Rockwell B-1B "The BONE" (Lancer), Revell 1/48
+9
linusorn
Azgaron
glimturen
Tobias
Marlin
Stefan E
rsm.gbg
cas
Matt_Public
13 posters
Sida 6 av 6
Sida 6 av 6 • 1, 2, 3, 4, 5, 6
Sv: Rockwell B-1B "The BONE" (Lancer), Revell 1/48
Inget behov av shades a la Top Gun därinne då? Snyggt!
Tobias
Snygg maskerat och snygga ställ!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Följde med nu, riktig gigantisk bygge! Har en liberator i 48 men fick kropphalvor från tidigare vesion med inglasad front och resten av delarna från G varianten med nostorn...Plus ingen plats hemma för den... Imponerande hur mycket jobb DU har lagt i den gamla monogram kära... Det var fina mopdell i sin tid men nu måste man använda ganska mycket kiruirgi för att få de till dagens nivå..
Sadolf
Benet rör på sig!
Spännande med en så brutal best. Du betvingar modellen på ett mästerligt sätt!
linusorn
Tack ska ni ha!
Den här modellen ligger o puttrar i bakgrunden hela tiden, ibland när jag inte vet vad jag ska hitta på, tar jag ett tag.
Det är egentligen inte meningen att den ska bli klar, eftersom jag inte har en susning om var jag ska ha den färdiga modellen.
Så jag bygger sådant jag kan utan att "släppa den ur lådan", mindre sektioner alltså.
Men det har gått mycket fortare än vad jag räknade med, nu är nosen i stort sett klar, vingar och stabbe är klara, landställen och hjulen i stort sett klara, stjärtpartiet är klart och mittpartiet behöver bara lite färg i bombrummen.
Det stora jobbet som är kvar är motorerna, de har jag börjat jobba på nu.
Sedan kommer det att gå fort....
Det är en jäkligt god karamell att suga på, det här!
Stefan
Den här modellen ligger o puttrar i bakgrunden hela tiden, ibland när jag inte vet vad jag ska hitta på, tar jag ett tag.
Det är egentligen inte meningen att den ska bli klar, eftersom jag inte har en susning om var jag ska ha den färdiga modellen.
Så jag bygger sådant jag kan utan att "släppa den ur lådan", mindre sektioner alltså.
Men det har gått mycket fortare än vad jag räknade med, nu är nosen i stort sett klar, vingar och stabbe är klara, landställen och hjulen i stort sett klara, stjärtpartiet är klart och mittpartiet behöver bara lite färg i bombrummen.
Det stora jobbet som är kvar är motorerna, de har jag börjat jobba på nu.
Sedan kommer det att gå fort....
Det är en jäkligt god karamell att suga på, det här!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Tobias likes this post
Skulle bara meddela att en sådant gick idag på tradera för 750 spänn..
Den som sålde ställde ut den för en tusenlapp först, sen ändrade.
Skulle inte ens våga tänka vad min sambo skulle säga och var skulle man ställa .. Storleksmässigt så är den --- bestialisk!
Den som sålde ställde ut den för en tusenlapp först, sen ändrade.
Skulle inte ens våga tänka vad min sambo skulle säga och var skulle man ställa .. Storleksmässigt så är den --- bestialisk!
Sadolf
Vi fortsätter med de motsträviga motorerna....
Efter mycket sandande, karvande o slipande så har jag fått till en någorlunda acceptabel skarv för frontdelarna.
Resin fronterna är ju skalenliga så de är en aningen för stora för plasten, men det blir ju bra senare.
På den första motorgondolen är bara intaget lätt ”punktad” på plats för att kolla passningen, medan den andra väntar på sin tur.
Det ser riktigt bra ut så här långt, passningen är helt OK!
När jag var nöjd med passningen limmade jag dit fronterna med CA-lim, RIKLIGT med CA!
Jag siktade på att få undersidan så bra som det bara var möjligt, resten får jag sanda till senare.
Det kommer inte att bli någon insyn i luftintagen, så jag har rensat upp inloppsskydden.
Det är en himla skillnad mot originalets intag, eller hur?
När CA-limmet torkat, men inom 15-20 minuter så är det fortfarande slipbart, så jag satt och sandade, o sandade, å sandade, å sandade…
Till slut såg inloppen riktigt bra ut och jag polerade upp plasten så mycket det gick, jag kan inte känna några ojämnheter, men vi får se hur det ser ut med lite primer på.
Stefan
Efter mycket sandande, karvande o slipande så har jag fått till en någorlunda acceptabel skarv för frontdelarna.
Resin fronterna är ju skalenliga så de är en aningen för stora för plasten, men det blir ju bra senare.
På den första motorgondolen är bara intaget lätt ”punktad” på plats för att kolla passningen, medan den andra väntar på sin tur.
Det ser riktigt bra ut så här långt, passningen är helt OK!
När jag var nöjd med passningen limmade jag dit fronterna med CA-lim, RIKLIGT med CA!
Jag siktade på att få undersidan så bra som det bara var möjligt, resten får jag sanda till senare.
Det kommer inte att bli någon insyn i luftintagen, så jag har rensat upp inloppsskydden.
Det är en himla skillnad mot originalets intag, eller hur?
När CA-limmet torkat, men inom 15-20 minuter så är det fortfarande slipbart, så jag satt och sandade, o sandade, å sandade, å sandade…
Till slut såg inloppen riktigt bra ut och jag polerade upp plasten så mycket det gick, jag kan inte känna några ojämnheter, men vi får se hur det ser ut med lite primer på.
Stefan
Azgaron and Marlin like this post
Oh, ihärdigt. Ser lite krångligt ut men det löste du fint.. Så cool kärra alltså.
Tobias
Här jobbas det på på många fronter! Ser bra ut!
Håkan
Håkan
Ja, de är då inte mer än nämnvärt lika varandra.Stefan E skrev:Det är en himla skillnad mot originalets intag, eller hur?
Snygga nog för sin tid, dock; det får man ändå ge dem.
Matt_Public- Master of DNF
OK, det var den "kalla" delen av motorerna, nu ger vi oss på den ”heta” delen, dvs. utblåsen.
I början hade maskinen de s.k. ”kalkonfjädrarna” (Turkey Feathers) monterade på motorerna, men efter några år i tjänst plockades dom av och lämnade motorerna nakna.
https://www.istockphoto.com/se/foto/engine-of-rockwell-b1-gm172932473-6359725
Den här byggsatsen är så pass gammal (1983) så den avbildar en mycket tidig seriemaskin.
Barracudacasts olika set uppdaterar maskinen till dagens standard, motorsetet finns för antingen en tidig maskin (med kalkonfjädrar) eller en sen (utan fjädrar), byggsatsen kom ut 1983 så den kan man bara göra en mycket tidig maskin (ett av de första serieexemplaren) av.
Jag vill ha en maskin som är i tjänst idag, så jag köpte det sena setet och asken är välfylld med godis.
Här är alla delarna rensade och uppsnyggade förutom de små ”reglerstängerna”.
Det sitter två reglerstänger på varje ”pinne”, 18st på varje ”träd”, totalt får man 54st reglagestänger.
Varje motor behöver rätt många reglage, jag hoppas det finns lite ”reserver”!
Själva utblåset är mycket väl detaljerat, det ska sitta ett reglage vid varje försänkning…
Det tog sin tid, men till sist var de små rackarna fria från gjutblocken, det gick åt ett par stycken innan jag kom på ”tricket” att få loss dem.
Jag testade hur kannorna passade i modellen, det var en aningen tajt då den ursprungliga ägaren hade limmat ihop motorerna lite FÖR bra.
Men med milt våld tryckte jag dit dem, en sida av motorgondolen sprack upp i limfogen, men det är enkelt att åtgärda.
Jag såg till att det inte var limmat mellan motorerna (bände upp fogen med en skruvmejsel...), då passade allt mycket bättre.
Dags att börja limma på de små reglagepinnarna, de passade utmärkt när allt gjutskägg trimmats bort.
En motor klar, tre till att göra…
Den fjärde och sista motorn var spännande, skulle pinnarna räcka hela varvet runt?
Nix, det fattades två pinnar!
Jag fixade till ett par pinnar av fyrkantsstav i plasticard (1x1,5mm), de passade perfekt!
Alla fyra utblåsen klara…
En snabb avslipning och en snabb torrpassning i kannorna…
Kommer mera snart!
Stefan
I början hade maskinen de s.k. ”kalkonfjädrarna” (Turkey Feathers) monterade på motorerna, men efter några år i tjänst plockades dom av och lämnade motorerna nakna.
https://www.istockphoto.com/se/foto/engine-of-rockwell-b1-gm172932473-6359725
Den här byggsatsen är så pass gammal (1983) så den avbildar en mycket tidig seriemaskin.
Barracudacasts olika set uppdaterar maskinen till dagens standard, motorsetet finns för antingen en tidig maskin (med kalkonfjädrar) eller en sen (utan fjädrar), byggsatsen kom ut 1983 så den kan man bara göra en mycket tidig maskin (ett av de första serieexemplaren) av.
Jag vill ha en maskin som är i tjänst idag, så jag köpte det sena setet och asken är välfylld med godis.
Här är alla delarna rensade och uppsnyggade förutom de små ”reglerstängerna”.
Det sitter två reglerstänger på varje ”pinne”, 18st på varje ”träd”, totalt får man 54st reglagestänger.
Varje motor behöver rätt många reglage, jag hoppas det finns lite ”reserver”!
Själva utblåset är mycket väl detaljerat, det ska sitta ett reglage vid varje försänkning…
Det tog sin tid, men till sist var de små rackarna fria från gjutblocken, det gick åt ett par stycken innan jag kom på ”tricket” att få loss dem.
Jag testade hur kannorna passade i modellen, det var en aningen tajt då den ursprungliga ägaren hade limmat ihop motorerna lite FÖR bra.
Men med milt våld tryckte jag dit dem, en sida av motorgondolen sprack upp i limfogen, men det är enkelt att åtgärda.
Jag såg till att det inte var limmat mellan motorerna (bände upp fogen med en skruvmejsel...), då passade allt mycket bättre.
Dags att börja limma på de små reglagepinnarna, de passade utmärkt när allt gjutskägg trimmats bort.
En motor klar, tre till att göra…
Den fjärde och sista motorn var spännande, skulle pinnarna räcka hela varvet runt?
Nix, det fattades två pinnar!
Jag fixade till ett par pinnar av fyrkantsstav i plasticard (1x1,5mm), de passade perfekt!
Alla fyra utblåsen klara…
En snabb avslipning och en snabb torrpassning i kannorna…
Kommer mera snart!
Stefan
Senast ändrad av Stefan E den mån jul 17 2023, 09:39, ändrad totalt 5 gånger
Azgaron likes this post
Motorporr är en bra start på en måndag!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Matt_Public likes this post
Mycket motormulligt mys, minsann.cas skrev:Motorporr är en bra måndags-start!
Snyggt knåpat Stefan! Väldigt fina utblås!
Håkan
Håkan
Malligt motormeckande!
Nu är kannorna monterade i motorgondolerna med ordentligt av CA-lim.
Mycket sandande kommer att behövas…
Nu får det räcka, både plast och resin är lövtunt och några småskador har uppstått…
Jag stuffar utloppen fulla med fuktiga torkybitar som maskering inför målningen.
Intagen slipas och putsas fortfarande, men det börjar närma sig...
Utblåsen målade med Alclad Steel, nu poppar detaljerna verkligen fram!
Även insidan är detaljerad!
Nu är jag i stort sett nöjd med motorgondolerna!
Kommer mera snart!
Stefan
Mycket sandande kommer att behövas…
Nu får det räcka, både plast och resin är lövtunt och några småskador har uppstått…
Jag stuffar utloppen fulla med fuktiga torkybitar som maskering inför målningen.
Intagen slipas och putsas fortfarande, men det börjar närma sig...
Utblåsen målade med Alclad Steel, nu poppar detaljerna verkligen fram!
Även insidan är detaljerad!
Nu är jag i stort sett nöjd med motorgondolerna!
Kommer mera snart!
Stefan
Azgaron and Gigabyte like this post
Mycket snyggt jobbat Stefan!
Håkan
Håkan
Jäsefyr, vilka förblånat fina brännarburkar!
Rackarns vilka fräna utblås du fick till Stefan.
/Bosse
/Bosse
Marlin
Sida 6 av 6 • 1, 2, 3, 4, 5, 6
Liknande ämnen
» P-47N..Revell 1/48
» Swinger till sommaren, med en liten Bone
» Revell SU-25 1:72
» Revell Fw 190 1/72
» F-16C - Revell 1/32
» Swinger till sommaren, med en liten Bone
» Revell SU-25 1:72