F/A-20C (FMK, 1/48)
+8
linusorn
Azgaron
Stefan E
rsm.gbg
TommyKillander
Marlin
cas
Matt_Public
12 posters
Sida 2 av 2
Sida 2 av 2 • 1, 2
Sv: F/A-20C (FMK, 1/48)
ja medCAS skrev:Knepet med Albion-hyslor snor jag rakt av.
Rackarns va bra det blir.
Jag gillar det där cammot skarpt.
- Roland
rsm.gbg
Redig uppdatering!
Tjusigt över hela linjen och med fint camo!
Tjusigt över hela linjen och med fint camo!
Visst är det?Marlin skrev:EURO 1-camot är ju så himla läckert.
Gunzes akrylfärger Nummer 301, 302 och 303; dessa rekommenderas varmt.Stefan E skrev:Vilket färgfabrikat har du använt? De ser mycket bra ut.
Min herre är alltför vänlig.Gigabyte skrev:Krispigt, mega-snyggt lagt cammo på kärran!
Man tackar!Azgaron skrev:Snyggt knåpat och målat!
Vilken våldsamt välskapt varelse!cas skrev:
Roligt att höra! Nästa Tigershark får israeliska kamouflagekulörer.rsm.gbg skrev:Jag gillar det där cammot skarpt.
Ska det vara så ska det.glimturen skrev:Redig uppdatering!
Det är väl lika bäst att ånga på, antar jag...
Wraparound-kamouflage:
Jag föredrar enfärgade undersidor, men stiltrogenhet tycktes mig likväl bäst.
En CAS special serveras:
Fenan har pyntats färdigt, like so:
Från fenroten och uppåt syns klibbisar från hela fyra olika dekalark (fem totalt för hela bilden). Utöver pysslandet med att välja ut lämpliga dekaler tillkommer tankemödan att försöka minnas vilka vätmedel och mjukgörare som bör nyttjas för olika fabrikat; det är roligt nästan jämt.
Lite konsumentupplysning, would you like? HiQParts utmärkta dekalgummiskrapa: LÄNK!.
Härnäst fästs resterande delar vid kroppen.
Senast ändrad av Matt_Public den sön okt 02 2022, 11:08, ändrad totalt 1 gång
Matt_Public- Master of DNF
Man blir alltid lite gladare av en hajkäft. Det är sen gammalt.
Den där dekal-pet-trycks-mojängen verkar vara en praktisk sak.
Nu väcktes ett oväntat köpsug
Den där dekal-pet-trycks-mojängen verkar vara en praktisk sak.
Nu väcktes ett oväntat köpsug
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Najs med dekaler, riktigt läckert med hajkäft
En så dekalmoj verkar ju användbar.
- Roland
En så dekalmoj verkar ju användbar.
- Roland
rsm.gbg
Tjusigt pusslande med olika dekalark.
Även trevligt med smygreklam och köphets! Man visste ju inte att man självklart behöver ett specialverktyg till det med.....
Även trevligt med smygreklam och köphets! Man visste ju inte att man självklart behöver ett specialverktyg till det med.....
Så säger lagen och profeterna.cas skrev:Man blir alltid lite gladare av en hajkäft. Det är sedan gammalt.
Påfallande praktisk pryttel.rsm.gbg skrev:En sådan dekalmoj verkar ju användbar.
För balansens skull inkluderas strax även motsatsen.glimturen skrev:Även trevligt med smygreklam och köphets!
Då resin-tankarna väger sisådär 11 gram styck förmodades de, som parhästar, sammanlagt vara lite i tyngsta laget för ställen (med avseende på den fjösiga plasten). I ett anfall av nyfikenhet beställdes därför metallställ från Upwind.
Just landningsställen och de sällsynt illa passande hjulen är oaktat eventuell belastning en av modellens tråkigaste brister; tänkbara ersättare vore därför synnerligen eftertraktansvärda. Efterforskningar (nåja) på nätet gjorde mig inte nämnvärt klokare huruvida materialet i dessa var mer i linje med Trumpeter eller (*hurr*) Scale Aircraft Conversions. Nosstället var i alla fall inte en direkt avgjutning, vilket verkade lovande. Emellertid är det tråkigt nog samma slags slappa soppa i Upwinds ställ som i SAC:s.
Böjen på den längre av nosaxlarna i bilden ovan åstadkoms genom att knipa om komponenten med tummen och pekfingret på min funktionsnedsatta vänsterhand. Nosstället är som sagt inte en avgjutning; det motsatta gäller dock för de övriga, inklusive det saknade urtaget för en stötta på det ena. Stöttorna ingår för övrigt inte, där får byggaren vackert hålla till godo med originaldelarna. Fördelarna med Upwind-produkten är följande: a) gaffeln för framhjulet är inte kortgjuten, b) saxlänkarna på nosstället är betydligt tjusigare än den klumpiga avbildningen på plastdelen och c) plastkomponenten C14 är mycket bräcklig. Vi återvänder för övrigt till ställen inom kort.
Ett betydligt roligare inköp på tillbehörsfronten var dessa:
LAU-68F/A APKWS från Flying Leathernecks Decals får ersätta de ursprungliga LAU-10 som vid efterforskning tydligen var mer passande för F-5A än F-5E (och därmed möjligen svagt olämpliga även för en F-5G).
Ett mindre borrhål, would you like?
Ställen har krånglat rejält på samtliga Tigersharks från FMK som jag har byggt. Upplägget fungerade nog busbra i CAD, men plastens egenskaper kan knappast ha ingått i beräkningarna. Den här gången lade jag dock till en rågad portion egna klanterier vilket dömde hela konkarongen till undergång. Vad som gick snett förtigs då ingen annan tros kunna råka ut för samma sak. Att kassera hela eländet tycktes mig hursomhelst tråkigt, därför planerades en statisk flygtur.
Ett fyrkantrör i plast fästes därpå, like so:
Att limma röret på plats och därefter kapa det jämnt med ytan hade varit ett betydligt enklare moment ifall detta gjorts före målning, fästande av fena och ryggantenn, dekalering et cetera. En lagom lång fyrkanstång på det här, så.
Mellanspel: Ett gäng slime lights har tillkommit.
Ställ-haveriet vållade tyvärr skador även på ovansidan.
I ett försök att skona en dekal som inte låter sig ersättas lika enkelt som de andra applicerades superlim som lagning av den berörda ytan. Utifrån den påföljande primer-applikationen hade försöket sannolikt lyckats (särskilt då något liknande inträffade även under bygget av min japanska F-20BJ). Denna gång bedömdes dock åtgärden att få tjockleken på färg och mattlack över det skadade området jämn med omgivningens dito vara mer arbetsintensiv än vad modellen var värd.
"Bort, fördömda fläck. Bort, säger jag!"1
Efter det att förlust-aversionen till slut och sist hade övervunnits skrapades såväl dekalen som färgen under denna bort. Jag hade ju trots allt en likadan i kartongen till min planerade israeliska F-20B (och FMK:s kommande TF-20B tycks rymma flera olika versioner av samma dekal). Frågan var nu enbart huruvida ytan skulle återställas eller rentav målas avvikande för ett mer dynamiskt, asymmetriskt intryck? I det senare fallet lockade följande varianter mest: a) samma kulörer men i ett annat mönster, b) två olika gråtoner och c) något slags primer. Att måla panelen i grått (läs: FS36375 och FS36320) som om denna var inlånad från en nyare maskin på ön hade kanske varit intressantare. Med primer-lösningen kunde dock hela dekalbytarhistorien undvikas (lite som att råna Pelle för att pröjsa Pål, typ).
Sagt och gjort:
En godtycklig mix av Gunze-kulörerna Yellow (4), Sky (74) och Yellow Green (16) kändes lagom iögonfallande. Tycka vad man vill om färgen, men en kontrast utgör den då allt. Kanske kan ett oljefilter eller två tona ner intrycket en smula.
I luften krävs en aktivare spakapa.
Den gamla piloten får troligen ny postering i en kommande Snowhog. En smula kirurgi ska nog hursomhelst få fason på den nye Juanito.
Härnäst åker förhoppningsvis vapnen på.
1) Shakespeare, Macbeth (AKT V. Scen 1)
Azgaron likes this post
Trist med trilskande ställ, men fint fixat!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Matt_Public likes this post
Otur med ställskadan. Men snygg räddning, tur att det är whif!
linusorn
Det är till att ta ställning i frågan....
Nåväl, det görs för få kärror i flygande utförande.
Kirurgin å undersidan ser ut att arta sig väl.
Målningen gör mig mål-lös....
Nåväl, det görs för få kärror i flygande utförande.
Kirurgin å undersidan ser ut att arta sig väl.
Målningen gör mig mål-lös....
Mycket trevligt fixeri.
Det kommer som vanligt bli ruggigt snyggt i slutändan.
- Roland
Det kommer som vanligt bli ruggigt snyggt i slutändan.
- Roland
rsm.gbg
Oj! Hade helt missat fyrkantrörsabrovinken.
Nå, det blev allt bättre än tennställ, det är då säkert.
Nå, det blev allt bättre än tennställ, det är då säkert.
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Tack-å-bock!Azgaron skrev:Trist med trilskande ställ, men fint fixat!
Eller hur?linusorn skrev:[...] tur att det är whif!
Tack-tack!Stefan E skrev:Snyggt jobbat!
Kulmåns!glimturen skrev:Det är till att ta ställning i frågan...
Det vore bra trevligt.rsm.gbg skrev:Det kommer som vanligt bli ruggigt snyggt i slutändan.
I sanning! Å andra sidan bräcks tennställ av det allra mesta.cas skrev:Nå, det blev allt bättre än tennställ, det är då säkert.
Den av er som trodde att sjunkmärkesproblematiken var ett avslutat kapitel hade lika fel som jag.
På't igen, således, man har ju vanan inne nu:
Rockeyes livar alltid upp:
En kvintett blir nog precis lagom, like so:
F404:an är en törstig rova och behöver soppa därefter.
Den nya spakapan lever och har det bra i Puerto Rico.
En halvdan sockel, would you like?
Om grabben har räknat rätt torde mässingsstången hålla formen, om inte har jag även nyckelstål i samma dimension.
Härnäst åker hon upp på stolpen!
Azgaron likes this post
Hehe, jojo, vet att karl´n kan måla - och väl. Bara glömmer hur fantastisk. Var ett tag sedan jag såg en Matte-målad kärra tror jag?
Tobias
Fint bygge och intressant metod med köksfolie!
Är Freedom samma som Great Wall/Lion roar?
Fin detalj som man ser...
Är Freedom samma som Great Wall/Lion roar?
Fin detalj som man ser...
Sadolf
Det tar sig!
En stång i bara mässingen, bara en sån sak!
En stång i bara mässingen, bara en sån sak!
Trevlig last! Men oj, jag trodde ställproblemet var done and dusted! Sålunda icke, tydligen!
Snyggt ställ!
Håkan
Snyggt ställ!
Håkan
Helt utsökt målade smällare. Så är det bara!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Tobias skrev:Hade nästan glömt hur snyggt du målar.
Tack pågar, det värmer!rsm.gbg skrev:Jovisst kan han måla, riktigt snyggt dessutom.
Har tyvärr ingen aning om sådana inbördes förhållanden.Sadolf skrev:Är Freedom samma som Great Wall/Lion Roar?
Kulmåns!glimturen skrev:En stång i bara mässingen, bara en sådan sak!
El riesgo siempre vive, för att sno en rad från Vasquez i Aliens.Azgaron skrev:Men oj, jag trodde ställproblemet var done and dusted! Sålunda icke, tydligen!
Tackar allra mjukost!cas skrev:Helt utsökt målade smällare. Så är det bara!
Såvitt jag minns var placering på stolpen utlovad, like so:
Med detta moment avklarat är skutan i hamn, rent byggtrådsmässigt.
Varmt tack till alla som har följt seglatsen, och särskilt till dem som bidragit till den goda stämningen. Ytterligare bilder publiceras strax i Bildrutan.
Azgaron, Tobias and LasseThid like this post
Tjusigt! Ser fram emot bilderna!
Håkan
Håkan
Sida 2 av 2 • 1, 2
Sida 2 av 2
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet