Werner Mölders Bf 109F - Revell 1/32
+4
Gigabyte
Caverö
JOooCKE
Azgaron
8 posters
Sida 2 av 3
Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
Sv: Werner Mölders Bf 109F - Revell 1/32
Enligt det jag fått fram så stämmer det att det var först på G5/G6 som man ersatte MG 17 med MG 131.
Hör av dig om du behöver mer dokumentation. Har lite i bokhyllan och i datorn.
// Johan
Hör av dig om du behöver mer dokumentation. Har lite i bokhyllan och i datorn.
// Johan
johan r
Verkar vara bra böcker du har Johan! Finns det händelsevis motsvarande bild på MG 131 arrangemanget?
Bilder/skisser på cockpit skulle också vara intressant!
Finns det några uppgifter om vilka plan Mölder flög? Såg just nu nått om G-10 till flygsimulator eller nått sånt!
Om Mölders flög en G så kanske man kunde modda till en G version! Bulorna finns ju med, men frågan är vad mer som krävs?!
Varför kunde inte Revell gjort saker å ting rätt? Fast då den här gavs ut fanns väl inte internet och ingen utöver entusiasterna kollade mot fakta i böcker!
Funderar på om jag öht ska bry mig, utan bara bygga så bra som möjligt och strunta i att det är fel! Det blir för stora moddar känns det som!
Jag har ju av nån anledning inte kollat så noga tidigare och har väl allmännt inte så stor koll på de olika versionerna, men det lutar mer och mer åt att jag tror att modellen faktiskt är gjord för att vara en G egentligen då den utöver kulsprutorna och de medföljande huvbulorna även har bulor på vingarna för de större hjulen. Något som inte F versionen har, och dessutom så stämmer bakhjulet bättre med G versionen!
Håkan
Bilder/skisser på cockpit skulle också vara intressant!
Finns det några uppgifter om vilka plan Mölder flög? Såg just nu nått om G-10 till flygsimulator eller nått sånt!
Om Mölders flög en G så kanske man kunde modda till en G version! Bulorna finns ju med, men frågan är vad mer som krävs?!
Varför kunde inte Revell gjort saker å ting rätt? Fast då den här gavs ut fanns väl inte internet och ingen utöver entusiasterna kollade mot fakta i böcker!
Funderar på om jag öht ska bry mig, utan bara bygga så bra som möjligt och strunta i att det är fel! Det blir för stora moddar känns det som!
Jag har ju av nån anledning inte kollat så noga tidigare och har väl allmännt inte så stor koll på de olika versionerna, men det lutar mer och mer åt att jag tror att modellen faktiskt är gjord för att vara en G egentligen då den utöver kulsprutorna och de medföljande huvbulorna även har bulor på vingarna för de större hjulen. Något som inte F versionen har, och dessutom så stämmer bakhjulet bättre med G versionen!
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Jag fixar bilden på MG 131 arrangemanget när jag kommer hem.
Hur mycket skall man bry sig?
Det är nog upp till dig själv Håkan för det är ju inte vi andra som bestämmer vilken nivå du skall lägga dig på utan det är ju du som skall känna dig nöjd!
// Johan
Hur mycket skall man bry sig?
Det är nog upp till dig själv Håkan för det är ju inte vi andra som bestämmer vilken nivå du skall lägga dig på utan det är ju du som skall känna dig nöjd!
// Johan
johan r
Tack, det låter bra Johan!
Jo, du har helt rätt vad gäller nivån, men det hade ju underlättat ifall Revell inte strulat till det!
Det jag behöver veta nu är ifall Mölders flög nån G-kärra, och isåfall hur den såg ut?
Annars får jag se om jag kan hitta nått annat flygäss som passar till denna, då jag bestämt mig för att försöka göra den helt och hållet som en G istället! Verkar nästan lättast! Nja, lättast är att strunta i felen, och fortsätta som om det vore en F-version!
Hade gärna byggt en F-kärra då det tycks vara ont om den varan, men det får nog bli vid nått annat tillfälle!
Nåja, byggt ska det ju bli oavsett vad för version det än blir!
Är det nån som tycker att jag verkar lite rådvill, så är det nog så!
Håkan
Jo, du har helt rätt vad gäller nivån, men det hade ju underlättat ifall Revell inte strulat till det!
Det jag behöver veta nu är ifall Mölders flög nån G-kärra, och isåfall hur den såg ut?
Annars får jag se om jag kan hitta nått annat flygäss som passar till denna, då jag bestämt mig för att försöka göra den helt och hållet som en G istället! Verkar nästan lättast! Nja, lättast är att strunta i felen, och fortsätta som om det vore en F-version!
Hade gärna byggt en F-kärra då det tycks vara ont om den varan, men det får nog bli vid nått annat tillfälle!
Nåja, byggt ska det ju bli oavsett vad för version det än blir!
Är det nån som tycker att jag verkar lite rådvill, så är det nog så!
Håkan
Ett litet tillägg! Jag har just fått reda på att Mölder dog innan rätt version av G-kärrorna tillverkades!
Fick uppslag på dekaler på Hannants för Horst Carganico eller Gerhard Barkhorn!
Håkan
Fick uppslag på dekaler på Hannants för Horst Carganico eller Gerhard Barkhorn!
Håkan
Här är mitt "hemliga" hjulprojekt!
Från det urspungliga hjulet från modellen!
Till det med mönster och detaljer försedda hjulet!
Så kastar jag eller fortsätter på nästa?
Håkan
Från det urspungliga hjulet från modellen!
Till det med mönster och detaljer försedda hjulet!
Så kastar jag eller fortsätter på nästa?
Håkan
Hmmm...börjar misstänka att jobbetsdatorer inte gillar dina bilder av någon anledning, Håkan
Skumt...å vi har både explorer ooch firefox... ja ja, jag får kika när jag släpps ut imorgon då.
Skumt...å vi har både explorer ooch firefox... ja ja, jag får kika när jag släpps ut imorgon då.
Janne.S- Moderator
Ja, det verkar lite skumt ju!
Håkan
Håkan
Hjulet ser ju riktigt bra ut så varför kasta?
Gott jobbat Håkan
// Johan
Gott jobbat Håkan
// Johan
johan r
Tack Johan!
Nä, det ska jag väl inte, men jag var lite osäker på hur mitt experiment skulle utfalla, och det går nog att göra bättre.
Nu vet jag lite bättre hur jag ska gå tillväga så förhoppningsvis blir det andra hjulet snyggare!
Håkan
Nä, det ska jag väl inte, men jag var lite osäker på hur mitt experiment skulle utfalla, och det går nog att göra bättre.
Nu vet jag lite bättre hur jag ska gå tillväga så förhoppningsvis blir det andra hjulet snyggare!
Håkan
SÅ nu e jag hemma å kan se bilderna....
Håller med Johan, det ser bra ut
Håller med Johan, det ser bra ut
Janne.S- Moderator
Tack Janne!
Håkan
Håkan
Oj då, dem här bilderna har jag missat
Jag tycker också att hjulet ser bra ut !
Så det ska du inte slänga, gör ett till !
Jocke
Jag tycker också att hjulet ser bra ut !
Så det ska du inte slänga, gör ett till !
Jocke
JOooCKE
Tack Jocke!
Nä, jag ska inte slänga det! Det var bara en släng av dåligt självförtroende!
Var lite osäker för att jag inte gjort nått sånt här innan och i princip har förverkat ett hjul ifall det hade blivit kass!
Håkan
Nä, jag ska inte slänga det! Det var bara en släng av dåligt självförtroende!
Var lite osäker för att jag inte gjort nått sånt här innan och i princip har förverkat ett hjul ifall det hade blivit kass!
Håkan
Här är min första test av det blivande hjulhuset!
Jag kommer att försöka göra en lite förenklad version, så att där blir nått istället för inget!
Så jag kommer att göra väggar runt om som mer eller mindre får motsvara de canvasklädda hjulhusen, samt sätta dit lite stripes i botten!
Håkan
Jag kommer att försöka göra en lite förenklad version, så att där blir nått istället för inget!
Så jag kommer att göra väggar runt om som mer eller mindre får motsvara de canvasklädda hjulhusen, samt sätta dit lite stripes i botten!
Håkan
Kan bli bra det där Håkan !
Det var ju inte överdrivet med detaljer direkt...
Jocke
Det var ju inte överdrivet med detaljer direkt...
Jocke
JOooCKE
Det är rätt Håkan, börja med det enkla som en bas och bygg från det!
Janne.S- Moderator
Tack Jocke och Janne!
Nä, Revell har inte överansträngt sig precis!
Jo, man måste ju börja nånstans, och med tiden kan det kanske bli mer avancerat!
Mycket hänger ju på hur bra referenser man hittar!
Ska väl bli nått som mer liknar ett hjulhus än tidigare iaf!
Håkan
Nä, Revell har inte överansträngt sig precis!
Jo, man måste ju börja nånstans, och med tiden kan det kanske bli mer avancerat!
Mycket hänger ju på hur bra referenser man hittar!
Ska väl bli nått som mer liknar ett hjulhus än tidigare iaf!
Håkan
Ja du Håkan, att detaljera hjulhusen litegranna kommer att göra underverk på kärran. Ser ut som om du fått en bra start på hålen.
Har du bestämt om det blir en F eller G ännu? (har ju lovat lite bilder..... )
// Johan
Har du bestämt om det blir en F eller G ännu? (har ju lovat lite bilder..... )
// Johan
johan r
Tack Johan!
Nog för att jag iofs tycker det är kul att scratchbygga och modda, så känns det enklare att göra en G-version.
Det lär väl bli tillräckligt mycket scratchbyggt ändå!
Ser fram emot lite bilder!
Håkan
Nog för att jag iofs tycker det är kul att scratchbygga och modda, så känns det enklare att göra en G-version.
Det lär väl bli tillräckligt mycket scratchbyggt ändå!
Ser fram emot lite bilder!
Håkan
Det blir lite hoppande bland underprojekten ibland!
Från hjulbrunn till hjul är steget inte långt, och nu har jag fortsatt på hjul nr 2!
Tänkte att jag kunde visa hur jag gått tillväga!
Sen från ett hjul till ett annat, men den här gången inne i cockpit!
I det stora hela tycks cockpit sakna en massa detaljer, så det bli en del att göra!
Ska bara mäta in hur den sitter i kroppen så man vet hur mycket plats det blir att jobba på!
Håkan
Från hjulbrunn till hjul är steget inte långt, och nu har jag fortsatt på hjul nr 2!
Tänkte att jag kunde visa hur jag gått tillväga!
Sen från ett hjul till ett annat, men den här gången inne i cockpit!
I det stora hela tycks cockpit sakna en massa detaljer, så det bli en del att göra!
Ska bara mäta in hur den sitter i kroppen så man vet hur mycket plats det blir att jobba på!
Håkan
Nu har jag gjort lite till på hjulet!
Några till plastremsor har kommit på!
Efter lite trimning så har jag satt dit en remsa till!
På det första hjulet satte jag dit en i taget, men nu har jag kört hela varvet runt så att säga!
Den ska sen trimmas lite innan jag sätter dit nästa!
Remsorna har inte blivit lika breda, så jag får plocka de remsor som ser bäst ut, annars kan det bli lite tajt!
Två till på varje ställe ska ju dit och på nått ställe känns det lite tajt, men det ska nog gå med lite justering!
Håkan
Några till plastremsor har kommit på!
Efter lite trimning så har jag satt dit en remsa till!
På det första hjulet satte jag dit en i taget, men nu har jag kört hela varvet runt så att säga!
Den ska sen trimmas lite innan jag sätter dit nästa!
Remsorna har inte blivit lika breda, så jag får plocka de remsor som ser bäst ut, annars kan det bli lite tajt!
Två till på varje ställe ska ju dit och på nått ställe känns det lite tajt, men det ska nog gå med lite justering!
Håkan
Detaljeringsfebern har drabbat dig hårt, Håkan
Härligt pillipill!
Härligt pillipill!
Janne.S- Moderator
Hehe, ja den har visst det!
Håkan
Håkan
Ja stackars Håkan! Han har fastnat i detaljträsket, ett ställe som man inte kan vara i för länge om man vill hålla tempo i byggandet.
Caverö
Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
Liknande ämnen
» Messerschmitt BF 109F-4
» Hej är ny här, tänkte dra igång ett nytt bygge, Trumpeter BF-109F-4 1:32
» Revell Fw 190 1/72
» Revell SU-25 1:72
» Bf 109 G-10, Revell 1/48
» Hej är ny här, tänkte dra igång ett nytt bygge, Trumpeter BF-109F-4 1:32
» Revell Fw 190 1/72
» Revell SU-25 1:72
» Bf 109 G-10, Revell 1/48