IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

F4-U1 Corsair "Bird cage" - Tamiya 1/48 - klar!

+7
rsm.gbg
Matt_Public
Gigabyte
glimturen
Stefan E
Tobias
Azgaron
11 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Gå ner

F4-U1 Corsair "Bird cage" - Tamiya 1/48 - klar! Empty F4-U1 Corsair "Bird cage" - Tamiya 1/48 - klar!

Inlägg av Azgaron fre okt 15 2021, 22:52

Det är ett gäng år sen jag började på den här 2008, men nu är det äntligen klar! Smile

Byggtråd!

F4-U1 Corsair "Bird cage" - Tamiya 1/48 - klar! F4_corsair_48th_finished_1

F4-U1 Corsair "Bird cage" - Tamiya 1/48 - klar! F4_corsair_48th_finished_2

F4-U1 Corsair "Bird cage" - Tamiya 1/48 - klar! F4_corsair_48th_finished_3

F4-U1 Corsair "Bird cage" - Tamiya 1/48 - klar! F4_corsair_48th_finished_4

F4-U1 Corsair "Bird cage" - Tamiya 1/48 - klar! F4_corsair_48th_finished_5

F4-U1 Corsair "Bird cage" - Tamiya 1/48 - klar! F4_corsair_48th_finished_6

F4-U1 Corsair "Bird cage" - Tamiya 1/48 - klar! F4_corsair_48th_finished_7

F4-U1 Corsair "Bird cage" - Tamiya 1/48 - klar! F4_corsair_48th_finished_8

F4-U1 Corsair "Bird cage" - Tamiya 1/48 - klar! F4_corsair_48th_finished_9

Fler bilder i nästa post!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009

Till överst på sidan Gå ner

F4-U1 Corsair "Bird cage" - Tamiya 1/48 - klar! Empty Sv: F4-U1 Corsair "Bird cage" - Tamiya 1/48 - klar!

Inlägg av Azgaron fre okt 15 2021, 22:54

Några bilder till! Smile

F4-U1 Corsair "Bird cage" - Tamiya 1/48 - klar! F4_corsair_48th_finished_10

F4-U1 Corsair "Bird cage" - Tamiya 1/48 - klar! F4_corsair_48th_finished_11

F4-U1 Corsair "Bird cage" - Tamiya 1/48 - klar! F4_corsair_48th_finished_12

Så nu står den på plats i vitrinen! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron

Tobias likes this post

F4-U1 Corsair "Bird cage" - Tamiya 1/48 - klar! Empty Sv: F4-U1 Corsair "Bird cage" - Tamiya 1/48 - klar!

Inlägg av Tobias lör okt 16 2021, 07:28

Verkligen fin! Du har fått till färgerna riktigt bra! Smile
Seer ut att vara en fin modell - och gillar Corsairs med sänkta flaps.
Tobias
Tobias

Azgaron likes this post

Inlägg av Stefan E lör okt 16 2021, 10:15

Ett riktigt läckert bygge med fina färger!  cheers

Jag älskar det här cammot!   Very Happy

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen

Azgaron likes this post

Inlägg av glimturen sön okt 17 2021, 14:09

Mycket fin Håkan! F4-U1 Corsair "Bird cage" - Tamiya 1/48 - klar! 121011601 F4-U1 Corsair "Bird cage" - Tamiya 1/48 - klar! 1288785663

Nu har du mycket flyt i färdigställandet! Mer sånt! Very Happy
cheers

Azgaron likes this post

Inlägg av Azgaron sön okt 17 2021, 20:10

Tack Tobias, Stefan och Rickard! Smile

Jo, det har ju gått fint ett tag! Ska försöka hålla upp farten! Smile
Behöver ju återgå till de byggen som stoppat upp lite pga dessa! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron

Inlägg av Gigabyte lör okt 23 2021, 21:07

Snyggt bygge med fin vädring  Very Happy

//Kent  sunny
Gigabyte
Gigabyte

Azgaron likes this post

Inlägg av Matt_Public sön okt 24 2021, 07:14

Inverterade måsvingar och fågelbur gör sig verkligen snyggt ihop. Very Happy

Gubben ser därtill lite bonnklurig ut, vilket medför extra pluspoäng. king
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF

Azgaron likes this post

Inlägg av rsm.gbg sön okt 24 2021, 11:06

Riktigt läckert sliten liten fågel.
Mycket snyggt gjort.

- Roland
rsm.gbg
rsm.gbg

Azgaron likes this post

Inlägg av cas mån okt 25 2021, 17:15

Bättre sent än aldrig sägs det ju!
Bra jobbat HÅkan!
All chippning blev ju förträfflig.

I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas
cas
Vicesheriff

Azgaron likes this post

Inlägg av Janne.S mån okt 25 2021, 22:34

Najs corsair minsann!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator

Azgaron likes this post

Inlägg av Azgaron tis okt 26 2021, 14:32

Tack Kent, Matt, Roland, Christer och Janne! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron

Inlägg av Sadolf ons dec 01 2021, 19:25

Riktig najs, i den cammo som är på omslaget.
Själv har gjort versionen med radar...
Sadolf
Sadolf

Azgaron likes this post

Inlägg av Azgaron ons dec 01 2021, 22:30

Tack! Kul att du gillade den! Smile

Har byggt en med radar i 1/72 men det är en massa år sedan! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron

Inlägg av Sadolf tor dec 02 2021, 01:24

Riktig bra med gloss Håkan!
Själv har jätteproblem med gloss varnish på hellcat...har bara vallejo och mr color men de funkar inte så bra... Måste kolla med alclad glass clear....
Sadolf
Sadolf

Azgaron likes this post

Inlägg av Azgaron tor dec 02 2021, 10:16

Jag använde mig av Pledge som jag fortfarande har lite kvar av, men den är minst sagt på upphällningen! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron

Inlägg av Tobias tor dec 02 2021, 11:51

Tycker både Alclads Aqua Gloss (akryl) och deras Klear Gloss och Klear Semi Matte funkar. Smile
Aqua Gloss skall man tydligen inte skaka - kan vara värt att nämnas/upprepas?
Tobias
Tobias

Inlägg av Sadolf tor dec 02 2021, 13:22

Azgaron skrev:Jag använde mig av Pledge som jag fortfarande har lite kvar av, men den är minst sagt på upphällningen! Smile

Håkan
Testade deras produkt som säljs i dollar store mm. men tydligen är det inte "den rätta" pledge då den efter några veckor få massa små sprickor på ytan...
Sadolf
Sadolf

Inlägg av Sadolf tor dec 02 2021, 13:24

Tobias skrev:Tycker både Alclads Aqua Gloss (akryl) och deras Klear Gloss och Klear Semi Matte funkar. Smile
Aqua Gloss skall man tydligen inte skaka - kan vara värt att nämnas/upprepas?
Måste testa... Kör nu vallejo varnish och poliurethane varnish... Hade strul med mr hobby , kanskle för att jag använde inte deras thinner....
Sadolf
Sadolf

Inlägg av Sadolf lör dec 04 2021, 17:18

Azgaron skrev:Jag använde mig av Pledge som jag fortfarande har lite kvar av, men den är minst sagt på upphällningen! Smile

Håkan
Tänkte passa på och fråga- vilken typ av pledge använder Du Håkan?
Går den att köpa i Sverige eller fick Du den från utlandet?
Själv så har jag en flaska som köptes i dollar store och den heter Pledge- multi surface floor polish -beautify it.
Den täcker ytan väldigt bra, tyvärr efter några veckår så uppstår massa små sprickor i den... Då måste det vara fel sorten.

Jag försöker apa effekten Du fått på vingarna- på min lilla buccaneer jag har nu på verkstan... Det är samma färger som på Din Corsair.
Tack för råd om Du har lust...
Sadolf
Sadolf

Azgaron likes this post

Inlägg av Stefan E lör dec 04 2021, 17:39

Jag använder uteslutande Alclads klarlacker (Clear Cote och Matt Cote, Satin blandar jag själv) numera, de är helt fantastiska!

Clear Cote ska man absolut inte skaka!
Jag gjorde det misstaget en gång och det blev miljarder små, små bubblor i lacken.
Jag brukar vända flaskan lite försiktigt innan jag målar, det räcker.
Clear Cote går att använda över metall-färgerna utan att den "dödar" metall-effekten.

Matt Cote däremot MÅSTE skakas mycket väl och den går faktiskt riktigt bra att pensla också (har bara testat på mindre ytor) och den ger en "dead-matt" yta!

Olika typer av subjekt behöver olika grad av blank/matthet så jag brukar blanda dessa två tills jag får en lagom blankhet.

Stefan  Very Happy
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen

Inlägg av Tobias lör dec 04 2021, 18:43

Ja deras icke-akrul Klear Cotes brukar "sätta" sig lite. De behöver absolut skakas. Ligger en go blaffa i botten på mina. Antar att det är samma för er/dig? En skön laddning sputum typ..

Aha! Är det det som händer om man skakar Aqua Gloss och what not?? Very Happy
Tobias
Tobias

Inlägg av Sadolf lör dec 04 2021, 18:56

Alclad har hört om mycket gott , det jag är rädd för är att den luktar och är toxisk... Tyvärr så har jag bara en arbetsplats hemma och den delas mellan jobb/dator/hobby så jag försöker köra luktfria grejor som man kan rensa lätt med vatten vid spill. Gick över nu från akryl varnish till polyurethane från vallejo- den måste förtunnas och ger lågom bra resultat. Den går också att slippa/polera, men så klart den är inte så bra som alclad. Hade också funderingar kring microscale clear cote...eller krystal clear om jag minns...
Kan varken säga be eller bu måste köpa in och testa först. Använde Mr. Hobby Aqueos clear flat och gloss- men de stinker allt möjligt kemisk så fruktansvärt jag använder de numera till småjobb som instrumenttavlor...
För att vara ärlig jag kan inte säga mycket om produkter fram tills jag få en ordentlig färgspruta- den jag har nu är biltema liknande kina produkt och på den fick jag redan alla möjliga fel som man kan tänka sig kan uppstå på en . Många gånger man få fel bygger det på att jag kan inte använda produkter, förtunnar fel, har fel på sprutan osv.
Det som funkade hittills lagom var vallejo polyurethane förtunat mellan 50% och t o m 60% med vallejo airbrush thinner gärna med droppe flow improver först en tunn sikt sen efter den torkade lite en -två mer våta lager. Den går att slippa efteråt tom våtslippa. Den gåtr inte bra på mettalisk yta om man kör lite tjokare lager så minskar den den metalliska finishen.
Så alclad ska definitivt prova, frågan hur pass mycket den luktar?
Sadolf
Sadolf

Inlägg av Tobias lör dec 04 2021, 19:22

Den.. Luktar.. Antar att det är lösningsmedel a la lackfärg/lacquer (sp?). Jag bor i en etta, iofs ensam så ingen hänsyn för sånt.. Wink Men med ok ventilation 8kunde eg vart bättre) och en mask som tar organiska föreningar är det.. Knappt att det är ok men. Så kör jag.
Den luktar/stinker bra mycket mera än Mr Hobbys akryl-lacker - som jag också gillar! Kunde egentligen köra dem likaväl och gör det också. Har nog inget system. Lite Alclad, lite av de Mr Hobby, lite av deras GX serie.. Lite Tamiya.

Lite nyfiken på Vallejos Polyurethane, gillar ju deras primer av den sorten. Polyurethane, har för mig man använder fosgen när man tillverkar den. Smile WW1-stridsgas.. What a Face Men där vi är som slutanvändare är den väl väldigt "mild"? Bara ev partiklar, som med allt, man skall tänka på. Men lite "kul" är det.
Tobias
Tobias

Inlägg av Sadolf lör dec 04 2021, 20:02

Poly vallejo har massa typ plastpartiklar- som kan tränga sig i luftvägar- alså inget bra att andas in Jag brukar har masken eller stoppa något i näshålor ( servetter, prillor?=)& hålla andan när jag kör. Det körs i korta pass så en  minut räcker.
Jag gillade "gamla tamiya" de luktade fint samt humbrol- men det var i pre- akryl perioden. Bor inte ensam så producera kemiska lukter är inget bra- jag vill inte att mina modellplan flyger genom fönstret en fin dag.
Mr hobby skrämde mig totalt jag var illa efter en ordentlig session med aqueous. Om det gäller vallejo poly primer så har jag inte testad men några ha sagt på nätet att den går inte slippa ordentlig. Är det samma sak som vallejo poly varnish så den går att polera och slippa- det vet jag .
En grundgrej jag ha lärt mig nu som ofta inte förklaras- om man kör flera lager typ färg, gloss för dekaler/panellinjer så ska man använda grejor med olika thinner bas- typ akryl/ lack, poly/akryl. Det man växlar för att lösningsmedel från övre lager ska inte äta upp det som ligger under. Så jak kan köra akryl wash på poly varnish men inte på akryl bas. ( ja testad...fick måla på nytt). Vilket innebär jag kan inte köra 100% vattenbaserat akryl alla lager. Men jag försöker hitta något som funkar bra och luktar mindre...
Sadolf
Sadolf

Inlägg av Sponsored content

Sponsored content

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet