F/A-20C (FMK, 1/48)
+8
linusorn
Azgaron
Stefan E
rsm.gbg
TommyKillander
Marlin
cas
Matt_Public
12 posters
Sida 1 av 2
Sida 1 av 2 • 1, 2
F/A-20C (FMK, 1/48)
Nytt år, ny Tigershark!
Denna gång vankas en C-kärra från Puerto Rico ANG i Euro One-kamouflage, så det så!
Byggstarten var en överslagshandling då min Tomcat temporärt stannade av. Modellen är Freedom Model Kits härliga härk vilken inte gärna bör byggas som prototypmodellen till följd av ett helt gäng dimensionsfel. Dessa felaktigheter är dock till det bättre i What if-sammanhang, vilket passar mig alldeles utmärkt.
Detta är den tredje utgåvan:
Det är passande nog också tredje gången jag bygger modellen. Nu får vi välan se ifall gamla farbror har lärt sig något.
Samtliga fästtappar är falska vänner. Bort, säger jag!
Ett par greebles, would you like?
Spakapan provpassas, like so:
Tidsödande, ineffektivt och knöligt. Hurra...
Även själva plasten är till besvär i sig, men tack vare mitt nya lim kan jag skratta åt eländet.
Möt Mr. Cement S!
Utstötarmärken i luftintagen är troligen industristandard.
Lite flytstam senare är emellertid läget i landet lugnt.
Härnäst blir det troligen motormeckande.
Denna gång vankas en C-kärra från Puerto Rico ANG i Euro One-kamouflage, så det så!
Byggstarten var en överslagshandling då min Tomcat temporärt stannade av. Modellen är Freedom Model Kits härliga härk vilken inte gärna bör byggas som prototypmodellen till följd av ett helt gäng dimensionsfel. Dessa felaktigheter är dock till det bättre i What if-sammanhang, vilket passar mig alldeles utmärkt.
Detta är den tredje utgåvan:
Det är passande nog också tredje gången jag bygger modellen. Nu får vi välan se ifall gamla farbror har lärt sig något.
Samtliga fästtappar är falska vänner. Bort, säger jag!
Ett par greebles, would you like?
Spakapan provpassas, like so:
Tidsödande, ineffektivt och knöligt. Hurra...
Även själva plasten är till besvär i sig, men tack vare mitt nya lim kan jag skratta åt eländet.
Möt Mr. Cement S!
Utstötarmärken i luftintagen är troligen industristandard.
Lite flytstam senare är emellertid läget i landet lugnt.
Härnäst blir det troligen motormeckande.
Matt_Public- Master of DNF
Azgaron likes this post
Sv: F/A-20C (FMK, 1/48)
Puerto Rico ANG och Euro-1?
Det är ju en urtrevlig kombo bara det, och sen en hög med skrot under vingarna på en fräsig liten Mig-28 (nåja).
Jag gillar det redan!
Det är ju en urtrevlig kombo bara det, och sen en hög med skrot under vingarna på en fräsig liten Mig-28 (nåja).
Jag gillar det redan!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: F/A-20C (FMK, 1/48)
Smurfigt värre detta.
Ska bli kul att se var Bäste Herr Matt hittar på denna gång.
/Bosse
Ska bli kul att se var Bäste Herr Matt hittar på denna gång.
/Bosse
Marlin
Sv: F/A-20C (FMK, 1/48)
Nu blåser det upp till stor-snyggt
Peppad, bänkad och fullt focuserad
Jag inser också att det saknas (minst) en Tigershark i min stash...
Jag måste nog ge mig ut på plast-jakt igen
Tommy
Peppad, bänkad och fullt focuserad
Jag inser också att det saknas (minst) en Tigershark i min stash...
Jag måste nog ge mig ut på plast-jakt igen
Tommy
TommyKillander
Sv: F/A-20C (FMK, 1/48)
Najs liten baby det där, epic bygge igen av Farbror Matt
Var va nu popcornen?
- Roland
Var va nu popcornen?
- Roland
rsm.gbg
Sv: F/A-20C (FMK, 1/48)
Trevligt med en Tigershark! Bra start på bygget!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: F/A-20C (FMK, 1/48)
Äntligen! Detta är underhållning av hög klass!
Jag är bänkad!
Jag är bänkad!
_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
Sv: F/A-20C (FMK, 1/48)
Det är rätta takter! Att spela svårflörtad är så tidsödande.cas skrev:Jag gillar det redan!
Man tackar!Marlin skrev:Smurfigt värre detta.
Sannare ord har sällan yttrats.TommyKillander skrev:Jag inser också att det saknas (minst) en Tigershark i min stash...
Efter att ha övat ett par gånger tror jag mig åtminstone kunna leverera något hyfsat.rsm.gbg skrev:Najs liten baby det där, epic-bygge igen av Farbror Matt.
Tack-å-bock!Stefan E skrev:Den här ser vi fram emot!
Min herre är alltför vänlig!Azgaron skrev:Trevligt med en Tigershark! Bra start på bygget!
Varje Tigershark är sin egen upplevelse.linusorn skrev:Matt på äventyr, Jo jag tackar jag!
Det värmer att höra!Gigabyte skrev:Fint plastpulande med stol och plåtpinaler.
Se till att sitta stadigt, för nu bär det av!glimturen skrev:Jag är bänkad!
Vad är egentligen motsatsen till en fjuppdatering? Strunt samma! Med FMK:s nya TF-20B på väg in är det minsann hög tid att peta i en högre växel på bygget av C-versionen.
Jag är stormförtjust mitt nya svarta snabblim:
Det är numera nästan onödigt enkelt att hålla koll på vart det beger sig.
Nya sulor livar upp:
Avgjort tjusigare än de medföljande!
Urtag för stötta saknas fortfarande på ena benet:
Så länge som problemet uppmärksammas och åtgärdas tidigt är detta emellertid en världslig sak. Samma typ av problematik föreligger för övrigt även vid nosstället där urtag för komponent C4 saknas på ena sidan av C43 (som även verkar vara kroniskt kortgjuten, håhåjaja).
Stansade plastpuckar fyller förtjänstfullt utstötarmärken, like so:
Som alltid är fästtapparna fienden. Provpassa tidigt!
Vissa är dessutom värre än andra.
Delarna som utgör ryggåsen (B1 och B19) har fästtappar som ser ut att kunna passa i motsvarande hål och urtag på vingarnas övre halvor (C9 och C10). Dessa fästtappar kapar jag numera och fyller glatt igen såväl hålen som urtagen. Fool me once, och allt det där...
Snabb stympning i stussen...
...eftersom förstärkningar har anlänt!
Utblåset från Wolfpack Design gör rentav större skillnad än vad resin vanligtvis medför; originaldelen är direkt ruskig.
Mässingsnät fästes i kyllufts-utsläppet:
AN/AAQ-13, would you like?
Eftersom jag ändå kör what-if så påverkar detta beslut även diverse kringutrustning sett till när denna togs i tjänst samt i vilken omfattning och i vilka sammanhang utrustningen nyttjades. Min värld, mina beslut.
Hantverk och hempul!
Här föll jag bestämt lite lätt på eget grepp eftersom navigationskapseln även medför krav på en WAR-siktlinjesindikator. Dylika i resin var tydligen utsålda vilket nödvändiggjorde en smula kreativitet. En avstannad ICM-ponny fick därför vackert donera sina pedaler. Mer om detta senare.
Puffert-påtande:
Albion Alloys-rör kletades på plats med flytstam. I dessa rör kommer senare Master-piporna att fästas när allt grundläggande bök väl är avklarat. Den visuella effekten av detta torde bli att de gamla Pontiac-kanonerna har bytts ut mot något snäppet modernare.
Dags för yttermera greebles, antar jag.
Den ena av dessa täcker förresten främst ett sjunkmärke, sådan är jag.
Ett relativt dåligt foto, på gott och ont.
Spak-apan är tillbaka i kontorsmiljön.
Åtskillig figurmålning återstår, men huvuddragen framgår ju.
Dubbel blåskärm! What does it mean?!
Dags för en dos nosjobb!
Eftersom plasten är relativt mjuk och grynig till sin natur tycktes det mig bäst att tillämpa samma metod för pitot-röret som för kanonpiporna (fast med ett betydligt smalare rör, alltså). Stabilt och snyggt!
Man kan aldrig vara alltför säker.
Ett gäng blykulor som nosvikt fästes med snabb-epoxy. Tråkigt nog glömde jag att även lägga i ett par droppar innan kulorna tillsattes; modellen rasslar numera mycket svagt, men likväl hörbart. Tag varning!
Passformsåtgärder:
Kanontråget behövde vissa insatser både upp- och nedtill för att ligga an snyggt.
Provpassning av brännarburk:
Achtung! Konsumentupplysningsdags!
Vettvillingen som tog fram bruksanvisningen vill bra gärna att intagens övre delar (A1 och A2) ska fästas först efter det att ryggåsen har limmats på plats. Detta är utan tvekan det enskilt stolligaste i hela dokumentet; gör inte så. Åtskilligt med elände och jämmer kan enkelt undvikas genom att fästa intagen tidigare än anvisat. Dessa kan rentav fästas före vingarna med gott resultat (givet att de sistnämnda nyttjas för att säkerställa god passform).
Kroppsihoplimningsförberedelse:
Passformen mellan de sektioner som utgör fram- och bakkroppen är som bäst tveksam i det att ett redigt glapp är oundvikligt. Tidigare har plasticard och spackel använts för att motverka detta; denna gång nyttjades flytstam och köksfolie. Först veks folien över den bakre sektionens främre kant och pressades tätt emot denna med hjälp av en bomullspinne. Därefter applicerades flytstam på den främre sektionens bakre kant. Slutligen fördes sektionerna samman.
Hyfsat snabbt och helt smärtfritt!
Inom kort hade guckat härdat tillräckligt för att sektionerna skulle kunna tas isär och överskottet trimmas försiktigt med en vass kniv.
Motmedelsmicklande:
Samma Italeri-Greyhound som bjussade på kontorets greebles tillhandahöll även denna (en stolsrygg). Med lite pålimmad mässing kan den förhoppningsvis tas för en fackel-kassett som ännu inte har förts helt i läge.
Uppenbar försiktighetsågärd:
Då plasten nu är som den vore det ytterst tillrådligt att inte ens lita på dess hållfasthet en millimeter längre än vad man orkar kasta Vetlanda kommun.
Det enda slags extra bränsletank som ingår annat än i singular är små ynkedomar på 150 gallon (567,8 liter); smått fult gjutna är de minsann också. De är sannolikt ett arv från F-5 Tiger II, men nästan kusligt underdimensionerade för F404-rovan. För två 275-gallonsdunkar går det således åt två Tigershark-lådor, en uppoffring jag är fullt beredd att göra. Till en kortare övningsvända över farvattnen kring Puerto Rico duger de dock troligen. I framtiden tänker jag testa att modifiera småfjuttarna till inhemska napalmbehållare för en kenyansk Tigershark.
Efter att ha ristat utefter de upphöjda partierna slipades förhöjningarna ned till en rimligare höjd. Fenornas framkanter förtunnades för övrigt också...
Slipandet tog dock inte slut där.
Jag störde mig lite smått på nosen och valde därför att forma om den lite. Nästa gång ska detta steg vidtas innan radarvarnarna har limmats på plats. I processen rök de små urladdnings-remsorna (som ändå såg rätt mysko ut).
Bra sås reder sig själv!
Ersättare av varmdragen gjutstam limmades på plats för att senare slipas i lite bättre form.
WAR-indikatorn på plats:
Och hej prästost!
Nu börjar det det minsann likna något!
Härnäst blir det colores!
Senast ändrad av Matt_Public den sön jan 01 2023, 12:05, ändrad totalt 4 gånger
Matt_Public- Master of DNF
Azgaron likes this post
Sv: F/A-20C (FMK, 1/48)
Tjusiga hemma pulade lösningar av dig Matt
Det är som du säger,, eget fribasande är vägen till seger och förbaskat skoj dessutom
//Kent
Det är som du säger,, eget fribasande är vägen till seger och förbaskat skoj dessutom
//Kent
Gigabyte
Sv: F/A-20C (FMK, 1/48)
Oj, det var ingen dålig uppdatering! Snyggt jobbat Matt!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: F/A-20C (FMK, 1/48)
Mycket händigt pulat, å snyggt blir det åxå.
Vad är det som är så bra med ditt nya lim?
- Roland
Vad är det som är så bra med ditt nya lim?
- Roland
rsm.gbg
Sv: F/A-20C (FMK, 1/48)
Jösses vilken MEGA-uppdatering!
Det måste vara olagligt att vara så effektiv i en och samma...
Mycket knepig metod att få ihop fram och bakkropp men det verkar ju trots allt funka. Bra det!
WAR-indikator? Har du rökt på BMW-prylar eller är det nån form av Wide Angle HUD ?
Raketer och rockeyes är ju inte heller så pjåkigt. Blir det på en MER på centerbalken?
Det måste vara olagligt att vara så effektiv i en och samma...
Mycket knepig metod att få ihop fram och bakkropp men det verkar ju trots allt funka. Bra det!
WAR-indikator? Har du rökt på BMW-prylar eller är det nån form av Wide Angle HUD ?
Raketer och rockeyes är ju inte heller så pjåkigt. Blir det på en MER på centerbalken?
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: F/A-20C (FMK, 1/48)
Jösses vilken mega-uppdatering!
Snyggt jobbat!
Stefan
Snyggt jobbat!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: F/A-20C (FMK, 1/48)
Schysst free-basat värre alltså liksom......
På det hela taget tycks karln ha det väldans roligt.....
Man borde nog bygga mer hitte-på.....
På det hela taget tycks karln ha det väldans roligt.....
Man borde nog bygga mer hitte-på.....
_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
Sv: F/A-20C (FMK, 1/48)
Snyggt snickrat Matt.
Och som du håller på håller jag verkligen på att glömma bort att allt är WHIF, för det ser ju så himla riktigt ut.
/Bosse
Och som du håller på håller jag verkligen på att glömma bort att allt är WHIF, för det ser ju så himla riktigt ut.
/Bosse
Marlin
Sv: F/A-20C (FMK, 1/48)
Bra sås reder sig själv!Gigabyte skrev:Det är som du säger: Eget fribasande är vägen till seger, och förbaskat skoj dessutom.
Man tackar!linusorn skrev:Tjusigt pulat!
Lite i mastigaste laget kanske.Azgaron skrev:Oj, det var ingen dålig uppdatering!
Exakt det som jag skrev. Man ser busenkelt var limmet hamnar.rsm.gbg skrev:Vad är det som är så bra med ditt nya lim?
Just! Wide Angle Raster/Wide Angle Reflection, eller något ditåt.cas skrev:WAR-indikator? Har du rökt BMW-prylar, eller är det någon form av Wide Angle HUD?
Hempulet är lite i minsta laget, men åtminstone annorlunda.
Jupp! Lite lagom undanskymt, sådär.Samma snubbe skrev:Blir detta på en MER på centerbalken?
Där har vi således antonymen till fjuppdatering. Tackar!Stefan E skrev:Jösses vilken mega-uppdatering!
Rekommenderas å det grövsta.glimturen skrev:Man borde nog bygga mer hitte-på.
Bättre betyg än så lär jag knappast kunna få.Marlin skrev:Och som du håller på håller jag verkligen på att glömma bort att allt är WHIF; det ser ju så himla riktigt ut.
Metall- och anti-kollisionskulörer, would you like?
Därpå applicerades kamouflage-färgerna, like so:
Att måla med alla tre kulörerna i en och samma sittning var hyfsat drygt, men det brukar bli snyggast så. Troligen blir noskonen svart vad det lider.
Härnäst går jag på skattjakt i dekal-lådan.
Senast ändrad av Matt_Public den sön jan 01 2023, 11:51, ändrad totalt 1 gång
Matt_Public- Master of DNF
Azgaron likes this post
Sv: F/A-20C (FMK, 1/48)
Inte mitt favoritcammo direkt, men du har gjort ett mycket snyggt jobb!
Vilket färgfabrikat har du använt, de ser mycket bra ut?
Jag har ju en gammal Italeri A-10a som väntar på färg....
Stefan
Vilket färgfabrikat har du använt, de ser mycket bra ut?
Jag har ju en gammal Italeri A-10a som väntar på färg....
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: F/A-20C (FMK, 1/48)
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sida 1 av 2 • 1, 2
Sida 1 av 2
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet