JA37 Viggen Jetmads 1/32
+15
LasseThid
linusorn
Henkepenke
glimturen
Henrik Bergman
Gigabyte
Azgaron
Stefan E
rsm.gbg
Matt_Public
Järven
Tobias
Marlin
cas
Janne.S
19 posters
Sida 24 av 24
Sida 24 av 24 • 1 ... 13 ... 22, 23, 24
Sv: JA37 Viggen Jetmads 1/32
Tack KentGigabyte skrev:Mega snyggt bygge på alla sätt Janne
Janne.S- Moderator
Föredömligt fint fnulat Janne!
Så där ja!
Efter nära ett halvårs uppehåll så har jag äntligen petat ihop de sista delarna!
Framförallt väntade jag på att antingen Master eller Maestro skulle göra pitotrör för Viggen i 1/32 men tyvärr blev det inte så.
Istället började jag leta efter pitotrör att anpassa. Jag beställde pitotrör för Hawker Hunter, Super Sabre och konstigt nog fanns det pitotrör till Gripen i 1/32.
Efter jag fick grejerna så åkte Super Sabren bort direkt, Hunterns kunde man anpassa men den hade varit bättre i 1/48 pga sin storlek MEN Gripens dito var riktigt
intressant.
Först trodde jag att den var felmärkt och egentligen var i 1/48 men jag jämförde med 1/48 såg jag att de faktiskt var större.
De var faktiskt samma längd som Viggens pitotrör!
Jag var fortfarande tvungen att anpassa dom lite då den tjockare delen i änden hade en koninfästning.
Så jag slipade ner den till samma grovlek som änden och borrade ett 1.2mm hål i noskonen.
Den skiljer sig lite från Viggen, det ska vara en liten utbuktning i spetsen av Viggen pitotröret och röret ska vara samma diameter hela vägen istället för avsmalnande som Gripens.
I slutändan så såg den bäst ut iaf och jag kan leva med att den inte är perfekt.
Så mitt tipps är att ni skaffar Masters Gripen pitotrör till era 1/32 viggar
Även fenröret är användbart från settet. Inte 100% korrekt men det funkar!
Jag borrade ett 0.8mm hål i Jetmadsdeken (efter att ha brutit av resinröret) och limmade röret på plats. Det sprck upp lite så jag lagade med superlim och fick slipa innan målning.
Hade lite annat att göra också...
Jagh hade limmat säkringshandtaget fel så det var bara att bryta loss och vända på det
Slutligen ska det sticka ut ett par små rör från stjärtkonen. Jag var tvun gen att ta väck dom från modellen när jag fixade ytan, borde varit separata delar från början.
Jag gjorde dom av varmdragen gjutstam, klippte till och målade svart.
Med detta så är bygget klart oxh finbilder ska tas när jag får ordning på en ny fotostudio (jag håller på att flytta ut ur hobbyrummet för äldsta dottern ska ta över det.
Tack för allt stöd och limma lugnt!
Efter nära ett halvårs uppehåll så har jag äntligen petat ihop de sista delarna!
Framförallt väntade jag på att antingen Master eller Maestro skulle göra pitotrör för Viggen i 1/32 men tyvärr blev det inte så.
Istället började jag leta efter pitotrör att anpassa. Jag beställde pitotrör för Hawker Hunter, Super Sabre och konstigt nog fanns det pitotrör till Gripen i 1/32.
Efter jag fick grejerna så åkte Super Sabren bort direkt, Hunterns kunde man anpassa men den hade varit bättre i 1/48 pga sin storlek MEN Gripens dito var riktigt
intressant.
Först trodde jag att den var felmärkt och egentligen var i 1/48 men jag jämförde med 1/48 såg jag att de faktiskt var större.
De var faktiskt samma längd som Viggens pitotrör!
Jag var fortfarande tvungen att anpassa dom lite då den tjockare delen i änden hade en koninfästning.
Så jag slipade ner den till samma grovlek som änden och borrade ett 1.2mm hål i noskonen.
Den skiljer sig lite från Viggen, det ska vara en liten utbuktning i spetsen av Viggen pitotröret och röret ska vara samma diameter hela vägen istället för avsmalnande som Gripens.
I slutändan så såg den bäst ut iaf och jag kan leva med att den inte är perfekt.
Så mitt tipps är att ni skaffar Masters Gripen pitotrör till era 1/32 viggar
Även fenröret är användbart från settet. Inte 100% korrekt men det funkar!
Jag borrade ett 0.8mm hål i Jetmadsdeken (efter att ha brutit av resinröret) och limmade röret på plats. Det sprck upp lite så jag lagade med superlim och fick slipa innan målning.
Hade lite annat att göra också...
Jagh hade limmat säkringshandtaget fel så det var bara att bryta loss och vända på det
Slutligen ska det sticka ut ett par små rör från stjärtkonen. Jag var tvun gen att ta väck dom från modellen när jag fixade ytan, borde varit separata delar från början.
Jag gjorde dom av varmdragen gjutstam, klippte till och målade svart.
Med detta så är bygget klart oxh finbilder ska tas när jag får ordning på en ny fotostudio (jag håller på att flytta ut ur hobbyrummet för äldsta dottern ska ta över det.
Tack för allt stöd och limma lugnt!
Janne.S- Moderator
Azgaron, Gigabyte, Matt_Public, cas, Marlin and Tobias like this post
Marlin skrev:Snyggt Jobbat Janne.
En galet snygg modell du har skapat.
/Bosse
Tack Bosse och TobbeTobias skrev:Japp, ordet, galet snyggt.
Janne.S- Moderator
Mycket tjusigt bygge, Janne! Ser fram emot finbilderna!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Stefan E skrev:Ruggigt snyggt bygge, Janne!
Stefan
Tack Stefan och HåkanAzgaron skrev:Mycket tjusigt bygge, Janne! Ser fram emot finbilderna!
Håkan
Ska försöka imorgon igen
Janne.S- Moderator
Azgaron likes this post
Gripens lilla tunna pitotrör var ju en förbättring alla dagar i veckan!
Skall verkligen toktitta på bilderna på den färdiga pjäsen.
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Tack Christercas skrev:Gripens lilla tunna pitotrör var ju en förbättring alla dagar i veckan!
Snart så
Janne.S- Moderator
Sida 24 av 24 • 1 ... 13 ... 22, 23, 24
Liknande ämnen
» JA37 Viggen Jetmads 1/32
» Tarangus 1/48 JA37 Viggen
» JA37 Viggen Tarangus 1/48
» Tarangus JA37
» Första bygget...en JA37:a
» Tarangus 1/48 JA37 Viggen
» JA37 Viggen Tarangus 1/48
» Tarangus JA37