IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Det är nog dags ändå.. Braziliansk P-47

+4
Azgaron
cas
Stefan E
Tobias
8 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Gå ner

Det är nog dags ändå.. Braziliansk P-47 Empty Det är nog dags ändå.. Braziliansk P-47

Inlägg av Tobias tis aug 09 2022, 20:01

Lite avundsjuk på er som skall på plastkolla snart, jag kommer ner till Bästkusten senare i augusti (men hade gärna tittat förbi annars!).. Så jag får trösta mig med något.

Vart och fingrat på lådan ganska mycket det senaste och pratet om Dunderbultar här o med Håkan, gjorde att - tja det var dags!
Det ser ju faktiskt ut som en lite större Tamiya på många sätt, varför inte bara köra?

Varför Braziliansk? Jag har haft lite olika dekaler, bl a Dave Schilling´s som jag bygger i 1/48 - men jag fastnade för de Brazilianska, en bubbeltop i grönt och grått kändes fint och deras emblem är störtskönt med den arga strutsen söm röker cigarr! Tydligen komemr det från att under utbildningen i USA, så åt mannarna som strutsar (sägs) sticka huvudet i sanden, huvudena begravda i krubbet som tydligen var gott! Wink På något sätt blev synan avd em som (cartooby-) strutsar grunden till det.
Sen har jag talat med en ev blivande Braziliansk flygförare en del och tyckte det var kul att hedra honom lite med detta bygge. (Hoppas han får flyga Gripen en dag!) Inte det vanligaste, men inte heller unikt bland ´bolts.

Det är nog dags ändå.. Braziliansk P-47 52275174085_bfbfe02a29_h

Spelat för mycket dator, vart för lite krativ - det skall vi råda bot på! Mina Black orcs, Blood Bowl-teamet står där och ber om färg. men vi jobbar på två fronter här! ;9

Det är nog dags ändå.. Braziliansk P-47 52274707793_692942e1be_h

Eller tre.....

De stora tankarna användes inte i Europa - däremot använde man i MTO en breddad 75-gallons-tank. Jag har dock ingen sådan. men plockade ut tankarna ur lådan - planerar nämligen att hänga dem på en P-51D från Iwo Jima.... Bara att snickra trä-stagen så blir de perfekta!
Tobias
Tobias


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Det är nog dags ändå.. Braziliansk P-47 Empty Sv: Det är nog dags ändå.. Braziliansk P-47

Inlägg av Stefan E tis aug 09 2022, 21:34

Ah, det där är en superfin byggsats och du ser ut att ha allt som behövs för ett riktigt fint bygge!

Det blir en stor best, men den är lika lättbyggd som Tamiyas 48a!

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Tobias likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Det är nog dags ändå.. Braziliansk P-47 Empty Sv: Det är nog dags ändå.. Braziliansk P-47

Inlägg av Tobias tis aug 09 2022, 23:38

Ja den är det va? Smile Ser väldigt lik ut - nästan så att en del av själva byggandet ser enklare ut för att det är lite större..?
Hade detta men funderat på ett Löök-set, kanske nästa gång..
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Det är nog dags ändå.. Braziliansk P-47 Empty Sv: Det är nog dags ändå.. Braziliansk P-47

Inlägg av cas ons aug 10 2022, 08:00

Stor dunderbult med fräsig målning och märkning? Ja tack!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Tobias likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Det är nog dags ändå.. Braziliansk P-47 Empty Sv: Det är nog dags ändå.. Braziliansk P-47

Inlägg av Azgaron ons aug 10 2022, 09:12

Ser trevligt ut! Lycka till med bygget! Smile

Nu blev jag ju också sugen på att starta min! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Tobias likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Det är nog dags ändå.. Braziliansk P-47 Empty Sv: Det är nog dags ändå.. Braziliansk P-47

Inlägg av Tobias ons aug 10 2022, 11:57

Eller hur? Smile
Kör på Håkan! Efter Blood Bowl? Wink

Lite delar trillade av ramarna.. Vad skall man göra när det händer?

Det är nog dags ändå.. Braziliansk P-47 52275129647_6354ef8f39_h

Dekalerna ser fina ut - inte bestämt vilken av dem ännu men det blir en med spinn-fenan. De har lite olika propellrar också - jag gillar ju utseendet på Hamilton-Standard utan kuff därr. De andra är Curtiss-Electric om jag kommer ihåg rätt (finns flera varianter och Aeroproducts gjort props till ´bolts med).Så kanse C2 där med omålad huv?

Det är nog dags ändå.. Braziliansk P-47 52275129907_b71f9aa93d_h
Tobias
Tobias


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Det är nog dags ändå.. Braziliansk P-47 Empty Sv: Det är nog dags ändå.. Braziliansk P-47

Inlägg av Tobias ons aug 10 2022, 12:05

Kul att man får med en förare, som ser helt ok ut! Kommer nog bygga o måla honom - men vill se mina ets-hängslen där inne..  Kanske till en annan kärra?

Det är nog dags ändå.. Braziliansk P-47 52276139803_1ea4e07991_h

Men om det vart en annan "Brasse" har jag övervägt det mera noggrant.. Wink

Det är nog dags ändå.. Braziliansk P-47 52276143413_5657383f10_z

Får se vad jag gör med motorn - jag tror jag håller det förhllandevis enkelt. Inte färdigställt min Tamiya P-51D, så det blir förhoppningsvis min första 1/32 jag gör helt klart.. Men vi börjar lite enkelt.. Nästa får gärna en vector-motor och lite "startkablage" till cylindrarna. Nu? Troligen inte..
Tobias
Tobias


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Det är nog dags ändå.. Braziliansk P-47 Empty Sv: Det är nog dags ändå.. Braziliansk P-47

Inlägg av glimturen ons aug 10 2022, 14:48

Strålande tilltag och fina linjer på en sån där...... Wink

Bygget verka bli bra det med. Laughing

cheers

_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
glimturen


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Det är nog dags ändå.. Braziliansk P-47 Empty Sv: Det är nog dags ändå.. Braziliansk P-47

Inlägg av Azgaron ons aug 10 2022, 15:40

+1 på det! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Tobias likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Det är nog dags ändå.. Braziliansk P-47 Empty Sv: Det är nog dags ändå.. Braziliansk P-47

Inlägg av Tobias ons aug 10 2022, 15:42

Tack Glimmis & Håkan! Smile
Fick lite tid över härså rensade lite plast! Och letade fram balsa-trä´t jag fick av Juha.. han använde det på golvet i en av sina P-51D, 1/32-Tamiya. Och jag fick ganska mycket till mina. Men det räcker till "sway braces". Fan om inte det räcker med att washa med något milt??  jaja, det är ju till en annan modell, men letade fram det nu..

Det är nog dags ändå.. Braziliansk P-47 52276458753_9643f24c42_h

Skall se om vi inte kan få detta grundat, tillsammans med insidan av kroppen snart.. Funderade på att köra landställsluckor, brunanr, motor o allt.. men jag tar det ltie lugnt.. En sak i taget!

Det är nog dags ändå.. Braziliansk P-47 52276704389_6858e2de7f_h
Tobias
Tobias


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Det är nog dags ändå.. Braziliansk P-47 Empty Sv: Det är nog dags ändå.. Braziliansk P-47

Inlägg av Azgaron ons aug 10 2022, 15:45

Bra start! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Tobias likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Det är nog dags ändå.. Braziliansk P-47 Empty Sv: Det är nog dags ändå.. Braziliansk P-47

Inlägg av Tobias ons aug 10 2022, 19:57

Tack Håkan. Smile Tydligen är hasse-modellen totalt fel, Trumpy är ett mästerverk i jämförelse! Så jag kan ta med din för "destruering" när jag komemr nre! Kommer itne ens ta betalt för att hjälpa dig bli av med den!

Wink


Jambocks over Italy

Där är en bild av målade och omålade med 165 gal-tankar på vingarna och en 75 gal på buken.. Hmm..? Får nog udnersöka detta ltie till. Fått höra att de inte användes av P-47:or i Europa..

Tre pdfer om Brazzarnas Juggar (P-47:or!) där. Kul läsning och fina bilder.
Tobias
Tobias


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Det är nog dags ändå.. Braziliansk P-47 Empty Sv: Det är nog dags ändå.. Braziliansk P-47

Inlägg av Sadolf ons aug 10 2022, 21:14

Ballt projekt... Den blir gigantiskt....1:32...!!
Sadolf
Sadolf


Tobias likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Det är nog dags ändå.. Braziliansk P-47 Empty Sv: Det är nog dags ändå.. Braziliansk P-47

Inlägg av Tobias ons aug 10 2022, 21:26

haha, japp! Satt med kroppshalvorna.. Konstaterade att de var större än 1/48-modellen.. Kände mig slug.. Wink
Underbar storlek dock!
Hur går det med dina japaner, Knugskobror oa nnat critterz? Wink
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Det är nog dags ändå.. Braziliansk P-47 Empty Sv: Det är nog dags ändå.. Braziliansk P-47

Inlägg av Tobias tor aug 11 2022, 10:34

Mailade med Norris graser ang din Angie Sadolf. Men du fick det meddelandet va? Tyckte detta var spännande med:


I did a few 406TH  P-47S..   A few with  AeroMaster  ALSO Big Ass Bird with EagleCals and also SuperScale.
 
If you want an interesting version of Big A Bird, here is a thought!
Everyone markets it  in one version. Yet the plane had some interesting changes made to it  during its career.
Changes that make it different looking  than  what is available:
Different  thick, solid  side code, add a dorsal fillet, later it was  plumbed for  2 pair of  rocket launch rails per wing (The pilot, who became a reverend after the war)  is credited with the  1st air to air kill  with  unguided rockets flying a Thunderbolt.) Canopy framing painted and add an asymmetrical AO Smith 12’ 2” prop.  All are easy changes.  I have a friend who has custom decal business if you would need the changed side codes. Otherwise,  just use a Tamiya  M kit for the dorsal fillet, Most any Tamiya or Hasegawa kit will have the AO Smith asym prop .. Get 4  launch rails and rockets from an N  kit  (academy OR  Revell)    and  paint red the prop boss and canopy framing .  That will get you a distinctly different version.
 
AND now I REALLY am going to bed!! J

Onekligen intressant! hade ingen aning om den air-to-air kill´en med rokkitz..  Big Ass Bird är fin.. Men 406th FG har många fina!

Bok på ebay

Snabbsprejade lite i morse innan fönsterbytet.. Cockpit är grön.. Men måste ge stolen en omgång till.. Hade hoppats kunna sitta o penselmåla ikväll. Elelr det kan jag nog, men allt grönt är inte klart.. Och min MRP Dark Dull Green är på upphällningen, blivit många ´bolts.. Wink
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Det är nog dags ändå.. Braziliansk P-47 Empty Sv: Det är nog dags ändå.. Braziliansk P-47

Inlägg av Janne.S tor aug 11 2022, 14:17

Mäktigt bygge Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Tobias likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Det är nog dags ändå.. Braziliansk P-47 Empty Sv: Det är nog dags ändå.. Braziliansk P-47

Inlägg av Tobias tor aug 11 2022, 15:50

Eller hur, stor dam! Very Happy

Det är nog dags ändå.. Braziliansk P-47 52278569153_dbf3d00d17_h

Byggt någon ´bolt på länge Janne?  Smile

Den Hellcat´en skall med till Varberg och vidare till Halmstad.. kompisaen som fick en J 35J för några år sedan kvaddade den i en flytt o var "ledsen". Han får en hellcat så länge. Byggd 2014-1015 kanske. Gillar den men platsbrist - därför de står utan "dammskydd".. Jag bygger en ny end dag.. Wink

Miss Second Front fick dekaler på propellrarna.. Men spinnern får vänta lite (svart-vit)

Det är nog dags ändå.. Braziliansk P-47 52278569653_9fc300965a_h

Fönsterbytet, typ klart.. men lite skit kavr imorgon.. jag kunde inte låta bli att provisoriskt smita in lite airbrushning!

Det är nog dags ändå.. Braziliansk P-47 52277571162_9469b7e11a_h

Sen fick jag itne upp fönstert, hur mycket jag än tryckte på knappen ovanpå vredet... vaddå läsa instruktionen??? Gör vi sånt? Wink Kände mig lagom slug när jag äntligen faktiskt kikade på den mycket pedagogiska och strategiskt palcerad klisterlappen......

Det är nog dags ändå.. Braziliansk P-47 52279031290_d9e07576d9_h
Tobias
Tobias


Sadolf likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Det är nog dags ändå.. Braziliansk P-47 Empty Sv: Det är nog dags ändå.. Braziliansk P-47

Inlägg av Tobias tor aug 11 2022, 16:09

Man behöver, enligt flera byggen på LSP - sänka den delen motorn limmas på, fram på kroppen med en mm ungefär.. Får testa senare när motorn är fixad.. Men motorkåpan hamnar lite för högt upp med en glipa annars om jag förstod det rätt.. Någon annan med erfarenhet av det - Stefan?
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Det är nog dags ändå.. Braziliansk P-47 Empty Sv: Det är nog dags ändå.. Braziliansk P-47

Inlägg av Tobias fre aug 12 2022, 18:53

Det är nog dags ändå.. Braziliansk P-47 52281557040_faaa2a1681_h

Det är den där delen som behöver sänkas 1mm.. De tre sista "nivåerna" liksom, såga av, plocka ner. Jag torrpassade och japp, hela framdelen hamnar ca 1mm för högt annars.. Men det skall väl vara enkelt?
Målar cockpit nu så när halvorna satts ihop sågar jag..
Tobias
Tobias


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Det är nog dags ändå.. Braziliansk P-47 Empty Sv: Det är nog dags ändå.. Braziliansk P-47

Inlägg av Tobias lör aug 13 2022, 16:29

Byggt, primat och grundsprejat lite.. cockpit snart klart, typ bälten kvar.. Tog en bild på framdelen på motorn efter en Tamiya panellinjewash - men det syns inte alls på bilden som det gör på rikgti.. och den gråa färgen är ganska annorlunda.. :/ jaja.

I lådan får man med en P&W-dekal, men den har itne den blåa bakgrunden. Så jag tog en 1/48 och en placard i samma skala för serienummer på motorn etc. Bättre än inget skulle jag säha? Wink

Det är nog dags ändå.. Braziliansk P-47 52282836498_9934b79dd2_h

Faktiskt imponear själv att jag nog fick loggan på rätt köl! Det var INTE lätt att se. Syns bättre här..
Tobias
Tobias


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Det är nog dags ändå.. Braziliansk P-47 Empty Sv: Det är nog dags ändå.. Braziliansk P-47

Inlägg av Matt_Public lör aug 13 2022, 20:22

Brasse-bult? Ja, varför inte? Very Happy
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Tobias likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Det är nog dags ändå.. Braziliansk P-47 Empty Sv: Det är nog dags ändå.. Braziliansk P-47

Inlägg av Tobias lör aug 13 2022, 20:55

Det var lite så jag också tänkte och kom inte på någon invändning så var tvungen att genomföra.. Wink
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Det är nog dags ändå.. Braziliansk P-47 Empty Sv: Det är nog dags ändå.. Braziliansk P-47

Inlägg av Tobias sön aug 14 2022, 12:45

Lite mera gjort..

Det är nog dags ändå.. Braziliansk P-47 52284871049_a514c19621_h

Ljusterade bältena lite efter detta. De var ganska fippliga - spännena lösa.. Föredrar senare Steel o annat..

Det är nog dags ändå.. Braziliansk P-47 52284871414_a220996140_h

mmmm, IP´ns kant skall målas men blir inte bättre än så ändå. LööK, ja tack! Just det där med en mer eller mindre ynlig jkant är irriterande.. Men skall dra på lite svart färg här iaf..

Det är nog dags ändå.. Braziliansk P-47 52285090055_301988e821_h

Torrpassat och den passar bra och kroppshalvorna går ihop utan problem!

Det är nog dags ändå.. Braziliansk P-47 52283627237_2d9fbaeccd_h


Det har Zin Chromate yellow-ats en del med.. Jobbar med washer där.. MRPs ZCY. Gillar Gunzes mera gröna som är nära Interior green, men iten riktigt. Det såg nice ut på 1/48an men här passade den gula bättre..
Tobias
Tobias


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Det är nog dags ändå.. Braziliansk P-47 Empty Sv: Det är nog dags ändå.. Braziliansk P-47

Inlägg av Sadolf sön aug 14 2022, 13:43

Ja det var fint det Tobbe!
Ordentlig hytt, inte som i revells som man fick bryta å snickra för rätt storlek på grejorna!
Ser Du var upptagen i lördag, själv var på Visingsö lite i solen-- sen spenderade kvällen med wash som besatt. ... Washade fw och sen hurricane...
Sadolf
Sadolf


Tobias likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Det är nog dags ändå.. Braziliansk P-47 Empty Sv: Det är nog dags ändå.. Braziliansk P-47

Inlägg av Tobias sön aug 14 2022, 14:46

Jupp, jobbade lite.. Smile Gått ganska fort å inget extra -  men jag bygger gärna modeller en gång lite enklare, OOB - och lägger till på nästa.. Här känner jag mig mest intresserad av den gråa och brungröan utsidan.. Så skyndar dit lite väl fort kanske..

Såg  clown ni vad som hände här? Wink Tänkte det är enklast att plugga i den skiten i motorn och få hela mackapären rätt i hullet ist för att flytta ner den 1mm lite schablonigt..

Det är nog dags ändå.. Braziliansk P-47 52284803448_d8684fe1ae_h
Tobias
Tobias


Azgaron and cas like this post

Till överst på sidan Gå ner

Det är nog dags ändå.. Braziliansk P-47 Empty Sv: Det är nog dags ändå.. Braziliansk P-47

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet