F-14A Tomcat (Tamiya, 1/48)
+12
Mal
Janne.S
LudvigN
Azgaron
Gigabyte
Marlin
glimturen
cas
Stefan E
rsm.gbg
TommyKillander
Matt_Public
16 posters
Sida 1 av 3
Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
F-14A Tomcat (Tamiya, 1/48)
Så löd CAS påbud under födelsedagen, och att höra är att lyda!cas skrev: [...] och gör något vettigt som att starta en ny modell för att fira.
Den modell som påbörjades samma dag var en av förra årets födelsedagspresenter:
Antalet delar är direkt ohyggligt (jag slutade räkna antalet gjutramar efter Z), men alla passar berömvärt ihop. I mitt tycke är detta den bästa modellen någonsin, för vad det nu är värt.
Många delar var det, ja. Det här är långt ifrån alla som används till att dekorera cockpit-baljan:
Med sina ynka sex komponenter är nosställs-schaktet direkt återhållsamt vid jämförelse.
Nota bene: delarna är endast löst provmonterade på bilden ovan.
Även den bästa modell tål dock viss förbättring, like so:
Yttermera ingrepp, would you like?
Likt den mer djupt liggade delen av utblåset på FMK:s Tigershark har jag svårt att klura ut hur de invärtes olikfärgade ytorna ska kunna målas snyggt då komponenterna i detta fall är gjutna som fingerborgar.
Friskt sågat, och allt det där...
Vingmekanismen sattes geschwint på plats:
Den inkluderade påsen med brickor och skruv skänkte förvisso en obehaglig IKEA-känsla åt byggprocessen initialt, men det hela blev ju nog så stadigt till sist.
Stabbarna fästs dock i en betydligt mer sedvanlig Tamiya-anda:
Nämnda stabbar är för övrigt ungefär lika stora som vingarna på en Skyhawk i samma skala.
Härnäst limmar jag ihop nosen!
Matt_Public- Master of DNF
Azgaron and Mal like this post
Sv: F-14A Tomcat (Tamiya, 1/48)
Najs!
...eller rättare sagt Dubbel-Najs:
Tamiya byggsats från moderna verktyg och Matt som bygger
Jag förutspår en episk byggtråd - jag är bänkad!
Tommy
...eller rättare sagt Dubbel-Najs:
Tamiya byggsats från moderna verktyg och Matt som bygger
Jag förutspår en episk byggtråd - jag är bänkad!
Tommy
TommyKillander
Ah, den där är ju såååå läcker
Detta kommer bli en resa värd att minnas.
Och snygg start
- Roland
Detta kommer bli en resa värd att minnas.
Och snygg start
- Roland
rsm.gbg
Ett av mina favoritplan och Matt som bygger!
Jag har denna byggsats i högen och kommer att följa tråden noga!
Vilken smakstart du börjar med, kanonläckert!
Vilken division hade du tänkt, VF-84 som alla andra (inget fel i det, den är superläcker!) eller något mera obskyrt som vi är mera vana vid från dig?
Jag är nitad....
Stefan
Jag har denna byggsats i högen och kommer att följa tråden noga!
Vilken smakstart du börjar med, kanonläckert!
Vilken division hade du tänkt, VF-84 som alla andra (inget fel i det, den är superläcker!) eller något mera obskyrt som vi är mera vana vid från dig?
Jag är nitad....
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
En stor Swinger från Östersunds-polare #1?
Jo jag tackar jag.
Detta kan bara bli bra oavsett märkning!
Den där cockpiten är då sannerligen magnifik, och noshjulsbrunnen likaså.
Du kommer ha en fantastisk upplevelse här, mycket mer än vad vi andra kommer ha med våra Tonkor
Jo jag tackar jag.
Detta kan bara bli bra oavsett märkning!
Den där cockpiten är då sannerligen magnifik, och noshjulsbrunnen likaså.
Du kommer ha en fantastisk upplevelse här, mycket mer än vad vi andra kommer ha med våra Tonkor
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Störtläckert!
Utmärkt start!
Nu blev jag svårt sugen på att starta nån av mina med.....
Utmärkt start!
Nu blev jag svårt sugen på att starta nån av mina med.....
Blir kul att följa !
En modell som inte du behöver gå en brottnings match med ,o betvinga den i en plast parterr
kan ju bara bli en success !
En modell som inte du behöver gå en brottnings match med ,o betvinga den i en plast parterr
kan ju bara bli en success !
Gigabyte
Trevligt val av modell! Ser attans bra ut så långt!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Kvalitetskontrasten är hög, menar du?TommyKillander skrev:Tamiya-byggsats från moderna verktyg och Matt som bygger.
Ja, ungefär så frän som någon maskin någonsin kunde bli.rsm.gbg skrev:Ah, den där är ju såååå läcker!
Du förordade ju The Bones rätt hårt när jag fick modellen (se nedan).Stefan E skrev:Vilken division hade du tänkt, VF-84 som alla andra (inget fel i det, den är superläcker!) eller något mera obskyrt som vi är mera vana vid från dig?
Svaret återfinns hursomhelst i underrubriken, precis som med din Mirage.
Vem innehar andraplatsen?cas skrev:En stor swinger från Östersunds-polare nummer 1?
Rekommenderas å det grövsta!glimturen skrev:Nu blev jag svårt sugen på att starta någon av mina med...
Med lite tur lever bygget upp till förväntningarna.Marlin skrev:Detta kommer bli kul att följa.
Hoppas kan man ju!Gigabyte skrev:En modell som du inte behöver gå en brottningsmatch med och betvinga i en plast-parterr
kan ju bara bli en success!
Min herre kunde inte ha mer rätt!Azgaron skrev:Trevligt val av modell!
Vi inleder med en snabb konsumentupplysning:
Den här komponenten har modellens hittills sämsta infästnings-tapp.
Komponenten är därtill aningens svår att fästa på nytt i en redan ihoplimmad hjulbrunn ifall den skulle få för sig att släppa. Rejält med lim förordas!
Mothåll för mässingsstift:
Lite stansarbete, would you like?
Knappast rätt på en enda fläck, men det livar åtminstone upp.
Nosmodulslimmardag, like so:
IKEA-livet fortsätter:
Fullständigt smärtfritt är det minsann också, tänka sig!
Härnäst möts front och akter!
Azgaron likes this post
Snyggt som attan!
...så det blir en klassiker ändå!
Stefan
...så det blir en klassiker ändå!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Den tas av en kär gammal chef som flyttade upp för sisådär 7 år sen...Matt_Public skrev:Vem innehar andraplatsen?
Om den infästningen var den sämsta, så kommer kontrasten mot kommande Tonkor vara enorm.
Tusan så trevlig modell det där.
Grymmesnyggt målat också!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Den modellen har en rent otäckt bra passform.....vill minnas att jag blev rätt upprörd på ett plastkollo över detta
snyggt sni...monterat
snyggt sni...monterat
Janne.S- Moderator
Snyggt knåpat Matt! Trevligt med modeller som går ihop fint!
Håkan
Håkan
Matt Public karvar.lite plast....a eller hur.
Herrejävlar vad bra det ser ut...varit borta ett tag å
Herrejävlar vad bra det ser ut...varit borta ett tag å
Mal
Alltid trevligt när det går smärtfritt! Snyggt blir det med! kontoret blir najs!
Jag hoppas att tålamodet är lika stort.LudvigN skrev: Följer detta med stort intresse!
Vem är väl jag att neka dig ett oskyldigt nöje?Stefan E skrev:...så det blir en klassiker ändå!
Tack-å-bock!rsm.gbg skrev:Tjusigt pillat
Min herre är alltför vänlig.Gigabyte skrev:Megatjusigt knåpande med plasten.
Azgaron skrev:Trevligt med modeller som går ihop fint!
Ja, Tamiya lirar nog i sin helt egna division här.cas skrev:Om den infästningen var den sämsta, så kommer kontrasten mot kommande Tonkor att bli enorm.
Hygglo, hörru!Mal skrev:Herrejävlar, vad bra det ser ut...
Inte ens jag kan misslyckas här, menar du?linusorn skrev:Nu är Matte på väg mot seger!
glimturen skrev:Alltid trevligt när det går smärtfritt!
Ja, på tal om den saken...Janne.S skrev:Den modellen har en rent otäckt bra passform.
När det kommer till god passform och genomtänkthet saknar den här modellen fullständigt motstycke i min privata byggerfarenhet. Delarna passar oftast enbart ihop på önskat sätt och är annars föredömligt tydligt märkta.
Användarvänligt värre, liksom.
Dessa fördelar har paradoxalt nog också medfört vissa nackdelar. Nackdelarna (om man nu kan ens formulera det så) är dels att toleranserna blir små, dels att en falsk säkerhet snabbt infinner sig. Färg på fästytorna eller ett alltför tjockt lim kan exempelvis snabbt orsaka lömska passformsproblem vilka raskt ackumuleras. Därtill är det lätt hänt att slappna av på tok för mycket och därigenom segla lagom snett ifall instruktionerna inte följs till punkt och pricka.
Inte för att några rekommendationer i världen skyddar mot den obotligt dumme. I ett anfall av Gud vet vad fäste jag glatt komponenten B4 mot C1 utan att först ha fäst den mot B17. Den som själv äger modellen kan nu konsultera monteringsanvisningarna och därefter garva sig halvt harmynt. Att avhjälpa den fadäsen krävde en fullstor portion kreativitet.
Men som sagt är sammanfogningsarbetet mestadels rena sanndrömmen. De olika delarna går ihop likt LEGO-bitar och kan till exempel tryggt målas i olika färger innan de sammanfogas.
Enkelheten själv, det här.
Vad nedanstående bild egentligen är tänkt att illustrera har jag tyvärr glömt.
Här är den hursomhelst.
Nu börjar det hela bli otympligt:
Lite motormeck, would you like? Beslutet att kapa utblåsens inre delar för att därigenom underlätta målningen tycks mig även i efterhand kunna bokföras som klokt.
Betydligt enklare hantering överlag.
Vissa maskeringsjobb är segare än andra.
Hela konkarongen redo för ytterfärg, like so:
Vänligen notera att Tamiyas tjockare lim utöver bättre hållfasthet även kan medföra mindre passformsproblem (som tidigare nämnt). I min erfarenhet är små mängder i kombination med hårda nypor vägen till seger.
Det vilar något mycket tilltalande över de bastanta vapenbalkar som visas nedan. Min tanke var att bygga nästa Tomcat (VF-142, Block 140) i beskrivningens BARCAP-utförande (uteslutande Sidewinders och Sparrows) för variationens skull, men den tanken börjar kännas svårgenomförd.
Sannolikt det enda rätta:
Härnäst monteras spakapor, snabbsmällare och möblemang.
Azgaron likes this post
Snyggt jobbat Matt! Så lite småknepigt ut att maskera insidan på utblåsen! Blir snyggt!
Håkan
Håkan
Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
Liknande ämnen
» F-14B Tomcat, Hobbyboss 1:48
» F-14A Tomcat, Tamiya 1/48 VF-41
» F-14A Tomcat 1/48
» F-14A Tomcat, VF-1 Wolfpack
» F-14D Tomcat, Revell 1/48
» F-14A Tomcat, Tamiya 1/48 VF-41
» F-14A Tomcat 1/48