IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road)

+15
cas
Matt_Public
Jokkocze
Obed
Caverö
bjork_larsson
Gigabyte
merlin1953packard
dm4
Janne.S
MiniStuff
Warsawpact
JOooCKE
Azgaron
Stefan E
19 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 1 av 4 1, 2, 3, 4  Nästa

Gå ner

DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) Empty DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road)

Inlägg av Stefan E tor aug 20 2009, 16:18

SFT&PRR Nyhetsbulletin, Del1

Hejsan alla rallare!
 
Tänkte presentera mig, och min bana eftersom jag är en helt nybliven medlem på detta forum!
 
Jag har hållit på med tåghobbyn ända sedan barnsben, och varvat med modellbyggande (plastmodeller).
 
Min bana har Amerikanskt tema, sydvästra USA, runt 1945-60, perioden efter kriget då diesel ersatte ångan och då de stora passagerartågen korsade kontinenten.
 
Santa Fé, Texas & Pacific kallar jag min bana.
 
Men vi börjar väl från början.
 
Jag har alltid haft tåg, mitt första fick jag av pappa när jag var 5år!
Gissa vem som körde mest?
Det var ett klassiskt Märklin-set och när jag var lite äldre så satte vi upp en bana på en spånplatta!
 
Vi flyttade, banan revs och jag var utan tåg tills jag var ungefär 12år, då jag hittade det i bortglömd kartong.
 
Loken provkördes och de fungerade alldeles utmärkt trots att 6-7 år gått.
 
Jag började köpa lite lok o vagnar, men insåg snart att det blev alldeles för stort då jag hade begränsat utrymme (delade rum med min bror).
 
Jag hittade N-skalan (1/160), och kunde bygga på en standard spånplatta 250x120cm, det var 1974.
 
Jag höll på med N-skalan ända till Hjulmarknaden1994, då jag köpte ett mycket billigt Amerikanskt lok i HO, dvs 1/87.
Det var ju egentligen ”fel” skala, men det var så snyggt och dessutom billigt så det kunde ju få stå i vitrinskåpet!
 
Jag kunde inte tro mina ögon när jag provkörde maskinen som kommer från det Amerikanska märket Proto2000.
Loket väger över 800gram, så det är TUNGT, och det rullade mäktigt, säkert, mjukt och tyst över rälsen!
Om alla Amerikanska lok går så här så SKALL jag köra Amerikanskt i HO….
 
Jag började fundera, plats hade jag i min 3-rummare i Linköping, men ville inte riktigt riva min i stort sett färdiga N-Bana.
Sommaren -95 slog kärleken till då jag träffade tjejen som skulle bli min fru!
Vi flyttade ihop till hösten -95 i en stor fin 5-rummare, och jag fick ett rum som var 3x5meter att ha som hobbyrum.
Nu var jag ju tvungen att riva min gamla N-bana, jag skulle ju flytta.
Det avgjorde saken och under flera år sålde jag av mina N-prylar på olika mässor i Jönköping, Vimmerby och Örebro.
Pengarna jag fick in åter-cirkulerades till nya HO-motsvarigheter, och jag började bygga på en ny anläggning i den nya lägenheten.
Jag finansierade mitt eget missbruk, kan man väl säga!
 
Hösten -00 fick vi för oss att vi skulle köpa hus och vi började titta oss om.
 
Vi hittade ett kanonhus med bra läge till ett vettigt pris, och det hade en stor KÄLLARE!
 
Gillestugan blev mitt nya hobbyrum, den här gången 5x9meter stort!
 
Innan järnvägsbygget kunde börja så måste rummet renoveras vilket tog närmare ett år, det  var då jag återföll till plast-modell byggandet igen!
 
Nu har jag byggt ett par år på min bana, till en början planerade jag spårplanen så här, efter en modifierad spårplan som jag hittade i Model-Railroader.
 
Banan kommer att bli ca 6.5x4.5 meter, till formen ett fyrkantigt ”O” med en liten öppning i ena hörnet så man kan gå in inuti, på Amerikanska kallas det en ”Walk-in layout”.
 

En spårplan är mera som ett levande väsen och den får snart sitt eget liv, så vad ni ser på planen ser inte likadant ut i verkligheten idag!
 
Här är  en ”Walk-around” på min bana som den ser ut idag!


 DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) 36739933770_b76fcb7e9f_z





DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) 36966207232_8b2ba14e5c_z




 
DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) 36966207172_bfa90c7ae6_z





 
DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) 36739933640_13a9993748_z




 
DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) 36739933360_0d355887a6_z

  
Jag kallar min bana Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road, och det är en frilansad (påhittad) del av Santa Fé, någonstans i Dallas –Ft. Worth området i Texas, runt 1950-60.
 
Min idé är att Santa Fé äger spår och anläggningar, och Santa Fé:s trafikregler gäller.
Andra bolag hyr in sig på rättigheterna genom antingen delägande eller genom att köpa trafik-rättigheter.
 
Trafikerande bolag är naturligtvis Santa Fé, ca 50-60% av allt rullande materiel tillhör AT&SF.
Andra bolag som trafikerar området: Union Pacific, Southern Pacific, Western Pacific, Texas & Pacific, Missouri & Pacific (MOPAC), Kansas City Southern (eller ”Katy”), Rock Island, Burlington Route, Frisco och Denver & Rio Grande RR.
 
Sant och historiskt korrekt är att området var ett nav för tågtrafiken i sydvästra USA under den här perioden och att nästan alla dessa bolag faktiskt hade trafik i området (WP och D&RG är undantagen).
 
Några bilder på lite lok;
 
Santa Fé EMD E-8A (Proto 2000)

 DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) 36739929220_7358c45da2_k

 
Denver & Rio Grande EMD F-7A, F-7B (Athearn Genesis)


 DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) 36739933540_7564bd2fdf_z

 
Union Pacific 4-6-6-4 Challenger "Yellow Jacket" (Athearn Genisis)


DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) 40975291081_795fedfc79_k

 
Southern Pacific 2-8-8-4  Cab-Forward


 DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) 36948661256_b65249e627_z






 DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) 36995428371_181277b766_z


Santa Fé 4-8-4 Northern


DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) 36739934190_c0f1eb28fa_h

 
Jag kör helt digitalt (DCC) med Rocos system som fungerar mycket bra.
På bilden syns förutom körhandtagen (röda), trafon och digitalenheten (de små svarta lådorna) ett av Santa Fé.s RSD-15 ”Alligator”-lok.
 
DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) 012-1
 
Jag kommer att lägga ut uppdateringar och vad som händer på banan allteftersom.
Kommentera och fråga gärna om det är något ni undrar eller vill veta!
 
Stefan


Senast ändrad av Stefan E den fre jul 07 2023, 16:02, ändrad totalt 5 gånger
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) Empty Sv: DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road)

Inlägg av Azgaron tor aug 20 2009, 16:33

Kul läsning och fin bana Stefan! Smile Ska bli kul att följa hur din bana utvecklas!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) Empty Sv: DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road)

Inlägg av JOooCKE tor aug 20 2009, 18:44

Stor och intressant bana Stefan ! Smile
Jag var inne ett tag på att börja bygga modelljärnväg , för en kompis till mig hade en ganska liten bana i HO och jag tyckte det var så roligt med det , men jag har inte tillräckligt med plats till det , annars så skulle det vara kul att ha en bana Smile
Så jag får fortsätta med att fixa plats till plasten Very Happy

Jocke
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) Empty Sv: DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road)

Inlägg av Warsawpact tor aug 20 2009, 18:58

Jag tror jag precis hörde Anders Kempe svimma Laughing

Massiv bana du har där Stefan! Kan tänka mig att du behöver pallvis med terrängmaterialoch spackel om du skall göra terräng till din fina bana.

Mycket häftigt!! bounce
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) Empty Sv: DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road)

Inlägg av MiniStuff tor aug 20 2009, 19:36

ack vilka ljuva minnen din berättelse väcker till liv... mmmm...

min storebror hade en ganska stor bana på platta, HO-skala, den var till mycket lycka tyckte vår mor på helgerna då hon kunde skicka in mig dit så hon fick sova lite längre Razz

lite senare när brossan hade flyttat ill sthlm och börjat gymnasiet där så nallade jag banan lite då och då och lekte friskt med den, körde över små plastsoldater i skalan 1/87 (Airfix, Matchbox etc.) och satte ihop ännu större banor med bästa polaren. jag har alltid haft ett svagt öga för tågbanor dock är militära fordon som pansar och ww2 min största passion. Bror har på äldre dagar återuppta sitt banbygggande, mest samlar han lok som han köper dyrt över nätet eller när han är utomlands.

Ska bli kul å se hur detta växer fram.

/Markus

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) Empty Sv: DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road)

Inlägg av Janne.S tor aug 20 2009, 20:08

Brutalt! Tåg har aldrig riktigt varit min grej även om jag syndat med en Märklinbana i H0 (som en av mina storebröder köpte åt mig när jag var liten)

Men som sagt jag fastnade inte riktigt...plast var min grej helt enkelt Very Happy

Härligt bygge Stefan....ska bli kul att se den växa fram!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) Empty Sv: DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road)

Inlägg av dm4 tor aug 20 2009, 22:23

Sedär, där kom ju bilderna! Gillar verkligen de stora ångloken, grymt snygga!

Mvh
dm4
dm4


Till överst på sidan Gå ner

DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) Empty Sv: DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road)

Inlägg av merlin1953packard fre aug 21 2009, 23:27

Imponerande tågbana, Stefan! De amerikanska dieselloken väcker gamla reseminnen till liv från mina irrfärder som ung man i det stora landet i väster. Bland annat med godståg från Winnemucca i Nevada, över Klippiga bergen till Sacramento i Californien. Åtta (8!!!) diesellok seriekopplade till en hiskelig mängd godsvagnar (kommer inte ihåg exakt hur många) + lilla bromsvagnen längst bak! Men det skall jag inte fördjupa mig i nu, utan bara tillägga att det verkar vara en schysst bana du byggt upp och den kan man ju utveckla hur länge som helst, tror jag!
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) Empty Sv: DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road)

Inlägg av Gigabyte lör aug 22 2009, 11:45

Kul att se din bana o dina planer på hur du vill bygga upp din anläggning , hade en i N Skalan men som du skriver så tröttnade jag på den skalan och sålde av allt och en ny bana i HO blir nog tyvärr bara en dröm , så det blir väldigt roligt att få tillfälle att följa din anläggning
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) Empty Sv: DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road)

Inlägg av bjork_larsson mån aug 24 2009, 21:43

Jag hade en dröm tillsammans med min far när jag va yngre. Det va att bygga en tågvärld... tyvärr fick vi aldrig någon riktigt plats och tiden försvann till min hockey som även den tog fart i dessa tider. Men nu skall jag köpa hus, frugan, dottern och jag. Och jag har redan fått ett hobbyrum som skall inreda (vi skall köpa frugans mormors hus, som sorligt nog avled för tre veckor sedan), det är väl egentligen inte vidare stort men det kommer lätt att räcka till mitt byggande och lite till.

Banan som du gjort/håller på med gör ju inte att man blir mindre sugen direkt så jag måste säga att jag är lite avis på att du faktiskt ordnat det så fint för dig där... den ser helt kanon ut och ideérna frodas här i min lilla hjärna.

Som jag sagt innan, UNDERBART! Very Happy Jag ser fram emot en daglig redogörelse och enorma framgångar varje vecka! Haha... cheers cheers cheers Razz

Terje
bjork_larsson
bjork_larsson


Till överst på sidan Gå ner

DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) Empty Sv: DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road)

Inlägg av Janne.S mån aug 24 2009, 22:41

Beklagar sorgen Terje.....men ballt att du får ett hobbyrum!!!!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) Empty Sv: DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road)

Inlägg av Caverö tis sep 01 2009, 13:46

Fett phantom, alla har vi väl kört modelljärnväg men långt ifrån alla har haft nånting ens i närheten av en bana av denna magnitud.

Snygga disellok och sköna ånglok, jag har inge sådana grejor nu men vem vet vad som händer om pojken önskar ett så småningom.
Caverö
Caverö


Till överst på sidan Gå ner

DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) Empty Sv: DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road)

Inlägg av Obed lör jan 15 2011, 12:53

Tåg är kul men tar så mkt plats, tar tid och kostar mkt. Unnar alla som har lyckan att hålla på med det.
Obed
Obed


Till överst på sidan Gå ner

DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) Empty Sv: DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road)

Inlägg av Stefan E sön sep 02 2012, 16:22

Jag har justerat spårläget vid stationens södra ände.
 
Det har blivit möjligt att göra parallell-utfarter från stationen, och kurvan har fått två spår.
 
DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) IMG_2033
 
DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) IMG_2034
 
Ett försök, skall jag lägga vändskivan (130’/44m) och lokstallarna här?
 
DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) IMG_2035
 
DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) IMG_2034
 
Nja, troligen inte, det blir nog för trångt.
 
Eftersom natt-tåget Super Chief till Chicago har blivit så populärt att folk inte längre kan få biljetter inom rimlig tid, har styrelsen beslutat att vi börjar köra ytterligare ett sittvagnståg dagtid.
Detta tåg kommer att heta El Capitan, och 8st vagnar har köpts in från Walthers.
 
DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) IMG_5290
 
De här vagnarna är superdetaljerade, med full (korrekt) inredning, samtliga räcken och lejdare redan monterade och fjädrande bälgar mellan vagnarna.
 
DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) IMG_5291
 
DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) IMG_5292
 
På grund av vagnarnas längd måste dock banan uppgraderas med större kurvradier.
 
Detta arbete kommer att påbörjas snarast.
 
Stefan


Senast ändrad av Stefan E den tor aug 01 2013, 16:29, ändrad totalt 1 gång
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) Empty Sv: DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road)

Inlägg av Jokkocze mån sep 03 2012, 23:05

Blir det någon vädring av vagnarna, eller ska de vara som nya? Smile
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) Empty Sv: DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road)

Inlägg av Matt_Public tis sep 04 2012, 06:40

Santa Fé all the way! Very Happy

Ser ju grovsnyggt ut. Vändskiva är vägen till seger!
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) Empty Sv: DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road)

Inlägg av Stefan E tis sep 04 2012, 11:55

Jokkocze skrev:Blir det någon vädring av vagnarna, eller ska de vara som nya? Smile

Santa Fé var alltid mycket noga med att loken och de luxuösa vagnarna i "flaggskeppstågen" alltid var fläckfria, så de tvättades alltid efter varje tur!

Min bana är "satt" till runt 1950, när de här vagnarna var i stort sett nya, så jag kommer inte att vädra dem.

Jag brukar överhuvudtaget inte vädra eller skita ner vagnar och lok, det är de alldeles för dyra för (och jag är alldeles för dålig på att få det trovärdigt!).
Kanske en o annan gammal vagn kommer att utses som testobjekt.

Vändskivan är en centralpunkt för mig, jag vill ha en stor lokstation (med minst 9 stallplatser), så den kommer att bli bra mycket större än vad som hade fått plats i det utrymmet jag hade.

Kul att ni tittade in!

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) Empty Sv: DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road)

Inlägg av cas tis sep 04 2012, 12:24

Nån tågbana får man väl ta och skaffa när grabben är lagom stor. 3-åringar bör inte leka med nåt annat än Brio.

Stefan, ditt lilla set är imponerande, och ett rejält långtidsprojekt antar jag?

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) Empty Sv: DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road)

Inlägg av Stefan E tis sep 04 2012, 17:25

cas skrev:Nån tågbana får man väl ta och skaffa när grabben är lagom stor. 3-åringar bör inte leka med nåt annat än Brio.

Stefan, ditt lilla set är imponerande, och ett rejält långtidsprojekt antar jag?

Jag fick mitt första tåg (Märklin HO) när jag var fem, gissa vem som lekte mest med det! Laughing

Men när jag var runt 7-8 så plockade vi fram det, eller rättare sagt, hittade det i en låda i ett hörn.
Jag byggde ihop en spårcirkel, satte loket på rälsen och det surrade på som en liten symaskin (trots många års misshandel och hård lek), sedan var jag fast för livet! Very Happy

Jag köpte ett par lok, några snälltågsvagnar (i PLÅT!) och kunde konstatera att det inte gick att ha en bana då jag delade rum med brorsan!

Jag tittade på Z (1/220), men tyckte det var FÖR litet, men så hittade jag en sats i N-skalan (1/160).
Detta skulle ju funka, fanns massor att välja på, många fabrikat och mycket tillbehör, dessutom lagom stort.
Jag bytte/sålde allt växelström HO och bytte till N 2-räls likström.
Ett val jag aldrig ångrat, jag höll på med N-skalan ända till 1998 då jag flyttat ihop (med donnan som skulle bli min) bättre hälft!

Att jag bytte skala igen berodde på att jag fick mycket bättre utrymme att bygga en bana och att jag hittade ett billigt o bra Amerikanskt lok.

Men inte ens HO är tåligt nog för en vild tre-åring!
Ungarna måste förstå vad det handlar om, men det finns ju både Brio och LEGO att "skola in" ungarna på tåg!
Om dom inte "spårar ur" och börjar bygga modeller förstås! Laughing

Jag kommer nog aldrig att bli riktigt färdig med mina tåg, jag hoppas inte det!
Banan är i ett stadie som jag brukar kalla "plywood central", men nu har spårplanen växt fram i huvudet och jobbet att förverkliga den kan börja.

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) Empty Sv: DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road)

Inlägg av Stefan E tis aug 13 2013, 15:16

Hejsan!
 
Den här delen av järnvägen har stått här ”tillfälligt” (det blev närnare ett år!) för att känna på hur pass smal gången mellan bokhyllorna och anläggningen skulle bli.
 
Här är anläggningen 120cm bred, vilket jag tyckte var i bredaste laget, eller rättare sagt, gången blev lite för smal.
 
DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) IMG_6543_zpsc15deeff
 
Den här semestern bestämde jag mig att bygga den permanenta delen, men den här gången 20cm smalare och i lite kraftigare virke, 4x2 istället för 2x2.
 
Jag började såga till tvärribborna.
 
DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) IMG_6544_zps82fa6726
 
Demonteringen av den tillfälliga delen var enkel och gick förvånansvärt snabbt.
Jag hade bara skruvat ihop anläggningen, och jag kommer att göra detsamma med den permanenta delen.
 
DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) IMG_6545_zps3a83b825
 
Ramen gick rätt snabbt att montera (skruvplattor och vinkelbeslag), nu blev det mycket stabilare tack vare det kraftigare virket.
 
DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) IMG_6556_zps8a7805f7
 
Benen fäste jag med stolpskor för samma dimension.
 
DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) IMG_6621_zpsdb217516
 
DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) IMG_6622_zps314d1634
 
Det blev mycket stabilt och stadigt, jag bultade ihop den här delen med den redan byggda med två genomgående bultar med muttrar i andra änden.
DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) IMG_6658_zps9fe06c53
 
DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) IMG_6662_zps737cb4c7
 
Benen skruvades med sex skruv per ben, så det blev riktigt stadigt.
 
Måtten är 100x240cm på den här delen och de ”extra” 20 centimetrarna gjorde att man inte upplever gången som ”för smal”.
 
Nu kan jag börja planera för nästa etapp!
 
Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) Empty Sv: DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road)

Inlägg av Marlin tis aug 13 2013, 16:34

Snyggt Stefan cheers
Fast får jag föreslå ett tvärstag mellan de två yttersta benen (de två till höger i sista bilden) för att öka stabiliteten i slutet på banan.
En felplacerad fot mot ett av benen kan lätt få konstruktionen att vika sig.

/Bosse - som en gång i tiden utbildade sig till snickare.
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) Empty Sv: DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road)

Inlägg av Stefan E tis aug 13 2013, 16:39

Ja, jag håller med, det är ingen dum idé! sunny 

Det kommer att byggas på med ytterligare en sektion framöver, men ett tvärstag skadar aldrig! Very Happy 

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) Empty Sv: DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road)

Inlägg av Matt_Public tis aug 13 2013, 18:22

Det här artar sig fin-fint! drunken
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) Empty Sv: DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road)

Inlägg av cas tis aug 13 2013, 19:56

Märklig byggställning du håller på med för att få Stashen på plats Razz 

Hoppas att detta blir en stor-ståtlig järnväg till slut!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) Empty Sv: DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road)

Inlägg av Stefan E fre aug 16 2013, 12:02

Hejsan!
 
Lite nytt rullande matriel.
 
Först en EMD E-8, ett klassiskt expresslok från 1949, i den lika klassiska ”Warbonnet” målningen.
Modellen är en Broadway Limited Paragon2, helt digital med ljud och modellen driver på alla axlar.
Trots att modellen inte har några slirskydd är den otroligt stark ändå, loket väger runt 800gram!
Det följde även med en B-del, ett likadant lok, utan förarhytt, drivning eller ljud, en sk. ”Dummy”.
 
DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) IMG_6604_zps37a69286
 
DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) IMG_6603_zps5bc2bf67
 
Alco S-4, En ”Switcher”, eller växellok/rangerlok, som användes på bangårdar över hela USA.
 Det här är en riktig arbetshäst som användes till nästan allt, från växling till lätt linjetrafik och till o med lokala passagerartåg.
Modellen kommer från Bachmanns ”standard”-serie, helt digital med ljud och driver på alla axlar.
 
 DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) IMG_6607_zpsf0d77e9c
 
DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) IMG_6608_zps32bea335
 
Till sist ett lok man känner igen från många western-filmer, bl.a. ”Generalen” med Buster Keaton, där ett sådant här lok spelade huvudrollen.
Det är en 4-4-0 ”American”, tillverkades i runt 3000 exemplar från slutet på 1800talet fram till en bra bit in på 1900talet.
Loket ”moderniserades” runt sekelskiftet, och dessa slitstarka lok rullade ända fram till
 -30talet.
 
Modellen är en Bachmann Spectrum, digital, men utan ljud, och otroligt fint detaljerad med många separata detaljer.
 
DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) IMG_6610_zps13ac90fe
 
DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) IMG_6609_zps94fc9c5d
 
DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) IMG_6613_zps2f19e467
 
DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) IMG_6614_zps93ba42f6
 
Loket går mycket bra trots att det är litet tack vare strömupptagning på alla hjul.
 
 
 
Stefan
 
 
 
 
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) Empty Sv: DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road)

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 4 1, 2, 3, 4  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet