IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Vad drömmer ni om att bygga ?

+13
Gigabyte
cas
rsm.gbg
Henrik Bergman
glimturen
linusorn
Sadolf
Marlin
Matt_Public
Azgaron
Janne.S
Stefan E
Järven
17 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 2 av 2 Föregående  1, 2

Gå ner

Vad drömmer ni om att bygga ? - Sida 2 Empty Sv: Vad drömmer ni om att bygga ?

Inlägg av cas mån feb 21 2022, 06:36

Instämmer helt i Stefans kommentar om Academys P-40B. Jag har ju dessutom byggt den...
Bronco och Trumpeters P-40B/81-A är visserligen väldigt detaljerade men formmässigt är dom slagna av Airfix.

GWH drämde till med ett 1/32 monster nyligen så vill man ha en Tomahawk med extra allt, så är det nog den som gäller.

I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas
cas
Vicesheriff

Till överst på sidan Gå ner

Inlägg av Stefan E mån feb 21 2022, 08:46

cas skrev:Instämmer helt i Stefans kommentar om Academys P-40B. Jag har ju dessutom byggt den...
Bronco och Trumpeters P-40B/81-A är visserligen väldigt detaljerade men formmässigt är dom slagna av Airfix.

GWH drämde till med ett 1/32 monster nyligen så vill man ha en Tomahawk med extra allt, så är det nog den som gäller.

Ja, jag har byggt Academy´s P-40, Hasegawas och Airfix (både i den gamla lådan och i den nya), alla i 1/48.

Den bästa av dessa är definitivt Airfix nya, eller rättare sagt, det är den JAG tycker är bäst (detaljering/byggbarhet/dekaler/pris/korrekthet mot originalet)!

I 1/32 finns Hasegawas P-40 serie, men det är de senare varianterna (från -E och framåt) samtliga fina modeller till ett rimligt pris.
Jag har ett par stycken (fortfarande obyggda...), men de är nedbrutna i molekyler för att möjliggöra alla varianter på typiskt Hasegawamanér.

Trumpeters P-40B/C 1/32 är sådär, för grund cockpit, stabben har lite fel form, de senare varianterna tycks ha ärvt alla felen från de tidigare versionerna, typiskt Trumpeter.
Det finns korrektionsset att köpa för de flesta felen....

Revells gamla P-40 är bättre och mera korrekt formmässigt än Trumpeters om än väldigt spartanskt detaljerad, men med en ny cockpit, avgasrör och hjul så blir det en mycket fin modell.
Jag köpte Jerry Rutmans uppdateringsset, eduards etsade instrumentpanel o masker och Eagle Editions dekaler till min och det är allt man behöver.

GWH´s nya P-40 är "da shit" idag om man vill ha en troligen korrekt (jag har ännu inte sett någon byggrapport), men GWH har ett gott rykte och en vilja att få till det rätt.
Denna ligger högt på önskelistan!

Den är lite i dyraste laget, men detaljeringen verkar vara i klass med Tamiyas Spitfire/Mustang, Corsair, så man får nog valuta för pengarna.

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen

Azgaron likes this post

Inlägg av Sadolf fre feb 25 2022, 12:48

Ja jag kollade nu på bilden av ramarna och jag ser att academy p 20 B och kittyhawk  tomahawk mk II är faktiskt hobbycraft gamla....Deras P 40 N är något annat.
Så Airfix P40 B ser mycket bättre ut... teoretiskt för att jag hittar inte den i butikerna---suck----

Vad är det för fel på  Bronco? Är det något man kan korrigera lätt?
Annars tittar man på broncos så är den mycket detaljerat... ramarna ser faktiskt ut väldigt likt eduards ramar... `Ramarnas utformning, komponent placering....gjutkanalerna--- det ser ut som Eduards prylar... Är det slump eller något form av samarbete?
Sadolf
Sadolf

Inlägg av Matt_Public fre feb 25 2022, 14:17

Ooh, en Ba.65 i skala 1/48 från annat håll än Special Hobbys vore också trevligt. Very Happy
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF

Inlägg av Mårten Fredrik fre feb 25 2022, 14:34

Har svåra cravings just nu angående Kinetics nya Sufa 🙄
Det ligger en Starfighter och en Kfir på byggbänken.. men ändå 😬
Mårten Fredrik
Mårten Fredrik

Inlägg av LasseThid fre feb 25 2022, 15:03

Lite lätt sugen på Revells BF110 C-2/C-7 och Tamiya's F-16 C/N Aggressor/Adversary... Förvisso inte omöjliga att få tag i, men ändå...  Cool

LasseThid

Mårten Fredrik likes this post

Inlägg av Sadolf fre feb 25 2022, 15:51

Matt_Public skrev:Ooh, en Ba.65 i skala 1/48 från annat håll än Special Hobbys vore också trevligt. Very Happy
Ja den är ballt--- ser ut som den skulle precis sälja någon en knytnävemacka... Och italiensk cammo var kul!
Sadolf
Sadolf

Matt_Public likes this post

Inlägg av Sadolf fre feb 25 2022, 15:52

LasseThid skrev:Lite lätt sugen på Revells BF110 C-2/C-7 och Tamiya's F-16 C/N Aggressor/Adversary... Förvisso inte omöjliga att få tag i, men ändå...  Cool
Lasse Du menar 110 i 32 skala? ...  Den dycker upp på tradera då och då---
Sadolf
Sadolf

Inlägg av LasseThid fre feb 25 2022, 17:30

Den finns på Amazon också, men har gått upp från 540 kr i november och december till nästan 700 kr nu...  Mad

LasseThid

Inlägg av Stefan E fre feb 25 2022, 22:57

Du kan hitta Dragon-lådan billigt om du har tur, det är samma plast...

Modellen är superfin och väl värd 700, så köp den om du har råd, men Dragons instruktioner är en katastrof (som vanligt...) och jag vet inte om Revell har korrigerat alla felen i sin utgåva.

Är det någon som har eller köper Dragons eller Revells låda så har jag ett dokument som Brett Green från Hyperscale skrivit, det finns nog fortfarande att hämta på Hyperscale eller PM.a mig.

TRE fullskrivna A-4 sidor med rättelser, det här Errata-dokumentet är ett måste!

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen

Inlägg av Sadolf fre feb 25 2022, 23:07

Ja det måste vara häftig om de hittade så mycket rättelser i instruktioner. Jag garvar mig lite ibland när man hittar de missar- som i academys avenger- de har missad hela steget i vilken man limmar ihop kroppshalvorna! Först visar de inredning , sen helt plötsligt så monterar man flygkroppen som är färdig med vingarna hehe.
Men de roligaste instuktioner är miste craft- där man har kopierat bilder från andra instuktioner och ibland man kan se delar som inte finns i kitet eller ser annorlunda ut ( corsair ) Då vet jag att den som har designat instruktionen har bara kopierad bilder från en annan instruktion av liknande kit. I det nämnda corsair fallet så tog de en gammal heller plast men instruktionsbilder är stulna från hasegawa!
Som de inte kunde ta heller instruktion och omdesigna den lite...Likadant cammo och dekaler- mycket ofta deras dekaler stämmer inte med camouflage i instruktionen, färgkodningar är fel osv.
Det var tydligen någon klant som gjorde en snabbis....
Sadolf
Sadolf

Inlägg av LasseThid lör feb 26 2022, 09:28

Jo tack, jag vet att den är väl värd sina 700 kr, men nu har frugan bestämt att vi ska åka till Filippinerna över jul och nyår, så nu ska det sparas pengar...  Cool
Dessutom har jag min Bf109 F-4 och den nyanlända Avro Lancastern samt en F-35B Lightning att bygga förutom den F-16C jag håller på med, så det blir nog en hårtork av guds nåde om jag köper på mig mer byggsatser nu... 

Missar i instruktionerna har nog många tillverkare. På de Revellbyggsatser jag byggde var det inga direkta missar, men Kinetic har missat att märka ett flertal delar i instruktionerna till Baracken jag bygger. Som du säger Sadolf, sitter det helt plötsligt delar på plats som man inte märkt ut.

LasseThid

Inlägg av Sadolf sön feb 27 2022, 05:18

Hehe jag har samma historia- måste begränsa mina köp anser jag själv - för att jag hinner inte bygga det jag har.
Å andra sidan det blir i Ditt fall svårt att argumentera extrem viktig behov att äga en Bf 110 när Du är lycklig ägare till en gigantisk Lancaster!
Hej vänta- nu vet jag... Du kan förklara Din käresta att Du bygger en DIORAM där en nattbombare lancaster jagas av tysk jaktflyg mitt på natten- så Du självklart MÅSTE ha en Bf 110 med radar....
ELLER HUR!!??
Sadolf
Sadolf

Inlägg av LasseThid sön feb 27 2022, 07:09

Hahaha.... kanske det... Men Lancastern är i 1:48 och Bf 110:an är i 1:32, precis som min Bf 109.

Nu la jag ut nästan 1000 kr på färg till mina kommande projekt igår, så BF110:an får allt vänta till april eller maj... Jag kanske kan övertala frugan att ge mig den i födelsedagspresent...  Rolling Eyes Cool

Det blev sju RLM-nyanser från Mr Pain(t) till Bf 109:an (Alfahobby) och 14 olika Tamiyafärger till Bf 109:an, Lancastern och F-35:an (Super-Hobby). Tamiyafärgerna får jag i bästa fall före helgen och RLM-färgerna borde jag få på fredag-lördag, så jag kanske kan börja pilla med Bf 109:an nästa helg...

LasseThid

Inlägg av Sadolf sön feb 27 2022, 12:56

21 färger för tusenlapp? Det låter dyrt
Sadolf
Sadolf

Inlägg av LasseThid sön feb 27 2022, 21:50

Nja, 7 st MPR á 65 kr blir 455 kr. (Ingen frakt eftersom jag hämtar upp dem i butik.)
10 st 23 ml Tamiya á 31.24 och 4 st 10 ml á 24.50 kr plus 55 kr i frakt blir 465.45 kr.
Summa summarum: 920 kr, så "nästan" 1000 kr totalt.

Lite kul att det är billigare att skicka 14 burkar färg från Polen än vad det är att skicka 7 burkar från Sundsvall/Timrå, ifall jag valt att få det hemskickat.

LasseThid

Tobias likes this post

Inlägg av glimturen lör mar 05 2022, 22:16

Sadolf skrev:
Vad är det för fel på  Bronco? Är det något man kan korrigera lätt?
Annars tittar man på broncos så är den mycket detaljerat... ramarna ser faktiskt ut väldigt likt eduards ramar... `Ramarnas utformning, komponent placering....gjutkanalerna--- det ser ut som Eduards prylar... Är det slump eller något form av samarbete?

Det är så mycket fel på Broncos p-40 att "den inte går att bygga"  Laughing
Jag byggde den dock för några år sedan  Rolling Eyes
Jag skapade mig som vanligt lite onödigt extraarbete.  Very Happy
https://ipmsgoteborg.swedishforum.se/t5711-curtiss-p-40c-hawk-bronco-1-48
Byggtråd.
Läs och bedöm själv.

Men bygg en airfix..... Laughing

cheers

Inlägg av Tobias sön mar 06 2022, 09:12

LasseThid skrev:Jo tack, jag vet att den är väl värd sina 700 kr, men nu har frugan bestämt att vi ska åka till Filippinerna över jul och nyår, så nu ska det sparas pengar...  Cool
Dessutom har jag min Bf109 F-4 och den nyanlända Avro Lancastern samt en F-35B Lightning att bygga förutom den F-16C jag håller på med, så det blir nog en hårtork av guds nåde om jag köper på mig mer byggsatser nu... 

Missar i instruktionerna har nog många tillverkare. På de Revellbyggsatser jag byggde var det inga direkta missar, men Kinetic har missat att märka ett flertal delar i instruktionerna till Baracken jag bygger. Som du säger Sadolf, sitter det helt plötsligt delar på plats som man inte märkt ut.

Fillippinerna uh? En av världens bästa filmer utspelar ju sig där.. Wink

Trevlig byggtråd Glimmis! Missat den, tack!
Tobias
Tobias

Inlägg av Sponsored content

Sponsored content

Sida 2 av 2 Föregående  1, 2

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet