Mitt julstrulsprojekt
+8
glimturen
rsm.gbg
Gigabyte
cas
Azgaron
Matt_Public
Stefan E
LasseThid
12 posters
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: Temabyggen :: Julstrul :: Julstrul 2021
Sida 5 av 8
Sida 5 av 8 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Sv: Mitt julstrulsprojekt
Det där ser klart mycket bättre ut!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Om jag kan lägga mitt fem öre- Här kan man se ... Jag levde i tro att de avgasrören var typ "rostiga" men det var missfärgat metal- på samma sätt som kromen på avgasrör av motorcykel får "regnbåge"
Den första är restorerad blenheim som flög- och man kan se färgen har nyans mellan mässing och typ grå- för att den gått varmt... Motor på andra bilden är Beaufighter under restaurering- och avgaskolektor är i princip ny
Kort och gott så har Du fått det bra nära realistisk .
En sak till Lasse: Jag gillar hur Du målade pilotfigurerna. Ser mycket realistisk ut- själv hur än jag anstränger mig så få jag inte de jidrans figurer se ut som människor...
Det blir kanonbra den svarta cammo ser grymt ut.
Den första är restorerad blenheim som flög- och man kan se färgen har nyans mellan mässing och typ grå- för att den gått varmt... Motor på andra bilden är Beaufighter under restaurering- och avgaskolektor är i princip ny
Kort och gott så har Du fått det bra nära realistisk .
En sak till Lasse: Jag gillar hur Du målade pilotfigurerna. Ser mycket realistisk ut- själv hur än jag anstränger mig så få jag inte de jidrans figurer se ut som människor...
Det blir kanonbra den svarta cammo ser grymt ut.
Sadolf
Apropå de motorer--- Här hittade jag Bristol Herkules ventilstyrning på baksidan av motorblocket....
Klock-rent.....
Verkar de använde inte något jidrans kamrem... som kan gå av....
Nu fattar jag varför en tidig jetmotor krävde 3 gånger mindre arbetstimmar att montera än en vanlig motor....
Klock-rent.....
Nu fattar jag varför en tidig jetmotor krävde 3 gånger mindre arbetstimmar att montera än en vanlig motor....
Sadolf
Azgaron likes this post
Blev ju snyggt så, Lasse!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sadolf skrev:Apropå de motorer--- Här hittade jag Bristol Herkules ventilstyrning på baksidan av motorblocket....
Klock-rent.....
Ventil och ventil...det är ju portar i fodret som den där kugghjulslinan driver.
Så foret åker både upp och ner, och roterar från sida till sida, samtidigt som kolvarna åker upp och ner!
Mycket snillrikt!
Som motorkonstruktör har jag den djupaste respekt för vad kollegorna gjorde med flygmotorerna på 40-talet. Det är helt makalösa manicker!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
rsm.gbg likes this post
Motorer och kåpor är inte riktigt min grej, så hur och varför plåt missfärgas eller inte av värme och annat det har jag inte den minsta aning om. Sedan hjälper det ju inte till att den konstnärliga ådran mer eller mindre saknas i min kropp, så att måla snygga toningar och dylikt har jag ingen aning om hur man gör. Jag klarar knappt av att rita en streckgubbe... Datorer och golf är mera min grej...
Jag tackar dock för alla glada tillrop efter den senaste gissningen av hur färgen ska vara...
Jag tackar dock för alla glada tillrop efter den senaste gissningen av hur färgen ska vara...
LasseThid
Och så var det knight system t o m... Jag tänkte det var kammar i blocket . men tittar man på de bristol motorer så synst det att det platta cylindertoppar som på sidventilare... fast in och ut portar ligger inte som på SV...Man lär sig något nytt varje dag....
Sadolf
Ta inte det i dig Lasse. Framför all nördandet så det viktigaste är att man bygger och har kul med det.LasseThid skrev:Motorer och kåpor är inte riktigt min grej, så hur och varför plåt missfärgas eller inte av värme och annat det har jag inte den minsta aning om. Sedan hjälper det ju inte till att den konstnärliga ådran mer eller mindre saknas i min kropp, så att måla snygga toningar och dylikt har jag ingen aning om hur man gör. Jag klarar knappt av att rita en streckgubbe... Datorer och golf är mera min grej...
Men vissa som jag kan inte behärska sitt nördande... Summa summarum så var det rätt färg och ser bra ut!
Jag blev inspirerat av dina fina pilot figurer och precis målade 2 piloter... Till sist såg deras käft ut som svampar för att jag lagt ut så mycket färg att det blev tjock---
Efter flera försök så körde jag deras hyvlade ansikten med färgspruta- och då blev tunt och fint....
Samtidigt så deras kläder har nu skinnfärg.... Men det ska jag tänka om senare...
Sadolf
Ingen fara Sadolf.
Jag försöker att ha en lättsam och lite humoristisk inställning till det mesta i livet.
För att citera Robert Broberg att det bättre att vara ute på hal is och ha det glatt än att gå i lera och sörja...
Kul att dina gubbar blev bra. Själv försökte jag inte ens att sprutmåla piloterna, utan det blev penselmålning för hela slanten...
Tamiya's Paint Retarder gjorde att det var ganska enkelt att måla utan att färgen för den sakens skull torkade på penseln.
Jag försöker att ha en lättsam och lite humoristisk inställning till det mesta i livet.
För att citera Robert Broberg att det bättre att vara ute på hal is och ha det glatt än att gå i lera och sörja...
Kul att dina gubbar blev bra. Själv försökte jag inte ens att sprutmåla piloterna, utan det blev penselmålning för hela slanten...
Tamiya's Paint Retarder gjorde att det var ganska enkelt att måla utan att färgen för den sakens skull torkade på penseln.
LasseThid
Matt_Public likes this post
Lite små touch ups här och där så är vi redo för klarlack och dekaler.
Det börjar se lite småtrevligt ut...
Hoppsan... Jag ser att jag glömt lite delar på vingarnas ytterkanter...
Så, då var navigationsljusen på plats också...
Det börjar se lite småtrevligt ut...
Hoppsan... Jag ser att jag glömt lite delar på vingarnas ytterkanter...
Så, då var navigationsljusen på plats också...
LasseThid
Azgaron likes this post
Ooohh!
Nu har du fått till en riktigt goo look!
Mycket bra jobbat!
Nu har du fått till en riktigt goo look!
Mycket bra jobbat!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Tack!
Nu ska jag bara lägga på mer lack också... Efter första lagret så är modellen fortfarande knottrig och sträv i ytan, så jag misstänker att jag la på ett för tunt lager lack.
Förhoppningsvis räcker min Vallejo Gloss Varnish till ett rejält lager över hela ytan...
Nu ska jag bara lägga på mer lack också... Efter första lagret så är modellen fortfarande knottrig och sträv i ytan, så jag misstänker att jag la på ett för tunt lager lack.
Förhoppningsvis räcker min Vallejo Gloss Varnish till ett rejält lager över hela ytan...
LasseThid
Just! Brutal deluxe, ju.cas skrev:Mycket bra jobbat!
Matt_Public- Master of DNF
Är det vallejo Du kör? Från min erfarenhet de jämnar ut sig när de torkar ordentlig...LasseThid skrev:Tack!
Sadolf
Ja, Sadolf, det är Vallejos Gloos Varnish jag använt.
Jag la på ett lager till, men det känns fortfarande väldigt ojämnt, så jag får väl vänta till imorgon för att se hur det blir. I nuläget känns ytan nästan som sandpapper...
Jag la på ett lager till, men det känns fortfarande väldigt ojämnt, så jag får väl vänta till imorgon för att se hur det blir. I nuläget känns ytan nästan som sandpapper...
LasseThid
Tack Roland.
Jag tror jag vet varför lacken är lite knottrig...
Jag har kört med 20 psi och 50/50 lack och förtunning, men när jag googlade visade det sig att Vallejo rekommenderar 10 psi och tre delar lack till en del förtunning.
Jag tror jag vet varför lacken är lite knottrig...
Jag har kört med 20 psi och 50/50 lack och förtunning, men när jag googlade visade det sig att Vallejo rekommenderar 10 psi och tre delar lack till en del förtunning.
LasseThid
Snyggt målat Lasse!
Bra att du hittade en lösning på problemet!
Håkan
Bra att du hittade en lösning på problemet!
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Tack Håkan.
Tyvärr verkar det inte hjälpa med ytterligare ett lager lack...
Modellen är som ett sandpapper och om jag överhuvudtaget får dekalerna att fästa lär det silvra utav bara den under dem...
Antingen får jag ta fram bandslipen och slipa modellen slät eller doppa den i lack...
Flygkroppen:
Ovansida vinge:
Undersida vinge:
Tyvärr verkar det inte hjälpa med ytterligare ett lager lack...
Modellen är som ett sandpapper och om jag överhuvudtaget får dekalerna att fästa lär det silvra utav bara den under dem...
Antingen får jag ta fram bandslipen och slipa modellen slät eller doppa den i lack...
Flygkroppen:
Ovansida vinge:
Undersida vinge:
LasseThid
Azgaron likes this post
Målningen ser läcker ut!
Synd på klarlacken.
Det ser ut som lacken hinner torka innan den hamnar på modellen. Testa med ett annat tryck eller en annan blandning.
Det går att polera bort, om man vill/orkar.
Jag har tagit bort all färg och börjat om några gånger!
Ge inte upp!
Synd på klarlacken.
Det ser ut som lacken hinner torka innan den hamnar på modellen. Testa med ett annat tryck eller en annan blandning.
Det går att polera bort, om man vill/orkar.
Jag har tagit bort all färg och börjat om några gånger!
Ge inte upp!
Tack. Det känns som att det antingen är primern eller det svarta som bråkar.
Har du något tips på hur man tar bort all färg i fall jag skulle få för mig att göra det?
Har du något tips på hur man tar bort all färg i fall jag skulle få för mig att göra det?
LasseThid
Sida 5 av 8 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: Temabyggen :: Julstrul :: Julstrul 2021
Sida 5 av 8
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
|
|