USSR hangarfartyget Kiev - Trumpeter 1/550
+7
Janne.S
Tobias
rsm.gbg
Stefan E
Matt_Public
Marlin
Azgaron
11 posters
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: In The Works :: Fartyg
Sida 1 av 4
Sida 1 av 4 • 1, 2, 3, 4
USSR hangarfartyget Kiev - Trumpeter 1/550
Ibland får jag konstiga ryck, speciellt om de är föranledda av gruppbyggen på nåt av de forum jag bevistar!
Sovjetbaserat tema föranledde framplockande av denna modell från bygghögen.
Axlar, propellrar och batterihållare medföljer till en möjlig motoriserad version, men inga motorer eller sladdar.
Modellen är 2nd hand så jag vet inte om detta ingick eller behöver skaffas extra. Instruktionerna visar bara hur man sätter dit de medföljande delarna, så det kan vara troligt att motorer mm måste köpas om man så önskar!
Nu är detta inte min önskan utan jag har ju tänkt att ha den stående i hyllan och kommer därför att använda de lite mer skala-riktiga delarna.
Då jag vill försöka undvika riskera axlar mm så väntar jag med att sätta dit dem tillsvidare, och fokuserar istället på delarna till överbyggnaderna.
Först lite radarpryttlar.
Lite delar till de översta delarna av byggnaderna.
Ihopsatta och testpassade.
Fler byggnadsdelar.
Stativet fick lite uppmärksamhet i form av spackel och slipning.
Även om det är på insidan så kan det ju se trevligt ut om inte diverse utkastarmärken syns!
Delarna till huvudbyggnaden i stort sett klara. Fick ta till lite spackel till fogarna bland annat.
Sen blev det dags för nån radarpryttel igen. Dock behövdes spackel även på dessa.
Ytterligare delar ihopsatta och spacklade! Lite provpassning på byggnaden också.
Undertill på skrovet fanns lite gjutsömmar att göra sig av med.
Äventyret fortsätter i nästa post!
Håkan
Sovjetbaserat tema föranledde framplockande av denna modell från bygghögen.
Axlar, propellrar och batterihållare medföljer till en möjlig motoriserad version, men inga motorer eller sladdar.
Modellen är 2nd hand så jag vet inte om detta ingick eller behöver skaffas extra. Instruktionerna visar bara hur man sätter dit de medföljande delarna, så det kan vara troligt att motorer mm måste köpas om man så önskar!
Nu är detta inte min önskan utan jag har ju tänkt att ha den stående i hyllan och kommer därför att använda de lite mer skala-riktiga delarna.
Då jag vill försöka undvika riskera axlar mm så väntar jag med att sätta dit dem tillsvidare, och fokuserar istället på delarna till överbyggnaderna.
Först lite radarpryttlar.
Lite delar till de översta delarna av byggnaderna.
Ihopsatta och testpassade.
Fler byggnadsdelar.
Stativet fick lite uppmärksamhet i form av spackel och slipning.
Även om det är på insidan så kan det ju se trevligt ut om inte diverse utkastarmärken syns!
Delarna till huvudbyggnaden i stort sett klara. Fick ta till lite spackel till fogarna bland annat.
Sen blev det dags för nån radarpryttel igen. Dock behövdes spackel även på dessa.
Ytterligare delar ihopsatta och spacklade! Lite provpassning på byggnaden också.
Undertill på skrovet fanns lite gjutsömmar att göra sig av med.
Äventyret fortsätter i nästa post!
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: USSR hangarfartyget Kiev - Trumpeter 1/550
Lite testpassning av däcksdelarna visade att det blir fogar som måste fixas. Värst är nog aktern!
Sen är där lite i fören också.
Jag passade på att provpassa huvudbyggnaden också!
Sen fick jag ett ryck och tog loss och fixade ett dussin Yak-38.
Det finns också ett gäng helikoptrar som ska sättas ihop också. Sen behöver jag ha koll på vilka färger som behövs till planen och helikoptrarna.
På bilden ser de lite blågrå ut med vit/ljusgrå undersida. Nån som har koll?
Lite hoppigt kanske, men här kommer lite strålkastare/sökljus och ihopsatta radarpryttlar!
För att kunna sätta dit däcket var jag tvungen att ha dit lite delar inuti skrovet, och till dessa var det bra att ha klämmor.
Har bara två så det blir nog till att behöva skaffa fler och olika storlekar också kanske!
Eftersom jag inte ska ha den motoriserad kunde jag sätta dit akterdelen sist för att få den så bra passad till mittdelen som möjligt.
Jag får istället trycka akterplåten lite framåt för att minska den glipan.
Nackdelen är att däcket har upphöjda markeringar för helikopterplattorna mm vilket gör det svårare att spackla och slipa utan att förstöra detaljerna.
Ska fixa lite till med spackel och slipning. Sen börjar det nog bli dags för färg på diverse pryttlar och på skeppet i stort!
Det lär väl bli en del maskerande för att få till alla synliga markeringar. Hade föredragit dekaler till detta!
Håkan
Sen är där lite i fören också.
Jag passade på att provpassa huvudbyggnaden också!
Sen fick jag ett ryck och tog loss och fixade ett dussin Yak-38.
Det finns också ett gäng helikoptrar som ska sättas ihop också. Sen behöver jag ha koll på vilka färger som behövs till planen och helikoptrarna.
På bilden ser de lite blågrå ut med vit/ljusgrå undersida. Nån som har koll?
Lite hoppigt kanske, men här kommer lite strålkastare/sökljus och ihopsatta radarpryttlar!
För att kunna sätta dit däcket var jag tvungen att ha dit lite delar inuti skrovet, och till dessa var det bra att ha klämmor.
Har bara två så det blir nog till att behöva skaffa fler och olika storlekar också kanske!
Eftersom jag inte ska ha den motoriserad kunde jag sätta dit akterdelen sist för att få den så bra passad till mittdelen som möjligt.
Jag får istället trycka akterplåten lite framåt för att minska den glipan.
Nackdelen är att däcket har upphöjda markeringar för helikopterplattorna mm vilket gör det svårare att spackla och slipa utan att förstöra detaljerna.
Ska fixa lite till med spackel och slipning. Sen börjar det nog bli dags för färg på diverse pryttlar och på skeppet i stort!
Det lär väl bli en del maskerande för att få till alla synliga markeringar. Hade föredragit dekaler till detta!
Håkan
Coolt
Äkta Sovjetiskt Kalla Kriget Hårdvara.
Måste bara följas.
Angående målningen till YAK-38:orna så rekommenderar jag Trumpeters egen byggbeskrivning i 1/48 via denna länk.
https://www.scalemates.com/products/img/3/8/5/101385-55-instructions.pdf
Lycka till med bygget.
/Bosse
Äkta Sovjetiskt Kalla Kriget Hårdvara.
Måste bara följas.
Angående målningen till YAK-38:orna så rekommenderar jag Trumpeters egen byggbeskrivning i 1/48 via denna länk.
https://www.scalemates.com/products/img/3/8/5/101385-55-instructions.pdf
Lycka till med bygget.
/Bosse
Senast ändrad av Marlin den tis okt 26 2021, 14:43, ändrad totalt 1 gång
Marlin
Azgaron likes this post
Tack Bosse och tack för länken!
Ska se om jag kan hitta passande färger!
Håkan
Ska se om jag kan hitta passande färger!
Håkan
En kolchos-pråm? Fränt!
Några planer på fotoets till flygplanen?
Några planer på fotoets till flygplanen?
Matt_Public- Master of DNF
Azgaron likes this post
Läckert kalla kriget fartyg!
En lite udda skala, men Kiev är ett störtskönt fartyg!
Tänkte just länka till densamma men Bosse hann före!
Jag fyller på med Helikoptern och jag gissar att det är Kamov Ka-27 Helix (NATO code "Hormone");
https://www.scalemates.com/products/img/9/9/1/253991-75-instructions.pdf
Trevlig helikopter kan jag säga!
Stefan
Stefan
En lite udda skala, men Kiev är ett störtskönt fartyg!
Tänkte just länka till densamma men Bosse hann före!
Jag fyller på med Helikoptern och jag gissar att det är Kamov Ka-27 Helix (NATO code "Hormone");
https://www.scalemates.com/products/img/9/9/1/253991-75-instructions.pdf
Trevlig helikopter kan jag säga!
Stefan
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Azgaron likes this post
Kul med båt, jag är lite svag för dom, bygger dock alldeles för få.
Bra start.
- Roland
Bra start.
- Roland
rsm.gbg
Azgaron likes this post
Yak-38:orna ser ju för festliga ut! Kul bygge!
Tobias
Azgaron likes this post
Tack Matt, Stefan, Roland och Tobias!
Tror jag avstår fotoets!
Tack för länken Stefan! Ser helt rätt ut!
Mängden byggda fartyg är inte så stor här heller!
Hangarfartyg är väl den typ som mest faller mig på läppen så att säga!
Håkan
Tror jag avstår fotoets!
Tack för länken Stefan! Ser helt rätt ut!
Mängden byggda fartyg är inte så stor här heller!
Hangarfartyg är väl den typ som mest faller mig på läppen så att säga!
Håkan
Fräckt! 1/550? Vars ju också en jäkla skala
De är lite egna där borta:P
De är lite egna där borta:P
Janne.S- Moderator
Azgaron likes this post
En anpassning till befintliga kartonger, kanske?Janne.S skrev:1/550 var ju också en jäkla skala.
Revell hade väl "box scale" som affärsmodell ett tag?
Matt_Public- Master of DNF
Azgaron likes this post
Rejäl pråm
Kul som sagt med ett flatdäcks bygge !
Kul som sagt med ett flatdäcks bygge !
Gigabyte
Azgaron and Tobias like this post
Anfäkta och anamma, det där blir allt en rejäl skuta!
Märklig skala som sagt.
Roligt bygge och svårigheterna klarar du som en hel karl!
Märklig skala som sagt.
Roligt bygge och svårigheterna klarar du som en hel karl!
Skutor och pråmar..! De stackars sjöbusarna har det inte lätt.. Min polare som jobbade i flottan ett gäng år (som jag byggde en J 35J till!) blir tokig när jag kallar deras fartyg för "båt".. Eller när man såg färjan hemma i Vaberg (innan kommunen bannlyste den!) och kommenterade "båten".. Haha, humor.. De åker runt i vattnet - alltså är de båtar?
Vilka hemska färger på Yak-38:orna! Trodde jag sett hel gråblå - utan den spygröna buken med, men kan ha fel..
Tycker vi behöver fler tvålkoppar här iaf!
Vilka hemska färger på Yak-38:orna! Trodde jag sett hel gråblå - utan den spygröna buken med, men kan ha fel..
Tycker vi behöver fler tvålkoppar här iaf!
Tobias
Azgaron likes this post
Tack Janne, Matt, Kent, Rickard och Tobias!
Jo, det är en lite märklig skala, och märkliga instruktioner i vissa sammanhang!
Trumpeter verkar vilja ha blå grå buk på Yak.38orna iaf enligt lådan.
I beskrivningen står inte nåt alls om färgerna på vare sig plan eller helikoptrar!
Vad gäller färger i övrigt så är de också lite förvirrande! I grunden ska det vara två färger på däck, en mörk grön för själva flygdäcket, och orange för resten.
Den gröna anges som H6 och är enligt färgkartan gulgrön, men översätts enligt Urbans tabeller till Hu3 vilket är en ganska mörkgrön färg och blank dessutom.
Nåja det går ju att fixa! Den oranga färgen anges som H59 vilket är IJN Green!? Även denna ganska mörk om jag inte missminner mig.
Känner mig lite förvirrad!
Min tanke är att flygdäcket ska vara nån slags mörkgrön, och att resten ska vara i en något ljusare grön.
Tycker det är svårt att avgöra på bilderna som finns av skutan, men det lutar åt det hållet.
Ska börja måla småpryttlar så länge, men behöver ha nåt sånär koll på färgerna snart!
Håkan
Jo, det är en lite märklig skala, och märkliga instruktioner i vissa sammanhang!
Trumpeter verkar vilja ha blå grå buk på Yak.38orna iaf enligt lådan.
I beskrivningen står inte nåt alls om färgerna på vare sig plan eller helikoptrar!
Vad gäller färger i övrigt så är de också lite förvirrande! I grunden ska det vara två färger på däck, en mörk grön för själva flygdäcket, och orange för resten.
Den gröna anges som H6 och är enligt färgkartan gulgrön, men översätts enligt Urbans tabeller till Hu3 vilket är en ganska mörkgrön färg och blank dessutom.
Nåja det går ju att fixa! Den oranga färgen anges som H59 vilket är IJN Green!? Även denna ganska mörk om jag inte missminner mig.
Känner mig lite förvirrad!
Min tanke är att flygdäcket ska vara nån slags mörkgrön, och att resten ska vara i en något ljusare grön.
Tycker det är svårt att avgöra på bilderna som finns av skutan, men det lutar åt det hållet.
Ska börja måla småpryttlar så länge, men behöver ha nåt sånär koll på färgerna snart!
Håkan
Azgaron skrev:Ska börja måla småpryttlar så länge, men behöver ha nåt sånär koll på färgerna snart!
Håkan
Hej Håkan.
Akan har två färdiga färgset för Sovjetiska/Ryska Flottan
Russian Navy - Barnets Sea.
https://hpns.eu/shop/allpaints/akan-1/akan-six-packs/acrylic/ussr-russia-acrylic-sicpacks/akan-47329-akan-47329-soviet-russian-navy-barents-sea-a
Russian Navy - North Baltic Sea.
https://hpns.eu/shop/allpaints/akan-1/akan-six-packs/acrylic/ussr-russia-acrylic-sicpacks/akan-47330-akan-47330-soviet-russian-navy-north-baltic-sea-a
Du kanske kan utgå ifrån dessa så kanske vi gemensamt kan översätta AKAN färgerna till det du vill ha.
/Bosse
Marlin
Azgaron likes this post
Tack för tipset/länkarna Bosse!
Verkar ju kunna vara vettiga färger!
Jo, borde ju gå att omsätta i andra färger.
Håkan
Verkar ju kunna vara vettiga färger!
Jo, borde ju gå att omsätta i andra färger.
Håkan
Målade lite båtar med vitt.
Och lite svart på radarpryttlarna.
Roder och lite annat limmades på undersidan.
Propellrar och axlar kommer jag att sätta dit senare.
Limmade ihop lite byggnadsdelar.
Sen fick byggnaderna lite primer.
Och sen fick även däcket och övre delen av skrovet lite primer.
Det finns en del att fixa, och tydligast är nog skarven i däckets bakre del.
Jag har dessutom inte fått med att jag fick lägga igen ett hål i däcket som jag antar för strömbrytaren till motorerna.
Det struliga med att fixa skarvar och hål är väl alla upphöjda detaljer på däcket.
Ska försöka fixa skarvarna och måla båtarna lite till, sen blir det nog dags för färg.
Håkan
Och lite svart på radarpryttlarna.
Roder och lite annat limmades på undersidan.
Propellrar och axlar kommer jag att sätta dit senare.
Limmade ihop lite byggnadsdelar.
Sen fick byggnaderna lite primer.
Och sen fick även däcket och övre delen av skrovet lite primer.
Det finns en del att fixa, och tydligast är nog skarven i däckets bakre del.
Jag har dessutom inte fått med att jag fick lägga igen ett hål i däcket som jag antar för strömbrytaren till motorerna.
Det struliga med att fixa skarvar och hål är väl alla upphöjda detaljer på däcket.
Ska försöka fixa skarvarna och måla båtarna lite till, sen blir det nog dags för färg.
Håkan
Gigabyte and Tobias like this post
Rejäl skuta det där.
Snyggt jobbat.
- Roland
Snyggt jobbat.
- Roland
rsm.gbg
Azgaron likes this post
Fick du inte med en fyrfärgsplansch för målningen?
https://www.super-hobby.se/products/Soviet-Minsk-Aircraft-Carrier-Kiev-Class.html#gallery_start
Färgerna som anges är Gunze (tror jag....) så du får "översätta" till något begripligt, som Humbrol.
Tänk på att varje tillverkare bara tar närmast lämpliga färg i sitt eget, eller det valda systemet.
Men på färgplanschen brukar Trumpeter ange olika fabrikat men här har de inte gjort det.
Snygg start på bygget!
Stefan
https://www.super-hobby.se/products/Soviet-Minsk-Aircraft-Carrier-Kiev-Class.html#gallery_start
Färgerna som anges är Gunze (tror jag....) så du får "översätta" till något begripligt, som Humbrol.
Tänk på att varje tillverkare bara tar närmast lämpliga färg i sitt eget, eller det valda systemet.
Men på färgplanschen brukar Trumpeter ange olika fabrikat men här har de inte gjort det.
Snygg start på bygget!
Stefan
Azgaron and Tobias like this post
Tack Roland och Stefan!
Modellen är skaffad 2nd hand och nån färgplansch fanns inte med, däremot en målningsbeskrivning i svartvitt.
Jag är mycket väl medveten om att färgerna som anges är Gunze! Det är inte det som är problemet!
De har ju anget den oranga färgen som H59 och om man kollar är den IJN green, och den gröna anges som H6, vilken enligt deras egen färgkarta ser ut att vara gulgrön, men på IPMS Stockholm översätts till Hu3 som är en ganska mörk grön färg och blank dessutom. Därav förvirringen!
Enligt de färgset Bosse delade med sig av verkar det ju vara kolsvart och grön (typ od) som gäller, men på bilder på den riktiga skutan ser det rödorange ut med landningsbana i nån mörk färg.
Så IJN grön och signalröd eller orange är de färger jag bestämt mig för till däcket.
Till de gråa ytorna kommer jag nog att använda light gull grey och en något mörkare nyans till skrovet. Om det funkar med Dk gull grey vet jag inte förrän jag har testat.
Det kanske funkar med färgen jag använt som primer, dvs dk ghost grey.
Jag glömde visa hålet i däcket som jag behövde åtgärda.
Sen har båtarna fått lite mer färg.
Jag har fortfarande lite att fixa med skarvarna på däcket för att försöka få det så bra som möjligt.
Håkan
Modellen är skaffad 2nd hand och nån färgplansch fanns inte med, däremot en målningsbeskrivning i svartvitt.
Jag är mycket väl medveten om att färgerna som anges är Gunze! Det är inte det som är problemet!
De har ju anget den oranga färgen som H59 och om man kollar är den IJN green, och den gröna anges som H6, vilken enligt deras egen färgkarta ser ut att vara gulgrön, men på IPMS Stockholm översätts till Hu3 som är en ganska mörk grön färg och blank dessutom. Därav förvirringen!
Enligt de färgset Bosse delade med sig av verkar det ju vara kolsvart och grön (typ od) som gäller, men på bilder på den riktiga skutan ser det rödorange ut med landningsbana i nån mörk färg.
Så IJN grön och signalröd eller orange är de färger jag bestämt mig för till däcket.
Till de gråa ytorna kommer jag nog att använda light gull grey och en något mörkare nyans till skrovet. Om det funkar med Dk gull grey vet jag inte förrän jag har testat.
Det kanske funkar med färgen jag använt som primer, dvs dk ghost grey.
Jag glömde visa hålet i däcket som jag behövde åtgärda.
Sen har båtarna fått lite mer färg.
Jag har fortfarande lite att fixa med skarvarna på däcket för att försöka få det så bra som möjligt.
Håkan
Det här fortskrider ju riktigt bra Håkan.
/Bosse - som börjar bli sugen på att bygga ett fartyg.
/Bosse - som börjar bli sugen på att bygga ett fartyg.
Marlin
Azgaron likes this post
Surt med färgkrånglet men du verkar ju ha koll och lösa det..?
Däcket ser trevligt ut, fina detaljer? Och de små båtarna är för söta!
Däcket ser trevligt ut, fina detaljer? Och de små båtarna är för söta!
Tobias
Azgaron likes this post
Ah sorry, nu kopplar jag vad du menar...
Ja, Trumpeter har rört till det ordentligt i beskrivningen, jag förstår förvirringen!
Mitt förslag är Humbrol #3 Brunswick Green för de Gröna ytorna (flygdäck) och Humbrol #46 Matt Orange för resten av däcken.
För överbyggnaden säger Trumpeter Light Gull Grey (Hu.129), fast jag tycker nog att 127 eller 128 Light/Dark Compass grey skulle passa bättre) och för skrovet Dark Gull Grey (140) och Coal Black (85).
Försök hitta bilder på fartyget.
Småbåtarna blev ju kalasbra, hur lyckades du måla rutorna så snyggt???
Stefan
Ja, Trumpeter har rört till det ordentligt i beskrivningen, jag förstår förvirringen!
Mitt förslag är Humbrol #3 Brunswick Green för de Gröna ytorna (flygdäck) och Humbrol #46 Matt Orange för resten av däcken.
För överbyggnaden säger Trumpeter Light Gull Grey (Hu.129), fast jag tycker nog att 127 eller 128 Light/Dark Compass grey skulle passa bättre) och för skrovet Dark Gull Grey (140) och Coal Black (85).
Försök hitta bilder på fartyget.
Småbåtarna blev ju kalasbra, hur lyckades du måla rutorna så snyggt???
Stefan
Azgaron likes this post
Tack Bosse, Tobias och Stefan!
Jo, de har ju det!
Där är nog fler färger som är fel!
Ska kolla de färgerna!
Har kollat på bilder, men har inte alltid så lätt för att omsätta det jag ser till "korrekta" färger!
Har ju ett gäng färger till amerikanskt flyg, så det ska nog gå att hitta passande grå. Har nog de Humbrol du nämner också.
Hehe, smal pensel och en del tålamod.
Håkan
Jo, de har ju det!
Där är nog fler färger som är fel!
Ska kolla de färgerna!
Har kollat på bilder, men har inte alltid så lätt för att omsätta det jag ser till "korrekta" färger!
Har ju ett gäng färger till amerikanskt flyg, så det ska nog gå att hitta passande grå. Har nog de Humbrol du nämner också.
Hehe, smal pensel och en del tålamod.
Håkan
Tobias likes this post
Sida 1 av 4 • 1, 2, 3, 4
Liknande ämnen
» USSR hangarfartyget Kiev - Trumpeter 1/550 - färdig!
» Hangarfartyget Kiev
» MiG-3, Trumpeter 1/48
» Me 509 (Trumpeter, 1/48)
» LAV-R Trumpeter
» Hangarfartyget Kiev
» MiG-3, Trumpeter 1/48
» Me 509 (Trumpeter, 1/48)
» LAV-R Trumpeter
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: In The Works :: Fartyg
Sida 1 av 4
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet