Tamiya färgburkar
4 posters
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: Allmänt
Sida 1 av 1
Tamiya färgburkar
Är det någon som har ett bra tips på hur man kan öppna en färgburk när locket sitter som berget?
Jag har ett par 10ml burkar som är tomma, så jag funderar på att göra ett hål i locket och suga ut färgen med pipett, men det känns lite overkill...
Jag har ett par 10ml burkar som är tomma, så jag funderar på att göra ett hål i locket och suga ut färgen med pipett, men det känns lite overkill...
Senast ändrad av LasseThid den tor jun 02 2022, 07:34, ändrad totalt 2 gånger
LasseThid
Sv: Tamiya färgburkar
10ml - Tamiya? Jag brukar bara anlägga våld tills det släpper.. Ibland har jag lyft med en liten fil jag har, men liknande former funkar. Alltså sticka in lite mellan glas och plast och lyfta loss liksom. Försiktigt.
Är det Gunze finns det något "verktyg" som jag iofs inte själv provat och tror det kostade ganska mycket för en bit plast..
Annars lite preventivt är att toska av kanterna om de blivit färgnedsmutsade innan locket skruvas tillbaka. Något jag är dålig på själv..
Är det Gunze finns det något "verktyg" som jag iofs inte själv provat och tror det kostade ganska mycket för en bit plast..
Annars lite preventivt är att toska av kanterna om de blivit färgnedsmutsade innan locket skruvas tillbaka. Något jag är dålig på själv..
Tobias
Ett par droppar T-Röd mellan burk och lock, ställ burken på locket ett par sekunder, ta upp burken och vrid...
Det var en 23 ml, men samma problem... Vred tills jag fick ont i händerna utan att något hände...
Att torka kanterna är ett bra tips Tobias. Tack!
Det var en 23 ml, men samma problem... Vred tills jag fick ont i händerna utan att något hände...
Att torka kanterna är ett bra tips Tobias. Tack!
Senast ändrad av LasseThid den tor jun 02 2022, 07:36, ändrad totalt 1 gång
LasseThid
Jag har en sån Gunze, den tar Gunze på ena sidan och Tamiya på andra, funkar jättebra.
Kostar lite men det är det värt. Googla "Mr cap opener"
Ibland funkar inte ens det.
Då finns det 2 sätt
1. vänd burken upp och ned i varmt vatten precis så att vattnet är ovanför lockkanten, 10min kanske
2. vänd buren upp och ner och droppa i ett par droppar röd sprit i lock kanten, vänta nån minut.
- Roland
Kostar lite men det är det värt. Googla "Mr cap opener"
Ibland funkar inte ens det.
Då finns det 2 sätt
1. vänd burken upp och ned i varmt vatten precis så att vattnet är ovanför lockkanten, 10min kanske
2. vänd buren upp och ner och droppa i ett par droppar röd sprit i lock kanten, vänta nån minut.
- Roland
rsm.gbg
Tobias likes this post
Jag kör på råstyrka, med en ungefär sån här manick
https://www.smartasaker.se/sv/artiklar/lockoppnare-strongboy.html
Utmaningen är att gålla emot burken tillräckligt hårt..
https://www.smartasaker.se/sv/artiklar/lockoppnare-strongboy.html
Utmaningen är att gålla emot burken tillräckligt hårt..
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Ah, bra Rolle! Man kanske skulle skaffa en sån ändå.. Den finns till lite rimligare priser än där jag kollade..
Jo hålla kanterna rena är bra. Men är som sagt notoriskt dålig på det själv.
Jo hålla kanterna rena är bra. Men är som sagt notoriskt dålig på det själv.
Tobias
Liknande ämnen
» Trilskande färgburkar.
» Hur förvarar ni färgburkar? (och andra kemikalier)
» M3 Lee, Tamiya 1/35
» B1 Bis 1/35 Tamiya
» Tamiya t62
» Hur förvarar ni färgburkar? (och andra kemikalier)
» M3 Lee, Tamiya 1/35
» B1 Bis 1/35 Tamiya
» Tamiya t62
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: Allmänt
Sida 1 av 1
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet