F-101B (Revell, 1/72)
+7
Azgaron
linusorn
Stefan E
Tobias
Marlin
rsm.gbg
cas
11 posters
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: Temabyggen :: Century Series
Sida 1 av 3
Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
F-101B (Revell, 1/72)
Det är så svårt att låta bli att lyssna till Sirenernas sång.
Gruppbygge är ju så kul att vara med i, och eftersom jag är Thudlös (för tillfället), men önskar en finare modell av F-105D än Trumpetarens i 1/72 så får man ju dra sitt strå till stacken, speciellt som man tjötade om Century Series.
F-101 Voodoo är ju en käck skapelse. Från början tänkt att vara ett långdsistansjaktplan a'la Mustang fast med jetmotorer tog den omvägen till fotospaning och atombombare av taktiska mål. Sen brände ju ryssen av lite storsmällare som fick hela USAF att bli lite nervösa. Luftrummet måste ju skyddas mot alla ryska bombare som kommer via Nordpolen!
Det vaktades redan av en hel hoper med rakvingade jetkärror med raketbeväpning (F-89, F-94) men nåt måste göras. Alltså satte man alla sina pengar på 1954 Interceptor som den hette men det visade sig att det var jättesvårt att få till eletroniken, motorn, radar i tid. Dessutom brottades den kärran med klara problem att komma igenom ljudvallen så läget ser lite pyrt ut. 1954 Interceptor är även känd som F-102... (som också gömmer sig mina flyttlådor!)
Ok. Ryssen kommer, flygandes högt och fort med sina M-4 Bison. Vad göra?
Kan man inte ta den där långdistanskärran, slänga in en stor radar, en radaroperatör, fetare motorer, ännu mer bränsleoch nåt som säger poff?
Poffet kan få komma från såna där fräna Falcon-missiler eller ett ännu större poff från AIR-2 Genie med en liten kärnladdning.
Sagt och gjort.
F-101A moddades kraftigt, 3000 lbs mer soppa trycktes in,en större cockpit med plats för två i tandem,de stora motorerna fick inte plats i flygkroppen längre så dom fick hänga ut därbak, och kanonerna togs bort ersattes med en roterande trumma som innehöll två Falcon missiler på var sida, eller två Genie på ena sidan och två Falcons på andra.
Då blir resultatet en F-101B Voodoo!
Förmodligen var den en bättre interceptor än F-102, men nog inte lika bra som F-106...
Nåväl.
Den här asken hittade jag hos en leksaksaffär här i Varberg och de måste man ju liksom stötta.
Nånstans i bakhuvudet hade jag hört ganska bra om den men jag har inte haft nån riktig anledning till att verkligen titta på delarna. Förrän nu!
En sak är säker. Den är lång! (som flickan sa)
Lagom med delar också
Separat packad huv:
Men vilka utsökta detaljer!
Revell från 1991!
Detta är riktigt hög klass, som står sig mycket bra !
Tydliga och bra dekaler från Cartograf
Jag hade visst varit förutseende nog och skaffa lite pynt också.
Nu är det nog bäst att jag ser till att få klart Wurgern innan jag råkar göra en Stefan och sätter igång på lunchrasten.
Gruppbygge är ju så kul att vara med i, och eftersom jag är Thudlös (för tillfället), men önskar en finare modell av F-105D än Trumpetarens i 1/72 så får man ju dra sitt strå till stacken, speciellt som man tjötade om Century Series.
F-101 Voodoo är ju en käck skapelse. Från början tänkt att vara ett långdsistansjaktplan a'la Mustang fast med jetmotorer tog den omvägen till fotospaning och atombombare av taktiska mål. Sen brände ju ryssen av lite storsmällare som fick hela USAF att bli lite nervösa. Luftrummet måste ju skyddas mot alla ryska bombare som kommer via Nordpolen!
Det vaktades redan av en hel hoper med rakvingade jetkärror med raketbeväpning (F-89, F-94) men nåt måste göras. Alltså satte man alla sina pengar på 1954 Interceptor som den hette men det visade sig att det var jättesvårt att få till eletroniken, motorn, radar i tid. Dessutom brottades den kärran med klara problem att komma igenom ljudvallen så läget ser lite pyrt ut. 1954 Interceptor är även känd som F-102... (som också gömmer sig mina flyttlådor!)
Ok. Ryssen kommer, flygandes högt och fort med sina M-4 Bison. Vad göra?
Kan man inte ta den där långdistanskärran, slänga in en stor radar, en radaroperatör, fetare motorer, ännu mer bränsleoch nåt som säger poff?
Poffet kan få komma från såna där fräna Falcon-missiler eller ett ännu större poff från AIR-2 Genie med en liten kärnladdning.
Sagt och gjort.
F-101A moddades kraftigt, 3000 lbs mer soppa trycktes in,en större cockpit med plats för två i tandem,de stora motorerna fick inte plats i flygkroppen längre så dom fick hänga ut därbak, och kanonerna togs bort ersattes med en roterande trumma som innehöll två Falcon missiler på var sida, eller två Genie på ena sidan och två Falcons på andra.
Då blir resultatet en F-101B Voodoo!
Förmodligen var den en bättre interceptor än F-102, men nog inte lika bra som F-106...
Nåväl.
Den här asken hittade jag hos en leksaksaffär här i Varberg och de måste man ju liksom stötta.
Nånstans i bakhuvudet hade jag hört ganska bra om den men jag har inte haft nån riktig anledning till att verkligen titta på delarna. Förrän nu!
En sak är säker. Den är lång! (som flickan sa)
Lagom med delar också
Separat packad huv:
Men vilka utsökta detaljer!
Revell från 1991!
Detta är riktigt hög klass, som står sig mycket bra !
Tydliga och bra dekaler från Cartograf
Jag hade visst varit förutseende nog och skaffa lite pynt också.
Nu är det nog bäst att jag ser till att få klart Wurgern innan jag råkar göra en Stefan och sätter igång på lunchrasten.
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Azgaron and Mårten Fredrik like this post
Sv: F-101B (Revell, 1/72)
Najs, det där är en riktigt coool kärra
Med lite extra godis så kommer detta bli lysande.
Fram med popcornen
- Roland
Med lite extra godis så kommer detta bli lysande.
Fram med popcornen
- Roland
rsm.gbg
Sv: F-101B (Revell, 1/72)
WOW
Den där byggsatsen ser ju hur trevlig ut som helst och med Instant Shunshine Smällare och dubbla motorer, vad kan man inte gilla här.
Instämmer med Roland.
Och hoppas det blir Oregon pippin på fenan, istället för Texas kartan.
Oregon ligger ju trots allt närmare Nordpolen.
/Bosse
Den där byggsatsen ser ju hur trevlig ut som helst och med Instant Shunshine Smällare och dubbla motorer, vad kan man inte gilla här.
Instämmer med Roland.
Och hoppas det blir Oregon pippin på fenan, istället för Texas kartan.
Oregon ligger ju trots allt närmare Nordpolen.
/Bosse
Marlin
Sv: F-101B (Revell, 1/72)
Phantomens farsa!
Ett av de läckraste flygplanen i Century-serien om ni frågar mig!
Jag är bänkad!
Ett av de läckraste flygplanen i Century-serien om ni frågar mig!
Jag är bänkad!
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: F-101B (Revell, 1/72)
Jag tycker det ÄR det läckraste planet.Stefan skrev:Ett av de läckraste flygplanen i Century-serien om ni frågar mig!
Jag har helt missat detta flygetyg, måste inhadlas.
- Roland
rsm.gbg
Sv: F-101B (Revell, 1/72)
Jag kan bara hålla med om att den är läcker! Oregon kommer det att bli, var så säker!
Håller på att jaga Alfa så att dom plockar hem ett pitotrör från Master, för det som var i lådan var lite väl grovt.
Håller på att jaga Alfa så att dom plockar hem ett pitotrör från Master, för det som var i lådan var lite väl grovt.
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: F-101B (Revell, 1/72)
Ser ut som en trevlig modell! Får väl hoppas den går ihop lika bra också!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: F-101B (Revell, 1/72)
Jag gjorde ju en Stefan verkar det som...
Plockade loss lite delar, kollade hur dom passade och så men sen märkte man ju att detta var ju en rolig modell!
Men vi börjar från början.
först måste ju flickan få komma till tals
"Vad lång den är!"
(sen visar det ju också hur klibbisarna kommit på Wurgern)
Det visade sig att man kan limma ihop flygkroppen redan nu, innan cockpit är på plats.
Samtidigt passade man på att fixa några fula sjunkmärken på kroppen och lite utstötare i luftintaget.
Himla käckt av Revell att inkludera kompletta inloppskanaler även om fläktfrontarna saknas.
När man torrpassar vingarna så märker man några enkla saker. Revells beskrivning är ofantligt dålig för att inte säga tokig, hjulhusen saknar väggar!
Detta hade jag inte brytt mig om för några år sen, men nu är man ju galen så då gnager det i en.
Fram med Evergreen-plasten således och börja boxa in det hela.
Bitarna skars lite överstora och fick filas tills de passade, men det verkar ha gått vägen.
Efter infilning och en liten segerdans för väl utfört värv fck jag för mig att plana väggar är nog lite tråkigt så det behövde detaljeras en smula.
Har ju packat ner alla referensböcker inför de kommande men numera inställda visningarna så jag hade liksom inget att gå på.
Man kan ju försöka finkamma nätet efter bilder men jag iddes inte till det, latmask som man är. Istället lajjade jag till nåt helt på eget bevåg.
Om det tycks som att jag har hoppat över en vägg så stämmer det. Denna är nämligen ihopgjuten med landställsluckan, precis som med
noshjulsluckorna. På det sättet kommer ju den rackaren att hamna i rätt läge och man kan vara säker på att den kommer sitta kvar.
Ganska praktiskt.
Tack vare att kroppen är ihoplimmad kunde jag passa på att dra lite nitar på värmeskölden bakom motorn.
Alltid retar det nån.
Jag har även kastat ett getöga på cockpit:
Här ser man tydligt släktskapet med 1/48 Monogramkusinen.
Cockpitbaljan har samma lilla konstiga hake som klyver dom där cylindrarna på hatthyllan, halva instrument brädan sitter i kroppshalvan osv. Lyckligtvis skall jag ju krångla till det lite här med den lite roligare Pavla-cockpiten så allt det där kommer att skäras bort.
Då var man visst igång!
Plockade loss lite delar, kollade hur dom passade och så men sen märkte man ju att detta var ju en rolig modell!
Men vi börjar från början.
först måste ju flickan få komma till tals
"Vad lång den är!"
(sen visar det ju också hur klibbisarna kommit på Wurgern)
Det visade sig att man kan limma ihop flygkroppen redan nu, innan cockpit är på plats.
Samtidigt passade man på att fixa några fula sjunkmärken på kroppen och lite utstötare i luftintaget.
Himla käckt av Revell att inkludera kompletta inloppskanaler även om fläktfrontarna saknas.
När man torrpassar vingarna så märker man några enkla saker. Revells beskrivning är ofantligt dålig för att inte säga tokig, hjulhusen saknar väggar!
Detta hade jag inte brytt mig om för några år sen, men nu är man ju galen så då gnager det i en.
Fram med Evergreen-plasten således och börja boxa in det hela.
Bitarna skars lite överstora och fick filas tills de passade, men det verkar ha gått vägen.
Efter infilning och en liten segerdans för väl utfört värv fck jag för mig att plana väggar är nog lite tråkigt så det behövde detaljeras en smula.
Har ju packat ner alla referensböcker inför de kommande men numera inställda visningarna så jag hade liksom inget att gå på.
Man kan ju försöka finkamma nätet efter bilder men jag iddes inte till det, latmask som man är. Istället lajjade jag till nåt helt på eget bevåg.
Om det tycks som att jag har hoppat över en vägg så stämmer det. Denna är nämligen ihopgjuten med landställsluckan, precis som med
noshjulsluckorna. På det sättet kommer ju den rackaren att hamna i rätt läge och man kan vara säker på att den kommer sitta kvar.
Ganska praktiskt.
Tack vare att kroppen är ihoplimmad kunde jag passa på att dra lite nitar på värmeskölden bakom motorn.
Alltid retar det nån.
Jag har även kastat ett getöga på cockpit:
Här ser man tydligt släktskapet med 1/48 Monogramkusinen.
Cockpitbaljan har samma lilla konstiga hake som klyver dom där cylindrarna på hatthyllan, halva instrument brädan sitter i kroppshalvan osv. Lyckligtvis skall jag ju krångla till det lite här med den lite roligare Pavla-cockpiten så allt det där kommer att skäras bort.
Då var man visst igång!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Mårten Fredrik likes this post
Sv: F-101B (Revell, 1/72)
Utöver Rule of Cool införs härmed lajjarlagen1 i modellbyggningabalken.cas skrev:Istället lajjade jag till något helt på eget bevåg.
Snyggt inhägnade hjulhus blev det minsann också, jojomän!
Fotnot 1: Huru kvalificerade vilda gissningar och fria fantasier må nyttjas vid avsaknad av, eller gravt försvårad åtkomst till, dokumentation rörande verkliga förhållanden beträffande detaljer vilka sakna all betydelse för gemene man, så ock om byggaren icke ids bemöda sig över hövan i allmänhet eller då insynen är starkt begränsad.
Matt_Public- Master of DNF
Marlin likes this post
Sv: F-101B (Revell, 1/72)
En normal dödlig, som inte är riktigt så verbalt skolad säger: Gott fixat!
_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
Matt_Public and cas like this post
Sv: F-101B (Revell, 1/72)
En får tacka herrarna!
Solen behagade värma upp balkongen tillräckligt för att måla lite, så det rör på sig!
Solen behagade värma upp balkongen tillräckligt för att måla lite, så det rör på sig!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: F-101B (Revell, 1/72)
Snyckt snickrat Christer.
Egna väggar och lite extra lajjande blev ju hur bra som helst.
/Bosse
Egna väggar och lite extra lajjande blev ju hur bra som helst.
/Bosse
Marlin
Sv: F-101B (Revell, 1/72)
Tack skall ni ha mina herrar!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: F-101B (Revell, 1/72)
Snyggt jobbat Christer! Blev ju fint med väggar i hjulhusen!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: F-101B (Revell, 1/72)
Tack Håkan!
Idag lärde jag mig att luftbromsbrunnarna faktiskt är i princip helt släta!
Kul!
Då får dom peka ut också, bara för att.
Idag lärde jag mig att luftbromsbrunnarna faktiskt är i princip helt släta!
Kul!
Då får dom peka ut också, bara för att.
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Azgaron and Matt_Public like this post
Sv: F-101B (Revell, 1/72)
Innan man kan montera ihop grejer på den är så måste det ju målas, både högt och lågt!
Resinkontor fick sig en släng XF-54 bara sådär:
Sen skall ju panelerna få lite svart också, men det tar jag senare.
Utblåsen har grundmålats, och här får man leta lite referenser så man ser hur det skall smutsas ner!
Det blir ganska färgglatt med Interior Green och rött på sina ställen!
Detta är dock nånting jag ogillar:
Nosshjulstället måste limmas fast i schaktet redan nu, och innan det kommer in i flygkroppen. Grrr!
Inte nog med att jag var tvungen att bryta isär nosen för att få en chans att installera det, det kommer vara svårmaskat också.
Nåja. Man kan inte få allt.
På tal om det, så kan man inte få snygga luftintag heller. Kommer krävas lite pyssel och papp för att få det snyggt. Dessutom måste det passas mot gränsskiktsplåtarna, så man kan inte trycka ihop det för mycket.
Sitter dessutom en skena till i luftintaget som verkligen inte alls håller skalariktighet, men jag ids inte fixa det.
Det får bli väl...
Målet är att få vingrötterna glipfria och det kan gå.
Med våld.
Samt en hel del filande på det jag bygge upp i landställschaktet.
Meh.
Hursomhaver, det är nog ändå dags att fokusera på cockpit så man kan installera den.
Det kanske får bli helgens aktivitet?
Resinkontor fick sig en släng XF-54 bara sådär:
Sen skall ju panelerna få lite svart också, men det tar jag senare.
Utblåsen har grundmålats, och här får man leta lite referenser så man ser hur det skall smutsas ner!
Det blir ganska färgglatt med Interior Green och rött på sina ställen!
Detta är dock nånting jag ogillar:
Nosshjulstället måste limmas fast i schaktet redan nu, och innan det kommer in i flygkroppen. Grrr!
Inte nog med att jag var tvungen att bryta isär nosen för att få en chans att installera det, det kommer vara svårmaskat också.
Nåja. Man kan inte få allt.
På tal om det, så kan man inte få snygga luftintag heller. Kommer krävas lite pyssel och papp för att få det snyggt. Dessutom måste det passas mot gränsskiktsplåtarna, så man kan inte trycka ihop det för mycket.
Sitter dessutom en skena till i luftintaget som verkligen inte alls håller skalariktighet, men jag ids inte fixa det.
Det får bli väl...
Målet är att få vingrötterna glipfria och det kan gå.
Med våld.
Samt en hel del filande på det jag bygge upp i landställschaktet.
Meh.
Hursomhaver, det är nog ändå dags att fokusera på cockpit så man kan installera den.
Det kanske får bli helgens aktivitet?
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Azgaron likes this post
Sv: F-101B (Revell, 1/72)
Rena julstämningen på undersidan.
Också: cockpit-helg är det enda kontorsinriktade veckoslut som jag tål.
Också: cockpit-helg är det enda kontorsinriktade veckoslut som jag tål.
Matt_Public- Master of DNF
Marlin likes this post
Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: Temabyggen :: Century Series
Sida 1 av 3
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet