Trumpeter 1/72 MiG-29 SMT Fulcrum [Izdeliye 9.19]
+8
rsm.gbg
Matt_Public
glimturen
cas
LudvigN
Stefan E
Gigabyte
TommyKillander
12 posters
Sida 1 av 5
Sida 1 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Trumpeter 1/72 MiG-29 SMT Fulcrum [Izdeliye 9.19]
Tjena!
Det var ju ett tag sedan jag byggde något ryskt, så det får bli denna lilla godingen som har legat till sig i stashen ett tag
Boxart:
Plastdelar:
Allt är individuellt förpackat och klarplastdelarna är inlindade i foam för att undvika skavmärken - bra jobbat Trumpeter!
Monteringsanvisning, målningsguider och dekaler:
Trumpeters dekaler ser ju alltid lite mysko ut, men dom brukar funka utan att ställa till för mycket problem,
Lite extra-godis
Tommy
Det var ju ett tag sedan jag byggde något ryskt, så det får bli denna lilla godingen som har legat till sig i stashen ett tag
Boxart:
Plastdelar:
Allt är individuellt förpackat och klarplastdelarna är inlindade i foam för att undvika skavmärken - bra jobbat Trumpeter!
Monteringsanvisning, målningsguider och dekaler:
Trumpeters dekaler ser ju alltid lite mysko ut, men dom brukar funka utan att ställa till för mycket problem,
Lite extra-godis
Tommy
TommyKillander
Azgaron likes this post
Sv: Trumpeter 1/72 MiG-29 SMT Fulcrum [Izdeliye 9.19]
En fin Mig 29 från Tommy !!!
Blir en intressant att se hur du kommer att snickra ihop den ,till färdig produkt
Blir en intressant att se hur du kommer att snickra ihop den ,till färdig produkt
Gigabyte
En brutalrysk "Fatback"!
Denna kommer att bli superläcker!
Stefan
Stefan
Senast ändrad av Stefan E den sön sep 06 2020, 09:51, ändrad totalt 2 gånger
Stefan E- Linkebodamannen
Det var allt en snygg puckelrygg
Kul splinterschema till på köpet.
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Den blir nog hanterlig i den skalan!
Skall bli spännande!
Skall bli spännande!
Ja det kommer bli intressant - om den blir fin återstår att seGigabyte skrev:En fin Mig 29 från Tommy !!!
Tack Stefan, "Fatback" har aldrig hört det förr men så kanske den kallas - den snor jagStefan E skrev:En brutalrysk "Fatback"!
Stefan
Ja det hoppas jag!LudvigN skrev:Sicken cooling! Detta blir sköj!
Inser nu att det finns så många snygga målnings- och dekal-alternativ till MiG-29an. Det finns några riktigt snygga polskacas skrev:Det var allt en snygg puckelrygg
Jag det hoppas jag verkligen, jag har inte tid med ohanterliga modellerglimturen skrev:Den blir nog hanterlig i den skalan!
Skall bli spännande!
Ålrajjt då, vi kickar igång detta bygget
Plastdelarna till tuppbrunnen är perfekt gjutna och super-krispiga - men dom har ju inga detaljer
Så valet mellan dekaler och PE blir ganska enkelt... fotoetsen ger ju lite djup iallafall
Efter en minimal uppstädning så kan vi börja limma ihop saker
Härnäst blir det nog PE-knyckel och kanske rent av lite primer
TommyKillander
Azgaron likes this post
Tack Stefan, "Fatback" har aldrig hört det förr men så kanske den kallas - den snor jagStefan E skrev:En brutalrysk "Fatback"!
Stefan
Hejsan Tommy!
"Fatback" är MiG-29S, den varianten fick den "feta" ryggåsen fylld med elektronik.
Stefan
Hmmmm....
Jag tror jag har hittat ett bättre alternativ till PE från Quinta Studio. Det visade sig att dom har 3D dekaler för en SMT i skala 1/72!
https://www.scalemates.com/kits/quinta-studio-qd72003-mig-29-smt-interior-3d-decal--1281879
Jag har beställt en sådan samt ett vacu-format kåpglas också.
Tommy
Jag tror jag har hittat ett bättre alternativ till PE från Quinta Studio. Det visade sig att dom har 3D dekaler för en SMT i skala 1/72!
https://www.scalemates.com/kits/quinta-studio-qd72003-mig-29-smt-interior-3d-decal--1281879
Jag har beställt en sådan samt ett vacu-format kåpglas också.
Tommy
TommyKillander
Det skall bli kul att se Quintas grejjer in action alltså. Helt klart ett vis beslut i den platta cockpiten.
Polska MiG-29 kan ju bli kul, fast dom hard ju inga SMT
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Det ser ju utmärkt ut!
Etsen är nog klart att föredra.
cas skrev:Det skall bli kul att se Quintas grejjer in action alltså. Helt klart ett vis beslut i den platta cockpiten.
Ja, det blir spännande att se om dom är så fantastiska som alla säger
glimturen skrev:Det ser ju utmärkt ut!
Tackar!
Jag kör på 3D dekalen, PE blir plan B om något skiter sig
Okej.... Jag väntar fortfarande på att Quinta Studio 3D dekalen skall dunsa ner i brevlådan.... Men det går ju att hålla sig sysselsatt med andra delar av kitet
Det blev lite detaljering av raketstolen med sträckt gjutstam och lite fotoets
Sen är det dags för nos-stället...
Det är ganska små pilliga delar... undrar om dom håller
Jag har inte riktigt bestämt mig för om jag skall köra på "hjulkorgen" från kitet eller fotoetsdetaljen....
Plastdetaljen stämmer bättre formmässigt, men PE delen är mer i skala tycke jag.
Skit samma vi limmar ihop lite saker och skjuter på beslutet....
Tommy
Senast ändrad av TommyKillander den mån sep 14 2020, 18:45, ändrad totalt 1 gång
TommyKillander
Azgaron likes this post
Precis, när man tvekar så limma ihop nåt annat!
Det känns mer rätt med ets-stänkskyddet, det håller jag med om.
Det känns mer rätt med ets-stänkskyddet, det håller jag med om.
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Snyggt jobbat.
Ets biten är ju klart snyggare, men det blir nog vansinnigt små limytor
- Roland
Ets biten är ju klart snyggare, men det blir nog vansinnigt små limytor
- Roland
rsm.gbg
Bra start Tommy.
Yemen använder SMT versionen, om du nu vill ha en i ökenfärg.
/Bosse
Yemen använder SMT versionen, om du nu vill ha en i ökenfärg.
/Bosse
Marlin
Läckert cammo!
...men det ser inte ut som en SMT?
Stefan
...men det ser inte ut som en SMT?
Stefan
Stilligt pillat!
Jag hade nog kört med etsen, om du ändå har den så blir det nog snyggare.
Jag hade nog kört med etsen, om du ändå har den så blir det nog snyggare.
Hallå,
Jag har joxat vidare med tuppbrunnen
Lite colores på krutfåtöljen
Jag använde Tamiya tejp till bälten och spännena från fotoets-kitet i en ohelig kombo
Wohoooo.... Ryska Posten har anlänt
Detta blir spännande....
...men först - Zvezda K-36an behöver lite stenciler... dom visade sig vara för stora, men passade lagom om man delade dem på hälften
Målning av IP och baljan - färgmatchningen blev lite sisådär
Tommy
Jag har joxat vidare med tuppbrunnen
Lite colores på krutfåtöljen
Jag använde Tamiya tejp till bälten och spännena från fotoets-kitet i en ohelig kombo
Wohoooo.... Ryska Posten har anlänt
Detta blir spännande....
...men först - Zvezda K-36an behöver lite stenciler... dom visade sig vara för stora, men passade lagom om man delade dem på hälften
Målning av IP och baljan - färgmatchningen blev lite sisådär
Tommy
TommyKillander
Azgaron likes this post
Quinta dekaler.
Spännade du får berätta mer sen när du har använt dem.
/Bosse
Spännade du får berätta mer sen när du har använt dem.
/Bosse
Marlin
Tejp och etsspännen? Det är till att stila ordentligt!
Sätt igång med de där Quinta-dekalerna nu, vi spricker av nyfikenhet!
Sätt igång med de där Quinta-dekalerna nu, vi spricker av nyfikenhet!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Rackarns stiligt.
Pyttigt är det.
Skall bli kul att se när det kommer ihop.
- Roland
Pyttigt är det.
Skall bli kul att se när det kommer ihop.
- Roland
rsm.gbg
Ja, jag är verkligen spänd på att få se dekalerna "in action"....
Mycket snygg stol du fick till!
Stefan
Mycket snygg stol du fick till!
Stefan
Tackar!
Okey då, då kör vi....
Vi börjar med instruktionerna:
"Placeringsritningen" var minst sagt underväldigande... Men då jag ändå inte hade ett Zvezda kit (som dekalerna var avsedda för) så blev till att i vanlig ordning improvisera...
Instruktionerna är på Ryska och Engelska. De ryska instruktionerna kan jag inte uttala mig om men den engelska var lite svårläst och knepigt organiserad. Man fick läsa allt flera gånger och försöka sortera ut vad som faktiskt beskrev tillvägagångssättet.
Jag började med IPn och den ser helt fantastiskt krispig ut - nästan för krispig om man jämför med resten av detaljera. Man har olika ytbehandling på MFDer, knappar och paneler och detalerna byggs upp i 3D med olika färger; riktigt coolt
Tyvärr tog jag inte så mycket bilder av själva processen, då jag var fullt upptagen med att inte klanta till det
Men dom är ganska tjocka och inte helt lätta att få fast. Vissa detaljer ser överdrivet stora ut. Men stackade fotoets-plåtar har precis samma problem; förmodligen värre... och PE kommer inte ens i närheten i detaljrikedomen.
Dekalerna verkar ha ett klister (som vanliga dekaler) men dom kan behöva extra limning för att inte trilla loss. Instruktionerna rekommenderar PVA eller CA lim. jag använde Gators Grip PVA, vilket kanske inte var det smartaste då det lämnar en mjölkig yta. Microscale produkterna är nog ett bättre val.
Resultatet
Sammanfattning:
Dekalerna ser fantastiska ut - dom vinner över förmålad fotoets alla dagar i veckan.
Men dom är ganska tjocka (i denna skalan).
Jag har inte vågat lacka dom med laquer-thinner löst klarlack och jag är osäker på hur väl dom klarar av washer... Instruktionerna avråder bestämt att man skall använda dekal-vätskor (och jag ser inte nyttan med det faktiskt...)
Hursomhelst; jag kommer definitivt välja dessa över förmålad fotoets i fortsättningen.
Men jag kommer ser till att jag köper dekaler till rätt kit. Jag hade lite passningsproblem och den helt kala interiören i Trumpeter-kitet lirar dåligt med superkrispiga enstaka detaljer... Om inte Trumpeter dekalerna såg så eländiga ut hade jag lagt på dom först och Quinta dekalerna ovanpå...
Men men... uppåt och vidare heter det ju och snart är det dax att karva plast igen
Tommy
Okey då, då kör vi....
Vi börjar med instruktionerna:
"Placeringsritningen" var minst sagt underväldigande... Men då jag ändå inte hade ett Zvezda kit (som dekalerna var avsedda för) så blev till att i vanlig ordning improvisera...
Instruktionerna är på Ryska och Engelska. De ryska instruktionerna kan jag inte uttala mig om men den engelska var lite svårläst och knepigt organiserad. Man fick läsa allt flera gånger och försöka sortera ut vad som faktiskt beskrev tillvägagångssättet.
Jag började med IPn och den ser helt fantastiskt krispig ut - nästan för krispig om man jämför med resten av detaljera. Man har olika ytbehandling på MFDer, knappar och paneler och detalerna byggs upp i 3D med olika färger; riktigt coolt
Tyvärr tog jag inte så mycket bilder av själva processen, då jag var fullt upptagen med att inte klanta till det
Men dom är ganska tjocka och inte helt lätta att få fast. Vissa detaljer ser överdrivet stora ut. Men stackade fotoets-plåtar har precis samma problem; förmodligen värre... och PE kommer inte ens i närheten i detaljrikedomen.
Dekalerna verkar ha ett klister (som vanliga dekaler) men dom kan behöva extra limning för att inte trilla loss. Instruktionerna rekommenderar PVA eller CA lim. jag använde Gators Grip PVA, vilket kanske inte var det smartaste då det lämnar en mjölkig yta. Microscale produkterna är nog ett bättre val.
Resultatet
Sammanfattning:
Dekalerna ser fantastiska ut - dom vinner över förmålad fotoets alla dagar i veckan.
Men dom är ganska tjocka (i denna skalan).
Jag har inte vågat lacka dom med laquer-thinner löst klarlack och jag är osäker på hur väl dom klarar av washer... Instruktionerna avråder bestämt att man skall använda dekal-vätskor (och jag ser inte nyttan med det faktiskt...)
Hursomhelst; jag kommer definitivt välja dessa över förmålad fotoets i fortsättningen.
Men jag kommer ser till att jag köper dekaler till rätt kit. Jag hade lite passningsproblem och den helt kala interiören i Trumpeter-kitet lirar dåligt med superkrispiga enstaka detaljer... Om inte Trumpeter dekalerna såg så eländiga ut hade jag lagt på dom först och Quinta dekalerna ovanpå...
Men men... uppåt och vidare heter det ju och snart är det dax att karva plast igen
Tommy
TommyKillander
Azgaron likes this post
Oj, vad snyggt det blev!
Att dom kanske är en aningen tjocka stör inte mig i alla fall.
Dessa dekaler tänker jag definitivt prova, jag tycker Eduards ets ser alldeles för platt ut, det går an i 1/48 men funkar inte alls lika bra i 1/32.
Jo, jag brukar använda Eduards ets ändå för jag kan inte måla bättre själv, men nu har vi ett fullgott alternativ som det ser ut.
Undrar hur en F-18 cockpit i 1/32 skulle se ut????
Stefan
Att dom kanske är en aningen tjocka stör inte mig i alla fall.
Dessa dekaler tänker jag definitivt prova, jag tycker Eduards ets ser alldeles för platt ut, det går an i 1/48 men funkar inte alls lika bra i 1/32.
Jo, jag brukar använda Eduards ets ändå för jag kan inte måla bättre själv, men nu har vi ett fullgott alternativ som det ser ut.
Undrar hur en F-18 cockpit i 1/32 skulle se ut????
Stefan
Sida 1 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Liknande ämnen
» Mig 29M Fulcrum, Trumpeter 1/32
» MiG-29 "Fulcrum C", G.W.H 1/48
» MiG-29 9-13 Fulcrum C
» MiG-29 9-13 Fulcrum C, GWH 1/48
» NKL-26 (Trumpeter 1/35)
» MiG-29 "Fulcrum C", G.W.H 1/48
» MiG-29 9-13 Fulcrum C
» MiG-29 9-13 Fulcrum C, GWH 1/48