X-29, Hasegawa 1/72
+5
rsm.gbg
Matt_Public
Stefan E
cas
glimturen
9 posters
Sida 1 av 2
Sida 1 av 2 • 1, 2
X-29, Hasegawa 1/72
Dags för nåt litet nytt.
Lite från wiki, läs om ni orkar.
Grumman X-29 var ett amerikanskt experimentflygplan konstruerat av Grumman på 1980-talet. Det byggdes för att testa de aerodynamiska egenskaperna av framåtsvepta vingar och hur ett aerodynamisk instabilt flygplan kunde flygas kontrollerat med ett fly-by-wire-system.
När General Dynamics F-16 Fighting Falcon byggdes var det världens första instabila jaktflygplan med fly-by-wire-system, vilket gjorde den mycket lättmanövrerad. F-16 var dock bara måttligt instabil i underljudsfart och helt stabil i överljudsfart. DARPA ville ha ett mycket mer instabilt flygplan för att testa hur mycket bättre manöverprestanda det skulle gå att få ut av ett flygplan med fly-by-wire-system. Dessutom ville man testa fördelarna med en framåtsvept vinge. Kombinationen framåtsvept vinge och instabilitet var naturlig eftersom det med framåtsvepta vingar är lätt att få aerodynamiskt centrum långt fram vilket är nödvändigt för att uppnå instabilitet.
År 1977 utfärdade DARPA tillsammans med USAF:s Flight Dynamics Laboratory en specifikation och i december 1981 tecknades ett krontrakt med Grumman om två stycken X-29 värt 87 miljoner USD. Det första flygplanet genomförde sin jungfruflygning 14 december 1984 följt av det andra 23 maj 1989. Den 13 december blev X-29 det första flygplanet med framåtsvepta vingar att bryta igenom ljudvallen och även det första flygplanet att flyga instabilt i överljudsfart.
X-29 är delvis baserad på Northrop F-5 Freedom Fighter och de båda flygplanen har landningsställ och främre delen av flygkroppen från två skrotade F-5:or. Motorn är samma F404 som sitter i Northrop F-20 Tigershark. Vingarna är svepta framåt med 33°. Framför vingarna sitter rörliga canardvingar och bakom vingarna på båda sidor om motorn sitter två stycken spoilers som både fungerar som lyftplan och som stjärtroder. Vingarna är uppbygga kring en anisotrop kolfiberkonstruktion som ger dem den styvhet som krävs för att klara de påfrestningar som en framåtsvept vinge utsätts för. Canardvingarna och de framåtsvepta vingarna gör att aerodynamiskt centrum hamnar långt framför masscentrum vilket gör flygplanet instabilt. För att kunna flyga kontrollerat har X-29 därför ett digitalt fly-by-wire-system med trippel redundans kapabelt att göra upp till 40 justeringar per sekund. De tre digitala styrdatorerna hade dessutom var sin analog backup.
Konceptet med framåtsvepta vingar är fortfarande komplicerat och har inte använts i någon större skala förutom det ryska jaktflygplanet Suchoj Su-47. Aerodynamisk instabilitet, rörliga canardvingar och digitala styrsystem har däremot vunnit mark och används bland annat i svenska Saab 39 Gripen och franska Dassault Rafale.
Nu till själva grejjen.
Boxart.
Lite lagom med delar. Vit plast.
Sprue 1 o 2
Sprue 3. Gubbe och stege följer med, kul!
Instuktioner i 8 steg....
Dekaler som kan bli nog så knepiga att få dit.
Hasses dekaler brukar dock uppföra sig hyfsat.
Utmaning 1 är väl dock att måla vitt...
Lite klarplast.
Då börjar jag.
Klippt loss lite delar och putsar.
En massa små antenner och jox sitter redan på, försiktighet anbefalles.
Monterat och klart för interiörfärg.
Lite från wiki, läs om ni orkar.
Grumman X-29 var ett amerikanskt experimentflygplan konstruerat av Grumman på 1980-talet. Det byggdes för att testa de aerodynamiska egenskaperna av framåtsvepta vingar och hur ett aerodynamisk instabilt flygplan kunde flygas kontrollerat med ett fly-by-wire-system.
När General Dynamics F-16 Fighting Falcon byggdes var det världens första instabila jaktflygplan med fly-by-wire-system, vilket gjorde den mycket lättmanövrerad. F-16 var dock bara måttligt instabil i underljudsfart och helt stabil i överljudsfart. DARPA ville ha ett mycket mer instabilt flygplan för att testa hur mycket bättre manöverprestanda det skulle gå att få ut av ett flygplan med fly-by-wire-system. Dessutom ville man testa fördelarna med en framåtsvept vinge. Kombinationen framåtsvept vinge och instabilitet var naturlig eftersom det med framåtsvepta vingar är lätt att få aerodynamiskt centrum långt fram vilket är nödvändigt för att uppnå instabilitet.
År 1977 utfärdade DARPA tillsammans med USAF:s Flight Dynamics Laboratory en specifikation och i december 1981 tecknades ett krontrakt med Grumman om två stycken X-29 värt 87 miljoner USD. Det första flygplanet genomförde sin jungfruflygning 14 december 1984 följt av det andra 23 maj 1989. Den 13 december blev X-29 det första flygplanet med framåtsvepta vingar att bryta igenom ljudvallen och även det första flygplanet att flyga instabilt i överljudsfart.
X-29 är delvis baserad på Northrop F-5 Freedom Fighter och de båda flygplanen har landningsställ och främre delen av flygkroppen från två skrotade F-5:or. Motorn är samma F404 som sitter i Northrop F-20 Tigershark. Vingarna är svepta framåt med 33°. Framför vingarna sitter rörliga canardvingar och bakom vingarna på båda sidor om motorn sitter två stycken spoilers som både fungerar som lyftplan och som stjärtroder. Vingarna är uppbygga kring en anisotrop kolfiberkonstruktion som ger dem den styvhet som krävs för att klara de påfrestningar som en framåtsvept vinge utsätts för. Canardvingarna och de framåtsvepta vingarna gör att aerodynamiskt centrum hamnar långt framför masscentrum vilket gör flygplanet instabilt. För att kunna flyga kontrollerat har X-29 därför ett digitalt fly-by-wire-system med trippel redundans kapabelt att göra upp till 40 justeringar per sekund. De tre digitala styrdatorerna hade dessutom var sin analog backup.
Konceptet med framåtsvepta vingar är fortfarande komplicerat och har inte använts i någon större skala förutom det ryska jaktflygplanet Suchoj Su-47. Aerodynamisk instabilitet, rörliga canardvingar och digitala styrsystem har däremot vunnit mark och används bland annat i svenska Saab 39 Gripen och franska Dassault Rafale.
Nu till själva grejjen.
Boxart.
Lite lagom med delar. Vit plast.
Sprue 1 o 2
Sprue 3. Gubbe och stege följer med, kul!
Instuktioner i 8 steg....
Dekaler som kan bli nog så knepiga att få dit.
Hasses dekaler brukar dock uppföra sig hyfsat.
Utmaning 1 är väl dock att måla vitt...
Lite klarplast.
Då börjar jag.
Klippt loss lite delar och putsar.
En massa små antenner och jox sitter redan på, försiktighet anbefalles.
Monterat och klart för interiörfärg.
_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
Sv: X-29, Hasegawa 1/72
Najs! Detta är nog så coolt det kan bli med canard och framåtsvepta vingar!
Bra start på bygget!
Påminner mig om att jag håller på med ett what if med just framåtsvepta vingar!
Kanske dags att plocka fram det ur lådan igen!
Håkan
Bra start på bygget!
Påminner mig om att jag håller på med ett what if med just framåtsvepta vingar!
Kanske dags att plocka fram det ur lådan igen!
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: X-29, Hasegawa 1/72
X-29? Trevligt!
Jag får använda god fantasi för hur det utvecklar sig för de tär lite konstigheter med mediasharing siter på jobbet just nu.
Men det blir säkerligen smuffsigt detta!
Jag får använda god fantasi för hur det utvecklar sig för de tär lite konstigheter med mediasharing siter på jobbet just nu.
Men det blir säkerligen smuffsigt detta!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: X-29, Hasegawa 1/72
Ahh, detta blir najs, kul med lite annorlunda.
Det är ju chefen bra på.
Snygg start.
- Roland
Det är ju chefen bra på.
Snygg start.
- Roland
rsm.gbg
Sv: X-29, Hasegawa 1/72
Just! Just!Stefan E skrev:Bra start på ett läckert bygge!
Ska du använda den skottskadade Phil Collins-figuren, förresten?
Matt_Public- Master of DNF
Sv: X-29, Hasegawa 1/72
Azgaron skrev:Najs! Detta är nog så coolt det kan bli med canard och framåtsvepta vingar!
Bra start på bygget!
Påminner mig om att jag håller på med ett what if med just framåtsvepta vingar!
Kanske dags att plocka fram det ur lådan igen!
Håkan
Tack Håkan! Kör på bara!
cas skrev:X-29? Trevligt!
Jag får använda god fantasi för hur det utvecklar sig för de tär lite konstigheter med mediasharing siter på jobbet just nu.
Men det blir säkerligen smuffsigt detta!
Tack cas!
rsm.gbg skrev:Ahh, detta blir najs, kul med lite annorlunda.
Det är ju chefen bra på.
Snygg start.
- Roland
Tack Roland!
Stefan E skrev:Bra start på ett läckert bygge!
Stefan
Tack Stefan!
Matt_Public skrev:Just! Just!Stefan E skrev:Bra start på ett läckert bygge!
Ska du använda den skottskadade Phil Collins-figuren, förresten?
Tack Matt! Vad är ett litet hål i magen mellan vänner? Klart grabben skall med.
Botas av kirurgen med flytande gjutstam!
Fjuppdatering.
Målat i kontoret.
_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
Sv: X-29, Hasegawa 1/72
_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
Sv: X-29, Hasegawa 1/72
Det var ju ett sött litet kontor!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: X-29, Hasegawa 1/72
Just! En direkt rar liten kajuta, ju.cas skrev:Det var ju ett sött litet kontor!
Matt_Public- Master of DNF
Sv: X-29, Hasegawa 1/72
cas skrev:Det var ju ett sött litet kontor!
Tack Cas!
Matt_Public skrev:Just! En direkt rar liten kajuta, ju.cas skrev:Det var ju ett sött litet kontor!
Tack Matt!
rsm.gbg skrev:Snyggt
- Roland
Tack Roland!
Azgaron skrev:Tjusigt kontor!
Håkan
Tack Håkan!
Tja, medans jag väntade på uppdateringar osv. på min restaurerade dator så kunde jag grejja lite.
Kroppsihoplimnin och slip.
Var lite jobb på denna och svårt med vit plast.
Ryggåsen behöver mer TLC ser jag...
_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
Sv: X-29, Hasegawa 1/72
Om man kisar ordentligt så ser man ungefär var F-5:an döljer sig...
Kroppsihoplimning är en rasande trevlig milstolpe!
Kroppsihoplimning är en rasande trevlig milstolpe!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: X-29, Hasegawa 1/72
Just! Även om vit plast förtar en gnutta av nöjet.cas skrev:Kroppsihoplimning är en rasande trevlig milstolpe!
Matt_Public- Master of DNF
Sv: X-29, Hasegawa 1/72
cas skrev:Om man kisar ordentligt så ser man ungefär var F-5:an döljer sig...
Kroppsihoplimning är en rasande trevlig milstolpe!
Tack cas! Man får allt kisa hårt. Jag får väl ställa den brevid f5:an sen....
Matt_Public skrev:Just! Även om vit plast förtar en gnutta av nöjet.cas skrev:Kroppsihoplimning är en rasande trevlig milstolpe!
Tack Matt! Vit plast är eländigt!
Så kom vingarna på.
Känns rätt avigt att limma dit dem.
Man måste limma på ställe n i detta skede.
Kanske skulle jag kunna fixa till det, men allt skall vara vitt i alla fall, så det får bli så.
Så på med allt under.
Canarder skulle inte limmas, men de trillar av hela tiden om man inte gör det så....
Pitot i plast utan passning.
Den kommer bergis ramla av.
Utblåset på.
Tog bort pitoten, den limmar jag dit senare. Men nosen fixades till.
Framruta på.
Andra rutan och klart för maskering.
_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
Sv: X-29, Hasegawa 1/72
Även hjulen har han limmat dit?
Nu verkar den vita plasten ha slagit sig på skallen på honom...
Nå, det är ändå en fräsig liten kärra den där.
Nu verkar den vita plasten ha slagit sig på skallen på honom...
Nå, det är ändå en fräsig liten kärra den där.
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: X-29, Hasegawa 1/72
Den är ju nästan klar!
Snygg limning av allt.
Lite färg nu då, vitt på vitt
- Roland
Snygg limning av allt.
Lite färg nu då, vitt på vitt
- Roland
rsm.gbg
Sv: X-29, Hasegawa 1/72
Matt_Public skrev:Helkul form på den där, alltså, bakifrån och fram.
Tack Matt! Visst är det!
cas skrev:Även hjulen har han limmat dit?
Nu verkar den vita plasten ha slagit sig på skallen på honom...
Nå, det är ändå en fräsig liten kärra den där.
Tack cas! Inte så slint, de går att måla senare så då åker de på.
rsm.gbg skrev:Den är ju nästan klar!
Snygg limning av allt.
Lite färg nu då, vitt på vitt
- Roland
Tack Roland! Vitt skall det bli.
Vit primer på.
Nu får jag se vilka probleområden som uppstår.
Även den skallige med hål i magen och utkastarmärke i ryggen har fått kirurgi och primer.
Så även hans stege.
_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
Sv: X-29, Hasegawa 1/72
Skumt plan....
...men det går framåt och blir kanonbra!
Stefan
...men det går framåt och blir kanonbra!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: X-29, Hasegawa 1/72
Ser kanoners ut
Vitt är svårt, men vitt på vitt
Nästan så man skall börja med grått så man ser vad man gör
- Roland
Vitt är svårt, men vitt på vitt
Nästan så man skall börja med grått så man ser vad man gör
- Roland
rsm.gbg
Sv: X-29, Hasegawa 1/72
Stefan E skrev:Skumt plan....
...men det går framåt och blir kanonbra!
Stefan
Tack Stefan! Håller med, skumt!
Matt_Public skrev:Phil Collins lever och har det bra, ser jag. Gött!
Tack Matt! Både Phil och gubben påminner om mig...
rsm.gbg skrev:Ser kanoners ut
Vitt är svårt, men vitt på vitt
Nästan så man skall börja med grått så man ser vad man gör
- Roland
Tack Roland! Funderade på grått först, men så yolade jag med vitt direkt!
Fjuppdatering.
Efter lite småslip blev det mer vitt.
Det blir nog en omgång till.....
_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
Sida 1 av 2 • 1, 2
Liknande ämnen
» F/A-18C Hasegawa 1/48
» F-16c Hasegawa 1/48
» P-47, Hasegawa..
» Hasegawa 1:72 Zero
» Hasegawa 1:48 Zero
» F-16c Hasegawa 1/48
» P-47, Hasegawa..
» Hasegawa 1:72 Zero
» Hasegawa 1:48 Zero
Sida 1 av 2
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet
|
|