Revell Fw190 A-8 / R-2 "Sturmbock", 1:32
+8
cas
Azgaron
glimturen
Tobias
Matt_Public
rsm.gbg
Stefan E
LasseThid
12 posters
Sida 1 av 8
Sida 1 av 8 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Revell Fw190 A-8 / R-2 "Sturmbock", 1:32
Kontoret börjar bli klart.
Väntar för tillfället på en reservdel från Revell (styrspaken), men so far, so good.
Färgen jag valde till interiören stämmer ganska hyfsat med färgen på fotoetsen...
Väntar för tillfället på en reservdel från Revell (styrspaken), men so far, so good.
Färgen jag valde till interiören stämmer ganska hyfsat med färgen på fotoetsen...
Senast ändrad av LasseThid den tor nov 11 2021, 10:48, ändrad totalt 1 gång
LasseThid
Azgaron likes this post
Sv: Revell Fw190 A-8 / R-2 "Sturmbock", 1:32
Snyggt jobbat!
Eduards ets är snyggt, men sällan färgmatchat, men du fick till det mycket bra!
Stefan
Eduards ets är snyggt, men sällan färgmatchat, men du fick till det mycket bra!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Riktigt tjusigt, sätet är särdeles lyckat
- Roland
- Roland
rsm.gbg
Stefan E skrev:Eduards ets är snyggt, men sällan färgmatchat, men du fick till det mycket bra!
Tack.
Humbrol har ingen bra motsvarighet till Revells Dusty Grey, så jag tog deras US Dark Grey och den stämde ganska bra mot etsens färg i verkligheten. Färgerna matchar bättre i verkligheten är på bilderna.
Sedan stämmer det säkert inte 100% mot hur färgen såg ut i verkligheten, men riktigt så petig är jag inte ännu...
rsm.gbgRiktigt tjusigt, sätet är särdeles lyckat
- Roland
Tack. Det ser inte så dumt ut.
LasseThid
Ah, skala, skugga etc gör nog att färgen ser bra ut mot verkligheten
Ser bra ut! De germanska cockpittarna är snygga i sitt grått.
Ser bra ut! De germanska cockpittarna är snygga i sitt grått.
Tobias
Matt_Public likes this post
Urvasst kontor med mycket mätare!
Sätet ser rejält läderaktigt ut!
Sätet ser rejält läderaktigt ut!
Tack för alla kommentarer.
Jag har fortsatt att snickra lite på kontoret, men även målat lite småprylar för att kunna börja sätta ihop lite delar när jag väl får styrspaken från Revell. Det var nära att jag blev lurad igen i måleriet, då Revell skriver Ljus oliv matt som färgangivelse när det egentligen ska vara RLM 02 Grå (inte för att den är speciellt grå i mina ögon, men efter 35 år i den grafiska branschen är jag väl yrkesskadad angående vad som är grått och inte...
Jag har fortsatt att snickra lite på kontoret, men även målat lite småprylar för att kunna börja sätta ihop lite delar när jag väl får styrspaken från Revell. Det var nära att jag blev lurad igen i måleriet, då Revell skriver Ljus oliv matt som färgangivelse när det egentligen ska vara RLM 02 Grå (inte för att den är speciellt grå i mina ögon, men efter 35 år i den grafiska branschen är jag väl yrkesskadad angående vad som är grått och inte...
LasseThid
Nu i november känns nästan allt som en gråskala..
Försöker få min kompis att skafaf den där modellen du bygger - får se om han "biter"..
Håller tummarna att lekpinnen trillar in fort! Alltid surt när det blir standon..
Försöker få min kompis att skafaf den där modellen du bygger - får se om han "biter"..
Håller tummarna att lekpinnen trillar in fort! Alltid surt när det blir standon..
Tobias
Jo, novemberväder brukar allt ha lite 40 shades of gray känsla över sig, men Humbrols RLM 02 är inte speciellt grå i min mening.
Ytan till höger är grå enligt min definition...
Ytan till höger är grå enligt min definition...
LasseThid
Vad färgerna heter stämmer inte alltid med kulören, det är helt klart, men RLM02 var en grå-grön färg.
https://www.google.com/search?rlz=1C1CHZN_svSE951SE951&sxsrf=AOaemvKk2Ui8LkQUc3pxnlVOiD245TKz6g:1636618592460&source=univ&tbm=isch&q=rlm+02&fir=cD0LsEz7SZ1_6M%252CrvsWWDmcQxrDJM%252C_%253BPCQHs7Fedn79tM%252Ce-xJ7NyfYJ6PAM%252C_%253BMOYuLekaa26dvM%252CqyJCToZRg0HtfM%252C_%253BXTOMb8jznqOGDM%252CGXFfhTFHUYQnNM%252C_%253BpHTFDrUTCC_dRM%252Cz2VhqDsJAhKW1M%252C_%253B1_9qt7k24QnkdM%252CBzMR5bcj2_J7BM%252C_%253B4SuRbprxhpxtKM%252CaJxePRhkA00siM%252C_%253BiT42_hSYNj2cZM%252CIw3GoQkxpnBL7M%252C_%253BwQoJLmBhbvXHsM%252C7hrNjn0OgqrdMM%252C_%253BH3NQ2fzrMCyCbM%252CiYofAJI9vMy5eM%252C_&usg=AI4_-kSOlS2Kl4uqykAzEe7L5nwe9g3xkw&sa=X&sqi=2&ved=2ahUKEwirz9eu74_0AhUklGoFHVVmDGwQjJkEegQIBBAC&biw=1680&bih=907&dpr=1
http://cs.finescale.com/fsm/modeling_subjects/f/2/t/113377.aspx
Jag brukade använda Humbrol 240 för RLM02, innan jag gick över till MRP...
Stefan
https://www.google.com/search?rlz=1C1CHZN_svSE951SE951&sxsrf=AOaemvKk2Ui8LkQUc3pxnlVOiD245TKz6g:1636618592460&source=univ&tbm=isch&q=rlm+02&fir=cD0LsEz7SZ1_6M%252CrvsWWDmcQxrDJM%252C_%253BPCQHs7Fedn79tM%252Ce-xJ7NyfYJ6PAM%252C_%253BMOYuLekaa26dvM%252CqyJCToZRg0HtfM%252C_%253BXTOMb8jznqOGDM%252CGXFfhTFHUYQnNM%252C_%253BpHTFDrUTCC_dRM%252Cz2VhqDsJAhKW1M%252C_%253B1_9qt7k24QnkdM%252CBzMR5bcj2_J7BM%252C_%253B4SuRbprxhpxtKM%252CaJxePRhkA00siM%252C_%253BiT42_hSYNj2cZM%252CIw3GoQkxpnBL7M%252C_%253BwQoJLmBhbvXHsM%252C7hrNjn0OgqrdMM%252C_%253BH3NQ2fzrMCyCbM%252CiYofAJI9vMy5eM%252C_&usg=AI4_-kSOlS2Kl4uqykAzEe7L5nwe9g3xkw&sa=X&sqi=2&ved=2ahUKEwirz9eu74_0AhUklGoFHVVmDGwQjJkEegQIBBAC&biw=1680&bih=907&dpr=1
http://cs.finescale.com/fsm/modeling_subjects/f/2/t/113377.aspx
Jag brukade använda Humbrol 240 för RLM02, innan jag gick över till MRP...
Stefan
Nej, det är lite "samma färg som brandbilen, fast blå" över den färgen.
Tyskarna brukar ju vara smidiga som Kruppstål, men vad gäller färgerna så finns det mer än 40 shades of gray...
Tyskarna brukar ju vara smidiga som Kruppstål, men vad gäller färgerna så finns det mer än 40 shades of gray...
LasseThid
Snyggt kontor!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Revell levererade en ny styrspak som nu är målad och har fått utsmyckning i form av en etsdel innan den sattes på plats.
"Hela" kontoret är i princip klart, bortsett från att jag beställt nya bälten i form av etsdelar. Med lite tur kommer de i slutet av nästa vecka, annars kommer de veckan efter.
"Hela" kontoret är i princip klart, bortsett från att jag beställt nya bälten i form av etsdelar. Med lite tur kommer de i slutet av nästa vecka, annars kommer de veckan efter.
LasseThid
Tobias likes this post
Skönt du fick pinnen - satt den på en stor sprue?
Ser bra ut!
Ser bra ut!
Senast ändrad av Tobias den lör nov 13 2021, 22:45, ändrad totalt 1 gång
Tobias
Tack!
Nja, det hade väl kapat av ett par cm av en sprue där styrspaken satt. Det var tillräckligt mycket för att kunna använda en krokodilklämma att hålla delen med när jag målade den.
Det tråkiga med att skaffa etsdelar till cockpit är ju att man i princip inte ser dem när modellen sätts ihop. Inte ens min "snygga" målning av avtryckaren syns hur jag än vrider och vänder på modellen, eller mina fotpedaler med målade läderremmar och silverspännen...
Hur som helst, montering av vingar och motorfäste pågår och framåt eftermiddagen imorgon bör det vara läge att börja måla och bygga motorn...
Nja, det hade väl kapat av ett par cm av en sprue där styrspaken satt. Det var tillräckligt mycket för att kunna använda en krokodilklämma att hålla delen med när jag målade den.
Det tråkiga med att skaffa etsdelar till cockpit är ju att man i princip inte ser dem när modellen sätts ihop. Inte ens min "snygga" målning av avtryckaren syns hur jag än vrider och vänder på modellen, eller mina fotpedaler med målade läderremmar och silverspännen...
Hur som helst, montering av vingar och motorfäste pågår och framåt eftermiddagen imorgon bör det vara läge att börja måla och bygga motorn...
LasseThid
Att synliggöra sådant är ju byggtrådens funktion.LasseThid skrev:Det tråkiga med att skaffa etsdelar till cockpit är ju att man i princip inte ser dem när modellen sätts ihop.
Dessutom vet du att de finns där, lite som listigt gömda julklappar i ett hem med snokande barn.
Matt_Public- Master of DNF
Ibland är jag nog för smart för mitt eget bästa...
När jag började med Sturmbocken målade jag styrspaken, men sedan upptäckte jag att en annan del var skadad och jag behövde en ny del från Revell samtidigt som jag beställt etsdelar till cockpit som inte hunnit komma Jag packade därför ihop att och la ner det i lådan och byggde min He111 istället. När jag nu tog tag i bocken igen hittade jag inte styrspaken, utan jag fick be Revell om en ny. Idag när jag höll på och plockade med delarna tänkte jag att jag skulle lägga ner glasdelarna i rätt påse och då såg jag en tejpbit på insidan av den stora biten.
När jag började med Sturmbocken målade jag styrspaken, men sedan upptäckte jag att en annan del var skadad och jag behövde en ny del från Revell samtidigt som jag beställt etsdelar till cockpit som inte hunnit komma Jag packade därför ihop att och la ner det i lådan och byggde min He111 istället. När jag nu tog tag i bocken igen hittade jag inte styrspaken, utan jag fick be Revell om en ny. Idag när jag höll på och plockade med delarna tänkte jag att jag skulle lägga ner glasdelarna i rätt påse och då såg jag en tejpbit på insidan av den stora biten.
LasseThid
Azgaron likes this post
Bocken börjar närma sig flygfärdigt skick...
LasseThid
Azgaron and Gigabyte like this post
Nu blåser det upp till råsnyggt!
Matt_Public- Master of DNF
LasseThid skrev:Ibland är jag nog för smart för mitt eget bästa...
Undrar vad de skulle säga om du skickar tillbaka denna och säger att du har två..
Bra reserv - du kanske är tankspridd nästa gång med?
Det ser bra ut! Skall det in något väsnande från BMW i hålet där fram tro?
Tobias
Alzheimer light har jag haft i åratal, så det blir definitivt en repris förr snarare än senare...
Korrekt, en liten 801D-2 bestående av 16 delar som ska målas i 7-8 olika färger om jag minns rätt... 🤯
Efter en del pilligt målande med för tunn färg börjar den första delen likna något. Vissa partier har jag dock inte börjat måla ännu då det var lite distraktioner på TV:n i kväll.
Oops... det verkar som att det blir till att göra om och göra rätt...
Korrekt, en liten 801D-2 bestående av 16 delar som ska målas i 7-8 olika färger om jag minns rätt... 🤯
Efter en del pilligt målande med för tunn färg börjar den första delen likna något. Vissa partier har jag dock inte börjat måla ännu då det var lite distraktioner på TV:n i kväll.
Oops... det verkar som att det blir till att göra om och göra rätt...
LasseThid
Azgaron likes this post
Snyggt knåpat Lasse! Säkert inte fel att ha en spak i reserv! Snygg motor!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Äh, låt motorn vara som den är, motorer brukar skita ner sig rätt snabbt och din motor är super-snygg!
Den motorn på bilden är ett nymålat utställningsexemplar, det är inte ens troligt att färgerna är rätt heller!
Alzheimers light har jag haft så länge jag kan minnas....
Stefan
Den motorn på bilden är ett nymålat utställningsexemplar, det är inte ens troligt att färgerna är rätt heller!
Alzheimers light har jag haft så länge jag kan minnas....
Stefan
Sida 1 av 8 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Sida 1 av 8
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet