på denna, Christer!
Bökigt med helger och leveranser!
Håkan
Bökigt med helger och leveranser!
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: Hopp-get GR.9 (Airfix 1/72)
Eller hur? Fritid, men inget fippelfrämjande fjuck-material.Azgaron skrev:Bökigt med helger och leveranser!
Matt_Public- Master of DNF
Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
Liknande ämnen
» Höpp! Ola fyller år.
» HMS Nelson 1/600 Airfix,HMS Belfast 1/600 Airfix, Sdkfz 2/2 Kettenrad med signalkabel 1/35
» Höpp! Dags att hylla Caverö på något vis.
» Hjälp mig modelbyggare ni är mitt ända hopp....
» BAC TSR-2, Airfix 1/72
» HMS Nelson 1/600 Airfix,HMS Belfast 1/600 Airfix, Sdkfz 2/2 Kettenrad med signalkabel 1/35
» Höpp! Dags att hylla Caverö på något vis.
» Hjälp mig modelbyggare ni är mitt ända hopp....
» BAC TSR-2, Airfix 1/72
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: Temabyggen :: Julstrul :: Julstrul 2019
Sida 1 av 3
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet