IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Sikorsky SH-60B Seahawk, Italeri 1/48

+10
Tobias
Marlin
Azgaron
linusorn
Gigabyte
rsm.gbg
glimturen
cas
Matt_Public
Stefan E
14 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 5 av 6 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Gå ner

Sikorsky SH-60B Seahawk, Italeri 1/48 - Sida 5 Empty Sv: Sikorsky SH-60B Seahawk, Italeri 1/48

Inlägg av rsm.gbg fre feb 04 2022, 09:14

Tjusigt dekalerande cyclops

- Roland
rsm.gbg
rsm.gbg


Till överst på sidan Gå ner

Sikorsky SH-60B Seahawk, Italeri 1/48 - Sida 5 Empty Sv: Sikorsky SH-60B Seahawk, Italeri 1/48

Inlägg av LasseThid fre feb 04 2022, 09:59

Jag vet inte vad jag är mest imponerad över, Helikopetern eller färgsamlingen som skymtar i bakgrunden...  Laughing Laughing Laughing

LasseThid


Till överst på sidan Gå ner

Sikorsky SH-60B Seahawk, Italeri 1/48 - Sida 5 Empty Sv: Sikorsky SH-60B Seahawk, Italeri 1/48

Inlägg av Azgaron fre feb 04 2022, 11:15

Läckra dekaler! Snyggt jobbat Stefan! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Sikorsky SH-60B Seahawk, Italeri 1/48 - Sida 5 Empty Sv: Sikorsky SH-60B Seahawk, Italeri 1/48

Inlägg av Janne.S fre feb 04 2022, 13:03

Gu, vad tjusigt!! Verkligen en färgglad visp! Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Sikorsky SH-60B Seahawk, Italeri 1/48 - Sida 5 Empty Sv: Sikorsky SH-60B Seahawk, Italeri 1/48

Inlägg av Stefan E fre feb 04 2022, 22:52

LasseThid skrev:Jag vet inte vad jag är mest imponerad över, Helikopetern eller färgsamlingen som skymtar i bakgrunden...  Laughing Laughing Laughing

Tack, Lasse och alla andra!
 
Jag har byggt sedan jag var 5år tills jag var ungefär 12 sedan sysslade jag mest med modelljärnvägar under en lång period (det gör jag fortfarande!), men det blev allt en o annan plastmodell också, och jag byggde hus i långa banor.
 
Naturligtvis målade jag dem med Humbrolfärger som jag hade från modellbyggartiden och när jag började med plastmodeller igen 2000 så hade jag redan en försvarlig mängd färgburkar från start.
 
Numera har sortimentet utökats med White Ensign (Numera Soverign Colorcoates), Xtracolor, Alclad och MRP, det finns också lite andra märken men de jag nämnt är mina huvudsakliga märken.
 
De senaste åren har mina vänner mer och mer gått över till akrylfärger, men jag håller fast vid mina kära Humbrolburkar.
 
Många modellbyggar kollergor har ”dumpat” sina gamla Humbrolburkar hos mig eftersom de vet jag gillar dem, så nu har jag färg så det räcker livet ut.
Tusen tack till Janne, Tobbe och alla andra!

Trots det händer det att jag saknar en viss färg och varför tar alltid svart, vitt och silver slut så fort?

En ungefär ett år gammal ”ögonblicksbild” på mitt (röriga) arbetsbord och de oerhört praktiska färgställen (äkta original Humbrol!), från vänster till höger;


Sikorsky SH-60B Seahawk, Italeri 1/48 - Sida 5 49815076912_253c30efa3_k






Sikorsky SH-60B Seahawk, Italeri 1/48 - Sida 5 49814767691_2b5dec36c0_k


Det ena färgstället köpte jag av en butik som skulle lägga ner, jag fick stället INKLUSIVE ett 50 tal färgburkar för 200:-, det andra fick jag gratis av en modellbyggarkollega som inte hade plats för det längre!
Han skulle slänga det....

Jag har också en hurtslåda full med burkar och en rejäl låda med dubletter som inte får plats i ställen.
Jag gillar färger….

Bakom mig har jag de modeller jag jobbar på;

Sikorsky SH-60B Seahawk, Italeri 1/48 - Sida 5 51730050955_9b2da2f3b5_k





Sikorsky SH-60B Seahawk, Italeri 1/48 - Sida 5 51729814289_8b18a9e6bd_k


Oj, vilken utvikning, jag har kapat min egen tråd!   Embarassed   Laughing


Stefan   sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Sikorsky SH-60B Seahawk, Italeri 1/48 - Sida 5 Empty Sv: Sikorsky SH-60B Seahawk, Italeri 1/48

Inlägg av Tobias lör feb 05 2022, 02:02

Trevlig arbetsplats, känns hemtrevligt.. Smile Och fin bild av en liiten del (?) Wink av stashen..
Beercans, Skyhökar.. Ah, du har smak!
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Sikorsky SH-60B Seahawk, Italeri 1/48 - Sida 5 Empty Sv: Sikorsky SH-60B Seahawk, Italeri 1/48

Inlägg av Matt_Public lör feb 05 2022, 05:30

Stefan E skrev:Jag har kapat min egen tråd!  Embarassed  Laughing
lol!

Nejdå, det var ju en alldeles förtjusande exposé. I love you
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Sikorsky SH-60B Seahawk, Italeri 1/48 - Sida 5 Empty Sv: Sikorsky SH-60B Seahawk, Italeri 1/48

Inlägg av Stefan E lör feb 05 2022, 09:25

Tobias skrev:Trevlig arbetsplats, känns hemtrevligt.. Smile Och fin bild av en liiten del (?) Wink av stashen..
Beercans, Skyhökar.. Ah, du har smak!

Det är inte stashen, Tobbe!

Det är bara de modeller som är startade och under bygge, min "backlog" brukar jag kalla det!

Stashen har jag i hyllorna....

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Sikorsky SH-60B Seahawk, Italeri 1/48 - Sida 5 Empty Sv: Sikorsky SH-60B Seahawk, Italeri 1/48

Inlägg av LasseThid lör feb 05 2022, 10:15

Dra ända in i....

Det är ju minst 30 påbörjade modeller som inte är avslutade med andra ord...  affraid affraid affraid

Minst sagt trevlig samling med färg!
Själv ställde jag undan min samling på 40-50 Humbrolburkar nu när jag började med airbrush.

LasseThid


Till överst på sidan Gå ner

Sikorsky SH-60B Seahawk, Italeri 1/48 - Sida 5 Empty Sv: Sikorsky SH-60B Seahawk, Italeri 1/48

Inlägg av rsm.gbg lör feb 05 2022, 21:28

Hehe, jag brukar säga att Stefan har lika många påbörjade som jag har i min stash.
Jag har typ 70 stycken Very Happy
Hur många Stefan har i sin stash tar för lång tid att räkna Laughing 

- Roland
rsm.gbg
rsm.gbg


Till överst på sidan Gå ner

Sikorsky SH-60B Seahawk, Italeri 1/48 - Sida 5 Empty Sv: Sikorsky SH-60B Seahawk, Italeri 1/48

Inlägg av LasseThid lör feb 05 2022, 21:42

Ööööhhhhhhh...

Ni verkar ha problem...  Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing

Min stash är för tillfället nere i en modell, plus en som är på väg...
Dock har jag ett antal modeller som jag skulle vilja bygga, men min bättre hälft ser till att hålla nere antalet modeller jag har på lager...

LasseThid


Till överst på sidan Gå ner

Sikorsky SH-60B Seahawk, Italeri 1/48 - Sida 5 Empty Sv: Sikorsky SH-60B Seahawk, Italeri 1/48

Inlägg av Patrik K lör feb 05 2022, 21:46

LasseThid skrev:Dra ända in i....

Det är ju minst 30 påbörjade modeller som inte är avslutade med andra ord...  affraid affraid affraid

Minst sagt trevlig samling med färg!
Själv ställde jag undan min samling på 40-50 Humbrolburkar nu när jag började med airbrush.

Det finns två anledningar att besöka Linköping som plastmodellbyggare, det första är Flygvapenmuseum och det andra är Stefans hobbyrum! Det är som att kliva in i en veritabel hobbybutik Very Happy 
Med världens trevligaste butiksinnehavare skall tilläggas!  cheers 

Minns än idag första gången jag tog klivet in genom dom där saloons-dörrarna...fick samla upp både haka och ögon från golvet  Sikorsky SH-60B Seahawk, Italeri 1/48 - Sida 5 2699807934

Vet inte om Stefan själv har koll på det korrekta antalet lådor i rummet men vi var några stycken som slutade räkna vid 400...detta var för drygt 15-20 år sen så antalet har ju givetvis ändrats, troligtvis inte till det mindre  lol!

/Patrik
Patrik K
Patrik K


Azgaron and Matt_Public like this post

Till överst på sidan Gå ner

Sikorsky SH-60B Seahawk, Italeri 1/48 - Sida 5 Empty Sv: Sikorsky SH-60B Seahawk, Italeri 1/48

Inlägg av rsm.gbg lör feb 05 2022, 21:59

Då skall ni se Timos stash, han har mer modeller än Alfa Hobbys lager Laughing

- Roland
rsm.gbg
rsm.gbg


cas likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Sikorsky SH-60B Seahawk, Italeri 1/48 - Sida 5 Empty Sv: Sikorsky SH-60B Seahawk, Italeri 1/48

Inlägg av Stefan E lör feb 05 2022, 22:37

Embarassed Embarassed Embarassed Embarassed Embarassed Embarassed

Min stash är bara småpotatis jämfört med vissa andra jag känner, det finns flera plast missbrukare än jag....    Rolling Eyes

Vänta bara Lasse, du kommer att ha en rejäl samling innan du vet ordet av.... Laughing

Tack för de vänliga orden Patrik!    Very Happy

Stefan!
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Matt_Public likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Sikorsky SH-60B Seahawk, Italeri 1/48 - Sida 5 Empty Sv: Sikorsky SH-60B Seahawk, Italeri 1/48

Inlägg av Matt_Public sön feb 06 2022, 08:10

rsm.gbg skrev:Då skall ni se Timos stash, han har fler modeller än Alfa Hobbys lager. Laughing
Det där sade mig egentligen inte så mycket. Laughing

Utifrån de bilder som jag har sett är dock karln i sanning rikt välsignad; jämfört med den skattkammaren har jag ingen stash alls. Eller ja, om nu enbart icke-påbörjade modeller räknas behövs ju inga jämförelseobjekt för att anses vara utan.

Such is life... What a Face
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


cas likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Sikorsky SH-60B Seahawk, Italeri 1/48 - Sida 5 Empty Sv: Sikorsky SH-60B Seahawk, Italeri 1/48

Inlägg av LasseThid sön feb 06 2022, 08:47

Patrik K skrev:Det finns två anledningar att besöka Linköping som plastmodellbyggare, det första är Flygvapenmuseum och det andra är Stefans hobbyrum! Det är som att kliva in i en veritabel hobbybutik Very Happy 
Med världens trevligaste butiksinnehavare skall tilläggas!  cheers 
Jag har en syster som bor i Mjölby, så det händer att jag är i de krokarna någon gång ibland.
Vi var i Linköping i somras i samband med att vi besökte Kolmården med dottern och vi bodde på hotell i Linköping, så ett besök på Flygvapenmuseum var något vi funderade på, men det var lite bökig och sent påkommet, så vi hoppade över det.

LasseThid


Till överst på sidan Gå ner

Sikorsky SH-60B Seahawk, Italeri 1/48 - Sida 5 Empty Sv: Sikorsky SH-60B Seahawk, Italeri 1/48

Inlägg av Stefan E sön feb 06 2022, 08:57

Är ni i krokarna så är ni alltid välkomna hit till mig på en kopp kaffe!  Very Happy

Vi bor nära Flygvapenmuseet (Ryd)...

Slå en signal först bara.

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Sikorsky SH-60B Seahawk, Italeri 1/48 - Sida 5 Empty Sv: Sikorsky SH-60B Seahawk, Italeri 1/48

Inlägg av LasseThid sön feb 06 2022, 09:53

Hahahaha... Vi bodde på Hotel Scandic i Ryd, så då var vi verkligen i de krokarna i somras...

LasseThid


Till överst på sidan Gå ner

Sikorsky SH-60B Seahawk, Italeri 1/48 - Sida 5 Empty Sv: Sikorsky SH-60B Seahawk, Italeri 1/48

Inlägg av Stefan E sön feb 06 2022, 11:53

Ungefär 500meter från oss!   Laughing

PMa mig om du vill så får du hela adressen!

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Sikorsky SH-60B Seahawk, Italeri 1/48 - Sida 5 Empty Sv: Sikorsky SH-60B Seahawk, Italeri 1/48

Inlägg av Matt_Public sön feb 06 2022, 16:43

Flygvapenmuseum och kaffe? Det låter något, det. Very Happy

Stash-titt och kanske även en snabbkik på Santa Fe-lok därtill vore också livat.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Sikorsky SH-60B Seahawk, Italeri 1/48 - Sida 5 Empty Sv: Sikorsky SH-60B Seahawk, Italeri 1/48

Inlägg av Stefan E sön feb 06 2022, 21:20

Även du är varmt välkommen min bäste broder!  Very Happy

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Sikorsky SH-60B Seahawk, Italeri 1/48 - Sida 5 Empty Sv: Sikorsky SH-60B Seahawk, Italeri 1/48

Inlägg av Sadolf sön feb 06 2022, 23:43

Stefan E skrev:Efter en lååång dekalsession ser maskinen ut så här nu….
 
Dekalerna kommer från Cobra Company, ark CCD4802 och är tryckta av Cartograf så det var absolut inga problem att få dit dem, till o med de stora dekalerna på bommen fungerade utmärkt, även om jag inte lyckades få till färggränsen helt perfekt.
 
Maskinen jag valt kommer från HSL-51 Warlords, NAS Atsugi, Japan

Massor av stenciler i svart, rött och grått, fast de grå syns knappt, men så ska det ju vara.
 
 
Sikorsky SH-60B Seahawk, Italeri 1/48 - Sida 5 51860798559_1d5c696508_k




 
 
 
Sikorsky SH-60B Seahawk, Italeri 1/48 - Sida 5 51859507262_d966030958_k


För stabilisatorns dekaler gick det åt en hel del Micro-sol för att få ner dekalerna i korrugeringarna....
 
 
Sikorsky SH-60B Seahawk, Italeri 1/48 - Sida 5 51861118655_17b51cacea_h





 
 
Sikorsky SH-60B Seahawk, Italeri 1/48 - Sida 5 51860798484_cb48d463f3_k

 
 Men, jag gjorde en dundermiss....   Embarassed Laughing
 
  
Kommer mera snart!
 
 
Stefan
Superballa dekaler! Har inte förväntad mig en samurai på en amerikansk maskin'!
Stefan E skrev:
LasseThid skrev:Jag vet inte vad jag är mest imponerad över, Helikopetern eller färgsamlingen som skymtar i bakgrunden...  Laughing Laughing Laughing

Tack, Lasse och alla andra!
 
Jag har byggt sedan jag var 5år tills jag var ungefär 12 sedan sysslade jag mest med modelljärnvägar under en lång period (det gör jag fortfarande!), men det blev allt en o annan plastmodell också, och jag byggde hus i långa banor.
 
Naturligtvis målade jag dem med Humbrolfärger som jag hade från modellbyggartiden och när jag började med plastmodeller igen 2000 så hade jag redan en försvarlig mängd färgburkar från start.
 
Numera har sortimentet utökats med White Ensign (Numera Soverign Colorcoates), Xtracolor, Alclad och MRP, det finns också lite andra märken men de jag nämnt är mina huvudsakliga märken.
 
De senaste åren har mina vänner mer och mer gått över till akrylfärger, men jag håller fast vid mina kära Humbrolburkar.
 
Många modellbyggar kollergor har ”dumpat” sina gamla Humbrolburkar hos mig eftersom de vet jag gillar dem, så nu har jag färg så det räcker livet ut.
Tusen tack till Janne, Tobbe och alla andra!

Trots det händer det att jag saknar en viss färg och varför tar alltid svart, vitt och silver slut så fort?

En ungefär ett år gammal ”ögonblicksbild” på mitt (röriga) arbetsbord och de oerhört praktiska färgställen (äkta original Humbrol!), från vänster till höger;


Sikorsky SH-60B Seahawk, Italeri 1/48 - Sida 5 49815076912_253c30efa3_k






Sikorsky SH-60B Seahawk, Italeri 1/48 - Sida 5 49814767691_2b5dec36c0_k


Det ena färgstället köpte jag av en butik som skulle lägga ner, jag fick stället INKLUSIVE ett 50 tal färgburkar för 200:-, det andra fick jag gratis av en modellbyggarkollega som inte hade plats för det längre!
Han skulle slänga det....

Jag har också en hurtslåda full med burkar och en rejäl låda med dubletter som inte får plats i ställen.
Jag gillar färger….

Bakom mig har jag de modeller jag jobbar på;

Sikorsky SH-60B Seahawk, Italeri 1/48 - Sida 5 51730050955_9b2da2f3b5_k





Sikorsky SH-60B Seahawk, Italeri 1/48 - Sida 5 51729814289_8b18a9e6bd_k


Oj, vilken utvikning, jag har kapat min egen tråd!   Embarassed   Laughing


Stefan   sunny
Spaning: 2 musse från eduard och bucker jungmann??
Ser också Du har B5N1, swordfish, loire 130 samt  spit 8 ! Föriutom den superrare loire så har jag dessa också på hyllan! Kul! Vänta mosse från tamiya och hampden!
På andra bilden Blenheim , bearcat och eduards chatanooga musse... pluss massa grejor som jag inte begriper...för moderna för mig...!

Haha vilken gris jag är - spana på kamraternas stash!
Man kan inte låta bli- trots allt så var hobby bygger på leta upp och hamstra grejor!
Verkar Du har ett lugn ställe att meka i.... Hos mig ser det liknande ut förutom att... jag har det inte så lugn...sitter i vardagsrummet och massa kartonger och annat skräp växer omkring mig ( bra) , vilken irriterar min sambo ( mindre bra).
Hoppas någon gång så blir jag kvitt med covid (5 dagar nu, lite bättre men inte frisk än) så man kan träffas vid FVM och ta en kopp. Jag var på den första byggträff en liten stund i november.. sedan missade i december och nu vet jag inte om det var något i januari...

Det vare bra skaffa en kok och ha ett separat rum...
Sadolf
Sadolf


Till överst på sidan Gå ner

Sikorsky SH-60B Seahawk, Italeri 1/48 - Sida 5 Empty Sv: Sikorsky SH-60B Seahawk, Italeri 1/48

Inlägg av Stefan E mån feb 07 2022, 10:35

Ha, ha, jag är precis likadan själv!  Laughing


Det är det roligaste som finns att se vad andra har i sina högar, det säger så mycket om byggarens intressen...

Jag missade också Decembermötet, jag satt o byggde o glömde av det helt!  Embarassed

Jag förutsätter att det blir ett möte i Januari nu när alla restriktioner släpps.

När vi flyttade in i kåken så lade jag beslag på gillestugan i källaren som blev mitt hobbyrum, frugan fick resten av huset!

Gillestugan/Hobbyrummet är ungefär 9 x 5 meter, själva bygghörnan blev ungefär 3 x 5 meter, resten tas upp av en modelljärnväg under uppbyggnad.

Underbart att ha ett ställe där man kan sitta ostört och pyssla.
Bara det att kunna lämna allt framme och nästa gång fortsätter man där man slutade förra sessionen, helt underbart.

Stefan  sunny

Men efter 20 års byggande och rallande börjar rummet bli trångt, snacka om att man är bortskämd!  Laughing
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Sikorsky SH-60B Seahawk, Italeri 1/48 - Sida 5 Empty Sv: Sikorsky SH-60B Seahawk, Italeri 1/48

Inlägg av Sadolf mån feb 07 2022, 10:57

Ja det skönt!
Tyvärr med mina konstiga läge på jobbet och brist på intresse av min sambo så den drömkoken jag har i mitt huvud kom inte närmare senaste 10 -20 åren.
Likväl så jag bygger högar i vardagsrummet som vi i övrigt håll ren innan. Det officiella versionen är att det är jag som inte ordningsam och skräpar omkring.
I verkligheten så byggde min käresta lite småhögar här och där , vilka jag byggde ut glad med dels grejor från jobbet och prydde med "de mest aktuella" byggsatser på topp.
Nu börjar jag förstå gamla människor som jag träffade när jag jobbade i datorsupporten för 15 år sedan- De hade beundransvärt förmåga att fylla i hela huset med högar av olika saker...
Jag kommer kanske fajta lite till och rensa vardagsrummet. ( måste göra plats för något slags vitrinskåp för MERA byggsatser!!!)
Förresten hur löser Du problem med lagring / presentation av byggsatser? Några tips om något billigt men snygg lösning för detta? Jag ville köpa en inglasad dörr till min bokhylla för att göra den till en vitrin- och har den mest standard möbel- Billy från Ikea i björkfanér. Det mest typiska möbel som man kan tänka sig....Rätt så IKEA läger fan i sina svenska kunder och producerar den numera i 3 varianter- plastbelagt vit, plastbelagt svart (pappskiva) och en extrem dålig träimitation tryckt med synlig raster på plasten. Alla gamla hederliga modeller med riktig trä inblandat säljs i  USA, Polen, mm. Men i Sverige så har man visat mittfinger till alla kunder ich kränger den billigaste skräpet till maxpris. Så jag kan inte ens bygga ut mina möbler som man handlade med principen att det blir lätt att bygga ut... Suck...Kan inte köpa glassdörr eller hyllor i samma färg...

Här kommer min stash - det som jag bygger just nu och kommer bygga i närmaste tid...

Sikorsky SH-60B Seahawk, Italeri 1/48 - Sida 5 51867539638_2afec3288e_k

Och här är min hylla
Sikorsky SH-60B Seahawk, Italeri 1/48 - Sida 5 51867460376_8806445973_k
Sadolf
Sadolf


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Sikorsky SH-60B Seahawk, Italeri 1/48 - Sida 5 Empty Sv: Sikorsky SH-60B Seahawk, Italeri 1/48

Inlägg av Stefan E tis feb 08 2022, 09:18

Jag har startat en ny tråd där vi kan prata om våra hobbyrum!

Jag har börjat, men häng på med era egna hörnor!  Very Happy

https://ipmsgoteborg.swedishforum.se/t6582-hobbyrumstraden#178617

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Sadolf likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Sikorsky SH-60B Seahawk, Italeri 1/48 - Sida 5 Empty Sv: Sikorsky SH-60B Seahawk, Italeri 1/48

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 5 av 6 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet