IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Revell Fw190 A-8 / R-2 "Strumbock", 1:32

+4
Matt_Public
Tobias
Stefan E
LasseThid
8 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 1 av 3 1, 2, 3  Nästa

Gå ner

Revell Fw190 A-8 / R-2 "Strumbock", 1:32 Empty Revell Fw190 A-8 / R-2 "Strumbock", 1:32

Inlägg av LasseThid sön nov 07 2021, 15:07

Hej på er.
Jag har precis återupptagit modellbyggandet efter ett kortare uppehåll på sisådär 40 år.
Jag har byggt tre modeller så här långt, Revell D.H. Mosquito B Mk IV #03923, Revell Supermarine Spitfire Mk IXc #03927 och Revell Henkel He111 H-6 #03863. Den sistnämnda är inte riktigt avslutad ännu och till den införskaffade jag lite fotoetsdelar för skojs skull (resultatet blev faktiskt överraskande bra i min mening).
Nu håller jag på att starta bygget av Revells Fw190 A-8/R-2 "Sturmbock" #03874 och masochist som jag är införskaffade jag fotoetsdelar även till denna.  Very Happy
Dock har jag stött på ett problem med denna på grund av, i mitt tycke, halvtaskiga instruktioner.

En av de första grejer jag ska göra är en fotpedel som enligt instruktionerna ska bli så här:
Revell Fw190 A-8 / R-2 "Strumbock", 1:32 Ska-rmavbild-2021-11-07-kl-14-25-27

Dock ser delen ut så här:
Revell Fw190 A-8 / R-2 "Strumbock", 1:32 20211107-150214

Jag får en känsla av att jag ska kapa av den tjockare delen till vänster och sedan böja den och limma fast den på den rundade delen i nederkant.
Kan det stämma?

Tack på förhand
Lasse


Senast ändrad av LasseThid den tor nov 11 2021, 10:48, ändrad totalt 1 gång

LasseThid


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Revell Fw190 A-8 / R-2 "Strumbock", 1:32 Empty Sv: Revell Fw190 A-8 / R-2 "Strumbock", 1:32

Inlägg av Stefan E sön nov 07 2021, 15:24

Först av allt vill jag välkomna dig varmt till vårt Forum!   Revell Fw190 A-8 / R-2 "Strumbock", 1:32 590649625

Du kommer att trivas här!


Ja, det där var en riktigt slö lösning av Eduard!

Normalt  brukar den lilla kurvade plåten finnas redan fäst vid pedalen så det bara är att forma/vika upp den.

Men det kan nog stämma att Eduard menar att du ska göra som du beskriver.

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Revell Fw190 A-8 / R-2 "Strumbock", 1:32 Empty Sv: Revell Fw190 A-8 / R-2 "Strumbock", 1:32

Inlägg av LasseThid sön nov 07 2021, 15:27

Tack för välkomnandet och hjälpen.

Det kan inte mer än gå åt pipan, så jag kör på... Laughing

LasseThid


Till överst på sidan Gå ner

Revell Fw190 A-8 / R-2 "Strumbock", 1:32 Empty Sv: Revell Fw190 A-8 / R-2 "Strumbock", 1:32

Inlägg av Tobias sön nov 07 2021, 16:43

Ja välkommen, kul! Visa gärna dina modeller om du vill?

Stefan har redan svarat tror jag och jag kan inget om 190:or.. Embarassed Men ser ut som om man flög dem med Jesus-sandaler.. Kan det stämma Matte? What a Face  Wink
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Revell Fw190 A-8 / R-2 "Strumbock", 1:32 Empty Sv: Revell Fw190 A-8 / R-2 "Strumbock", 1:32

Inlägg av Matt_Public sön nov 07 2021, 18:17

Stefan E skrev:Normalt brukar den lilla kurvade plåten redan vara fäst vid pedalen så att den bara är att forma och vika upp.
Just! Det där ser hyfsat annorlunda ut. scratch

Om den tjockare delen av spännet inte ryms i öglan så kan den mer än väl vara tänkt som hälstöd. Vilket ets-set är det där, rent produktnummer-mässigt?
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Revell Fw190 A-8 / R-2 "Strumbock", 1:32 Empty Sv: Revell Fw190 A-8 / R-2 "Strumbock", 1:32

Inlägg av Tobias sön nov 07 2021, 19:13

Ser ut som den?

(Ja jag är lite uttråkad och har för mycket tid.. Wink )
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Revell Fw190 A-8 / R-2 "Strumbock", 1:32 Empty Sv: Revell Fw190 A-8 / R-2 "Strumbock", 1:32

Inlägg av Matt_Public sön nov 07 2021, 19:29

Tobias skrev:(Ja, jag är lite uttråkad och har alltför mycket tid. Wink )
Annars byggde du väl knappast modeller. Laughing


Också: Om så är fallet har delarna lossats felaktigt på så sätt att hälkappan kapats från roderpedalen som om den vore en del av spännremmen. Mysteriet glesnar betänkligt...
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Revell Fw190 A-8 / R-2 "Strumbock", 1:32 Empty Sv: Revell Fw190 A-8 / R-2 "Strumbock", 1:32

Inlägg av Stefan E sön nov 07 2021, 19:32

Tobias skrev:Ser ut som den?

(Ja jag är lite uttråkad och har för mycket tid.. Wink )

Nu förstår jag vad som hänt!  Exclamation

Lasse, du har klippt av delarna på fel ställe, du kan se på bilden som Tobbe lade upp.

Det är väldigt lätt hänt, jag har gjort samma sak själv några gånger.   Embarassed

Dessutom står delnumret på två ställen så det är lätt att tro det är en enda del, inte två.

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Revell Fw190 A-8 / R-2 "Strumbock", 1:32 Empty Sv: Revell Fw190 A-8 / R-2 "Strumbock", 1:32

Inlägg av Tobias sön nov 07 2021, 19:36

Hoppas nu jag hittade rätt ets-ark.. Embarassed
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Revell Fw190 A-8 / R-2 "Strumbock", 1:32 Empty Sv: Revell Fw190 A-8 / R-2 "Strumbock", 1:32

Inlägg av Matt_Public sön nov 07 2021, 19:39

Tobias skrev:Hoppas nu jag hittade rätt ets-ark.. Embarassed
Upplägget kan ju vara gemensamt för många.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Tobias likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Revell Fw190 A-8 / R-2 "Strumbock", 1:32 Empty Sv: Revell Fw190 A-8 / R-2 "Strumbock", 1:32

Inlägg av Tobias sön nov 07 2021, 20:01

Sant.
Sånt som händer Lasse - är ju rätt del, fast fel.. Wink Höger sko till vänster? Får du till dem som du tänkt blir det "rätt", men bara lite krångligare väg va?
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Revell Fw190 A-8 / R-2 "Strumbock", 1:32 Empty Sv: Revell Fw190 A-8 / R-2 "Strumbock", 1:32

Inlägg av LasseThid mån nov 08 2021, 00:05

Tobias har helt rätt ets-set och jag mitt dumhuvud har som ni säger skurit ut delen fel...
So it can go when the hasp is not på, som vi säger... 
Ja, ja, ingen större skada skedd, mer än att jag gjorde det lite krångligare för mig själv...
En lite bättre instruktion från Eduard så hade jag kanske sett hur jag skulle skära loss delen.
Jag har gjort en del framsteg med ets-delarna i cockpit under dagen.

Bilder på min Spitfire finns här: Revell Supermarine Spitfire
Bilder på min HE111 finns här: Revell Heinkel He111 H-6
och lite bilder på min Fw190 (nyligen startat projekt) finns här: Revell Fw190 A-8/R-2 Sturmbock
Det är inga utställningsobjekt direkt och det finns mycket att anmärka på om man vill det...  Laughing

Obs! Det har inte gjorts någon weathering på någon av modellerna. Jag försökte mig på att lägga en Dirt Wash på Spitfiren, men dels har jag lagt på ett för tjockt lager klarlack på modellen och dels lyckades jag torka bort all wash...  tongue Obs!

En dag ska jag försöka igen, men det återstår att se när det blir...

Just det... Jag insåg igår att den pensel jag använt till de större ytorna inte var gjord för att användas med emaljfärger, utan för akrylfärger, vilket säkert hjälpt till att skapa de goa fårorna i färgen...  Cool
Nya penslar är införskaffade idag, så på min Sturmbock finns det en risk för att resultatet blir något bättre. Å andra sidan kan jag nog ställa till det på något annat vis i alla fall.  Rolling Eyes

LasseThid


Till överst på sidan Gå ner

Revell Fw190 A-8 / R-2 "Strumbock", 1:32 Empty Sv: Revell Fw190 A-8 / R-2 "Strumbock", 1:32

Inlägg av Tobias mån nov 08 2021, 01:10

Skönt att det ordnar sig. Då är det ju lugnt! Smile

Nejdå, jag skall inte anmärka på något - men konstruktiv kritik kan du säkert be om av de som är bättre än mig. Det går alltid att lära sig mer och bli bättre. Iallafall om man försöker (som jag kan vara ganska bra på att inte göra.. Wink ) Men då får du nog snällt be om sånt, folk är ganska snälla här.

Tycker det ser trevligt ut och det är kul att du tagit upp det igen efter 40 år!
Vädring är något jag också skjutit på ofta.. Man måste inte alltid göra det heller - men det är otroligt kul att leka med! Skall äntligen börja leka med oljefärger själv och kikat mycket på You Tube senast idag.

Lägg till någon teknik eller motsvarande till varje nytt bygge - o du vill. Lagom takt.. Stort steg med pillig ets, det är imponerande.

Jag är ganska dålig på enamels, men vi har nog folk för det med här (Stefan använder nog en del White Ensign och humbrol Enamles har jag för mig? Men kanske bara i Airbrush?)
Men hade det vart en akryl hade jag undrat om thinnern.

Inget att skämmas för alls, det ser bra ut och du testar. Vill du ha riktigt konstruktiv kritik kan du som sagt säkert fråga de gamla rävarna specifikt..? Kör på! Och ha kul!
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Revell Fw190 A-8 / R-2 "Strumbock", 1:32 Empty Sv: Revell Fw190 A-8 / R-2 "Strumbock", 1:32

Inlägg av LasseThid mån nov 08 2021, 05:51

Konstruktiv kritik är alltid välkommen. 
Det är väl egentligen det bästa sättet att lära sig om man inte ska uppfinna hjulet varje gång man gör något.
En sak som jag insett under bygget av min He111 är att även om jag inte använder en airbrush, så är det bättre att limma ihop vissa block av delar som ska ha samma färg först och sedan måla det blocket när det väl sitter ihop. Jag har tidigare målat allting först och sedan försökt att limma ihop grejerna, vilket gjort att jag fått sitta och skrapa bort en massa färg för att delarna ska sitta ihop någorlunda.  Laughing

LasseThid


Till överst på sidan Gå ner

Revell Fw190 A-8 / R-2 "Strumbock", 1:32 Empty Sv: Revell Fw190 A-8 / R-2 "Strumbock", 1:32

Inlägg av cas mån nov 08 2021, 06:37

Välkommen hit Lasse! Vi hoppas att du kommer att trivas här tillsammans med oss andra knäppgökar. Wink
Att måla när grejjerna väl sitter ihop kan vara enklare ibland och iblad inte. Det beror helt på!
För att få till en snygg finish med pensel så skall man inte fråga mig, för jag har gett upp det fär länge sen och använd färgsprutan till nästan allt.
Himla kul att du vill dela med dig av bilderna på dina andra byggen. Dom såg inte dumma ut alls!

Hoppas nu du får ordning på den där roderpedalen, så att din Sturmbock-cockpit blir sådär plottrig som det är tänkt.
Eftersom du redan börjat med fotoets så kan jag tipsa om målningsmasker till cockpitglaset.
Färdigskurna masker finns ju, och det underlättar nåt oerhört om man vill ha raka snygga kanter på alla huvkanter.

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Revell Fw190 A-8 / R-2 "Strumbock", 1:32 Empty Sv: Revell Fw190 A-8 / R-2 "Strumbock", 1:32

Inlägg av LasseThid mån nov 08 2021, 08:03

Tackar!

Jag har provat att både tejpa och att använda masking liquid och resultaten har väl blivit sådär hittills. Det kan dock bero på att jag har haft lite för mycket maskin liquid på de delar jag maskat så att det runnit utanför. Men, men.. om man som de säger lär sig av misstagen så kommer jag vara visare än Websters Encyclopedia inom kort...  Laughing

Fotoets måste vara ett av djävulens påfund, men det är rätt tålamodsprövande och på något masochistiskt vis kul...  Shocked

LasseThid


Till överst på sidan Gå ner

Revell Fw190 A-8 / R-2 "Strumbock", 1:32 Empty Sv: Revell Fw190 A-8 / R-2 "Strumbock", 1:32

Inlägg av Tobias mån nov 08 2021, 12:37

"Kul".. Wink

Jo färdiga masker rekomennderas. Hyfsat billiga och sparar lite jobb. En del flygplan har ju ganska enkla så man kan slabba på Tamiya-tejp och använda en ny skalpell/nytt blad/väldigt fräscht blad.
Men det brukar vara en ganska liten kostnad på en stor modell. Smile
Jag körde lite Liquid Mask (Vallejos) för att jag hade och det blev inte tokbra. Man kan däremot använda det på de masker där du får en "ram" så att säga, inte mask för hela huven. Men jag brukar ändå föredra att ta Tamiya-tejp där..

Fortsätter du ocg känner att hobbyn är värd det - fundera på en Airbrush. Det öppnar upp otroligt mycket nya saker att lära sig och potentiellt stora förbättringar. Men visst blir det en ganska stor investering i hobbyn. Tror dock inte du skulle ångra dig när du är förbi den puckeln med airbrush, kompressor, någon form av system för att få bort det värsta (spray booth) och en billig mask för organiska aerosoler. kanske lite nya färger - på sikt..

Jag kom tillbaka 2011, denna tiden på året.. Penselmålade ganska många 1/72:or, Airfix mest. Sen lite 1/48:or, Tamiya, några Eduard - skaffade lite sprayburkar.. Men köpte en Airbrush 2014 och fick ovärderlig hjälp på forumet och sen var och blev förevisad hemma hos en medlem (som inte just nu verkar vara aktiv.. Sad ). han visade det mesta runt om och vi drack lite öl.. Cool
Ångrar inte det steget alls. Men jag penselrmålar ju stora delar av cockpitar, detaljer till landställ etc fortfarande.

Men en tips/tanke om du trivs, ha det i åtanke om du känner att hobbyn är värd det. Dock inget ont om penselmålning - Bosse kör med pensel (?) och får mycket fina resultat. Very Happy
Tobias
Tobias


Marlin likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Revell Fw190 A-8 / R-2 "Strumbock", 1:32 Empty Sv: Revell Fw190 A-8 / R-2 "Strumbock", 1:32

Inlägg av rsm.gbg mån nov 08 2021, 13:31

Välkommen i gänget, här är det livat och glatt Razz
En bra blandning av tokstollar med mycket erfarenhet och kunskap.
Vi är som en liten stor familj.

Jag måste slå ett slag för IPMS göteborg, modellklubben för oss Göteborgare.
Om du känner dig sugen så ta en sväng till Partille på Fredag då vi har en Klubb träff.
Alla är välkomna, medlemmar eller inte, nybörjare och proffs.

Länk till information  IPMS Göteborg

- Roland
rsm.gbg
rsm.gbg


Tobias likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Revell Fw190 A-8 / R-2 "Strumbock", 1:32 Empty Sv: Revell Fw190 A-8 / R-2 "Strumbock", 1:32

Inlägg av LasseThid mån nov 08 2021, 14:12

Tack för inbjudan Roland, men jag ska tyvärr åka bort i helgen.

@Tobias: Jag har funderat på airbrush, men dels kostar det några kronor med allt man ska ha och dels bor jag i lägenhet, så det blir lite stökigt att rodda med, samtidigt som jag inte tror att chefen skulle bli så glad om jag kom hem med spray booth, kompressor med mera...  
Hon tittar redan konstigt på mig när jag muttrar och har mig över fotoetsen, speciellt när jag tappar den på mattan och ligger och krälar med nyllet ett par centimeter från golvet samtiigt som jag svär som en borstbindare... Laughing  Laughing  Laughing

LasseThid


cas and Tobias like this post

Till överst på sidan Gå ner

Revell Fw190 A-8 / R-2 "Strumbock", 1:32 Empty Sv: Revell Fw190 A-8 / R-2 "Strumbock", 1:32

Inlägg av Stefan E mån nov 08 2021, 15:07

hejsan Lasse!

Jag kollade på dina byggen och de är kanonfina allihopa, du bygger mest flyg?


Ja, även jag är en "återfallsförbrytare", fast det hände för nästan 20 år sedan, 2001 var året.

Då hade vi just köpt huset och fick renovera det som skulle bli mitt hobbyrum i källaren, sedan skulle det bli ny modelljärnväg som (jag har pysslat med tåg sedan tidigt -70tal).
För att ha något att göra köpte jag en plastmodell, en Airfix 1/48 F4U-4 Corsair, det blev en modell till, och en till... sedan var jag ohjälpligt fast!

Titta runt på forumet, läs/följ byggtrådar, fråga och sug åt dig så mycket tips och ideer du kan.

Enda rådet jag kan ge är; försök inte med allt på en gång, det blir oftast pannkaka av allt!
Ta istället små steg och var noga med "basics", fixa skarvar, ta bort gjutsömmar, spackla, slipa och polera.
Gör-tråkigt kanske, men viktigt för slutresultatet.

Till sist, HA KUL!!!

För mig själv var det som en helt ny värld öppnade sig, det tog ett tag att komma ner igen!

Jag bygger allt, men flyg ligger nog varmast om hjärtat och då lite större skala, 1/32 och 1/48 och 1/144 är mina favoritskalor för flyg.

Vill du ha lite råd och tips om dina byggen så var inte rädd att fråga, så kommer du att få massor av tips av oss alla på forumet.

Kom ihåg; Den dummaste frågan är den som aldrig ställs!

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Tobias likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Revell Fw190 A-8 / R-2 "Strumbock", 1:32 Empty Sv: Revell Fw190 A-8 / R-2 "Strumbock", 1:32

Inlägg av Matt_Public mån nov 08 2021, 15:21

Stefan E skrev:Kom ihåg: Den dummaste frågan är den som aldrig ställs!
Alternativt att det ofta är värre att förbli okunnig än att temporärt framstå på det viset. Razz
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Tobias likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Revell Fw190 A-8 / R-2 "Strumbock", 1:32 Empty Sv: Revell Fw190 A-8 / R-2 "Strumbock", 1:32

Inlägg av LasseThid mån nov 08 2021, 15:31

Bra råd Stefan!
Jag ska försöka köra lite mera back to basics på Sturmbocken (bortsett från etsdetaljerna då...).
Jag har kollat på en hel del byggvideos på youtube, så jag har plockat upp en del nyttigheter där, men även en del "onödigt vetande" i form av dry brushing, washes med mera. Det blir som du säger mest pannkaka eftersom jag glömmer av att använda grejerna vid rätt tillfälle då jag inte är tillräckligt erfaren för att det ska sitta i ryggraden att nu ska jag göra a och sedan ska jag göra b.
Någonstans i soffan ligger ett "körschema" som jag skrev ner när jag tittade på en byggvideo som var rätt bra. Det gäller bara att titta på den listan när man bygger också.

Flygplan i skala 1:32 eller 1:48, främst från andra världskriget är det jag föredrar.

Jag brukar köra med att det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.
Å andra sidan är det ibland bättre att hålla tyst än att öppna munnen och bevisa hur korkad man egentligen är...  Laughing


Senast ändrad av LasseThid den mån nov 08 2021, 15:36, ändrad totalt 1 gång

LasseThid


Till överst på sidan Gå ner

Revell Fw190 A-8 / R-2 "Strumbock", 1:32 Empty Sv: Revell Fw190 A-8 / R-2 "Strumbock", 1:32

Inlägg av rsm.gbg mån nov 08 2021, 15:41

Och här är det bara att sno alla bra ideer i alla byggtrådar rakt av cheers

- Roland
rsm.gbg
rsm.gbg


Till överst på sidan Gå ner

Revell Fw190 A-8 / R-2 "Strumbock", 1:32 Empty Sv: Revell Fw190 A-8 / R-2 "Strumbock", 1:32

Inlägg av rsm.gbg mån nov 08 2021, 15:44

Förresten så bygger jag samma kärra som dig fast jag har en annan variant, nightfightern.
Sno på bara om jag har nåt som kan hjälpa dig.

byggtråd

- Roland
rsm.gbg
rsm.gbg


Till överst på sidan Gå ner

Revell Fw190 A-8 / R-2 "Strumbock", 1:32 Empty Sv: Revell Fw190 A-8 / R-2 "Strumbock", 1:32

Inlägg av Matt_Public mån nov 08 2021, 15:48

rsm.gbg skrev:Och här är det bara att sno alla bra idéer i alla byggtrådar rakt av. cheers
Just! Enbart öppna patent i dessa trakter. Very Happy


Varmt välkommen, förresten! I love you
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Revell Fw190 A-8 / R-2 "Strumbock", 1:32 Empty Sv: Revell Fw190 A-8 / R-2 "Strumbock", 1:32

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 3 1, 2, 3  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet