IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Su-27-pilot, Ukraina

4 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Su-27-pilot, Ukraina Empty Su-27-pilot, Ukraina

Inlägg av Tobias tor mar 24 2022, 12:25

De är fanimej stenhårda. Hoppas det stämmer att det gått såpass bra och 100 flygplan och 123 helikoptrar plockats ned. Är ju ett sätt att lära despoter att hålla sig borta, hur tragiskt det än är för de som dör. Alla har ett eget val och en egen vilja, även hjärntvättade fan bois

Expressen

Intressant att de vill ha F-15 och F-16. inte direkt enkelt att inskola sig själv i, på kort tid. Dock bra att de fått amerikansk hjälp med taktik o annat.
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Su-27-pilot, Ukraina Empty Sv: Su-27-pilot, Ukraina

Inlägg av Morgan tor mar 24 2022, 12:54

Tydligen, om man ska tro den bortplockade artikeln som rysk media plockade bort nu i veckan, så har ryssarna förlorat ca 9.800 soldater i stupade samt ca 16.000 i sårade. Pentagon, som säkert har tillgång till massor med tillförlitlig underrättelseinformation, uppskattar antalet stupade ryska soldater till mellan 7.000 och 14.000 lästa jag igår.

Det är mycket strongt att Ukraina kämpar emot så hårt och verkligen gör det mycket svårt för Putin, som - om han mot förmodan lyckas ta hela Ukraina - lär få betala ett mycket högt pris i stupade och sårade soldater. Ryssland lär få kämpa för varje kvadratmeter som de avancerar, och det hela vägen ända till slutet.

Vänligen, Morgan

Morgan


Till överst på sidan Gå ner

Su-27-pilot, Ukraina Empty Sv: Su-27-pilot, Ukraina

Inlägg av LasseThid tor mar 24 2022, 13:01

Hoppas kan man ju alltid göra. 
Jag såg någonting om att någon rysk nyhetsrapportör som uppgett ca 10.000 döda och 15.000 skadade ryssar hittills och med tanke på att de har skickat 150.000 soldater till Ukraina är det skapligt många (1/6) som är satta ur stridbart skick om det nu ligger någon substans i de siffrorna...

Putin snackade ju om 7 miljoner rubel till de stupades familjer och det blir ju lite pengar av det om han på något sätt ska pröjsa alla...

LasseThid


Till överst på sidan Gå ner

Su-27-pilot, Ukraina Empty Sv: Su-27-pilot, Ukraina

Inlägg av Tobias tor mar 24 2022, 13:32

Ser det som ganska uteslutet att de skulle lyckas ta hela Ukraina faktiskt. Undrar om de ens komemr mycket längre. Men finns ju en del som kan hända.

Skönt att se att demokratiskt motiverat folk står upp bra emot diktaturiska, hjärntvättade.. Ja jag vet itne vad man skall kalla dem. (Det är ju synd om iaf de lägre rankerna)
Man skall inte underskatta moral. Folk som är upplysta och vet vad det gäller mot folk som slitits i fält och har noll koll.. Hur dum får man vara. Synnerligen korkade analytiker och strateger i Ryssland.

Skulle killgissa att den faktiska siffra ligger ganska nära NATOs uppskattning. och lägg till det upp till 3ggr så många skadade och saknade.. Fruktansvärda förluster. Större än nassarna i Frankrike 1940, kanske, under hyfsat motsvarande tidsrymd.

Lite oklart om de ryska siffrorna. De sade senare att de blivit hackade. . men kanske någon där som ville få ut uppgifterna.
10% förluster för ett enskilt förband är mycket. Då skall man tas ur strid eg.  Det kommer knappast bli bättre för dem. Ett större luftslott än man kunde ana, Ryska Armén? De har ju mycket skrot kvar men..

Mhm.. Han har iofs personligen råd. Wink Kan ju tycka att det är rättvist.

'
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Su-27-pilot, Ukraina Empty Sv: Su-27-pilot, Ukraina

Inlägg av LasseThid tor mar 24 2022, 15:19

7.000.000x 15.000 blir en attans massa nollor... 105 miljarder.... vet inte om Putan har det på sparkontot...

LasseThid


Till överst på sidan Gå ner

Su-27-pilot, Ukraina Empty Sv: Su-27-pilot, Ukraina

Inlägg av Tobias tor mar 24 2022, 15:26

Det ryktas om att han kan vara världens rikaste med ett antal hundra miljarder.. Med tanke på hur de plundrar landet så, inte omöjligt. Tror inte han låter de andra plundrarna, oligarkerna vinna. De får nog "skatta" för sina stölder.
Men att han delar med sig till offren, det kan vi nog utesluta. Känns inte som den typen va? Wink
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Su-27-pilot, Ukraina Empty Sv: Su-27-pilot, Ukraina

Inlägg av Stefan E tor mar 24 2022, 16:30

Ukrainarna slåss för sitt land, sina liv, sin överbefälhavare och sin frihet, många är härdade av 8 års konflikt i Östra delarna av Landet.
Ryssarna är ditkommenderade av Kreml, många trodde de skulle ut på övning, de är unga, dåligt utbildade och de flesta alldeles för oerfarna.
Jag hörde att Ryssarna tänker kalla in 17-19åringar i militärtjänst!

Det ger oerhört motiverade Ukrainare mot unga, rädda och omotiverade Ryssar.

Något som verkligen har förvånat mig är hur "clownen" Zelensky har växt i skorna och axlat ansvaret som han fick.
Han har blivit en omtyckt och respekterad ledare, både bland sina män och bland väst-världens ledare!

Det är inget lätt jobb han fått men han gör det helt lysande i mina ögon och Ukrainarna kommer att slåss till sista blodsdroppen, militära som civila.

Det jag är mest orolig för är vad Putte tänker/kan göra nu, en trängd råtta med kem- kärn-vapen Sad är farlig....

Det blir svårt att motivera "Den hemliga specialoperationen" när män o söner kommer hem i svarta plastsäckar.
Jag tror att han kommer att bli "bortplockad" inifrån, hoppas det inte dröjer för länge.

Kriget måste få ett slut snart!


Stefan   Sad
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Tobias likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Su-27-pilot, Ukraina Empty Sv: Su-27-pilot, Ukraina

Inlägg av Tobias tor mar 24 2022, 16:43

Japp. Han "clownen" är som ukrainas Churchill. Wink Gött o se.

Precis, det är det största bekymret - den trängda råttan med kränkt heder. han har iallafall familj han förhoppningsvis inte vill förlora..

Jupp, det är nog en fråga om när, förhoppningsvis förr snarare än senare ja!
Tänkte se "the Death of Stalin" igen men även om den är rolig, så är det lite för nära verkligheten idag med, hur det landet med sina diktatorer funkar.. Mycket svart "humor"..

Ser att ryssarna postar propagandabilder på erövrade PSkott. jaha, och liksom? Det är sånt som händer. De ser dessutom avfyrade ut, så är ungeför lika mycket värt som en tom dassrulle.
Informationskriget i väst går ju också det bra för ukrainarna. Mycket imponerande. Undrar hur de slog ut Alligator klassen..

Japp! Efter en pandemi, var det itne detta vi behövde..
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Su-27-pilot, Ukraina Empty Sv: Su-27-pilot, Ukraina

Inlägg av Tobias tor mar 24 2022, 16:45

Tobias
Tobias


Gigabyte likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Su-27-pilot, Ukraina Empty Sv: Su-27-pilot, Ukraina

Inlägg av Morgan tor mar 24 2022, 18:21

Ryssland har fått sin andra motsvarighet till USA:s Vietnam. Även i Vietnamkriget så satte USA in 18- och 19-åringar, och förlorade kriget i slutändan.

Men ändå...om uppgifterna stämmer så är det fruktansvärda förluster! 1/5,5 del av de amerikanska dödsförlusterna under 10 år i Vietnam, och det bara på en månad!

Stackars ryska ungdomar som offras för detta storhetsvansinne. Jag tycker ärligt talat synd om dem samtidigt som det är en helt fruktansvärd sak som den ryska ledningen gör. De sitter fast i en rävsax där de måste göra sin militärtjänstgöring och sedan utnyttjas för detta onda syfte.

Jag är glad över att vara född och bosatt i Sverige och att redan har gjort min militärtjänst.

Vänligen, Morgan

Morgan


Tobias likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Su-27-pilot, Ukraina Empty Sv: Su-27-pilot, Ukraina

Inlägg av Tobias tor mar 24 2022, 19:18

Ja det är vidrigt..
Och fruktansvärda förluster.

Tänker på War Thunder, t ex, som är en mer eller mindre propagandamaskin för Rysk sk.. Grejor. NATO pissas en hel del på medans ryska grejor alltid har en artificiell fördel. Är det inte kartan och "mdoe´t" som gynnar dem är det deras pansarvinkel som är just precis rätt för att studsa lite extra etc.
Undrar hur många av de som köpt den revisionismen, unga ryska killar, som fick se en annan verklighet och aldrig loggar in igen. Snyggt jobbat där liksom.. Då har man del i deras död - men det slog tillbaka ganska hårt att ljuga genom propaganda.
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Su-27-pilot, Ukraina Empty Sv: Su-27-pilot, Ukraina

Inlägg av Tobias fre mar 25 2022, 10:03

Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Su-27-pilot, Ukraina Empty Sv: Su-27-pilot, Ukraina

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet