IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Hjälp mig modelbyggare ni är mitt ända hopp....

+9
ernie87
Per K
cas
Matt_Public
Gigabyte
Mal
Janne.S
Stefan E
Fisken35
13 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Gå ner

Hjälp mig modelbyggare ni är mitt ända hopp.... Empty Hjälp mig modelbyggare ni är mitt ända hopp....

Inlägg av Fisken35 mån apr 21 2014, 09:38

Nu har jag startat en massa byggen som jag aldrig blir nöjd med, tycker att jag bara blir sämre och sämre och jag har på allvar börjat att tröttna på modellbygge allt mer på grund av att jag aldrig får till dom som dom åt minstone bör se ut, finns det inte någon "must do" lista som man kan gå efter vad man bör göra steg för steg från och med grundningen av modellen tills den är färdig?

Har byggt en PT-76:a nu och den ser katastofal ut, jag vill inte änns lägga upp några bilder på den, allt gick bra fram tills jag hade klarlackat och satt ditt dekalerna och skulle satinmatta den med valeijoslack och den blev frostbiten presic, som tur var kunde jag rädda det genom att köra på ett lager klarlack, men det som hände då var att det vart liksom krakelerat mönster på den i stället, sedan har det bara gått utför därifrån presic, allt har skitigt sig och jag tycker jag har gjort som jag alltid har gjort.

Så vad gör jag för fel och vad bör jag göra för att det ska bli bättre?

Desperat efter svar/ Fredrik
Fisken35
Fisken35


Till överst på sidan Gå ner

Hjälp mig modelbyggare ni är mitt ända hopp.... Empty Sv: Hjälp mig modelbyggare ni är mitt ända hopp....

Inlägg av Stefan E mån apr 21 2014, 10:00

Enda svaret jag kan ge dig är att härda ut och bygga mera.
Kanske du har för höga krav på dig själv, så du försöker för hårt.

De flesta av mina bästa byggen har varit de modeller jag bara "slängt ihop", mellan andra byggen.
Inga andra "krav" mer än att jag skall ha kul, inga eftermarknads tillbehör, ets eller annat, bara byggt direkt ur lådan, utan att visa på forumet.
Bara byggt för mig själv helt enkelt.

Det finns inget annat recept, tyvärr.

Jag har också haft flera sådana här perioder, och jag kan nog säga att alla har sina "ups and downs"- perioder i sitt byggande.

Ibland går precis ALLT käpprätt åt pipsvängen, men det gäller att bita ihop och fortsätta.

Stefan  Very Happy
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Hjälp mig modelbyggare ni är mitt ända hopp.... Empty Sv: Hjälp mig modelbyggare ni är mitt ända hopp....

Inlägg av Janne.S mån apr 21 2014, 14:20

Ibland när man försöker forcera ett bygge istället för att ha kul så kommer känslan av man misslyckas och det blir inte som man ville.
Då är det läge att gå tillbaks till grunderna och sänka ambitions nivån... Ta fram en enkel modell...bara gör som i instruktionerna och undvik alla extravaganser. Gör klar modellen och ställ den på hyllan...då kommer energin tillbaka. Att få klart något ger en den där kicken som ger energin till att göra nästa projekt!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Hjälp mig modelbyggare ni är mitt ända hopp.... Empty Sv: Hjälp mig modelbyggare ni är mitt ända hopp....

Inlägg av Fisken35 mån apr 21 2014, 15:33

Ja det är inte så mycket att jag tappat intresset för att bygga, men när man målar och vädrar så blir det aldrig realistigt, det ser liksom produserat ut, jag får inte till någonting att se sanoligt ut och då trötnar man liksom på att göra något överhuvud taget.
Fisken35
Fisken35


Till överst på sidan Gå ner

Hjälp mig modelbyggare ni är mitt ända hopp.... Empty Sv: Hjälp mig modelbyggare ni är mitt ända hopp....

Inlägg av Janne.S mån apr 21 2014, 21:13

NU är inte jag helt kompetent som pansarvädrare men jag brukar börja med att lägga en wash av oljefärg över hela modellen och redan där brukar det leksakslika skimmret försvinna.
Sedan vet jag att pansar pojkarna håller på med massa pulver och andra trollkonster som de kletar ner sina modeller med.
Någon vänlig pansarentusiast borde göra en tutorial för just vädring....
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Hjälp mig modelbyggare ni är mitt ända hopp.... Empty Sv: Hjälp mig modelbyggare ni är mitt ända hopp....

Inlägg av Mal mån apr 21 2014, 21:29

Ett tips som en ovan sa...

Bygg en enkel modell, kör basic bara, se till att den blir klar....
Dvs få en paus bara......


sen som sagts unnan om vädring.

Ta en vädring åt gången för att få känslan för det nua mediumet...

ex model 1....ingen vädring.
model 2 första ex m olja säger vi en kulört bara.
model 3 den vädras m olja (erfarenheten växer) sen den nya kanske pigment....

model 4, olja som börjar behärskas utökas m felr kulörter, sen tar man pugmenten om man började m dem, nu kommer den tredje låt säga chipping....

osv du fattar, sen glöm imye bort att många gånger är "less is more"

det är så hag gjort o det har bara tagit två år......

viktigast ha riktigt jäkla kul fasiken, häng på forum, plicka dem bitarna du gillar, testa, utveckla sem så de passar dig.....

Alla har olika stilar Wink

så ta en sak i sänder, vips så är du där, en sak, det finns alltid nåt nytt o lära sig, det får iaf mig o ticka, geez got to try that Wink o ha skitkul Very Happy

/Juha
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Hjälp mig modelbyggare ni är mitt ända hopp.... Empty Sv: Hjälp mig modelbyggare ni är mitt ända hopp....

Inlägg av Gigabyte mån apr 21 2014, 21:50

Ibland så skiter sig ALLT och jag var ta mig F#####n redo att slänga allt ut genom fönstret från andra våningen 
ville sälja allt för att jag tyckte att allt som jag gjorde så ut som skit ,,,,Jag glömde att ha roligt ,, byggde för andra än mig själv 
Ha roligt ,,experimentera med gamla byggen ,,lär dig ny trix på dom ,,gör ju inget om det skiter sig ,, försök inte göra nya landvinningar på
nya bygg objekt  man brukar misslyckat då !
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Hjälp mig modelbyggare ni är mitt ända hopp.... Empty Sv: Hjälp mig modelbyggare ni är mitt ända hopp....

Inlägg av Mal mån apr 21 2014, 22:03

Gigabyte skrev:Ibland så skiter sig ALLT och jag var ta mig F#####n redo att slänga allt ut genom fönstret från andra våningen 
ville sälja allt för att jag tyckte att allt som jag gjorde så ut som skit ,,,,Jag glömde att ha roligt ,, byggde för andra än mig själv 
Ha roligt ,,experimentera med gamla byggen ,,lär dig ny trix på dom ,,gör ju inget om det skiter sig ,, försök inte göra nya landvinningar på
nya bygg objekt  man brukar misslyckat då !
Haha varit där med...

det är tamigfan sanna ord, håller med dig...
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Hjälp mig modelbyggare ni är mitt ända hopp.... Empty Sv: Hjälp mig modelbyggare ni är mitt ända hopp....

Inlägg av Stefan E mån apr 21 2014, 22:25

Mal skrev:
Gigabyte skrev:Ibland så skiter sig ALLT och jag var ta mig F#####n redo att slänga allt ut genom fönstret från andra våningen 
ville sälja allt för att jag tyckte att allt som jag gjorde så ut som skit ,,,,Jag glömde att ha roligt ,, byggde för andra än mig själv 
Ha roligt ,,experimentera med gamla byggen ,,lär dig ny trix på dom ,,gör ju inget om det skiter sig ,, försök inte göra nya landvinningar på
nya bygg objekt  man brukar misslyckat då !
Haha varit där med...

det är tamigfan sanna ord, håller med dig...

Ja, så känns det allt av och till!   Very Happy 

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Hjälp mig modelbyggare ni är mitt ända hopp.... Empty Sv: Hjälp mig modelbyggare ni är mitt ända hopp....

Inlägg av Matt_Public tis apr 22 2014, 09:14

Känner igen den där väggen. Många når den förr eller senare.

Läste en gång om en flygbyggare som nytände sig själv genom att bygga en ukrainsk VK2-truck. Själv brukar jag ta till Warhammer-Orker när jag kör fast. Rätt befriande. Innan dess tog jag fleråriga avbrott, tills längtan växte sig stark igen.

Mitt tips är stilbyte (bortom duktighetskravet) eller ett avbrott. Läs böcker, virka eller ta upp en kampsport. Förr eller senare kryper lusten på dig igen, och då är det bara att ta fram en fräsch kartong.

Jag blir för övrigt också allt sämre. Kanske är det temporära yttre omständigheter eller så orkar jag inte längre uppmana den energi som ett kvalitetsbygge kräver. Men av reponsen att döma så verkar det inte störa någon annan än mig själv. Ifall det nu kan vara till någon tröst.

Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Hjälp mig modelbyggare ni är mitt ända hopp.... Empty Sv: Hjälp mig modelbyggare ni är mitt ända hopp....

Inlägg av Fisken35 tis apr 22 2014, 12:45

Ja jag kan känna ibland att en riktigt genomgåene ABC skulle underläta, åtminstone med dom grejor man bör göra och sedan experimentera utifrån den.

Fredrik
Fisken35
Fisken35


Till överst på sidan Gå ner

Hjälp mig modelbyggare ni är mitt ända hopp.... Empty Sv: Hjälp mig modelbyggare ni är mitt ända hopp....

Inlägg av cas tis apr 22 2014, 14:28

Well, förutom alla kloka ord som alla ovanstående drämmer till med så kan man lägga till att byta till mindre skala?
Finns inte lika mycket att detaljera och gå vilse i så man kanske kan koppla av mer.

Eller bygg en enkel gammal Matchbox, och bara fokusera på att få till en snygg modell, inte miniatyr. Bara ett bra bygge utan synliga skarvar, färgrinnanden eller annat eländigt. Men back to Basic är ju inte ett nytt knep.

Nästa grej kan ju vara att träffa likasinnade på utställningar eller klubbar. Sånt kan ju väcka intresset, har jag hört  Cool 

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Hjälp mig modelbyggare ni är mitt ända hopp.... Empty Sv: Hjälp mig modelbyggare ni är mitt ända hopp....

Inlägg av Per K tis apr 22 2014, 15:20

Vet inte specifikt vad du använde för lack, men vill du göra det enkelt för dig så rekommenderar jag Games Workshops lacker på burk, dom har en satin och en anti-gloss. Satinen går, om man är tålmodig och noggrann att sätta dekaler på med tillräckligt bra resultat och lite silvrering (som går att få bort med micro set och anti-shine-lacken). Lackerna gör inga dumheter med varandra eftersom dom kommer från samma tillverkare. Själv använder jag numera Games Workshops washer eller Flory models wash ovanpå satin-lacken för allt mitt washande och håller inte på och joxar med oljefärg längre. Jag håller ej heller på att dekanterar sprayburkarna och kladdar, utan så enkelt som möjligt och det brukar bli tillräckligt bra. Skamlös reklam och bilder på vad jag tycker är tillräckligt bra: http://pansarper.blink.se

Per K


Till överst på sidan Gå ner

Hjälp mig modelbyggare ni är mitt ända hopp.... Empty Sv: Hjälp mig modelbyggare ni är mitt ända hopp....

Inlägg av Fisken35 tor apr 24 2014, 12:44

Den här gången körde jag med Valejos satinmat och det vart som om det vore frost över hela modellen, vet inte vad jag gjorde för fel, hur är det med Tamiyas flat bas, är det en lack det med eller andvänder man den till annat?
Fisken35
Fisken35


Till överst på sidan Gå ner

Hjälp mig modelbyggare ni är mitt ända hopp.... Empty Sv: Hjälp mig modelbyggare ni är mitt ända hopp....

Inlägg av ernie87 tor apr 24 2014, 14:17

Fisken35 skrev:Den här gången körde jag med Valejos satinmat och det vart som om det vore frost över hela modellen, vet inte vad jag gjorde för fel, hur är det med Tamiyas flat bas, är det en lack det med eller andvänder man den till annat?


Tamiyas Flat base är INTE en lack, utan du tillsätter det i färgen för att få den matt/mattare, DU kommer att få en vit-pulvrig yta om du använder Flat Base som en lack. 

// Ernie
ernie87
ernie87


Till överst på sidan Gå ner

Hjälp mig modelbyggare ni är mitt ända hopp.... Empty Sv: Hjälp mig modelbyggare ni är mitt ända hopp....

Inlägg av Warsawpact tor apr 24 2014, 22:50

Kamrat Fish,

Jag instämmer i kören av bra tips med några punkter......

Bygg med en klar mental bild på hur modellen skall se ut innan byggstart. Upplever att ha den mentala bilden färdig gör det lättare för dig att kunna "kopierar den till verklighet",så att säga.

Det finns ett grundläggande A&O för pansarvädring.

Ha koll på vilka färger/förseglingar etc. som går att använda ihop och inte påverkar varandra. (I fallet med din frostiga satinmat kan bero på för högt lufttryck om du kör med airbrush eller reaktion på underliggande vätska/färg.)

Att bli bra på pansarvädring kommer genom erfarenhet. Detta görs genom trial-and-error, så som du gör nu.Snubbla inte på instegströskeln.

Bygg inte för att du måste, bygg för att du själv vill detta och gör det sakta i början.



Roligt för övrigt att du bygger sovjetpansar!

Hälsningar ifrån Folkrepubliken Borås Smile
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Hjälp mig modelbyggare ni är mitt ända hopp.... Empty Sv: Hjälp mig modelbyggare ni är mitt ända hopp....

Inlägg av Fisken35 fre apr 25 2014, 12:51

Okej, så lägre tryck på valeijo lacker alltså, gäller det lacker i lag eller bara deras?

Hongshe Warsawa jag har alltid en mental bild om hur jag vill att modellen ska se ut när den är färdig men slutresultatet stämmer inte i alla fall, fel mentalt för övrigt kanske  alien 

Tycker att det blir bra resultat med olja när man kollar på tuben men det blir aldrig det samma när jag gör det
Fisken35
Fisken35


Till överst på sidan Gå ner

Hjälp mig modelbyggare ni är mitt ända hopp.... Empty Sv: Hjälp mig modelbyggare ni är mitt ända hopp....

Inlägg av Warsawpact fre apr 25 2014, 16:22

Fisken35 skrev:Okej, så lägre tryck på valeijo lacker alltså, gäller det lacker i lag eller bara deras?

Hongshe Warsawa jag har alltid en mental bild om hur jag vill att modellen ska se ut när den är färdig men slutresultatet stämmer inte i alla fall, fel mentalt för övrigt kanske  alien 

Tycker att det blir bra resultat med olja när man kollar på tuben men det blir aldrig det samma när jag gör det

Hur högt tryck (bar) har du när du airbrushar, speciellt lacken? Det gäller lågt tryck på alla lacker.


Utifrån egen erfarenhet så kör jag med 1 mycket tunn wash på hela vagnen följt av en pin-wash.

Gör du en olje wash (med White Spirits förtunning) på "gloss varnish" (johnssons) försegling så är det svårt att bli fel. Jag låter förseglingen torka i minst 24 timmar.

...skulle vara intressant att få se en bild på vagnen.


Senast ändrad av Warsawpact den lör apr 26 2014, 11:48, ändrad totalt 1 gång
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Hjälp mig modelbyggare ni är mitt ända hopp.... Empty Sv: Hjälp mig modelbyggare ni är mitt ända hopp....

Inlägg av linusorn fre apr 25 2014, 22:56

SomSom sagts tidigare, kämpa på och kläm in ngt projekt med lägre ambitionsnivå ibland. Hellre en färdig modell i skåpet än 10 påbörjade på hyllan. Om du upplever att du inte får till det, byt färg. Kan ta ett tag innan man hittar det som passar ens egen teknik bäst. Jag provade också Vallejo ett tag, men kom inte alls överens med den. Bytte till Gunze som passar mig väldigt bra. Så prova att slänga ut Vallejo.

linusorn


Till överst på sidan Gå ner

Hjälp mig modelbyggare ni är mitt ända hopp.... Empty Sv: Hjälp mig modelbyggare ni är mitt ända hopp....

Inlägg av Mal lör apr 26 2014, 13:00

Så sant så sant.

Men jag vill tillägga som du sa är en poäng, testa vilka färger som fungerar bra med just dig.

Jag kör med Vallejo och hade enorma problem, men ville inte slänga dem, det var ett jäkla jucklo med dem, men nu ska jag erkänna att när jag fått kläm på dem så är de underbara att jobba med, och då ska nämnas att jag använder Vallejos modelcolor och det med HS Infinity 0,2 nubstycke och nål, målade allt m dem camo färgerna på min FW Model och Air

Dock en parantes, den svarta och vita oavsett om det är model eller air, den går inte det är pigmenten i den som bråkar, det är dom enda som inte fungerar för mig, och har fått det bekräftat av andra modelbyggare.


Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Hjälp mig modelbyggare ni är mitt ända hopp.... Empty Sv: Hjälp mig modelbyggare ni är mitt ända hopp....

Inlägg av Martin Bo lör apr 26 2014, 13:44

Hej!

Jag vet inte var du bor någonstans, men om det finns aktiva byggmöten på hyfsat avstånd skulle du kunna besöka ett av dem.
Det är bra att få lite input IRL så att säga.

Med vänlig hälsning
Martin
Martin Bo
Martin Bo


Till överst på sidan Gå ner

Hjälp mig modelbyggare ni är mitt ända hopp.... Empty Sv: Hjälp mig modelbyggare ni är mitt ända hopp....

Inlägg av Fisken35 lör apr 26 2014, 19:16

Det finns bara Flygbyggare här i Linköping.
Fisken35
Fisken35


Till överst på sidan Gå ner

Hjälp mig modelbyggare ni är mitt ända hopp.... Empty Sv: Hjälp mig modelbyggare ni är mitt ända hopp....

Inlägg av Janne.S lör apr 26 2014, 20:17

Fisken35 skrev:Det finns bara Flygbyggare här i Linköping.
Du får masa dig till pkastkollot 16-18 maj Smile
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Hjälp mig modelbyggare ni är mitt ända hopp.... Empty Sv: Hjälp mig modelbyggare ni är mitt ända hopp....

Inlägg av Stefan E sön apr 27 2014, 08:45

Fisken35 skrev:Det finns bara Flygbyggare här i Linköping.

Ånä, Fredrik!

Vi har flera duktiga Pansar-, bil- och fartygs-byggare här i Linköping!
Men jag håller med om att flygbyggarna överväger, de flesta bygger lite av varje, så det kan ju ändras från gång till gång.

Du (och alla intresserade) är varmt välkomna till Museet och våra byggmöten (Sista Söndagen i varje månad, 12-16)!

Säg att du är modellbyggare så går du in fritt!

Stefan  Very Happy
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Hjälp mig modelbyggare ni är mitt ända hopp.... Empty Sv: Hjälp mig modelbyggare ni är mitt ända hopp....

Inlägg av Fisken35 sön apr 27 2014, 11:48

Ok, då har jag missat dom när jag varit där dom få gångerna jag kommit dit, får försöka komma in lite oftare.

Är det möjligen någon från Östergötland som ska neråt plastkollot?
Fisken35
Fisken35


Till överst på sidan Gå ner

Hjälp mig modelbyggare ni är mitt ända hopp.... Empty Sv: Hjälp mig modelbyggare ni är mitt ända hopp....

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet