Velveta - It's a Spitfire Jim, but not as we know it
+8
Azgaron
linusorn
glimturen
Matt_Public
rsm.gbg
Stefan E
Marlin
cas
12 posters
Sida 1 av 5
Sida 1 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Velveta - It's a Spitfire Jim, but not as we know it
Britmodeller hotar ju återigen med ny gruppbygge och denna gång flera månader med Spitfire och Seafire.
Jag kan ju inte motstå sånt, men istället för att hålla mig till nåt som jag känner till så lallar jag iväg till en Israelisk Mk IX ifrån 1953.
Boxarten är mycket läcker: men man behöver ju inte alltid ta den:
Nej, istället blir det en operativ maskin, nämligen denna, från september 1953
Sandfärgat och mökblått med gul spinner och fena?
Kan bara bli fränt det.
Men nu kommer det svåra.
Hur var de Isrealiska maskinerna målade?
Det är ju lätt att se att utsidan är ommålat och där har jag köpt på mig det som behövs, men hur gjorde IDF egentligen med cockpit?
Är den RAF-original eller har den målats om senare?
Help me Bosse-wan, you're my only hope!
Jag kan ju inte motstå sånt, men istället för att hålla mig till nåt som jag känner till så lallar jag iväg till en Israelisk Mk IX ifrån 1953.
Boxarten är mycket läcker: men man behöver ju inte alltid ta den:
Nej, istället blir det en operativ maskin, nämligen denna, från september 1953
Sandfärgat och mökblått med gul spinner och fena?
Kan bara bli fränt det.
Men nu kommer det svåra.
Hur var de Isrealiska maskinerna målade?
Det är ju lätt att se att utsidan är ommålat och där har jag köpt på mig det som behövs, men hur gjorde IDF egentligen med cockpit?
Är den RAF-original eller har den målats om senare?
Help me Bosse-wan, you're my only hope!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Velveta - It's a Spitfire Jim, but not as we know it
Schysst val Christer.
Jag har färgkoderna hemma.
Uppdaterar här så fort jag hinner hem.
Då får ju inte bygga mer än 25% före den 11.e ändå så, så himla bråttom kan det inte vara.
Tror även jag har Sky's Decals ark till just den där maskinen.
Ska kolla om jag har lite mer information kring den.
Som sagt återkommer......
/Bosse
Jag har färgkoderna hemma.
Uppdaterar här så fort jag hinner hem.
Då får ju inte bygga mer än 25% före den 11.e ändå så, så himla bråttom kan det inte vara.
Tror även jag har Sky's Decals ark till just den där maskinen.
Ska kolla om jag har lite mer information kring den.
Som sagt återkommer......
/Bosse
Marlin
Sv: Velveta - It's a Spitfire Jim, but not as we know it
Mycket bra val Christer!
Jag har samma låda och jag tänker bygga samma maskin (och den på boxarten...).
Plus ett par Mustanger i samma (?) cammo....
Så det här bygget kommer jag att följa noga och notera alla detaljer!
Och en Spitfire är ju alltid en Skönhet att se!
Stefan
Jag har samma låda och jag tänker bygga samma maskin (och den på boxarten...).
Plus ett par Mustanger i samma (?) cammo....
Så det här bygget kommer jag att följa noga och notera alla detaljer!
Och en Spitfire är ju alltid en Skönhet att se!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Velveta - It's a Spitfire Jim, but not as we know it
Nämen va fräsigt
En spitfire som inte är ifrån kriget
Det kan inte bli annat än bra det här.
- Roland
En spitfire som inte är ifrån kriget
Det kan inte bli annat än bra det här.
- Roland
rsm.gbg
Sv: Velveta - It's a Spitfire Jim, but not as we know it
Marlin skrev:Schysst val Christer.
Jag har färgkoderna hemma.
Uppdaterar här så fort jag hinner hem.
Då får ju inte bygga mer än 25% före den 11.e ändå så, så himla bråttom kan det inte vara.
Tror även jag har Sky's Decals ark till just den där maskinen.
Ska kolla om jag har lite mer information kring den.
Som sagt återkommer......
/Bosse
Tack på förhand Bosse!
Färgerna jag kör på är de som Eduard rekommenderar för Gunze, men jag kommer garanterat att bleka dom med en hel del Tamiya Buff senare. Det brukar vara lämpligt.
Jag har inga planer på att starta innan påsk, men Timo hotar med bygg-påsk så man får passa på att ha forskat färdigt om inkråmet tills dess
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Velveta - It's a Spitfire Jim, but not as we know it
Det är ju sen länge känt att du har utsökt smak Stefan, och det slumpar dig ofta att det stämmer överens med mina valStefan E skrev:Jag har samma låda och jag tänker bygga samma maskin (och den på boxarten...).
Och en Spitfire är ju alltid en Skönhet att se!
Stefan
Man behöver bygga lite Spitfire emellanåt för att balansera vätskorna, eller nåt.
Precis, det är lite roligt med en annorlunda Spit!rsm.gbg skrev:Nämen va fräsigt
En spitfire som inte är ifrån kriget
Det kan inte bli annat än bra det här.
- Roland
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Velveta - It's a Spitfire Jim, but not as we know it
Uj, den var då härligt gräll.
Knappast särskilt i linje med tzniut, dock.
Knappast särskilt i linje med tzniut, dock.
Matt_Public- Master of DNF
Sv: Velveta - It's a Spitfire Jim, but not as we know it
Hejsan,
Så här står det på Hatakas tidiga Israeliska färgset.
154 by Bosse Persson, on Flickr
164 by Bosse Persson, on Flickr
165 by Bosse Persson, on Flickr
166 by Bosse Persson, on Flickr
167 by Bosse Persson, on Flickr
168 by Bosse Persson, on Flickr
En liten varning dock, Meteror NF.13 som visas på bilden har INTE Medium Brown och Grey-Blue färgerna som de övriga Israeliska i samma era.
De målades i England med liknande färger, men något mörkare.
Isradecals Meteor ark har de korrekta kulörerna angivna och jag kan ta fram dessa om någon skulle vara intresserad.
Ursäkta, jag glömde visst bort att kolla upp Sky's Decals dekalark.
Ska försöka åtgärda det till kvällen.
/Bosse
Så här står det på Hatakas tidiga Israeliska färgset.
154 by Bosse Persson, on Flickr
164 by Bosse Persson, on Flickr
165 by Bosse Persson, on Flickr
166 by Bosse Persson, on Flickr
167 by Bosse Persson, on Flickr
168 by Bosse Persson, on Flickr
En liten varning dock, Meteror NF.13 som visas på bilden har INTE Medium Brown och Grey-Blue färgerna som de övriga Israeliska i samma era.
De målades i England med liknande färger, men något mörkare.
Isradecals Meteor ark har de korrekta kulörerna angivna och jag kan ta fram dessa om någon skulle vara intresserad.
Ursäkta, jag glömde visst bort att kolla upp Sky's Decals dekalark.
Ska försöka åtgärda det till kvällen.
/Bosse
Marlin
Sv: Velveta - It's a Spitfire Jim, but not as we know it
Tack Bosse!
Specifikationen fastlogs 1955 verkar det som och då var Spitfire utrangerad ur IAF.
Man kan väl anta att dom hade tidigare varianter av samma färger även i början av 50-talet, men kanske lite mer skiftande?
Du har inga IAF-spitfire bilder antar jag?
Specifikationen fastlogs 1955 verkar det som och då var Spitfire utrangerad ur IAF.
Man kan väl anta att dom hade tidigare varianter av samma färger även i början av 50-talet, men kanske lite mer skiftande?
Du har inga IAF-spitfire bilder antar jag?
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Velveta - It's a Spitfire Jim, but not as we know it
cas skrev:Du har inga IAF-spitfire bilder antar jag?
Jag ska kolla, kanske finns det några.
/Bosse
Marlin
Sv: Velveta - It's a Spitfire Jim, but not as we know it
Trivsamt med ett spit-bygge, men inte oväntat cas!
Skall bli kul och se den i den annorlunda målningen!
Skall bli kul och se den i den annorlunda målningen!
_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
Sv: Velveta - It's a Spitfire Jim, but not as we know it
Ja, kammot blir ju höjdpunkten på denna.
Frågade lite på Britmodeller angående detta (det är ju deras fel osv) så naturligtvis har jag fått en gigantiskt mängd info att sålla igenom, men redan lärt mig en sak.
Inredningsmålningen ändrades under 44 till att faktiskt vara interio grey green överallt! Och denna kärra är byggd 45...
Alltid lär man sig nåt.
Frågade lite på Britmodeller angående detta (det är ju deras fel osv) så naturligtvis har jag fått en gigantiskt mängd info att sålla igenom, men redan lärt mig en sak.
Inredningsmålningen ändrades under 44 till att faktiskt vara interio grey green överallt! Och denna kärra är byggd 45...
Alltid lär man sig nåt.
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Velveta - It's a Spitfire Jim, but not as we know it
En Spitfire är aldrig fel, men med det kamot blir det ju inte bättre! Herr Broberg hade fel öken är inte alls öken.
linusorn
Sv: Velveta - It's a Spitfire Jim, but not as we know it
Hela anledningen till att jag köpte den här modellen var just det kammot.
Det är helt magnifikt!
Efter lite påtryckningar så lyckades vi ha ett lite byggmöte hos Timo igår. Reportage kommer nån annanstans...
Jag tog med mig den här lådan och hade efter hela dagen lyckats få ihop detta.
En nästintill komplett vinge. Den passar ju förträffligt bra och sätter man bara alla delarna för hjulhusen på rätt sida så går det ihop utan bryderier.
Däremot kommer Eduard med en liten överaskning.
I beskrivningen vill Eduard att man skall skära av hörnet i främre delen av landställshacktet mellan rakat biten och den runda.
Men vingen är redan gjuten i detta utförandet!
Kan bli lite kinkigt att fixa till för det dekalalternativet som inte hade med det!
Sen var det bara att börja med cockpit!
Här har vi ett av de tre ställena jag vet att man måste spackla på en Eduard Spit.
Den lilla lilla klacken på nersidan av cockpit är i princip omöjlig att se utifrån, men ett sjunkmärke MÅSTE tas bort så är det bara.
Naturligtvis måste ju lätthålen borras ur!
Högersidan fick lite piff också med lite blytråd.
Sen har jag ett litet bryderi som jag inte har grävt ner mig i ännu.
Den undre motorkåpan är den tredje delen som måste spacklas, men till skillnad från de tidigare VIII jag byggt så har luftintaget både ett spjäll och ett galler för luftintaget!
Så som Eduard visar att man skall sätta ihop det så får jag inte ihop hur det skall funka?
Om det faktiskt SITTER nåt i det där luftintaget är ju en annan fråga, men i öknen borde den ju ha nån form av luftfilter, det tror jag.
Frågan är vad?
Det tål att tänkas på, härnäst blir det cockpitfärdigställande!
Det är helt magnifikt!
Efter lite påtryckningar så lyckades vi ha ett lite byggmöte hos Timo igår. Reportage kommer nån annanstans...
Jag tog med mig den här lådan och hade efter hela dagen lyckats få ihop detta.
En nästintill komplett vinge. Den passar ju förträffligt bra och sätter man bara alla delarna för hjulhusen på rätt sida så går det ihop utan bryderier.
Däremot kommer Eduard med en liten överaskning.
I beskrivningen vill Eduard att man skall skära av hörnet i främre delen av landställshacktet mellan rakat biten och den runda.
Men vingen är redan gjuten i detta utförandet!
Kan bli lite kinkigt att fixa till för det dekalalternativet som inte hade med det!
Sen var det bara att börja med cockpit!
Här har vi ett av de tre ställena jag vet att man måste spackla på en Eduard Spit.
Den lilla lilla klacken på nersidan av cockpit är i princip omöjlig att se utifrån, men ett sjunkmärke MÅSTE tas bort så är det bara.
Naturligtvis måste ju lätthålen borras ur!
Högersidan fick lite piff också med lite blytråd.
Sen har jag ett litet bryderi som jag inte har grävt ner mig i ännu.
Den undre motorkåpan är den tredje delen som måste spacklas, men till skillnad från de tidigare VIII jag byggt så har luftintaget både ett spjäll och ett galler för luftintaget!
Så som Eduard visar att man skall sätta ihop det så får jag inte ihop hur det skall funka?
Om det faktiskt SITTER nåt i det där luftintaget är ju en annan fråga, men i öknen borde den ju ha nån form av luftfilter, det tror jag.
Frågan är vad?
Det tål att tänkas på, härnäst blir det cockpitfärdigställande!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Velveta - It's a Spitfire Jim, but not as we know it
Tjusigt byggt cas och heder åt att borra ur lätthål!
Nu klurar du på mer som inte syns förstår jag...
Nu klurar du på mer som inte syns förstår jag...
_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
Sv: Velveta - It's a Spitfire Jim, but not as we know it
Vackert som en dröm Christer.
Jag drog fram min Airfix Mk.47 ur stashen igår, och den ser riktigt sunkig ut i jämförelse.
/Bosse
Jag drog fram min Airfix Mk.47 ur stashen igår, och den ser riktigt sunkig ut i jämförelse.
/Bosse
Marlin
Sv: Velveta - It's a Spitfire Jim, but not as we know it
Snyggt jobbat Christer, detaljer, oavsett om dom syns eller inte ar hela gejen.
- Roland
- Roland
rsm.gbg
Sv: Velveta - It's a Spitfire Jim, but not as we know it
Tack! Så klart jag klurar på sånt som inte syns...gallret är ju snyggare än spjället!glimturen skrev:Tjusigt byggt cas och heder åt att borra ur lätthål!
Nu klurar du på mer som inte syns förstår jag...
Marlin skrev:Vackert som en dröm Christer.
Jag drog fram min Airfix Mk.47 ur stashen igår, och den ser riktigt sunkig ut i jämförelse.
Tack Bosse! Det är ju en generation emellan minst, men den där 47:an är inte så dum egentligen. Bara några ställen som dras ner lite, men det finns det ju reseinbotemedel för
/Bosse
Tack!rsm.gbg skrev:Snyggt jobbat Christer, detaljer, oavsett om dom syns eller inte ar hela gejen.
- Roland
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Velveta - It's a Spitfire Jim, but not as we know it
Inte heller luktar det möken!linusorn skrev:Herr Broberg hade fel; öken är inte alls öken.
Matt_Public- Master of DNF
Sv: Velveta - It's a Spitfire Jim, but not as we know it
Kul med en lite annorlunda version! Bra start på bygget!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: Velveta - It's a Spitfire Jim, but not as we know it
Tack Håkan.
Jag tänkte roa mig med att ge mig på den där ökända motorkåpan. Jag menar att man är ju ändå en tillräckligt avancerad momdellbyggare som brottas med kortserier, resin och ets och har dessutom byggt några Eduard Spitfires tidigare, så hur svårt är det egentligen?
Det är ju bara två bitar plast som skall fogas ihop!
Nåja, steg 1: förstärk baksidan med lite plastark:
Steg 2: se till att det linjerar ordentligt mot kroppshalvorna
Steg 3: Spackel i en smal smal remsa (använde tamiyas gråa) :
Steg 4: slipa rent det hela, polera upp , rensa panelinjerna och tryck tillbaka lite nitar
Steg 5: Blås på primer
Ha! Suck it down Eduard!
Där fick jag er allt osv osv.
Men sen tittade jag i en annan vinkel
HELSINKI också!
En jäkla spökskarv som påminner väldigt mycket om allt jag spacklade.
De där Barracuda kåporna är inte så dumma egentligen...
Jag tänkte roa mig med att ge mig på den där ökända motorkåpan. Jag menar att man är ju ändå en tillräckligt avancerad momdellbyggare som brottas med kortserier, resin och ets och har dessutom byggt några Eduard Spitfires tidigare, så hur svårt är det egentligen?
Det är ju bara två bitar plast som skall fogas ihop!
Nåja, steg 1: förstärk baksidan med lite plastark:
Steg 2: se till att det linjerar ordentligt mot kroppshalvorna
Steg 3: Spackel i en smal smal remsa (använde tamiyas gråa) :
Steg 4: slipa rent det hela, polera upp , rensa panelinjerna och tryck tillbaka lite nitar
Steg 5: Blås på primer
Ha! Suck it down Eduard!
Där fick jag er allt osv osv.
Men sen tittade jag i en annan vinkel
HELSINKI också!
En jäkla spökskarv som påminner väldigt mycket om allt jag spacklade.
De där Barracuda kåporna är inte så dumma egentligen...
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Velveta - It's a Spitfire Jim, but not as we know it
Ajdå, det där har jag sett för.
Mitt enda recept för att fixa detta är FG.
Spackel duger inte.
- Roland
Mitt enda recept för att fixa detta är FG.
Spackel duger inte.
- Roland
rsm.gbg
Sv: Velveta - It's a Spitfire Jim, but not as we know it
Jag är en varm förespråkare för Barracudas motorkåpor (och allt annat från Barracuda!).
Snygga och passar perfekt (använt två motorkåpor hittills) med ytterst lite jobb, de är väl värda priset.
Du gjorde ett i stort sett perfekt jobb med din huv, men ändå kom spökskarven tillbaka...
Stefan
Snygga och passar perfekt (använt två motorkåpor hittills) med ytterst lite jobb, de är väl värda priset.
Du gjorde ett i stort sett perfekt jobb med din huv, men ändå kom spökskarven tillbaka...
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Velveta - It's a Spitfire Jim, but not as we know it
Flytstam är prima liv!rsm.gbg skrev:Mitt enda recept för att fixa detta är FG.
Jag brukar nyttja superlim också, eller åtminstone ha det under spacklet.
Matt_Public- Master of DNF
Sv: Velveta - It's a Spitfire Jim, but not as we know it
Barracuda-kåpan kommer nog åka fram vilken sekund som helst, egentligen.
Idag blev det färdigställande av cockpit!
Först skall man vika ihop den här fyra gånger och får till nåt som ser bra ut.
Exakt varför Eduard låter bli att gjuta den i plast och ge en etsade handtag att sätta dit begriper jag inte...
Nå, på plats kom den, och grönt blev det målat.
På tal om grönt så använda jag Mission Models Interior Grey Green denna gången och det fungerade suveränt, både med och utan deras mytiska "poly"-vätska.
Men jag glömde visst att ta foton på målningsprocessen så helt plötsligt befinner vi oss här:
Häpp!
Grundmålat, finmålat, klarlackat, washat och mattlackat på det!
Det går undan här....så fort att man nästan glömmer vissa saker, som ryggsnörena.
På med dom med och så får man ställa sig frågan: Var det nåt mer?
Nähä?
Då slår vi ihop kroppen då.
Jag började limma enbart över oljetanken och de främre skotten för att få det så gipfritt jag förmådde.
Sen var det bara att fortsätta varvet runt.
Efter det skulle jag bara torrpassa vingen, men det gick lite väl bra, så den gick nästan inte att få loss.
Utsökt passning i vingroten!
Lika bra passning mellan vinge och bakkropp. Nästan magiskt detta!
Undre motorkåpan har en liten liten dum fläck som är svår att utplåna så den fick lite FG så kanske det reder sig.
Så nu börjar det likna nåt kan man säga!
Kors i taket alltså. Tänk att långsamme jag har kommit hit på en vecka liksom.
Det där med permittering är inte så dumt.
Fast sen var det ju det där med den lilla lösa svarta fyrkanten som ni kanske sett i bild...
Det är förmodligen en liten radio för att få in radio luxemburg som ramlat ur.
Tydligen biter inte TETC på Mission Models färger, så det fäster liksom inte.
Vi får se om jag lyckas få tillbaka den på plats eller inte.
Den sitter rätt så illa till kan man säga.
Nu skall det snart putsas lite och fixas med nåt mer, men det börjar närma sig målning med stormsteg!
Idag blev det färdigställande av cockpit!
Först skall man vika ihop den här fyra gånger och får till nåt som ser bra ut.
Exakt varför Eduard låter bli att gjuta den i plast och ge en etsade handtag att sätta dit begriper jag inte...
Nå, på plats kom den, och grönt blev det målat.
På tal om grönt så använda jag Mission Models Interior Grey Green denna gången och det fungerade suveränt, både med och utan deras mytiska "poly"-vätska.
Men jag glömde visst att ta foton på målningsprocessen så helt plötsligt befinner vi oss här:
Häpp!
Grundmålat, finmålat, klarlackat, washat och mattlackat på det!
Det går undan här....så fort att man nästan glömmer vissa saker, som ryggsnörena.
På med dom med och så får man ställa sig frågan: Var det nåt mer?
Nähä?
Då slår vi ihop kroppen då.
Jag började limma enbart över oljetanken och de främre skotten för att få det så gipfritt jag förmådde.
Sen var det bara att fortsätta varvet runt.
Efter det skulle jag bara torrpassa vingen, men det gick lite väl bra, så den gick nästan inte att få loss.
Utsökt passning i vingroten!
Lika bra passning mellan vinge och bakkropp. Nästan magiskt detta!
Undre motorkåpan har en liten liten dum fläck som är svår att utplåna så den fick lite FG så kanske det reder sig.
Så nu börjar det likna nåt kan man säga!
Kors i taket alltså. Tänk att långsamme jag har kommit hit på en vecka liksom.
Det där med permittering är inte så dumt.
Fast sen var det ju det där med den lilla lösa svarta fyrkanten som ni kanske sett i bild...
Det är förmodligen en liten radio för att få in radio luxemburg som ramlat ur.
Tydligen biter inte TETC på Mission Models färger, så det fäster liksom inte.
Vi får se om jag lyckas få tillbaka den på plats eller inte.
Den sitter rätt så illa till kan man säga.
Nu skall det snart putsas lite och fixas med nåt mer, men det börjar närma sig målning med stormsteg!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sida 1 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Liknande ämnen
» Velveta - It's a Spitfire Jim, but not as we know it
» Achtung Spitfire! (2x Airfix 1/72 Spitfire)
» Eduard Spitfire-kavalkad, Aussie Eight #1 klar, Aussie Eight #2 NY!, Bonus: Airfix Spitfire XII
» 1/48 Spitfire PR.XIX S 31
» Icm Spitfire Mk XVI
» Achtung Spitfire! (2x Airfix 1/72 Spitfire)
» Eduard Spitfire-kavalkad, Aussie Eight #1 klar, Aussie Eight #2 NY!, Bonus: Airfix Spitfire XII
» 1/48 Spitfire PR.XIX S 31
» Icm Spitfire Mk XVI
Sida 1 av 5
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet