IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Måling/märkning av Jaktrobotar och Lavett.

4 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 2 av 2 Föregående  1, 2

Gå ner

Måling/märkning av Jaktrobotar och Lavett. - Sida 2 Empty Sv: Måling/märkning av Jaktrobotar och Lavett.

Inlägg av Tobias ons dec 16 2020, 19:50

Ja de är superfina. Smile Jag har testat ResKits och Mk. 1 Design också. Men gillar nog Eduards bäst.. Om man snackar after market-robotar.

Jag gjorde detsamma, vilket innebär att jag kommer behöva köpa fler. Låter som att du kör på en U95a då? Annars har jag en reserv här.. Bor du nära kan du få den. Smile (Du kan få den ändå förstås)
Tobias
Tobias


Järven likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Måling/märkning av Jaktrobotar och Lavett. - Sida 2 Empty Sv: Måling/märkning av Jaktrobotar och Lavett.

Inlägg av Järven ons dec 16 2020, 20:04

Tack för erbjudandet, men om inget oförutsett inträffar så kommer jag att klara mig på 3st och den fjärde går att rädda då det bara var en spricka.

Japp, en U95:a blir det under högervingen som knycker en plats från en RB74.  Smile
Järven
Järven


Till överst på sidan Gå ner

Måling/märkning av Jaktrobotar och Lavett. - Sida 2 Empty Sv: Måling/märkning av Jaktrobotar och Lavett.

Inlägg av Tobias ons dec 16 2020, 22:12

Jag hade planerat en på min Di med, men när jag köpte en Sk 37E fick den U95an.. Wink Men jag tänkte köra på 3 (4 nu) RB 99..

Ok, bara att höra av dig om det behövs!
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Måling/märkning av Jaktrobotar och Lavett. - Sida 2 Empty Sv: Måling/märkning av Jaktrobotar och Lavett.

Inlägg av Järven mån dec 21 2020, 19:55

Robot 27, RB27.

En semi-aktiv radarrobot för snabba bombplan som mål på hög höjd i alla väder och i mörker.




Måling/märkning av Jaktrobotar och Lavett. - Sida 2 Rb27_210
Måling/märkning av Jaktrobotar och Lavett. - Sida 2 Rb2710


Senast ändrad av Järven den mån dec 21 2020, 20:50, ändrad totalt 1 gång
Järven
Järven


Till överst på sidan Gå ner

Måling/märkning av Jaktrobotar och Lavett. - Sida 2 Empty Sv: Måling/märkning av Jaktrobotar och Lavett.

Inlägg av Järven mån dec 21 2020, 19:59

Robot 28 "Falcon", RB28  är en IR-Robot mor bombplan på hög höjd i bra väder eller i mörker.



Måling/märkning av Jaktrobotar och Lavett. - Sida 2 Rb2810


Notera färgerna i IR sökarens glas. (..och gubbens spegelbild  Laughing )

Måling/märkning av Jaktrobotar och Lavett. - Sida 2 Ir_12


Senast ändrad av Järven den mån dec 21 2020, 20:50, ändrad totalt 1 gång
Järven
Järven


Matt_Public likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Måling/märkning av Jaktrobotar och Lavett. - Sida 2 Empty Sv: Måling/märkning av Jaktrobotar och Lavett.

Inlägg av Järven mån dec 21 2020, 20:41

Robot 24 "Sidewinder", RB24

IR-robot för mål på hög höjd vid klart väder eller i mörker.


Måling/märkning av Jaktrobotar och Lavett. - Sida 2 Rb2410


Senast ändrad av Järven den mån dec 21 2020, 20:49, ändrad totalt 2 gånger
Järven
Järven


Till överst på sidan Gå ner

Måling/märkning av Jaktrobotar och Lavett. - Sida 2 Empty Sv: Måling/märkning av Jaktrobotar och Lavett.

Inlägg av Järven mån dec 21 2020, 20:44

Robot 71 "Skyflash", RB71

En semiaktiv radarrobot för medellånga avstånd.

Måling/märkning av Jaktrobotar och Lavett. - Sida 2 Rb7110
Måling/märkning av Jaktrobotar och Lavett. - Sida 2 Rb71_210
Järven
Järven


Till överst på sidan Gå ner

Måling/märkning av Jaktrobotar och Lavett. - Sida 2 Empty Sv: Måling/märkning av Jaktrobotar och Lavett.

Inlägg av Tobias mån dec 21 2020, 22:33

Järven skrev:
Tobias skrev: ganska säker på att det är en BOL 451 där på lavetten va?

Här

Samt här

Japp, ser ut som en BOL 451 och RB74

Lavetten på bild två vettitusan vilken modell det är, ser lite obekant ut.

BOL på bild tre, vet dock ej om denna lavett/rail den sitter på användes på JA 37 ?

Såg inte att du lagt till.

Det är den lavetten för RB 74 som modifierats för BOL 451. Bild tre ser ut som den F-14 använde. Finns i resin om man vill ta bakdelen till en svensk. Oklart hur exakt korrekt det blir men kanske "close enough".
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Måling/märkning av Jaktrobotar och Lavett. - Sida 2 Empty Sv: Måling/märkning av Jaktrobotar och Lavett.

Inlägg av Järven tor apr 29 2021, 19:04

Lite om vilka hängningsalternativ man har på dom olika Viggentyperna.



JA37
Måling/märkning av Jaktrobotar och Lavett. - Sida 2 Ja3710
JA37DI
Måling/märkning av Jaktrobotar och Lavett. - Sida 2 Ja37d110






SH37
Måling/märkning av Jaktrobotar och Lavett. - Sida 2 Sh3710

SF37
SF37Måling/märkning av Jaktrobotar och Lavett. - Sida 2 Sf3710
Måling/märkning av Jaktrobotar och Lavett. - Sida 2 Sf37_210

AJ37
Måling/märkning av Jaktrobotar och Lavett. - Sida 2 Aj3710


AJS37
Måling/märkning av Jaktrobotar och Lavett. - Sida 2 Ajs10
Järven
Järven


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Måling/märkning av Jaktrobotar och Lavett. - Sida 2 Empty Sv: Måling/märkning av Jaktrobotar och Lavett.

Inlägg av Tobias tor apr 29 2021, 19:21

Den sista har jag fått höra inte är korrekt. Jag gissar att det är hur man ville att uppgraderingen skulle vara men AJSF kan inte bära AKAN-kapsalr.. Messade på Facebook med Emil Lindberg för inte så länge sedan angående det.
 Tror itne heller att RB 15F blev något som kunde användas, men kan minnas fel.
Han bifogade andra bilder. Därav gissningen från mig att det där var något som önskades. Men jag kan ha fel. Smile

Han hade en kul bild på Facebook av en incidentberedskaps AJSH (eller SH?) med AKAN-kapsalr och en extratank från en JA.. Tyckte det var kul. Smile Det går med andra ord att hänga JAs på första generationens Viggen men troligen inte tvärtom? (Fenan går i kanonlådan?)
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Måling/märkning av Jaktrobotar och Lavett. - Sida 2 Empty Sv: Måling/märkning av Jaktrobotar och Lavett.

Inlägg av Tobias tor apr 29 2021, 19:32

Järven skrev:Tobias@   (eller någon annan)

Har du sett om det går att beställa BOL451 remsfällare i skala 1/48 någonstans så som dom såg ut på JA37 tiden ?

Nej jag tror inte det. Jag har snickrat ihop med den vanliga lavetten och snott resindelen från Maestros till 39an.. Man får en balk och lavett där, där bakdelen såg typ korrekt ut för den remsfällardelen... Typ.. Wink

Edit: Svarat innan.. Wink
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Måling/märkning av Jaktrobotar och Lavett. - Sida 2 Empty Sv: Måling/märkning av Jaktrobotar och Lavett.

Inlägg av Järven tor apr 29 2021, 20:28

Tobias skrev: Det går med andra ord att hänga JAs på första generationens Viggen men troligen inte tvärtom? (Fenan går i kanonlådan?)

Ja, förmodligen skulle den tre-fenade  AJ tanken ta i Akan.

Man ser hur trångt det är på den här bilden. 

Den skarpögde kan även se att kylluckan för Akan står öppen.

Måling/märkning av Jaktrobotar och Lavett. - Sida 2 Akanlu13


Senast ändrad av Järven den tor apr 29 2021, 21:14, ändrad totalt 1 gång
Järven
Järven


Till överst på sidan Gå ner

Måling/märkning av Jaktrobotar och Lavett. - Sida 2 Empty Sv: Måling/märkning av Jaktrobotar och Lavett.

Inlägg av Tobias tor apr 29 2021, 20:57

Ja bra bild! Man hade väl fått "snickra" bort den fenan omman stått där med ett gäng baljor med "fel" fenor..? Wink Tror de är viktigast när man skall (ev) göra sig av med skiten - men återigen, inte säker.. Embarassed
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Måling/märkning av Jaktrobotar och Lavett. - Sida 2 Empty Sv: Måling/märkning av Jaktrobotar och Lavett.

Inlägg av Tobias tor apr 29 2021, 21:23

Fick dessa, bl a, av Emil.

Måste vara Sh 37, inte AJSH?

Måling/märkning av Jaktrobotar och Lavett. - Sida 2 51147092493_dc90cfc7da_c

Sk 37, kan vara bra att veta att det endast är två ARAK-kapslar, itne fyra. Eller AKAN-kapslar då..

Måling/märkning av Jaktrobotar och Lavett. - Sida 2 51146866181_ce3f8a6509_c7

AJSF 37

Måling/märkning av Jaktrobotar och Lavett. - Sida 2 51146865191_97f0f22f49_c

Han säger att han inte känner till att de andra alternativen kom med under uppgraderingen om jag förstod det rätt..
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Måling/märkning av Jaktrobotar och Lavett. - Sida 2 Empty Sv: Måling/märkning av Jaktrobotar och Lavett.

Inlägg av Järven tor apr 29 2021, 21:59

Verkar vara lite rörigt vad gäller SF37 och Akankapslar, hittade en bild som påstår att den skulle kunna bära dom på balk V7H och V7V redan innan dom blev AJSF37.

Men hur jag än googlar kan jag inte hitta någon bild som styrker det irl.


Måling/märkning av Jaktrobotar och Lavett. - Sida 2 Sf10
Järven
Järven


Till överst på sidan Gå ner

Måling/märkning av Jaktrobotar och Lavett. - Sida 2 Empty Sv: Måling/märkning av Jaktrobotar och Lavett.

Inlägg av Tobias fre apr 30 2021, 02:23

Känns lite tveksamt.. Det levererades ju inte heller tokmånga..


Klicky

Verkar cirkulera lite tveksamma sådanadära scheman.
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Måling/märkning av Jaktrobotar och Lavett. - Sida 2 Empty Sv: Måling/märkning av Jaktrobotar och Lavett.

Inlägg av Järven tis okt 26 2021, 21:43

SK37E "Stör-Viggen" kunde med ha lite godsaker.

Den kanske inte skulle behöva gått i pension så tidigt utan rent av skulle kunna vara med och göra nytta lite längre ?

Vad man förstått så gav den "Lede-FI" rätt mycket gråa hår när den luftades.   Laughing

Måling/märkning av Jaktrobotar och Lavett. - Sida 2 Stzr10
Måling/märkning av Jaktrobotar och Lavett. - Sida 2 Stzr210
Järven
Järven


Marlin and Tobias like this post

Till överst på sidan Gå ner

Måling/märkning av Jaktrobotar och Lavett. - Sida 2 Empty Sv: Måling/märkning av Jaktrobotar och Lavett.

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 2 av 2 Föregående  1, 2

Till överst på sidan


Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet