Måling/märkning av Jaktrobotar och Lavett.
4 posters
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: Allmänt
Sida 1 av 2
Sida 1 av 2 • 1, 2
Måling/märkning av Jaktrobotar och Lavett.
Hej på er.
Jag har en liten fundering på hur man ska få till en hyffsat korrekt Svensk målning av skarpa jaktrobotar, då RB74 (AIM-9L Sidwinder) och RB99 (Aim-120 AMRAAM) hängd på JA37DI under sent -90 och 2000talet.
Det jag lyckats hitta på nätet hittills:
RB74:
Kropp: Ljusgrå
Bakre Fenor: Ljusgrå med metallfärgade fenspetsar
Främre fenor: Mörkt grafitgrå (även sett exemplar som går mera mot svart)
Framdel: Mörkt grafitgrå (även sett exemplar som går mera mot svart)
Spets: Metallfärgad plus glaslins
8st Blåskimrande "sensor-ögon" på kroppen strax bakom främre fenor
Märkning: Gul rand
(har även sett att det finns exemplar med ett mörkgrått fält avgränsatt av metallrand på kroppen strax bakom svarta främre delen)
RB99:
Fenor: Mörkgrå (Metallgrå ?)
Spets: Vit
Jag har även sett bilder där den gula randen har sällskap med en brunaktig rand, osäker på om det är skarpa robotar eller inte, behöver hjälp att reda ut detta.
Någon som kan bekräfta eller dementera om jag är rätt ute ?
Bilderna är i vanlig ordning "lånade" från internet.
RB99
RB99
RB74
RB74
Jag har en liten fundering på hur man ska få till en hyffsat korrekt Svensk målning av skarpa jaktrobotar, då RB74 (AIM-9L Sidwinder) och RB99 (Aim-120 AMRAAM) hängd på JA37DI under sent -90 och 2000talet.
Det jag lyckats hitta på nätet hittills:
RB74:
Bakre Fenor: Ljusgrå med metallfärgade fenspetsar
Främre fenor: Mörkt grafitgrå (även sett exemplar som går mera mot svart)
Framdel: Mörkt grafitgrå (även sett exemplar som går mera mot svart)
Spets: Metallfärgad plus glaslins
8st Blåskimrande "sensor-ögon" på kroppen strax bakom främre fenor
(har även sett att det finns exemplar med ett mörkgrått fält avgränsatt av metallrand på kroppen strax bakom svarta främre delen)
RB99:
Fenor: Mörkgrå (Metallgrå ?)
Spets: Vit
Jag har även sett bilder där den gula randen har sällskap med en brunaktig rand, osäker på om det är skarpa robotar eller inte, behöver hjälp att reda ut detta.
Någon som kan bekräfta eller dementera om jag är rätt ute ?
Bilderna är i vanlig ordning "lånade" från internet.
RB99
RB99
RB74
RB74
Senast ändrad av Järven den sön jan 19 2020, 21:13, ändrad totalt 8 gånger
Järven
Azgaron likes this post
Sv: Måling/märkning av Jaktrobotar och Lavett.
Här är en bild som enligt uppgift är på en skarp robot 74 hängd på en Ja37 från F4 som ska i väg till Vidsel för att avlossa.
Det röda på bakfenan är ditmålat i något slags forkningsyfte, bilden tagen av Emil Lindberg.
Notera färgen på frontdelen och främre vingarna går lite mot olivgrön metallic i ställer för svart metallic.
Här saknas den bruna randen helt, men det ser ut att vara en silverfärgad i stället eller är det någon sorts klamma ?
Det röda på bakfenan är ditmålat i något slags forkningsyfte, bilden tagen av Emil Lindberg.
Notera färgen på frontdelen och främre vingarna går lite mot olivgrön metallic i ställer för svart metallic.
Här saknas den bruna randen helt, men det ser ut att vara en silverfärgad i stället eller är det någon sorts klamma ?
Senast ändrad av Järven den mån dec 21 2020, 19:26, ändrad totalt 1 gång
Järven
Ursäkta min monolog, men jag har tänkt använda inlägget som referens senare.
Jag tror mig ha hittat svaret, i alla fall i NATO sammanhang.
Gul rand = Skarp sprängladdning i roboten.
Röd-Brun rand = Skarp drivmotor i roboten.
Blå rand = Övning
Har även sett helgrönt målaade RB74, verkar vara "blind"
Vitmålad kropp förekommer med, verkar vara tidiga modeller.
Jag tror mig ha hittat svaret, i alla fall i NATO sammanhang.
Gul rand = Skarp sprängladdning i roboten.
Röd-Brun rand = Skarp drivmotor i roboten.
Blå rand = Övning
Har även sett helgrönt målaade RB74, verkar vara "blind"
Vitmålad kropp förekommer med, verkar vara tidiga modeller.
Senast ändrad av Järven den sön jan 19 2020, 19:08, ändrad totalt 2 gånger
Järven
Du är himla rätt ute
Sidvindare har en mörk metallic sökardel med styrfenor också i mörk metall, kropp i ljusgrå...eller light ghost Grey Fs36375 och rollerons på fentopparna är i aluminium.
AMRAAM har vit noskon kropp i Light Ghost Grey och fenorna i mörk metallic
Sidvindare har en mörk metallic sökardel med styrfenor också i mörk metall, kropp i ljusgrå...eller light ghost Grey Fs36375 och rollerons på fentopparna är i aluminium.
AMRAAM har vit noskon kropp i Light Ghost Grey och fenorna i mörk metallic
Janne.S- Moderator
Tack Janne, nu kan man börja smida planer....det kommer bli en hel del pillande med detta märker jag.
Nästa gissel är Lavett.
Det är tydligen två olika som kan komma på fråga.
Den övre i bild verkar mest ha används till RB99 och verkar förekomma i grått.
Den undre i bild verkar mest ha används till RB74 och brukar vara vit.
Båda upp och nervända på bilden mot hur dom ska sitta när dom är monterade mellan balk och robot.
Ovanstående verkar gälla oavsett om det är skarpt eller övnings.
Är jag rätt ute ?
Nästa gissel är Lavett.
Det är tydligen två olika som kan komma på fråga.
Den övre i bild verkar mest ha används till RB99 och verkar förekomma i grått.
Den undre i bild verkar mest ha används till RB74 och brukar vara vit.
Båda upp och nervända på bilden mot hur dom ska sitta när dom är monterade mellan balk och robot.
Ovanstående verkar gälla oavsett om det är skarpt eller övnings.
Är jag rätt ute ?
Senast ändrad av Järven den sön jan 19 2020, 21:13, ändrad totalt 1 gång
Järven
Det verkar stämma bra med dom bilder jag har sett på nätet samt i Nordic Airpowers bok om Viggen
Tommy
Tommy
TommyKillander
Missat denna tråd Järven, bra jobbat. Fin referrens.
Jag kan inte mycket mera själv men jag har lite fler bilder "lånade" på internet. Skall ladda upp lite fler senare där amn ser vart lavett skall sitta mot robot etc.
Började just pilla med RB 71 & 74 och om ett tag skall jag även ge mig på 99 och kanske 98 och 101 så fint med en tråd som ger infon samlad!
Jag kan inte mycket mera själv men jag har lite fler bilder "lånade" på internet. Skall ladda upp lite fler senare där amn ser vart lavett skall sitta mot robot etc.
Började just pilla med RB 71 & 74 och om ett tag skall jag även ge mig på 99 och kanske 98 och 101 så fint med en tråd som ger infon samlad!
Tobias
Du har ju lite om färgkodning på wiki förresten:
Här!
Jag blandar ofta ihop blå och grön av någon anledning.. inget större problem med robotar på modellplan dock..
Dessutom lite krångligt, ibland, med NATO vs svensk färgkodning på finkalibrig ammunition. Eller var iaf det när jag laddade 5.56. (Man ser iofs vad man hanterar om man är lite halvslug) men svensk lös ammunition är ju röd (själva "kulan") men NATO har en röd ring eller spets (?) (spårljus). är inte helt ultimat om det är en trattbasse. Dock dumt med samma färgkod på helt olika typer av saker..Jag har dock laddat både skarp, spårljus med vit ring (har jag för mig, kan vart spetsen som var vit) och skarp, spårljus med någon röd markering..
Men inte heller något problem på våra modeller.
Edit: Flr lavett till RB 99 köpte jag för övrigt Eduard´s RB 98/IRIS-T och tog den.. Har för mig det var samma men kom på att jag måste verifiera det. Kanske slall lista lite källor till lavetter med. Förutom maestros för Rb24J/RB74 och RB 71?
Här!
Jag blandar ofta ihop blå och grön av någon anledning.. inget större problem med robotar på modellplan dock..
Dessutom lite krångligt, ibland, med NATO vs svensk färgkodning på finkalibrig ammunition. Eller var iaf det när jag laddade 5.56. (Man ser iofs vad man hanterar om man är lite halvslug) men svensk lös ammunition är ju röd (själva "kulan") men NATO har en röd ring eller spets (?) (spårljus). är inte helt ultimat om det är en trattbasse. Dock dumt med samma färgkod på helt olika typer av saker..Jag har dock laddat både skarp, spårljus med vit ring (har jag för mig, kan vart spetsen som var vit) och skarp, spårljus med någon röd markering..
Men inte heller något problem på våra modeller.
Edit: Flr lavett till RB 99 köpte jag för övrigt Eduard´s RB 98/IRIS-T och tog den.. Har för mig det var samma men kom på att jag måste verifiera det. Kanske slall lista lite källor till lavetter med. Förutom maestros för Rb24J/RB74 och RB 71?
Tobias
Då skall vi se.. Från DM, Flygvapenmuseum:
Tycker den bilden är bra då den visar lavetten och roboten (står RB 74 på DM - jag var lite osäker på om det var en RB 24J eller 74, övnings-RB, själv..) nästan rakt från sidan.
Lavetter till RB 71 från samma källa. Finns även helvita klargöringsmodeller av RB 71 där men.. De är vita liksom.
Två bra bilder med JA 37D, gilalr dem för man ser lite på kroppsbalkarna hur lavetterna skall sitta. Men bra bilder för övrigt. Källa: Internet..
Hyfsad bild på RB 71, med tanke på detaljerna (på mina MK.1 Design finns det ets för dem så bra att veta hur de skall sitta).
Bra bild för lavett-mot balk på yttre vingbalk..
Tycker den bilden är bra då den visar lavetten och roboten (står RB 74 på DM - jag var lite osäker på om det var en RB 24J eller 74, övnings-RB, själv..) nästan rakt från sidan.
Lavetter till RB 71 från samma källa. Finns även helvita klargöringsmodeller av RB 71 där men.. De är vita liksom.
Två bra bilder med JA 37D, gilalr dem för man ser lite på kroppsbalkarna hur lavetterna skall sitta. Men bra bilder för övrigt. Källa: Internet..
Hyfsad bild på RB 71, med tanke på detaljerna (på mina MK.1 Design finns det ets för dem så bra att veta hur de skall sitta).
Bra bild för lavett-mot balk på yttre vingbalk..
Tobias
Azgaron, Marlin and TommyKillander like this post
Senast ändrad av Järven den tor dec 10 2020, 20:34, ändrad totalt 1 gång
Järven
Azgaron likes this post
Senast ändrad av Järven den tor dec 10 2020, 16:59, ändrad totalt 1 gång
Järven
Azgaron likes this post
Senast ändrad av Järven den tor dec 10 2020, 20:10, ändrad totalt 2 gånger
Järven
Azgaron likes this post
Senast ändrad av Järven den tor dec 10 2020, 20:53, ändrad totalt 1 gång
Järven
Azgaron likes this post
Tobias@ (eller någon annan)
Har du sett om det går att beställa BOL451 remsfällare i skala 1/48 någonstans så som dom såg ut på JA37 tiden ?
Edit:
Det kan kvitta vid närmare eftertanke.
Jag har redan bestämt att vapenlasten på den JA jag bygger blir
3st RB74 på balk R7V, V7V och R7H
2st RB99 på kroppsbalk S7V och S7H
2st BOY401 fackelfällare som motmedel mot IR robotar på kroppsbalk H7V och H7H
1st U95 störkapsel på balk V7H, i och med störkapseln så skulle remsfällare BOL451 monterad i lavett bli tårta på tårta då båda är motmedel mot radarstyrda robotar om jag nu uppfattat det rätt.
Känns i min värld inte så sannolikt att man laddade med båda samtidigt, man jag kan ha fel här.
Däremot skull det vara intressant om någon har en bild på en JA med "reflektorenhet" monterad, jag har inte lyckats hitta någon på webben, ska dock ha varit görbart enligt tabell några inlägg upp.
Har du sett om det går att beställa BOL451 remsfällare i skala 1/48 någonstans så som dom såg ut på JA37 tiden ?
Edit:
Det kan kvitta vid närmare eftertanke.
Jag har redan bestämt att vapenlasten på den JA jag bygger blir
3st RB74 på balk R7V, V7V och R7H
2st RB99 på kroppsbalk S7V och S7H
2st BOY401 fackelfällare som motmedel mot IR robotar på kroppsbalk H7V och H7H
1st U95 störkapsel på balk V7H, i och med störkapseln så skulle remsfällare BOL451 monterad i lavett bli tårta på tårta då båda är motmedel mot radarstyrda robotar om jag nu uppfattat det rätt.
Känns i min värld inte så sannolikt att man laddade med båda samtidigt, man jag kan ha fel här.
Däremot skull det vara intressant om någon har en bild på en JA med "reflektorenhet" monterad, jag har inte lyckats hitta någon på webben, ska dock ha varit görbart enligt tabell några inlägg upp.
Järven
Senast ändrad av Järven den tis dec 15 2020, 20:48, ändrad totalt 1 gång
Järven
Bra bild på positionering där ja. Snyggt. Eduard?
Jag sprejade precis mina RB 71 & 74-lavetter och RB 71:or..
Köpte du Eduards RB 99? Jag måste skaffa dem igen, har ResKits nu. Fina, ets-fenor. men Eduards är lite lättare att sätta ihop..
Jag sprejade precis mina RB 71 & 74-lavetter och RB 71:or..
Köpte du Eduards RB 99? Jag måste skaffa dem igen, har ResKits nu. Fina, ets-fenor. men Eduards är lite lättare att sätta ihop..
Tobias
Tobias skrev:Köpte du Eduards RB 99? Jag måste skaffa dem igen, har ResKits nu. Fina, ets-fenor. men Eduards är lite lättare att sätta ihop..
Japp, både dom 4st RB74 och 2st RB99 är från Eduards.
Tycker dom ser fina ut.
Jag började med att pilla loss 74:orna från gjutklossarna och slipa till nu i kväll.
Lyckades få till en spricka i ena 74:ans tunna vinge, gör inte så mycket då jag bara planerar att använda 3st.
Järven
Sida 1 av 2 • 1, 2
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: Allmänt
Sida 1 av 2
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet