F4-U1 Corsair "Bird cage" - Tamiya 1/48 - klar!
+7
rsm.gbg
Matt_Public
Gigabyte
glimturen
Stefan E
Tobias
Azgaron
11 posters
Sida 2 av 2
Sida 2 av 2 • 1, 2
Sv: F4-U1 Corsair "Bird cage" - Tamiya 1/48 - klar!
En riktigt bra klarlack som funger fint i sprutan är Gunzes. Behöver ngn dag för att torka men jag får alltid riktigt bra resultat. Säljs av Rebell hobby i Sverige. Är som Tamiyas färger men bättre. Går därför att vädra med oljefärg ovanpå. Vallejos färger är ungefär som koriander. Antingen älskar man det eller hatar det. Själv har jag aldrig haft ngn framgång med dem, svåra att spreja och går inte att slipa. Men man ska inte lyssna för mycket på andra. Bästa är att prova sig fram och testa. Funkar det för dig och du gillar det, kör på det!
linusorn
Det sant vallejo går inte slippa, de gör en gummiliknande film. Trycker man lite hårdare så går de av... Det jag gillar att de jämnar ut sig själva. Ska man slippa så måste klarlack ligga på ...
Sadolf
Vila kör du Linus? Jag har den matta i "vanliga" serien och Super Clear i GX serien. Är det någon vits att skaffa den blanka i den "vanliga" serien med?
Vet egentligen inte skillnaden men fick för mig att GX var lite högre kvalitet, typ..
Gillar dock alla Gunzes jag provat, hur de lägger sig. Är välsnarare hur de interagerar med oljefärger o annat jag itne vet. Förutom som du sa (?) att de vanliga funkar bra.
Vet egentligen inte skillnaden men fick för mig att GX var lite högre kvalitet, typ..
Gillar dock alla Gunzes jag provat, hur de lägger sig. Är välsnarare hur de interagerar med oljefärger o annat jag itne vet. Förutom som du sa (?) att de vanliga funkar bra.
Tobias
Kör bara den "vanliga" serien. Den som Gunze kallar Hobby Color. GX ingår i den serie Gunze kallar Mr. Color. Hobby Color är en typ av akrylfärg av samma typ som Tamiyas X och XF färger, fast bättre. Mr. Color är en laquer färg, så det är ungefär som att jämföra äpplen och päron. Kvaliteten behöver varken vara bättre eller sämre mellan de olika. Men de har olika egenskaper. Vilka egenskaper som passar just dig bäst, måste du jämföra själv. Jag väljer själv bort laquer färger och luktstarka färger för jag fixar det helt enkelt inte utan mask. När man dessutom tycker att det är skitjobbigt att sitta med mask, så är det lättare att välja bort.
linusorn
Ah, var så jag misstänkte men var för lat att kolla.. Tack!
Kan nog bli att komplettera med den blanka akrylen med då, ibland är det det man behöver. Satt just med min nya mask från Clas Ohlson.. Den funkar iaf, känner inte ett skit!
Kan nog bli att komplettera med den blanka akrylen med då, ibland är det det man behöver. Satt just med min nya mask från Clas Ohlson.. Den funkar iaf, känner inte ett skit!
Tobias
Jag har inte vana att köra med mask.. Skulle vara supercool skaffa en sådan dräger mask från andra världskriget som tyska piloter hade. Det bara sätta en liten filter på slangen, sen kan man sitta och ropa i den "RUHE POSITION HALTEN!" som i slaget om england filmen, och ibland "ACHTUNG SPITZFEUER!". Då få man en rätt immersion typ känsla. Speciellt när man målar Bf 109 E.
Kunde varit en tjusig covid mask- när man är ute och handlar- om man kompletterar den med tyska glasögon såna där små anti reflex med gummisnodd...Ni vet vad jag menar...
Kunde varit en tjusig covid mask- när man är ute och handlar- om man kompletterar den med tyska glasögon såna där små anti reflex med gummisnodd...Ni vet vad jag menar...
Sadolf
Azgaron likes this post
Sida 2 av 2 • 1, 2
Liknande ämnen
» F-14A VF-111 SunDowners CAG-bird (Tamiya 1/48)
» Tamiya Corsair F4U-1D 1/48
» F4U-2 Corsair Birdcage 1:48 Tamiya
» F4U-1D Corsair Tamiya 1/48
» F4U-1D Corsair 1/48 Tamiya
» Tamiya Corsair F4U-1D 1/48
» F4U-2 Corsair Birdcage 1:48 Tamiya
» F4U-1D Corsair Tamiya 1/48
» F4U-1D Corsair 1/48 Tamiya
Sida 2 av 2
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet