F4-U1 Corsair "Bird cage" - Tamiya 1/48 - klar!
+7
rsm.gbg
Matt_Public
Gigabyte
glimturen
Stefan E
Tobias
Azgaron
11 posters
Sida 1 av 2
Sida 1 av 2 • 1, 2
F4-U1 Corsair "Bird cage" - Tamiya 1/48 - klar!
Det är ett gäng år sen jag började på den här 2008, men nu är det äntligen klar!
Byggtråd!
Fler bilder i nästa post!
Håkan
Byggtråd!
Fler bilder i nästa post!
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: F4-U1 Corsair "Bird cage" - Tamiya 1/48 - klar!
Några bilder till!
Så nu står den på plats i vitrinen!
Håkan
Så nu står den på plats i vitrinen!
Håkan
Tobias likes this post
Verkligen fin! Du har fått till färgerna riktigt bra!
Seer ut att vara en fin modell - och gillar Corsairs med sänkta flaps.
Seer ut att vara en fin modell - och gillar Corsairs med sänkta flaps.
Tobias
Azgaron likes this post
Ett riktigt läckert bygge med fina färger!
Jag älskar det här cammot!
Stefan
Jag älskar det här cammot!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Azgaron likes this post
Mycket fin Håkan!
Nu har du mycket flyt i färdigställandet! Mer sånt!
Nu har du mycket flyt i färdigställandet! Mer sånt!
Tack Tobias, Stefan och Rickard!
Jo, det har ju gått fint ett tag! Ska försöka hålla upp farten!
Behöver ju återgå till de byggen som stoppat upp lite pga dessa!
Håkan
Jo, det har ju gått fint ett tag! Ska försöka hålla upp farten!
Behöver ju återgå till de byggen som stoppat upp lite pga dessa!
Håkan
Snyggt bygge med fin vädring
//Kent
//Kent
Gigabyte
Azgaron likes this post
Inverterade måsvingar och fågelbur gör sig verkligen snyggt ihop.
Gubben ser därtill lite bonnklurig ut, vilket medför extra pluspoäng.
Gubben ser därtill lite bonnklurig ut, vilket medför extra pluspoäng.
Matt_Public- Master of DNF
Azgaron likes this post
Riktigt läckert sliten liten fågel.
Mycket snyggt gjort.
- Roland
Mycket snyggt gjort.
- Roland
rsm.gbg
Azgaron likes this post
Bättre sent än aldrig sägs det ju!
Bra jobbat HÅkan!
All chippning blev ju förträfflig.
Bra jobbat HÅkan!
All chippning blev ju förträfflig.
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Azgaron likes this post
Najs corsair minsann!
Janne.S- Moderator
Azgaron likes this post
Tack Kent, Matt, Roland, Christer och Janne!
Håkan
Håkan
Riktig najs, i den cammo som är på omslaget.
Själv har gjort versionen med radar...
Själv har gjort versionen med radar...
Sadolf
Azgaron likes this post
Tack! Kul att du gillade den!
Har byggt en med radar i 1/72 men det är en massa år sedan!
Håkan
Har byggt en med radar i 1/72 men det är en massa år sedan!
Håkan
Riktig bra med gloss Håkan!
Själv har jätteproblem med gloss varnish på hellcat...har bara vallejo och mr color men de funkar inte så bra... Måste kolla med alclad glass clear....
Själv har jätteproblem med gloss varnish på hellcat...har bara vallejo och mr color men de funkar inte så bra... Måste kolla med alclad glass clear....
Sadolf
Azgaron likes this post
Jag använde mig av Pledge som jag fortfarande har lite kvar av, men den är minst sagt på upphällningen!
Håkan
Håkan
Tycker både Alclads Aqua Gloss (akryl) och deras Klear Gloss och Klear Semi Matte funkar.
Aqua Gloss skall man tydligen inte skaka - kan vara värt att nämnas/upprepas?
Tobias
Testade deras produkt som säljs i dollar store mm. men tydligen är det inte "den rätta" pledge då den efter några veckor få massa små sprickor på ytan...Azgaron skrev:Jag använde mig av Pledge som jag fortfarande har lite kvar av, men den är minst sagt på upphällningen!
Håkan
Sadolf
Måste testa... Kör nu vallejo varnish och poliurethane varnish... Hade strul med mr hobby , kanskle för att jag använde inte deras thinner....Tobias skrev:Tycker både Alclads Aqua Gloss (akryl) och deras Klear Gloss och Klear Semi Matte funkar.
Sadolf
Tänkte passa på och fråga- vilken typ av pledge använder Du Håkan?Azgaron skrev:Jag använde mig av Pledge som jag fortfarande har lite kvar av, men den är minst sagt på upphällningen!
Håkan
Går den att köpa i Sverige eller fick Du den från utlandet?
Själv så har jag en flaska som köptes i dollar store och den heter Pledge- multi surface floor polish -beautify it.
Den täcker ytan väldigt bra, tyvärr efter några veckår så uppstår massa små sprickor i den... Då måste det vara fel sorten.
Jag försöker apa effekten Du fått på vingarna- på min lilla buccaneer jag har nu på verkstan... Det är samma färger som på Din Corsair.
Tack för råd om Du har lust...
Sadolf
Azgaron likes this post
Jag använder uteslutande Alclads klarlacker (Clear Cote och Matt Cote, Satin blandar jag själv) numera, de är helt fantastiska!
Clear Cote ska man absolut inte skaka!
Jag gjorde det misstaget en gång och det blev miljarder små, små bubblor i lacken.
Jag brukar vända flaskan lite försiktigt innan jag målar, det räcker.
Clear Cote går att använda över metall-färgerna utan att den "dödar" metall-effekten.
Matt Cote däremot MÅSTE skakas mycket väl och den går faktiskt riktigt bra att pensla också (har bara testat på mindre ytor) och den ger en "dead-matt" yta!
Olika typer av subjekt behöver olika grad av blank/matthet så jag brukar blanda dessa två tills jag får en lagom blankhet.
Stefan
Clear Cote ska man absolut inte skaka!
Jag gjorde det misstaget en gång och det blev miljarder små, små bubblor i lacken.
Jag brukar vända flaskan lite försiktigt innan jag målar, det räcker.
Clear Cote går att använda över metall-färgerna utan att den "dödar" metall-effekten.
Matt Cote däremot MÅSTE skakas mycket väl och den går faktiskt riktigt bra att pensla också (har bara testat på mindre ytor) och den ger en "dead-matt" yta!
Olika typer av subjekt behöver olika grad av blank/matthet så jag brukar blanda dessa två tills jag får en lagom blankhet.
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Ja deras icke-akrul Klear Cotes brukar "sätta" sig lite. De behöver absolut skakas. Ligger en go blaffa i botten på mina. Antar att det är samma för er/dig? En skön laddning sputum typ..
Aha! Är det det som händer om man skakar Aqua Gloss och what not??
Aha! Är det det som händer om man skakar Aqua Gloss och what not??
Tobias
Alclad har hört om mycket gott , det jag är rädd för är att den luktar och är toxisk... Tyvärr så har jag bara en arbetsplats hemma och den delas mellan jobb/dator/hobby så jag försöker köra luktfria grejor som man kan rensa lätt med vatten vid spill. Gick över nu från akryl varnish till polyurethane från vallejo- den måste förtunnas och ger lågom bra resultat. Den går också att slippa/polera, men så klart den är inte så bra som alclad. Hade också funderingar kring microscale clear cote...eller krystal clear om jag minns...
Kan varken säga be eller bu måste köpa in och testa först. Använde Mr. Hobby Aqueos clear flat och gloss- men de stinker allt möjligt kemisk så fruktansvärt jag använder de numera till småjobb som instrumenttavlor...
För att vara ärlig jag kan inte säga mycket om produkter fram tills jag få en ordentlig färgspruta- den jag har nu är biltema liknande kina produkt och på den fick jag redan alla möjliga fel som man kan tänka sig kan uppstå på en . Många gånger man få fel bygger det på att jag kan inte använda produkter, förtunnar fel, har fel på sprutan osv.
Det som funkade hittills lagom var vallejo polyurethane förtunat mellan 50% och t o m 60% med vallejo airbrush thinner gärna med droppe flow improver först en tunn sikt sen efter den torkade lite en -två mer våta lager. Den går att slippa efteråt tom våtslippa. Den gåtr inte bra på mettalisk yta om man kör lite tjokare lager så minskar den den metalliska finishen.
Så alclad ska definitivt prova, frågan hur pass mycket den luktar?
Kan varken säga be eller bu måste köpa in och testa först. Använde Mr. Hobby Aqueos clear flat och gloss- men de stinker allt möjligt kemisk så fruktansvärt jag använder de numera till småjobb som instrumenttavlor...
För att vara ärlig jag kan inte säga mycket om produkter fram tills jag få en ordentlig färgspruta- den jag har nu är biltema liknande kina produkt och på den fick jag redan alla möjliga fel som man kan tänka sig kan uppstå på en . Många gånger man få fel bygger det på att jag kan inte använda produkter, förtunnar fel, har fel på sprutan osv.
Det som funkade hittills lagom var vallejo polyurethane förtunat mellan 50% och t o m 60% med vallejo airbrush thinner gärna med droppe flow improver först en tunn sikt sen efter den torkade lite en -två mer våta lager. Den går att slippa efteråt tom våtslippa. Den gåtr inte bra på mettalisk yta om man kör lite tjokare lager så minskar den den metalliska finishen.
Så alclad ska definitivt prova, frågan hur pass mycket den luktar?
Sadolf
Den.. Luktar.. Antar att det är lösningsmedel a la lackfärg/lacquer (sp?). Jag bor i en etta, iofs ensam så ingen hänsyn för sånt.. Men med ok ventilation 8kunde eg vart bättre) och en mask som tar organiska föreningar är det.. Knappt att det är ok men. Så kör jag.
Den luktar/stinker bra mycket mera än Mr Hobbys akryl-lacker - som jag också gillar! Kunde egentligen köra dem likaväl och gör det också. Har nog inget system. Lite Alclad, lite av de Mr Hobby, lite av deras GX serie.. Lite Tamiya.
Lite nyfiken på Vallejos Polyurethane, gillar ju deras primer av den sorten. Polyurethane, har för mig man använder fosgen när man tillverkar den. WW1-stridsgas.. Men där vi är som slutanvändare är den väl väldigt "mild"? Bara ev partiklar, som med allt, man skall tänka på. Men lite "kul" är det.
Den luktar/stinker bra mycket mera än Mr Hobbys akryl-lacker - som jag också gillar! Kunde egentligen köra dem likaväl och gör det också. Har nog inget system. Lite Alclad, lite av de Mr Hobby, lite av deras GX serie.. Lite Tamiya.
Lite nyfiken på Vallejos Polyurethane, gillar ju deras primer av den sorten. Polyurethane, har för mig man använder fosgen när man tillverkar den. WW1-stridsgas.. Men där vi är som slutanvändare är den väl väldigt "mild"? Bara ev partiklar, som med allt, man skall tänka på. Men lite "kul" är det.
Tobias
Poly vallejo har massa typ plastpartiklar- som kan tränga sig i luftvägar- alså inget bra att andas in Jag brukar har masken eller stoppa något i näshålor ( servetter, prillor?=)& hålla andan när jag kör. Det körs i korta pass så en minut räcker.
Jag gillade "gamla tamiya" de luktade fint samt humbrol- men det var i pre- akryl perioden. Bor inte ensam så producera kemiska lukter är inget bra- jag vill inte att mina modellplan flyger genom fönstret en fin dag.
Mr hobby skrämde mig totalt jag var illa efter en ordentlig session med aqueous. Om det gäller vallejo poly primer så har jag inte testad men några ha sagt på nätet att den går inte slippa ordentlig. Är det samma sak som vallejo poly varnish så den går att polera och slippa- det vet jag .
En grundgrej jag ha lärt mig nu som ofta inte förklaras- om man kör flera lager typ färg, gloss för dekaler/panellinjer så ska man använda grejor med olika thinner bas- typ akryl/ lack, poly/akryl. Det man växlar för att lösningsmedel från övre lager ska inte äta upp det som ligger under. Så jak kan köra akryl wash på poly varnish men inte på akryl bas. ( ja testad...fick måla på nytt). Vilket innebär jag kan inte köra 100% vattenbaserat akryl alla lager. Men jag försöker hitta något som funkar bra och luktar mindre...
Jag gillade "gamla tamiya" de luktade fint samt humbrol- men det var i pre- akryl perioden. Bor inte ensam så producera kemiska lukter är inget bra- jag vill inte att mina modellplan flyger genom fönstret en fin dag.
Mr hobby skrämde mig totalt jag var illa efter en ordentlig session med aqueous. Om det gäller vallejo poly primer så har jag inte testad men några ha sagt på nätet att den går inte slippa ordentlig. Är det samma sak som vallejo poly varnish så den går att polera och slippa- det vet jag .
En grundgrej jag ha lärt mig nu som ofta inte förklaras- om man kör flera lager typ färg, gloss för dekaler/panellinjer så ska man använda grejor med olika thinner bas- typ akryl/ lack, poly/akryl. Det man växlar för att lösningsmedel från övre lager ska inte äta upp det som ligger under. Så jak kan köra akryl wash på poly varnish men inte på akryl bas. ( ja testad...fick måla på nytt). Vilket innebär jag kan inte köra 100% vattenbaserat akryl alla lager. Men jag försöker hitta något som funkar bra och luktar mindre...
Sadolf
Sida 1 av 2 • 1, 2
Liknande ämnen
» F-14A VF-111 SunDowners CAG-bird (Tamiya 1/48)
» Tamiya Corsair F4U-1D 1/48
» F4U-2 Corsair Birdcage 1:48 Tamiya
» F4U-1D Corsair Tamiya 1/48
» F4U-1D Corsair 1/48 Tamiya
» Tamiya Corsair F4U-1D 1/48
» F4U-2 Corsair Birdcage 1:48 Tamiya
» F4U-1D Corsair Tamiya 1/48
» F4U-1D Corsair 1/48 Tamiya
Sida 1 av 2
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet