IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Funktioner på forumet

+4
Stefan E
johan r
Janne.S
Warsawpact
8 posters

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Gå ner

Funktioner på forumet Empty Funktioner på forumet

Inlägg av Warsawpact tor aug 20 2009, 22:22

Hejsan allihopa Smile

Jag tänkte ta och fråga om lite funktioner som jag personligen skulle vilja se med här på forumet och tänkte höra om ni tycker samma som jag eller ej.
Jag är medlem på andra hobbyforum och har inte undgått hur varje forum har sina för och nackdelar samt funktioner med forumsbyggnaden ( programmet / mjukvaran eller vad det heter) är tämligen annorlunda sinns emellan.

När jag menar lika, så menar jag till själva upplägget med bl.a. "forumindelningar" beroende på Militärt, civilt, off-topic etcetera. Men en sak som "de" har är fler, mer interaktiva, funktioner som kan vara intressant och roligt att ha t.ex en sådan sak som att inkludera lättanvändarvänliga funktioner ( vilket är A & O) av saker och ting som "polls" dvs. röstmätare som man kan använda när någon möjligen undrar vad nästa bygge skall bli och han skall då kunna lägga upp en speciell "poll - röstningsfuntion" på sin tråd där man kan klicka i alt: 1-2-3-4-5 och sedan visas detta hur många som röstade samt på vad vilket är ganska vanligt.

En sak som bl.a. Hobbyfanatics har är ett ytterst bra dedikerat chatrum som jag personligen saknar här, det är enkelt och lättanvänt, och de har även chat-logs om man skulle vilja kolla upp något som man glömde, t.ex. avtalat ett tid för hobbymöte eller liknande.

Som den sanna japanofilen och teknikälskaren ( vilket kanske går hand i hand Wink jag är så är det sådana teknik och funktionssaker jag oftast noterar och jämför, men å andra sidan är det kanske bara jag !? Sedan med t.ex. den forumsmjukvaran (versionen?) som hobbyfanatics gör att forumet ser lite mer "uppdaterat" så att säga när det kommer till färgval, design och "stil" men detta kan ses som småsaker......men det höjer själva känslan på forumet ett snäpp om man har en stilren logga på ett ordnat och snyggt designat forum.
Det kanske är rent av lättare att sköta ett sådant forum som t.ex hobbyfanatics har för bl.a. moderatorerna med tanke på en modernare mjukvara som forumet används av.

När det kommer till avatars, utmärkelser, medlemmar etc. så är vi BÄST!!!

I grund och botten så har HF's forum det exakt samma upplägget som vi i vårat IPMS fourm fast de har sin i en v 2.0 skrud rabbit



Men likt en bok så är det själva innehållet som räknas, inte omslaget, men det skadar inte att ha en bok som ser bra ut.......det lockar fler läsare/köpare.....eller kanske i vårat gör att fler personer får upp ögonen för vårat underbara forum och blir medlemmar??


Bara några tankar jag hade.... study
Vad säger ni andra och moderatorerna?

/
Warsawapakts Chrille Smile
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Funktioner på forumet Empty Sv: Funktioner på forumet

Inlägg av Janne.S fre aug 21 2009, 00:20

Forum formatet kallas för php och är den i särklass vanligaste "Open Source" forumlösningen och i den ingår alla de funktioner du beskriver.
Omröstningar har vi haft tidare så det är inget nytt snarare att "knappen" för den funktionen har vandrat iväg...det är Johan som i vanlig
ordning lajat med rättigheterna på forumet.Razz

Formen, alltså det estetiska, ska återspegla litegran hur IPMS Hemsida är utformad för att förtydliga släktskapet.Visst kan det vara lite konservativt utformat
men det handlar åxå om att det ska falla så många som möjligt i smaken, eller åtminstone att färre har invändningar mot det yttre.

Likaså så har vi en chatt...men den har inte använts särskilt mycket och därför har väl inte heller alla funktioner setts som nödvändiga.

Sedan kan man piffa upp sina egna poster med signaturer och banners, det är sådant som är upp till en själv att fippla med om man vill.

Det finns mycket man kan leka med på inställningar i era personliga profiler och är det funktioner som saknas och ni vill ha så släng upp en post eller
PM:a mig eller Johan så tar vi upp det antingen i en tråd eller via PM.


Edit/
När man skapar en tråd så om man scrollar längst ner på skärmen så står det faktiskt om man vill göra en "Omröstning" d.v.s. poll


Bra att det tycks till lite Very Happy


Senast ändrad av Janne.S den fre aug 21 2009, 00:25, ändrad totalt 1 gång (Orsak för redigering : /edit)
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Funktioner på forumet Empty Sv: Funktioner på forumet

Inlägg av johan r fre aug 21 2009, 00:26

Hej Chrille.

Tack för dina tankar och synpunkter!

Nu har jag varit på HF och kikat runt litegranna.

Nu är ju det forumet lite större än det här så jag vet inte riktigt om det går att jämföra men vi siktar högt Very Happy

Nu skall vi se om jag förstod dina förslag korrekt:

  1. Du önskar en pollfunktion/omröstningsfunktion
  2. Du önskar ett chattrum med historik så att du kan backa tillbaks och se vad som skrivits i chatten.
  3. Du anser att eftersom dom kör v2.0 så är forumet modernare (ser modernare ut)


Jag skall nu försöka svara på dina frågor och önskemål:


  1. Omröstningsfunktionen har vi redan och den har väl använts några gånger. När du startar en ny tråd så har du överst själva inmatningsrutan för ditt inlägg. Om du scrollar ner litegranna så har du en serie valalternativ med bl.a bevakning av ämnet så att du får mail om någon svarat på ditt inlägg (kan vara bra om man skall sälja något eller har ett inlägg där man vill ha ett svar). Om du scrollar ner lite till så har du möjlighet att lägga in en händelse i vår kalender så att den syns i kalendern, kanske mest användbar i evenemang (tror inte att HF har denna funktion aktiverad utan man ser mest födelsedagar i deras kalender). Längst ner har du möjlighet att lägga in en omröstning om du vill med 10 svarsalternativ.

  2. Chattrum har vi redan även om vi inte har schemalagt några speciella tider och dagar då chatten är aktiv. Kanske kan vara en bra idé men jag tror att vi är lite för få ännu för att schemalägga. Till skillnad mot HF så har vi chatten som en applikation i forumet och inte liggande på en extern server och vi kräver inte heller att du har java installerat på datorn. Till skillnad mot HF så ligger det en chattbox på forumets huvudsida längst ner i footern så att man kan se vilka som är inloggade men du kan även aktivera upp chatten på en egen sida (klicka på rubriken chattbox) För att se tidigare chattsessioner så klickar du på "archive" i chattfönstret så ser du tidigare chattsessioner. HF:s chattlogg var ju bara en massa användare som sa att dom var inne på chatten.

  3. Du tycker att eftersom HF kör v2.0 så ser deras forum mycket modernare ut. Nu handlar det nog inte så mycket om vilken version man kör utan snarare om designfärdigheten hos webmastern (vi kör v3.0 av PHPBB). På vårt forum kan vi styra över det mesta vad gäller design, iconer, färger,typsnitt, banners mm men det ställer kravet att man är hyffsat duktig på design och har ett öga för det som blir bra. Något som kanske jag saknar. Jag tar tacksamt emot förslag på hur vi kan förändra layouten till något mer attraktivt där kanske vår banner har högsta prioritet. Jag har bett några om hjälp med detta men än så länge kammat 0 ifråga om förslag.


En skillnad med det här forumet och HF är också att vi har "quick reply" i botten på alla ämnessidor, dvs du behöver inte trycka på replyknappen utan du kan direkt skriva ett svar och skicka detta. Det finns några skillnader till men det märks nog inte så tydligt.

Jag hoppas att jag kunnat ge dig några svar på dina funderingar.

Oerhört positivt att du kommer med konstruktiv kritik. Vi vill ju att forumet skall utvecklas till en trivsam mötesplats för modellbyggare Exclamation

mvh
Johan/admin


Senast ändrad av Johan R den fre aug 21 2009, 01:49, ändrad totalt 3 gånger (Orsak för redigering : rättat några av stavfelen. Några finns kvar)
johan r
johan r


Till överst på sidan Gå ner

Funktioner på forumet Empty Sv: Funktioner på forumet

Inlägg av Janne.S fre aug 21 2009, 00:30

Du säger allt så mycket finare Johan Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Funktioner på forumet Empty Sv: Funktioner på forumet

Inlägg av johan r fre aug 21 2009, 00:32

Det tog en stund. Var tvungen att regga mig på HF och leka runt en stund.

// Johan
johan r
johan r


Till överst på sidan Gå ner

Funktioner på forumet Empty Sv: Funktioner på forumet

Inlägg av Janne.S fre aug 21 2009, 00:35

Däremot har jag ibland råkat ut för att när man skriver en lång post så hoppar "skärmen" upp till toppen hela tiden....

Man skriver en bokstav..då hoppar bilden ner och när man ska skriva nästa så har bilden hoppat upp till toppen igen så man ser inte det man skrivit.

Det händer bara ibland.....något som känns igen?
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Funktioner på forumet Empty Sv: Funktioner på forumet

Inlägg av johan r fre aug 21 2009, 00:49

Nej det kan jag inte påstå att jag känner igen. Kan kanske vara något med webbläsaren.............. Känns som om den kör uppdatering. Händer det när du surfat på någon speciell sida före du går in på forumet?

// Johan
johan r
johan r


Till överst på sidan Gå ner

Funktioner på forumet Empty Sv: Funktioner på forumet

Inlägg av Janne.S fre aug 21 2009, 10:53

Njäe..... men däremot sker det oftast på poster som jag först skrivit i "Anteckningar" och sedan kopierat över till posten. Jag har råkat ut för samma sak på ARC som åxå e ett PHPBB forum.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Funktioner på forumet Empty Sv: Funktioner på forumet

Inlägg av Stefan E fre aug 21 2009, 11:24

Janne.S skrev:Däremot har jag ibland råkat ut för att när man skriver en lång post så hoppar "skärmen" upp till toppen hela tiden....

Man skriver en bokstav..då hoppar bilden ner och när man ska skriva nästa så har bilden hoppat upp till toppen igen så man ser inte det man skrivit.

Det händer bara ibland.....något som känns igen?

Oh Ja, Har haft det här problemet länge, sedan ca ett halvår tror jag.

Väldigt störande o irriterande då jag måste skriva alla inlägg längre än vad som får plats i "en ruta" i word o kopiera över.
Man kan ju fortsätta att skriva men då ser man inte vad man skriver utan det bara hoppar tillbaka till början!

En ruta fyller man snabbt om man vill visa lite bilder mm.

Det är bara på det här forumet jag har råkat ut för det här fenomenet.

Nu börjar jag komma för långt ut.....

.....och här ser jag inte vad jag skriver och då kan det bli fel...

Limma Lungt!

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Funktioner på forumet Empty Sv: Funktioner på forumet

Inlägg av johan r fre aug 21 2009, 12:53

Hej Stefan och Janne.

Skall se om jag kan återskapa problemet.

mvh
Johan
johan r
johan r


Till överst på sidan Gå ner

Funktioner på forumet Empty Sv: Funktioner på forumet

Inlägg av merlin1953packard fre aug 21 2009, 23:06

Hej där, styrene lovers!
Jag tror mig ha kommit på varför texten hoppar när rutan är fylld (och skall fortsätta nedåt), så man hela tiden måste scrolla ned till stället där man skrev sist!

Det operatisystem jag använder är Vista Business och nämnda problem uppstod efter att jag uppdaterat från Explorer 7 till Explorer 8. Trögtänkt som är ibland, tog det en stund innan jag kom på detta intrikata samband (och det uppstått en icke oansenlig del irritation över fenomenet).

Sålunda gick jag in på Kontrollpanelen/Program och funktioner/Visa installerade uppdateringar. Där markerade jag uppdateringen för Explorer 8 och avinstallerade den. Voila! Nu fungerade det igen och man kunde skriva inspirerat och vid gott humör utan att behöva scrolla för varje skriven bokstav eller inlagd bild!

Hoppas detta tips kan lösa problemet för er som haft detta problem! Det funkade för mig, i alla fall! Annars får vi väl skriva ett argt mail till Bill Gates!
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Funktioner på forumet Empty Sv: Funktioner på forumet

Inlägg av Janne.S fre aug 21 2009, 23:47

Ahhhh...inte dumt, gillar inte alls Explorer 8....gjorde mitt internet slöare än någonsin!

Pyttemjuk ska ge fan i min dator Razz
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Funktioner på forumet Empty Sv: Funktioner på forumet

Inlägg av Warsawpact lör aug 22 2009, 09:29

Ojsan, det finns visst folk som använder Explorer fortfaranda Laughing

Firefox v 3.5 ska det va!
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Funktioner på forumet Empty Sv: Funktioner på forumet

Inlägg av JOooCKE lör aug 22 2009, 09:49

Warsawpact skrev:Ojsan, det finns visst folk som använder Explorer fortfaranda Laughing

Firefox v 3.5 ska det va!

hehe , ja några finns det kvar , men jag har i allafall gått över till foxen Razz
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

Funktioner på forumet Empty Sv: Funktioner på forumet

Inlägg av Azgaron lör aug 22 2009, 10:17

Hehe, av nån anledning använder jag IE6 på denna och Firefox på den andra burken! Jag tycker att Firefox funkar betydligt bättre än IE.

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Funktioner på forumet Empty Sv: Funktioner på forumet

Inlägg av Warsawpact lör aug 22 2009, 10:37

Firefox är, precis som Subaru, totalt superior. Cool

Skall bli roligt att se om det nya Windows 7 lyckats ta efter firefow i sin webläsare o mjukvara!?
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Funktioner på forumet Empty Sv: Funktioner på forumet

Inlägg av JOooCKE lör aug 22 2009, 10:44

Warsawpact skrev:Firefox är, precis som Subaru, totalt superior. Cool

två tummar upp

Very Happy
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

Funktioner på forumet Empty Sv: Funktioner på forumet

Inlägg av merlin1953packard lör aug 22 2009, 13:21

OK, grabbar, håller med om att jag är en gammal stöt som kör med Explorer i Windows! Visst känner jag till Firefox, Opera och en hel del annat, men sanningen är jag är för lat för att ändra och trixa med mina datorer, eftersom jag använder dem till mycket annat som just kräver Explorer och Windows Mail, vilket skulle innebära mycken tid på att trimma systemen om jag övergick till annan webb-läsare. Nåväl, det viktiga är att vi kan träffas på forumet och ha roligt!
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Funktioner på forumet Empty Sv: Funktioner på forumet

Inlägg av JOooCKE lör aug 22 2009, 13:37

merlin1953packard skrev:Nåväl, det viktiga är att vi kan träffas på forumet och ha roligt!

Absolut ! cheers
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

Funktioner på forumet Empty Sv: Funktioner på forumet

Inlägg av JOooCKE sön okt 04 2009, 19:38

Hejsan !

Tyckte att det här är det mest rätta platsen för det här...
Är det någon mer än bara jag som har haft svårt den senaste tiden att kunna komma in på forumet, att logga in eller något liknande har inte varit några problem men att komma in på sidan har varit segt för mig dem senaste tre (?) dagarna...


Jocke
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

Funktioner på forumet Empty Sv: Funktioner på forumet

Inlägg av Janne.S sön okt 04 2009, 21:35

Mjooo...fick faktiskt inte ens någe bild på era avatarer....men vad det än var så funker det från jobbetrs dator i alla fall.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Funktioner på forumet Empty Sv: Funktioner på forumet

Inlägg av Warsawpact sön okt 04 2009, 22:56

JOooCKE skrev:Hejsan !

Tyckte att det här är det mest rätta platsen för det här...
Är det någon mer än bara jag som har haft svårt den senaste tiden att kunna komma in på forumet, att logga in eller något liknande har inte varit några problem men att komma in på sidan har varit segt för mig dem senaste tre (?) dagarna...


Jocke

Uppenbarligen är man inte själv....
och jag som trodde att mitt internet totalt gett upp!?
Efter lite fipplande för att försöka komma in på forumet över den senaste veckan så fick jag upp "Sidan Kan Ej Visas" och detta meddelande upp-ploppande i min webbläsare flera gånger den senaste veckan.[img]Funktioner på forumet Untitled1[/img]
Testade i tisdags när jag först såg detta första gången på min stationära dator att gå in på forumet på den bärbara arbetsdatorn jag har med Telia mobila bredband och då fungerade det bra. Men sedan var det som om det skiftade och min stationära lyckades logga in men arbetsdatorn kunde inte komma in på forumet. Gjorde detta utan att försöka logga in på min forumprofil.

Tänkte höra med moderator tomtarna/ webmasters vad det är som händer? Har serverleverantören problem med ström/underhåll/server-failure?
För mig så gjorde det inget att det krånglade första dagen, och även andra dagen, sådant får man ta. Men nu har det krånglat i snart upp till en vecka för mig i alla fall...
Har försökt 2 gånger med att lägga upp en update på mitt Falke-bygge men nu har jag ingen ork att testa. Kommer upp ett sådant "Server Maintenance" när jag trycker på Send. Och rent av nu när jag skall posta detta om jag har otur.

Jag hade hemma en ytterst sympatisk kille från Relacom förra veckan som kollade husets telefonledningar, mätte internethastigheten, kollade upp modemet och routern o även kopplingsskåpet på gatan och no problems there, som tur var. Neutral
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Funktioner på forumet Empty Sv: Funktioner på forumet

Inlägg av Janne.S sön okt 04 2009, 23:34

Jag får skicka frågan vidare till Johan Razz
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Funktioner på forumet Empty Sv: Funktioner på forumet

Inlägg av Azgaron mån okt 05 2009, 07:18

Den där underhållsidan har jag också stött på!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Funktioner på forumet Empty Sv: Funktioner på forumet

Inlägg av Warsawpact mån okt 05 2009, 11:18

Azgaron skrev:Den där underhållsidan har jag också stött på!

Håkan

And then they were two.....
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Funktioner på forumet Empty Sv: Funktioner på forumet

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet