IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Känguru-havssulan: En julklapp från Roland

+7
glimturen
TommyKillander
Azgaron
Stefan E
rsm.gbg
Matt_Public
cas
11 posters

Sida 5 av 6 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Gå ner

Känguru-havssulan: En julklapp från Roland - Sida 5 Empty Sv: Känguru-havssulan: En julklapp från Roland

Inlägg av Azgaron tor apr 01 2021, 00:06

Snyggt knåpat med cockpit Christer! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Känguru-havssulan: En julklapp från Roland - Sida 5 Empty Sv: Känguru-havssulan: En julklapp från Roland

Inlägg av cas tis apr 06 2021, 20:53

Tack Håkan!
Jag har ägnat mig åt balansövningar!
Först karvade jag ur resinnosen.
Känguru-havssulan: En julklapp från Roland - Sida 5 51099203064_0e00e56f53_o
Verkar nog behöva karvas en hel del till, men det är ju sånt man har en Dremel till.
Sen var det ju bara att fylla med bly, både fiskevikter, luftgevärskulor och Liquid Gravity. Omväxlande limmat med både vitlim och CA så det bör inte vara några problem.
Känguru-havssulan: En julklapp från Roland - Sida 5 51099121666_cb175817a5_o
Det finns lite utrymme kvar fortfarande, ifall jag behöver mer...
Dags för ett test!
Vingarna tejpas på lite halvhjärtat (trodde jag hade fixat bättre passform än vad som visas på ena sidan just nu!?)
Känguru-havssulan: En julklapp från Roland - Sida 5 51099929615_9c82cf184d_o
Sen rullar jag upp modellen på skaftet till sågen och ser hur långt bak jag kan flytta den innan nosen lyfter.
Men det är ett riktigt stort vingspann på den här fågeln!
Känguru-havssulan: En julklapp från Roland - Sida 5 51099121596_572545461f_o
Succé!
Skaftet är i höjd med vingbalken och sen står nu på nosen med rumpan i vädret. Jag tror nog att de helgjutna stabbarna och resterna i bombrummet inte kommer påverka detta nämnvärt. Ställen i sig är dessutom ytterligare en bit bakom skaftet så det ger mig ännu en bit mer marginal.
Puh.

Undrar om det är dags att limma ihop flygkroppen nu?

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Känguru-havssulan: En julklapp från Roland - Sida 5 Empty Sv: Känguru-havssulan: En julklapp från Roland

Inlägg av Matt_Public tis apr 06 2021, 21:34

Det är ju direkt ohälsosamt mycket bly i den där. Laughing
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Känguru-havssulan: En julklapp från Roland - Sida 5 Empty Sv: Känguru-havssulan: En julklapp från Roland

Inlägg av Stefan E tis apr 06 2021, 21:45

Du kunde packa i mycket mera än jag gjorde, jag hade behövt karva ur lite i nosringen också.  cheers

Lägg för säkerhets skull lite i spinnern också om du kan....

Hoppas det räcker!


Stefan   Laughing
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Känguru-havssulan: En julklapp från Roland - Sida 5 Empty Sv: Känguru-havssulan: En julklapp från Roland

Inlägg av TommyKillander tis apr 06 2021, 22:04

Läckert!

Vi håller tummar och tår och hoppas att den inte stretar emot och sätter sig på bakhasorna Razz

cheers
Tommy
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

Känguru-havssulan: En julklapp från Roland - Sida 5 Empty Sv: Känguru-havssulan: En julklapp från Roland

Inlägg av cas ons apr 07 2021, 06:02

Tack tack!
Den börjar bli tung på riktigt nu.

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Känguru-havssulan: En julklapp från Roland - Sida 5 Empty Sv: Känguru-havssulan: En julklapp från Roland

Inlägg av Marlin ons apr 07 2021, 06:56

Snyggt jobbat, karvat och fyllt Christer. cheers
Har för mig att jag läste någonstans att uran är tyngre än bly. scratch
Fast bly kanske är mindre hälsovådligt än uran. Razz

/Bosse
Marlin
Marlin


Matt_Public likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Känguru-havssulan: En julklapp från Roland - Sida 5 Empty Sv: Känguru-havssulan: En julklapp från Roland

Inlägg av Matt_Public ons apr 07 2021, 07:12

Marlin skrev:Har för mig att jag läste någonstans att uran är tyngre än bly. scratch
Uran har 1,6 gånger högre densitet (volymmassa) än bly. Med sina 19 gram per cm3 vore materialet utmärkt för modellbygge, rent viktmässigt.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Marlin likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Känguru-havssulan: En julklapp från Roland - Sida 5 Empty Sv: Känguru-havssulan: En julklapp från Roland

Inlägg av cas ons apr 07 2021, 07:52

Samma densitet har ju även Volfram vilket är något lättare att komma över jämfört med Uran (både aktivt och urlakat).
Fiskeritillbehörsaffärder säljer ju nåt som kallas för Tungsten Putty som är just ett tungt spackel. Fast 70 spänn för 20 gram är lite i överkant. Volfram är DYRT!


Senast ändrad av cas den ons apr 07 2021, 08:10, ändrad totalt 1 gång

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Känguru-havssulan: En julklapp från Roland - Sida 5 Empty Sv: Känguru-havssulan: En julklapp från Roland

Inlägg av rsm.gbg ons apr 07 2021, 08:04

Sicket tyngd monster, ja ibland kan det vara problem att få in blyet.
Ibland önskar jag att man kunde smälta ner det i nosen eller andra utrymmen Razz
Men det ganske går hårt åt plasten, tilloch med värre än Karlssons Klister.

Volfram, hmmm det pilla vi mycket med i skolan, nåt med elektronik.
Undrar vad det var?


- Roland
rsm.gbg
rsm.gbg


Till överst på sidan Gå ner

Känguru-havssulan: En julklapp från Roland - Sida 5 Empty Sv: Känguru-havssulan: En julklapp från Roland

Inlägg av Marlin ons apr 07 2021, 08:15

Hhmm... Volframpasta. scratch
Jo lite dyrt, men kanske värt i vissa fall, som en Gannet, när man kan pressa in pastan över allt där den får plats.
Måste undersökas närmare.

/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Känguru-havssulan: En julklapp från Roland - Sida 5 Empty Sv: Känguru-havssulan: En julklapp från Roland

Inlägg av glimturen mån apr 12 2021, 22:06

SHLUC? Short HEAVY Little Ugly Chap? Very Happy Very Happy

Snyggt fixat med balanseringen. cyclops

cheers

_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

Känguru-havssulan: En julklapp från Roland - Sida 5 Empty Sv: Känguru-havssulan: En julklapp från Roland

Inlägg av Azgaron fre apr 30 2021, 12:26

Snyggt jobbat Christer! Nu blev det ju lite tyngd i bygget! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Känguru-havssulan: En julklapp från Roland - Sida 5 Empty Sv: Känguru-havssulan: En julklapp från Roland

Inlägg av cas sön maj 23 2021, 21:04

Tack skall ni ha hela bunten.
Nu får man väl ta och göra klart den här skönheten så man kan börja med Shackleton sen....

Kroppen känns både sned och vind så man får ta till lite knep för att spänna ut på rätt ställen.
Känguru-havssulan: En julklapp från Roland - Sida 5 51197113867_b6a0b22049_o
Sen fick man fokusera på att limma ett område i taget och försöka får det att linjera upp rätt innan man gav sig på resten.Känguru-havssulan: En julklapp från Roland - Sida 5 51197827536_957f892c53_o
Inte helt hundra denna gång, främst pga vapenrummet som bråkar en hel del med passformen. Glipfritt är det inte!
Känguru-havssulan: En julklapp från Roland - Sida 5 51198889275_8e2a4f5d04_o
Sen skall man inte droppa en stor droppe vanlig Tamiya lim på kroppssidorna men det får allt ta att dunsta och härda innan jag petar på det området igen.
Men nu är kroppen ihopsatt!
Dags att kika på nosen då.
Här har man ju sett många få problem, och bli tvungna att bygga ut nosen på allehanda sätt. Brett Green på Hyperscale fyllde ut med plastremsor och så även vår Professor Stefan..
Man blir lite orolig...
Fick ta och karva ut lite till i nosen men sen så:
Känguru-havssulan: En julklapp från Roland - Sida 5 51197827511_8acc911e72_o
Jag känner inte nåt behov av att lägga till nåt för att få till det.
Konstigt scratch
Har CA ändrat i resinformarna kanske?
Nå, jag tänker ju inte klaga för det.

Den blivande vänsterstabben behandlades med lite spackel för att få bort lite konstiga märken ifrån gjutformarna plus lite sjunkmärken.
Känguru-havssulan: En julklapp från Roland - Sida 5 51197827471_aa133f1f88_o
Dåså, då tar vi nya friska tag med den här sulan igen då!

Har ju även  fått tag på lite nödvändigheter tack vare Timos shoppinghetsande
Känguru-havssulan: En julklapp från Roland - Sida 5 51198604629_b839520dc6_o

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Känguru-havssulan: En julklapp från Roland - Sida 5 Empty Sv: Känguru-havssulan: En julklapp från Roland

Inlägg av Matt_Public sön maj 23 2021, 21:28

Enbart utifrån inköps-stimulansen bedöms Timo vara en bra karl. Very Happy


Också: Så roligt att resinsnoken har tagit reson med åren. king
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Känguru-havssulan: En julklapp från Roland - Sida 5 Empty Sv: Känguru-havssulan: En julklapp från Roland

Inlägg av rsm.gbg sön maj 23 2021, 22:16

Kroppsihoplimmardag är aldrig fel.
Snyggt jobbat

- Roland
rsm.gbg
rsm.gbg


Till överst på sidan Gå ner

Känguru-havssulan: En julklapp från Roland - Sida 5 Empty Sv: Känguru-havssulan: En julklapp från Roland

Inlägg av Stefan E sön maj 23 2021, 22:56

Skönt att din nosdel passade bättre än vad min gjorde, jag hade ett steg på minst 1mm runt om.

Det kan bero på vilken sorts resin delen är gjord av och proportionen mellan de olika komponenterna i resinet som består av två olika vätskor, själva plasten och en härdare.
All resin krymper när det torkar och olika batcher kan krympa olika mycket beroende på proportionerna mellan de två komponenterna i resinet.

Tillverkarna måste ta höjd för det när de gör mastern till formarna.
Formarna till delarna håller inte för mer än ett ganska lågt antal gjutningar, sedan måste man göra en ny form med hjälp av Mastern till detaljen.
Förmodligen har din del gjorts i en nyare, mindre sliten form än min del och med en bättre batch resin.

Ursäkta svamlet...   Embarassed

Modellen ser i vilket fall som helst kanonfin ut!

Jag har också en Shack som ligger o väntar om du minns när vi var i Norrköping o Timo rensade lagret.    Laughing

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Känguru-havssulan: En julklapp från Roland - Sida 5 Empty Sv: Känguru-havssulan: En julklapp från Roland

Inlägg av Marlin mån maj 24 2021, 07:05

Snyggt snickrat Christer. cheers
/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Känguru-havssulan: En julklapp från Roland - Sida 5 Empty Sv: Känguru-havssulan: En julklapp från Roland

Inlägg av Azgaron tis maj 25 2021, 22:12

Snyggt pulat Christer! Nosen kom ju dit fint! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Känguru-havssulan: En julklapp från Roland - Sida 5 Empty Sv: Känguru-havssulan: En julklapp från Roland

Inlägg av glimturen sön jun 06 2021, 00:08

Ser ju ut att bli kalasers! Very Happy
Snyggt näsjobb, men huga vilka glipor i övrigt! Shocked

cheers

_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

Känguru-havssulan: En julklapp från Roland - Sida 5 Empty Sv: Känguru-havssulan: En julklapp från Roland

Inlägg av cas mån jul 12 2021, 10:16

Fick ett ryck i helgen och bestämde mig för att titta till den där lilla fågeln ett tag. Fokus behöver vara på undersidan i det närmaste så det är där jag börjar.
Sidorna till vapenrummet är två lösa parter. Efter att dessa kapade loss från ingöten försökte jag trycka som på plats enligt Alleycats instruktioner.
Känguru-havssulan: En julklapp från Roland - Sida 5 51305925260_c9f9408fa3_k
Det går sådär. Det hade ju underlättat något om Alleycat hade haft lite mer bilder som visar hur sidorna skall se ut sin rensade form eller nåt. Som det är nu får man gissa ganska mycket.
Nå, efter en del filande till så kunde jag i alla fall få ner dom i kroppshalvorna för lite torrpassning ihop med luckorna.
Känguru-havssulan: En julklapp från Roland - Sida 5 51304171172_1f8423e753_k

Känguru-havssulan: En julklapp från Roland - Sida 5 51305925235_f00300ef30_k

Nä det här känns inte rätt alls...
För det första, luckorna går upp över de främre och bakre väggarna till vapenrummet. För att det skall se snyggt ut så måste ju väggarna vara några mindre så att luckorna kan stänga över dom. Det är dom inte....
Jag spenderade ganska lång tid med att spackla och slipa ner dom till samma höjd som flygkroppen, men då skall dom tydligen tas ner ytterligare en halv mm.
Det är så att man misstänker att hela vapenrummet sitter för långt ner, men det verkar inte heller vara en korrekt hypotes för väggarna sväller ju ut över flygkroppen så man kan inte trycka in det hur mycket som helst.
Jag tror jag kommer att fuska genom att korta luckorna, så ser det nog bättre ut.  pirat

För det andra, vapenrumslångsidorna är en T-formad del som skall tryckas i efteråt.
När man väl har kapat loss biten så måste man börja med att göra ett litet jack för att få rum med det där lilla fyrkantiga örat.
Trots det så försvinner örat!? Nej, nåt är nog lite tokigt här.

Känguru-havssulan: En julklapp från Roland - Sida 5 51305925185_a6810fdf40_k

Ok, då tar vi och gör om T-formen till ett uppochnedvänt L istället.
Så ja, nu börjar det likna nåt! Biten går i hyffsat i framändan, men nåt stör mig i bakändan.
Känguru-havssulan: En julklapp från Roland - Sida 5 51305636504_99b346e62f_k
Ribborna på sidorna ser ju inte kloka ut!
Antingen skall dom matcha U-profilerna i vapenrummets botten/tak eller så skall dom vara mittemellan, inte lite slumpartat!
Av med dom helt enkelt, så bygger jag upp nya av lite plaststrips.

Dåså, fram med lite CA och limma fast det innan jag ångrar mig.

Känguru-havssulan: En julklapp från Roland - Sida 5 51304918001_b8057436f9_k
Känguru-havssulan: En julklapp från Roland - Sida 5 51305636374_a5ba87f1d4_k

Tja, det kanske kan funka?


Senast ändrad av cas den mån jul 12 2021, 10:41, ändrad totalt 1 gång

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Känguru-havssulan: En julklapp från Roland - Sida 5 Empty Sv: Känguru-havssulan: En julklapp från Roland

Inlägg av Marlin mån jul 12 2021, 10:37

Snyggt jobbat Christer. Very Happy cheers
Bombrummet ser ganska komplicerat ut, men du gör ju ett strålande jobb av det. Känguru-havssulan: En julklapp från Roland - Sida 5 1288785663
/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Känguru-havssulan: En julklapp från Roland - Sida 5 Empty Sv: Känguru-havssulan: En julklapp från Roland

Inlägg av Matt_Public mån jul 12 2021, 11:40

Marlin skrev:Bombrummet ser ganska komplicerat ut, men du gör ju ett strålande jobb av det. Känguru-havssulan: En julklapp från Roland - Sida 5 1288785663
Instämmer helhjärtat med föregående lovordare, jojomän. Cool
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Känguru-havssulan: En julklapp från Roland - Sida 5 Empty Sv: Känguru-havssulan: En julklapp från Roland

Inlägg av rsm.gbg mån jul 12 2021, 11:55

Komplicerat är ordet, men detta fixar du.

- Roland
rsm.gbg
rsm.gbg


Till överst på sidan Gå ner

Känguru-havssulan: En julklapp från Roland - Sida 5 Empty Sv: Känguru-havssulan: En julklapp från Roland

Inlägg av Azgaron mån jul 12 2021, 22:59

En hel del knåpande! Ser fint ut så långt Christer! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Känguru-havssulan: En julklapp från Roland - Sida 5 Empty Sv: Känguru-havssulan: En julklapp från Roland

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 5 av 6 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet