IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Airbrushing - Hur svårt kan det vara?

+4
Tobias
cas
Azgaron
Marlin
8 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 2 av 2 Föregående  1, 2

Gå ner

Airbrushing - Hur svårt kan det vara? - Sida 2 Empty Sv: Airbrushing - Hur svårt kan det vara?

Inlägg av Marlin tor jan 12 2023, 09:24

Tack Håkan. Very Happy
/Bosse
Marlin
Marlin


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Airbrushing - Hur svårt kan det vara? - Sida 2 Empty Sv: Airbrushing - Hur svårt kan det vara?

Inlägg av Marlin ons mar 08 2023, 08:09

Hejsan. Very Happy

Nu har jag satt igång med mina Xtreme Metal färger, och Tsar Bomba får fungera som test objekt inför mina metall rena flygplan.
Bomben har primats med Xtreme metal black primer med microfiller, och sen med Black base.
Black base är väl egentligen bara en blank svart enamel.
Airbrushing - Hur svårt kan det vara? - Sida 2 52733475016_b5e4d5fbf2_k058 by Bosse Persson, on Flickr

Sen har jag lagt på två lager med Polish Aluminium.
Blev rätt bra måste jag säga.

Jag har två kulörer kvar att lägga på, så det dröjer ett tag innan vi får se helheten, men jäg är rätt nöjd än så länge.

Fortsättning följer.....
/Bosse
Marlin
Marlin


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Airbrushing - Hur svårt kan det vara? - Sida 2 Empty Sv: Airbrushing - Hur svårt kan det vara?

Inlägg av Stefan E ons mar 08 2023, 08:49

Jag har aldrig testat dessa färger, men jag har hört mycket gott om dem, det ser mycket bra ut!

Ju blankare underlag, desto bättre djup och glans i färgen.

Man kan också variera metallnyansen med färgen på underlaget (vit, grå, svart etc.), funkar dock inte med "High Shines" (krom, polished ****, de måste ha en högblank yta ).

Kul att du kommit igång med din spruta!  cheers

var inte rädd för att experimentera och "leka" med sprutan; "vad händer om jag gör så här?", "kan jag göra på detta viset istället", ofta går det åt pipsvängen, men ibland kommer man på något riktigt bra.

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Airbrushing - Hur svårt kan det vara? - Sida 2 Empty Sv: Airbrushing - Hur svårt kan det vara?

Inlägg av cas ons mar 08 2023, 09:25

Xtreme-färgerna är min nya favorit-metallfärg!
Till och med deras cleaner är helt ok att använda, och luktar minimalt.
Tamiya airbrush cleaner biter också på den som väl är.

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Airbrushing - Hur svårt kan det vara? - Sida 2 Empty Sv: Airbrushing - Hur svårt kan det vara?

Inlägg av Marlin ons mar 08 2023, 10:04

Tackar mina Herrar. Very Happy
Jo det är kul att äntligen komma igång med att spraya.
Och till sommaren kanske jag slipper plocka fram allt till köket.
Som det är idag tar det 10 minuter att plocka fram allt, och sen två minuter att spraya, sen 10 minuter för att plocka bort allt igen.
Kommer bli enklare när jag får en spraybox bredvid byggbordet.

Hur mycket skiljer sig Xtreme paint i lukt mot Mr Paint?
Är inne på att köpa de svenska färgerna så jag slipper blanda fram dem med AK färgerna.
Tror även jag kommer köpa de ryska Flanker färgerna, om nu lukten inte är för mycket.

/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Airbrushing - Hur svårt kan det vara? - Sida 2 Empty Sv: Airbrushing - Hur svårt kan det vara?

Inlägg av cas tor mar 09 2023, 06:20

Xtreme Metals och MrPaint är en STOR skillnad.
MrPaint är mer eller mindre som att måla med Tamiya Airbrush Cleaner i stinkmängd.

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Marlin likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Airbrushing - Hur svårt kan det vara? - Sida 2 Empty Sv: Airbrushing - Hur svårt kan det vara?

Inlägg av Marlin tor mar 09 2023, 07:32

cas skrev:Xtreme Metals och MrPaint är en STOR skillnad.
MrPaint är mer eller mindre som att måla med Tamiya Airbrush Cleaner i stinkmängd.

Oops, inte vad jag ville höra. Sad
Inte för att jag har använt Tamiya Airbrush Cleaner, jag använder däremot Ultimate Products version, och den ger mig kväljningar.
Fast det gör allt som innehåller ammoniak också för den delen.
Då får de vänta tills har har en spraybox, alternativt tills det går att vara på balkongen och spraya.
Och med gårdagens snöstorm över huvudstaden känns den säsongen rätt avlägsen.

/Bosse

Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Airbrushing - Hur svårt kan det vara? - Sida 2 Empty Sv: Airbrushing - Hur svårt kan det vara?

Inlägg av Stefan E tor mar 09 2023, 08:49

Vi uppfattar lukt helt individuellt, så prova först.

Ja, MRP stinker rätt bra men jag störs inte så mycket av det, bara man har ett ordentligt utsug så funkar det.

Jag tycker att resultatet rättfärdigar lukten, det är en fantastisk färg som ger ett suveränt resultat.
Dessutom torkar färgen oerhört snabbt (jämfört med mina normala enamels), när man målat en del av modellen kan man ta i den efter bara några minuter.

Men jag brukar avsluta allt och lämna hobbyrummet när jag målat färdigt då jag sprider ut de målade delarna över hela rummet.

Det viktigaste är att ha ett bra och effektivt utsug!

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Marlin likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Airbrushing - Hur svårt kan det vara? - Sida 2 Empty Sv: Airbrushing - Hur svårt kan det vara?

Inlägg av Marlin tor mar 09 2023, 09:10

Tack Stefan. Very Happy
Jag kommer nog testa på B17, och sen tar jag det därifrån.

/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Airbrushing - Hur svårt kan det vara? - Sida 2 Empty Sv: Airbrushing - Hur svårt kan det vara?

Inlägg av LasseThid tor mar 09 2023, 09:53

Att MRP luktar är inget jag stör mig på nämnvärt, men å andra sidan har jag min spraybox vid fönstret med slangen ut genom det öppna fönstret...  Laughing
Då har jag större problem med att de färger jag använt har haft usel täckning av underliggande färger. Det kan å andra sidan bero på skit bakom spakarna...  Cool

LasseThid


Marlin likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Airbrushing - Hur svårt kan det vara? - Sida 2 Empty Sv: Airbrushing - Hur svårt kan det vara?

Inlägg av Marlin tor mar 09 2023, 09:58

Tack Lasse. Very Happy
Får se när ekonomin tillåter inköpet av sprayboxen.
Men går allt enligt planerna så kan jag nog ha den till sommaren, eller kanske något senare.

/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Airbrushing - Hur svårt kan det vara? - Sida 2 Empty Sv: Airbrushing - Hur svårt kan det vara?

Inlägg av Marlin mån mar 13 2023, 07:42

Hejsan. Very Happy

Kärnfysikerna i Upplands Väsby håller fortfarande på med att få ihop Tsar Bomba enligt specifikationerna från Stavka.
Två band med Duraluminum har tillkommit på bombkroppen.
Airbrushing - Hur svårt kan det vara? - Sida 2 52744537785_e7a41b3d4e_k059 by Bosse Persson, on Flickr

Fortsättning följer.....
/Bosse
Marlin
Marlin


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Airbrushing - Hur svårt kan det vara? - Sida 2 Empty Sv: Airbrushing - Hur svårt kan det vara?

Inlägg av cas mån mar 13 2023, 08:13

Ser ut som du har delvis samma problem som jag, dvs att tejpen lämnar märken i färgen Neutral

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Airbrushing - Hur svårt kan det vara? - Sida 2 Empty Sv: Airbrushing - Hur svårt kan det vara?

Inlägg av Marlin mån mar 13 2023, 08:48

Tack Christer, Very Happy
Jo jag ser det.
På det andra laget har jag försökt göra tapen mindre klibbig, vi får se om jag har lyckats.
Får ta och spraya om mitt sektionen när allt är klart.
Undrar om post-it lappar kan funka Question scratch

/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Airbrushing - Hur svårt kan det vara? - Sida 2 Empty Sv: Airbrushing - Hur svårt kan det vara?

Inlägg av Stefan E mån mar 13 2023, 09:41

Nej, Post-it lappar är INTE bra att maskera med, färgen blöder igenom alldeles för lätt!

Been there, done that...

Ta maskerings tejpen och dra klistersidan mot bordskanten några gånger, eller sätt tejpen mot din tröja för att dämpa "klistereffekten".

Metallfärger kan kännas torra bara några minuter efter målningen, men de behöver rejält med tid för att verkligen härda igenom.
Ge dem ett par dagar innan du maskerar över dem.

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Marlin likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Airbrushing - Hur svårt kan det vara? - Sida 2 Empty Sv: Airbrushing - Hur svårt kan det vara?

Inlägg av Marlin mån mar 13 2023, 09:50

Tack Stefan. Very Happy
Inga post-it lappar alltså. Razz
Xtreme Metal är ju enamel, så jag borde ju ha tänkt i banorna Xtracolor/WEM och deras torktider.
Lätt att man stressar iväg när man har roligt. Very Happy
/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Airbrushing - Hur svårt kan det vara? - Sida 2 Empty Sv: Airbrushing - Hur svårt kan det vara?

Inlägg av glimturen sön mar 19 2023, 18:22

Rejäl pjäs det där! Shocked

Hoppas färgen klarar tejpfadäsen.

cheers

_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

Airbrushing - Hur svårt kan det vara? - Sida 2 Empty Sv: Airbrushing - Hur svårt kan det vara?

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 2 av 2 Föregående  1, 2

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet