DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road)
+15
cas
Matt_Public
Jokkocze
Obed
Caverö
bjork_larsson
Gigabyte
merlin1953packard
dm4
Janne.S
MiniStuff
Warsawpact
JOooCKE
Azgaron
Stefan E
19 posters
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: In The Works :: Railroad
Sida 3 av 4
Sida 3 av 4 • 1, 2, 3, 4
Sv: DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road)
Plywood är förvånansvärt ofta vägen till seger.
Modellkartongsfundament är däremot duktigt nyskapande.
Innovantionspoäng!
Modellkartongsfundament är däremot duktigt nyskapande.
Innovantionspoäng!
Matt_Public- Master of DNF
Nu är det bara att bygga bana!
Inspektionshålet ser aningen belamrat ut.....
Inspektionshålet ser aningen belamrat ut.....
glimturen
Hejsan!
Jag har sedan länge använt Rocos Digitalsystem och Multimus körhandtag och jag stortrivs med dem!
Men en sak jag har retat mig på och som jag skulle vilja slippa är SLADDEN!
Den begränsar räckvidden, minst sagt!
Roco har ju haft en trådlös Multimus sedan några år, men det har varit alldeles för dyrt att skaffa Mus och Router var för sig.
En annan sak jag har önskat mig länge är en digital Tysk 01:a med ljud i epok III, min favorit-era.
Roco aviserade (hösten 2017) att de tänkte släppa en digital startsats med en trådlös Multimus, router OCH en digital 01:a med tre personvagnar, PLUS att de hade lagt i ROCOLINE-räls med stor kurvradie (R5) och 16 raka spår (G1).
Den här lådan tänkte jag inte missa så jag förbeställde den hos Medellbahn-shop Lippe i Tyskland så snart det bara var möjligt.
Sedan blev det en lång väntan över julen och nyåret, men i Februari dök lådan upp!
Vad jag missat från början var att z21an man fick med var inte den ”lobotomerade” start-varianten som jag trodde, utan den ”vanliga” z21:an!
Jag missade också att loket var utrustat med ljud (det stod inte heller i reklambladet från början!).
I startsatser brukar det ju ligga lite förenklade varianter av lok o vagnar, det var vad jag väntade mig och det skulle inte gjort någonting eftersom det var körhandtaget och routern jag verkligen ville ha.
Men det visade sig att både loket och de tre vagnarna var minst av allt några billiga snikvarianter!
Loket var dessutom en specialvariant från mycket tidig epok III (som inte går att köpa löst), med hel frontplåt, två strålkastare och silverfärgade pannband.
I
I lådan under fanns….
Vilken befrielse att slippa den trassliga sladden och den här svarta Multimusen klarar upp till 28 funktioner och kan visa upp till 10 tecken i biblioteks-displayen, utöver allt som den röda kan.
Det var lite pyssel med att sätta upp allt, Ip-adressen var fel och jag fick lägga in allt manuellt men nu fungerar det som det ska och jag är supernöjd med den här satsen!
Med tanke på vad man får (jag gav 5300:- inkl. frakt) så är det här ett fynd!
Stefan E
Jag har sedan länge använt Rocos Digitalsystem och Multimus körhandtag och jag stortrivs med dem!
Men en sak jag har retat mig på och som jag skulle vilja slippa är SLADDEN!
Den begränsar räckvidden, minst sagt!
Roco har ju haft en trådlös Multimus sedan några år, men det har varit alldeles för dyrt att skaffa Mus och Router var för sig.
En annan sak jag har önskat mig länge är en digital Tysk 01:a med ljud i epok III, min favorit-era.
Roco aviserade (hösten 2017) att de tänkte släppa en digital startsats med en trådlös Multimus, router OCH en digital 01:a med tre personvagnar, PLUS att de hade lagt i ROCOLINE-räls med stor kurvradie (R5) och 16 raka spår (G1).
Den här lådan tänkte jag inte missa så jag förbeställde den hos Medellbahn-shop Lippe i Tyskland så snart det bara var möjligt.
Sedan blev det en lång väntan över julen och nyåret, men i Februari dök lådan upp!
Vad jag missat från början var att z21an man fick med var inte den ”lobotomerade” start-varianten som jag trodde, utan den ”vanliga” z21:an!
Jag missade också att loket var utrustat med ljud (det stod inte heller i reklambladet från början!).
I startsatser brukar det ju ligga lite förenklade varianter av lok o vagnar, det var vad jag väntade mig och det skulle inte gjort någonting eftersom det var körhandtaget och routern jag verkligen ville ha.
Men det visade sig att både loket och de tre vagnarna var minst av allt några billiga snikvarianter!
Loket var dessutom en specialvariant från mycket tidig epok III (som inte går att köpa löst), med hel frontplåt, två strålkastare och silverfärgade pannband.
I
I lådan under fanns….
Vilken befrielse att slippa den trassliga sladden och den här svarta Multimusen klarar upp till 28 funktioner och kan visa upp till 10 tecken i biblioteks-displayen, utöver allt som den röda kan.
Det var lite pyssel med att sätta upp allt, Ip-adressen var fel och jag fick lägga in allt manuellt men nu fungerar det som det ska och jag är supernöjd med den här satsen!
Med tanke på vad man får (jag gav 5300:- inkl. frakt) så är det här ett fynd!
Stefan E
Stefan E- Linkebodamannen
Härliga tider!
Loket är toksnyggt men vagnarna var på något sätt fräsigare.
Loket är toksnyggt men vagnarna var på något sätt fräsigare.
Trevligt set! Verkar praktiskt att slippa sladd!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Häffans!
Kul att bli positivt överraskad av "extratillbehören"
Kul att bli positivt överraskad av "extratillbehören"
glimturen
Ett sånt maffigt 4-6-2 Dampflok!
Det hade grabben min togkillat för 5-6 år sen...
Det hade grabben min togkillat för 5-6 år sen...
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Förra året fick jag för mig att jag skulle börja prenumerera på MIBA (Tysk MJ-tidning) igen eftersom mitt intresse har svängt tillbaka till de Europeiska järnvägarna.
Man har alltid fått fina premier när man tar en ny Prenumeration på MIBA och det var verkligen många fina premier om man tog ett 1-årsabonnemang.
Jag såg att de även hade ett liknande erbjudande om man tog en 2-års period och då fick man ÄNNU bättre premier!
Bland premierna fanns ett par lok, bla ett PIKO BR E41 från DB i ett tidigt epok-3 utförande.
De här loken är vad Tyskarna kallar ”Eine mädchen fur alles”, vi kallar det ett allroundlok, kort sagt, de här loken sattes in ÖVERALLT och tillverkades i tusental från början/mitten på 50-talet.
Dessutom passade loket perfekt i den tidsperiod jag gillar mest, EpokIII (1945-1968).
Typiskt är silverfärgat tak, enkla, stora strålkastare, regnrännor, inga sidofönster och horisontella lameller på ventilatorerna och det är ett Oxidgrönt godstågslok, persontågsloken var högre växlade och målade Koboltblå (Typ E10) och det har ett E-nummer (E står för för Elektrolok, 41 för typen och de sista siffrorna är individnumret).
Problemet var att det var ett PIKO-lok….
PIKO för mig är mj av en sämre kvalitet, typ LIMA, Rivarossi, Joef etc, billigt skräp alltså.
Men PIKO har ju gjort en nystart med ny ägare som verkar riktigt driftig och loket hade fått mycket bra kritik i ett MIBA-test.
Kort sagt jag tog en 2-års prenumeration, valde PIKO-loket som premie och väntade med spänning på ankomsten.
Det tog ett par veckor innan paketet kom, men det var det värt!
Det var ju ett analogt lok så jag fick köpa och sätta i en dekoder som jag själv valde, en ESU Lokpilot 4.0, själva dekoderbytet var gjort på fem minuter.
Vilket lok och vilken kvalitet, helt i nivå med de största tillverkarna som Roco, Fleischmann och Märklin!
Superdetaljerat, perfekt lackerat, mjuk, tung gång, ett kanonlok, helt enkelt!
Något helt annat än vad jag väntat mig från PIKO, jag är supernöjd!
Tyvärr blev några bilder inte riktigt bra;
Mitt första, men definitivt inte det sista PIKO-loket för mig!
Stefan
Man har alltid fått fina premier när man tar en ny Prenumeration på MIBA och det var verkligen många fina premier om man tog ett 1-årsabonnemang.
Jag såg att de även hade ett liknande erbjudande om man tog en 2-års period och då fick man ÄNNU bättre premier!
Bland premierna fanns ett par lok, bla ett PIKO BR E41 från DB i ett tidigt epok-3 utförande.
De här loken är vad Tyskarna kallar ”Eine mädchen fur alles”, vi kallar det ett allroundlok, kort sagt, de här loken sattes in ÖVERALLT och tillverkades i tusental från början/mitten på 50-talet.
Dessutom passade loket perfekt i den tidsperiod jag gillar mest, EpokIII (1945-1968).
Typiskt är silverfärgat tak, enkla, stora strålkastare, regnrännor, inga sidofönster och horisontella lameller på ventilatorerna och det är ett Oxidgrönt godstågslok, persontågsloken var högre växlade och målade Koboltblå (Typ E10) och det har ett E-nummer (E står för för Elektrolok, 41 för typen och de sista siffrorna är individnumret).
Problemet var att det var ett PIKO-lok….
PIKO för mig är mj av en sämre kvalitet, typ LIMA, Rivarossi, Joef etc, billigt skräp alltså.
Men PIKO har ju gjort en nystart med ny ägare som verkar riktigt driftig och loket hade fått mycket bra kritik i ett MIBA-test.
Kort sagt jag tog en 2-års prenumeration, valde PIKO-loket som premie och väntade med spänning på ankomsten.
Det tog ett par veckor innan paketet kom, men det var det värt!
Det var ju ett analogt lok så jag fick köpa och sätta i en dekoder som jag själv valde, en ESU Lokpilot 4.0, själva dekoderbytet var gjort på fem minuter.
Vilket lok och vilken kvalitet, helt i nivå med de största tillverkarna som Roco, Fleischmann och Märklin!
Superdetaljerat, perfekt lackerat, mjuk, tung gång, ett kanonlok, helt enkelt!
Något helt annat än vad jag väntat mig från PIKO, jag är supernöjd!
Tyvärr blev några bilder inte riktigt bra;
Mitt första, men definitivt inte det sista PIKO-loket för mig!
Stefan
Trevligt med såna premier för att man prenumererar!
Håkan
Håkan
Vad Farao nu då? Ett Knallfrosch-lok på Santa Fé-sträckan?
Nåja, toksnyggt så det förslår är det ju hursomhelst. Bra prenumererat!
Nåja, toksnyggt så det förslår är det ju hursomhelst. Bra prenumererat!
Tyskt i Santa Fé, gör succé!
Tänkte visa er det senaste nytillskottet i lokparken….
En Roco Br10
Ja, Ännu ett Pacific-lok, jag är helsåld på dessa maskiner!
Tillverkat i Rumänien, Digitalt med ljud och dynamisk rök
Loket ligger väl förpackat och mycket skyddat i en separat ”plastvitrin” och fastskruvat i en bit räls av plast, omgivet av frigolit.
När man tagit av "huven" kan man beundra alla detaljer på skönheten…
Man får vända på loket/rälsen för att komma åt de fyra monteringsskruvarna…
I förpackningen finns också en gottepåse med lite smådelar och reservdelar som lokförare/eldare, etsade lokskyltar, bromsslangar etc.
Om man vill ha en vitrinmodell så kan man byta ut frontskärmarna till ett par utan urskärning för de främre löphjulen.
Jag nöjer mig med de som sitter monterade från fabriken, det här loket ska rulla!
Minsta radie för det här loket är Rocoline R3, min minsta radie är R5 så det är lugnt.
Sådana här lok ska rulla på stora radier…
Jag gillar att Roco skickar med både lokpersonal och ett extra kortkoppel (som jag använder…), standardkoppel av Märklintyp är monterat från fabriken.
Snyggt gjort Roco!
Kolla de stora 2-metershjulen helt av metall, helt målade, smäckra och supersnygga!
Allt under gångbordet är målat, alla delar till slidstyrningen är mörkt förnicklade…
I förpackningen ligger också en flaska rökolja och en kanyl om man vill köra med rök.
Ett A4-papper med instruktioner för hur man ska packa upp loket, den behövs!
Ett tjockt litet häfte med skötselanvisningar och alla dekoderfunktioner på många språk…
Loket är äntligen i sitt rätta element!
IMG_0022 by Stefan Ericsson, on
Loket går lika fint som det ser ut att göra, det glider över rälsen som en smörklick i en varm stekpanna.
Jag kan inte se mig mätt på henne….
Stefan
En Roco Br10
Ja, Ännu ett Pacific-lok, jag är helsåld på dessa maskiner!
Tillverkat i Rumänien, Digitalt med ljud och dynamisk rök
Loket ligger väl förpackat och mycket skyddat i en separat ”plastvitrin” och fastskruvat i en bit räls av plast, omgivet av frigolit.
När man tagit av "huven" kan man beundra alla detaljer på skönheten…
Man får vända på loket/rälsen för att komma åt de fyra monteringsskruvarna…
I förpackningen finns också en gottepåse med lite smådelar och reservdelar som lokförare/eldare, etsade lokskyltar, bromsslangar etc.
Om man vill ha en vitrinmodell så kan man byta ut frontskärmarna till ett par utan urskärning för de främre löphjulen.
Jag nöjer mig med de som sitter monterade från fabriken, det här loket ska rulla!
Minsta radie för det här loket är Rocoline R3, min minsta radie är R5 så det är lugnt.
Sådana här lok ska rulla på stora radier…
Jag gillar att Roco skickar med både lokpersonal och ett extra kortkoppel (som jag använder…), standardkoppel av Märklintyp är monterat från fabriken.
Snyggt gjort Roco!
Kolla de stora 2-metershjulen helt av metall, helt målade, smäckra och supersnygga!
Allt under gångbordet är målat, alla delar till slidstyrningen är mörkt förnicklade…
I förpackningen ligger också en flaska rökolja och en kanyl om man vill köra med rök.
Ett A4-papper med instruktioner för hur man ska packa upp loket, den behövs!
Ett tjockt litet häfte med skötselanvisningar och alla dekoderfunktioner på många språk…
Loket är äntligen i sitt rätta element!
IMG_0022 by Stefan Ericsson, on
Loket går lika fint som det ser ut att göra, det glider över rälsen som en smörklick i en varm stekpanna.
Jag kan inte se mig mätt på henne….
Stefan
Azgaron and Matt_Public like this post
T.V.Ä.R.S.N.Y.G.G.T.
Det där var minsann ett präktigt lok, jojomän!
Det där var minsann ett präktigt lok, jojomän!
Tack, Matte!
Stefan
Stefan
Snyggt lok,
Ballt att man även kan få rök ur skorstenen.
/Bosse
Ballt att man även kan få rök ur skorstenen.
/Bosse
Marlin
Tjusigt lok du skaffat, Stefan!
Håkan
Håkan
Tack Håkan o Bosse!
jo, hon är en riktig skönhet, den här Madamen!
Bosse, man kan inte bara få rök ur skorstenen, det kommer ångpuffar (rök) från cylindrarna också, allt i takt med ångslagen (4 puffar per hjulvarv).
Men jag kommer aldrig att använda rökfunktionen, det är en häftig finess, men röken lämnar kvar en oljig hinna över allt!
Inte bra för modellerna!
Stefan
Bosse, man kan inte bara få rök ur skorstenen, det kommer ångpuffar (rök) från cylindrarna också, allt i takt med ångslagen (4 puffar per hjulvarv).
Men jag kommer aldrig att använda rökfunktionen, det är en häftig finess, men röken lämnar kvar en oljig hinna över allt!
Inte bra för modellerna!
Stefan
Marlin likes this post
Stefan E skrev:Tack Håkan o Bosse!
Inte bra för modellerna!
Stefan
Kul grej ändå.
Järnvägar är kul.
Kommer aldrig glömma besöket på Minitur Wunderland i Hamburg sommaren 2018.
Klicka på bilden for en kort liten video snutt.
Någon dag ska jag åka tillbaka och se hur långt de har kommit med utbyggnaden.
/Bosse
Marlin
Åhhh, Pacific-lok som är så vackra!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
DB Epok III / Stefans Järnväg
Ännu ett paket från Lippe har trillat in…
Inuti paketet ligger ÄNNU ett paket….
I detta något mindre paket ligger en loklåda från Roco, säkrad åt alla håll!
Vilket lok det är?
Jo, ännu ett Pacificlok, nummer03 1050 med en mycket speciell målning!
Loket ligger säkert i en stabil plastbox….
…väl fastskruvat i bottenplattan.
Överst i förpackningen ligger ett ganska tjockt häfte som talar om skötselråd och dekoder inställningar (loket är digitalt (DCC) och har ljud.
Lägg märke till att det ligger ett blad i A4-storlek som visar hur man tar upp loket ur förpackningen!
Man hittar också en liten påse med extra delar för vitrinen och lokpersonal att montera.
Man får också med ett extra kortkoppel om man använder det, vanligt koppel av Märklin-typ sitter redan monterat på tendern.
Snyggt, Roco!
…vi lyfter av överdelen av boxen…
…och nu protesterar vän av ordning att ”det loket fanns väl inte i verkligheten!”
Nja…
DB HADE tre stycken BR 03 som de målade i den här stålblå, röd, svarta lackeringen för de snabbaste och finaste fjärrsnälltågen precis innan andra världskriget bröt ut.
När kriget väl var slut och de Tyska förbundsjärnvägarna, DB, grundades i början på -50talet var de här loken antingen skrotade eller för skadade för att repareras.
Roco har gjort en, som det kallas inom modellbyggandet, en ”what-if”, eller en ”tänk-om/gladmålning”, de här loken överlevde kriget och senare moderniserades de med en nyare ”enhetspanna” för tung snälltågstjänst i början av -50talet.
Jag tycker det här loket är otroligt vackert med sin mörkblå panna, silverfärgade pannband och det röda underrede!
Jag har ännu inte hunnit provköra loket, jag återkommer om det!
Stefan E
Inuti paketet ligger ÄNNU ett paket….
I detta något mindre paket ligger en loklåda från Roco, säkrad åt alla håll!
Vilket lok det är?
Jo, ännu ett Pacificlok, nummer03 1050 med en mycket speciell målning!
Loket ligger säkert i en stabil plastbox….
…väl fastskruvat i bottenplattan.
Överst i förpackningen ligger ett ganska tjockt häfte som talar om skötselråd och dekoder inställningar (loket är digitalt (DCC) och har ljud.
Lägg märke till att det ligger ett blad i A4-storlek som visar hur man tar upp loket ur förpackningen!
Man hittar också en liten påse med extra delar för vitrinen och lokpersonal att montera.
Man får också med ett extra kortkoppel om man använder det, vanligt koppel av Märklin-typ sitter redan monterat på tendern.
Snyggt, Roco!
…vi lyfter av överdelen av boxen…
…och nu protesterar vän av ordning att ”det loket fanns väl inte i verkligheten!”
Nja…
DB HADE tre stycken BR 03 som de målade i den här stålblå, röd, svarta lackeringen för de snabbaste och finaste fjärrsnälltågen precis innan andra världskriget bröt ut.
När kriget väl var slut och de Tyska förbundsjärnvägarna, DB, grundades i början på -50talet var de här loken antingen skrotade eller för skadade för att repareras.
Roco har gjort en, som det kallas inom modellbyggandet, en ”what-if”, eller en ”tänk-om/gladmålning”, de här loken överlevde kriget och senare moderniserades de med en nyare ”enhetspanna” för tung snälltågstjänst i början av -50talet.
Jag tycker det här loket är otroligt vackert med sin mörkblå panna, silverfärgade pannband och det röda underrede!
Jag har ännu inte hunnit provköra loket, jag återkommer om det!
Stefan E
Azgaron likes this post
Mycket tjusigt lok! Gillar den blå färgen!
Kul med lite snygg what if!
Håkan
Kul med lite snygg what if!
Håkan
Vilken fröjd!
Helt klart mer av should have been än what-if.
Helt klart mer av should have been än what-if.
Jag är så LEGO-skadad så jag tror ju helta tiden att alla ånglok skall vara svarta med röd underdel...
Men Pacific, det är allt ett himla snyggt lok det!
Men Pacific, det är allt ett himla snyggt lok det!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Matt_Public likes this post
Sida 3 av 4 • 1, 2, 3, 4
Liknande ämnen
» En epok går i graven...
» Pacific Coast
» Santa Fe - GP40
» Santa wars 2
» P-38J Lightning Pacific theater - Academy 1/72
» Pacific Coast
» Santa Fe - GP40