Messerschmitt BF 109F-4
+6
Stefan E
Azgaron
Sadolf
Matt_Public
Tobias
LasseThid
10 posters
Sida 1 av 6
Sida 1 av 6 • 1, 2, 3, 4, 5, 6
Messerschmitt BF 109F-4
Då var det dags att presentera vad jag släpade med mig till årets plastkollo.
Det blev Trumpeters Messerschmitt Bf 109F-4 som hamnade på bordet.
Vissa framsteg har det blivit trots allt.
Jag har försökt att montera sådant som i stora drag ska ha samma färg, så att jag kan gå in och måla detaljer i efterhand.
Kontoret
Kraftverket
Kanonen
Det blev Trumpeters Messerschmitt Bf 109F-4 som hamnade på bordet.
Vissa framsteg har det blivit trots allt.
Jag har försökt att montera sådant som i stora drag ska ha samma färg, så att jag kan gå in och måla detaljer i efterhand.
Kontoret
Kraftverket
Kanonen
LasseThid
Azgaron likes this post
Sv: Messerschmitt BF 109F-4
Snyggt Lasse - stor fågel.. Om man inte jämför med en ´bolt då.. Ser ut att ha fina detaljer och grejor -kul!
Hur vart plastkollot, blev det grillat o öl igårkväll ocg trevligt snack?
Hur vart plastkollot, blev det grillat o öl igårkväll ocg trevligt snack?
Tobias
Det är trevligt här med goa gubbar och en del tjôt.
Igår kväll var det grill och öl.
Jämfört med Lancastern är den inte så stor, men mycket delar och en hel del fina detaljer.
Igår kväll var det grill och öl.
Jämfört med Lancastern är den inte så stor, men mycket delar och en hel del fina detaljer.
LasseThid
Ja detaljerna ser fina ut!
Gött o höra att det tjötades, det händer knappt här.. Stockholmare kan låta lite ur munnen men det är något störigt, jobbigt jävla gnäll.. Saknar riktigt västkust-tjöt..
Öl med, bra!
Gött o höra att det tjötades, det händer knappt här.. Stockholmare kan låta lite ur munnen men det är något störigt, jobbigt jävla gnäll.. Saknar riktigt västkust-tjöt..
Öl med, bra!
Tobias
Hurra! En G-2 är just vad doktorn ordinerade.
Tjôt och öl är nästan lika tjusigt leverne.
Tjôt och öl är nästan lika tjusigt leverne.
Matt_Public- Master of DNF
Tobias likes this post
Det finaste bf 109!
Stor skal a fin detalj... Det blir spännande att se..
Stor skal a fin detalj... Det blir spännande att se..
Sadolf
OK, väl hemkommen och med allting uppackat och på plats var det dags för lite färgläggning av 109:an.
Fram med primer, hmm... grå eller svart??? Vi kör på eftersom jag har två flaskor av den.
Letar fram alla grejer som ska primas och sprayar på.
Medan primern torkar så airbrushen en ordentlig rengöring.
Lekstuga
Fram med RLM 66 och börja skaka flaskan. Hmmm... vänta nu... jag såg ju en video på Youtube om hur man fixade bättre skuggor, highlights och kontrast... Var det matt eller blank svart man skulle ha?
Fram med laptopen och dra igång youtube... Prima med svart och måla med vitt uppifrån... Hevlete... nåja, ett lager matt svart borde funka...
Fram med matt svart och blanda till lite färg.
Sprayar kontoret och har lite färg kvar. Hmm, vänta nu spaken och siktet ska ju vara svarta, så jag målar dem med. Typiskt, färgen tar slut innan jag är klar, så jag får blanda lite mer färg. Hupp, instrumentpanelen och motorn ska ju också vara svarta... *#%#***# slut på svart färg igen... Jaja, jag får väl blanda en omgång till. Är det något jag fortfarande har glömt? Nej, nu har jag nog tänkt på allt...
Svart blev det allt...
Ok, då drar vi på lite vitt ovanifrån...
Lite fräckt ser det allt ut och lite mer kontrast blev det allt med lite vitt på.
Undrar hur det blir efter lite RLM 66?
Jaja, helt pinknödigt blev det ju inte...
Detta är väl knappt förskolenivå för er, men en ny grej för mig som verkar funka skapligt i alla fall...
Nu ska jag lacka IP:n och slänga på dekalen också...
Sedan är det väl en och annan knapp som ska målas vitt, rött eller gult...
Fram med primer, hmm... grå eller svart??? Vi kör på eftersom jag har två flaskor av den.
Letar fram alla grejer som ska primas och sprayar på.
Medan primern torkar så airbrushen en ordentlig rengöring.
Lekstuga
Fram med RLM 66 och börja skaka flaskan. Hmmm... vänta nu... jag såg ju en video på Youtube om hur man fixade bättre skuggor, highlights och kontrast... Var det matt eller blank svart man skulle ha?
Fram med laptopen och dra igång youtube... Prima med svart och måla med vitt uppifrån... Hevlete... nåja, ett lager matt svart borde funka...
Fram med matt svart och blanda till lite färg.
Sprayar kontoret och har lite färg kvar. Hmm, vänta nu spaken och siktet ska ju vara svarta, så jag målar dem med. Typiskt, färgen tar slut innan jag är klar, så jag får blanda lite mer färg. Hupp, instrumentpanelen och motorn ska ju också vara svarta... *#%#***# slut på svart färg igen... Jaja, jag får väl blanda en omgång till. Är det något jag fortfarande har glömt? Nej, nu har jag nog tänkt på allt...
Svart blev det allt...
Ok, då drar vi på lite vitt ovanifrån...
Lite fräckt ser det allt ut och lite mer kontrast blev det allt med lite vitt på.
Undrar hur det blir efter lite RLM 66?
Jaja, helt pinknödigt blev det ju inte...
Detta är väl knappt förskolenivå för er, men en ny grej för mig som verkar funka skapligt i alla fall...
Nu ska jag lacka IP:n och slänga på dekalen också...
Sedan är det väl en och annan knapp som ska målas vitt, rött eller gult...
LasseThid
Stilfullt, ju!
Få färger skänker hemtrevnad likt RLM 66.
Få färger skänker hemtrevnad likt RLM 66.
Matt_Public- Master of DNF
Trevlig modell och tjusigt byggt och målat så långt!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Mycket snyggt målat, Lasse!
Jag brukar nöja mig med en svart bas och sedan lägga inredningsfärgen (här RLM66) tunt uppifrån.
Om jag vill ha mera högdagrar så torrborstar jag bara med lite mörkgrå (om det är en RLM66 cockpit), jag tycker det ger mera kontroll över var färgen hamnar och hur mycket det blir.
Förskolan är det inte, du har helt klart avancerat till grundskolan!
Det är en riktigt fin o krispig modell och det blir spännande att se fortsättningen.
Stefan
Jag brukar nöja mig med en svart bas och sedan lägga inredningsfärgen (här RLM66) tunt uppifrån.
Om jag vill ha mera högdagrar så torrborstar jag bara med lite mörkgrå (om det är en RLM66 cockpit), jag tycker det ger mera kontroll över var färgen hamnar och hur mycket det blir.
Förskolan är det inte, du har helt klart avancerat till grundskolan!
Det är en riktigt fin o krispig modell och det blir spännande att se fortsättningen.
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Kan inget om de germanska kontoren som sagt, men skönt med grått. Och det ser fint ut. Kan ju vara ganska tacksamt att leka med skuggor på alla sätt o vis.
Ja vad är det stora hjulet till, man alltid ser i dessa? Antar att det inte är för att justera sätet eller ratta in Adolf´s Favoriter 103,4 MHz?? ;=
Ja vad är det stora hjulet till, man alltid ser i dessa? Antar att det inte är för att justera sätet eller ratta in Adolf´s Favoriter 103,4 MHz?? ;=
Tobias
Ja , man justerar frekvensen till Rammstein kanalen...!
Sadolf
Tobias likes this post
Kontoret börjar att närma sig färdigt...
Gas- och bromspedal är tillkrökta av fotoetsen och ska nu få primer och färg tillsammans med någon avgasrening eller vad det nu är som sitter på kontorsväggen och ska målas blå...
Gas- och bromspedal är tillkrökta av fotoetsen och ska nu få primer och färg tillsammans med någon avgasrening eller vad det nu är som sitter på kontorsväggen och ska målas blå...
LasseThid
Azgaron likes this post
Känsliga tittare varnas härmed för bilderna nedan.
Ja, jag vet att det är större chans att få Haileys komet i huvudet i morgon än att det såg ut så här i verkligheten, men jag bryr mig inte...
Jag är inte i det stadiet av mitt byggande att jag lägger timmar av research på om en skruvskalle är svart eller chrome.
Jag bygger och målar lite som jag vill och här har jag skojat till det lite. Troligen inte speciellt verklighetstroget, men jag gillar det och för mig är det det enda som räknas...
Det kommer säkert att ändras en aning innan jag är klar, men just nu ser det ut så här.
Det mesta är torrpassat, men kanonen är limmad vid motorn.
Sista chansen att ångra sig om man är känslig...
Ja, jag vet att det är större chans att få Haileys komet i huvudet i morgon än att det såg ut så här i verkligheten, men jag bryr mig inte...
Jag är inte i det stadiet av mitt byggande att jag lägger timmar av research på om en skruvskalle är svart eller chrome.
Jag bygger och målar lite som jag vill och här har jag skojat till det lite. Troligen inte speciellt verklighetstroget, men jag gillar det och för mig är det det enda som räknas...
Det kommer säkert att ändras en aning innan jag är klar, men just nu ser det ut så här.
LasseThid
cas and Tobias like this post
Det är väl möjligen det att radion är inrattad på Görings Dansbandskanal och itne Göbbels Lugna favoriter?
Jag har ingen aning om vad som är rätt ändå, men trevligt att se det fortskrida!
Jag har ingen aning om vad som är rätt ändå, men trevligt att se det fortskrida!
Tobias
Lite färg livar upp det hela och gula tändkablar hade antagligen varit lika snyggt och lika fel, men nu blev de (tillsvidare) blå...
LasseThid
Tobias likes this post
För mig så stämmer allt ganska bra, motorn var svart, grejor kring den RLM 02, hytten RLM 66, allt OK...LasseThid skrev:Känsliga tittare varnas härmed för bilderna nedan.
Sadolf
Gigabyte likes this post
Extra kul att du gillar 1/32. Börjar också tycka att stort är kull Manlig skala..
Tobias
Sida 1 av 6 • 1, 2, 3, 4, 5, 6
Liknande ämnen
» Hasegawa 1/48 Messerschmitt BF 109 G-2
» Werner Mölders Bf 109F - Revell 1/32
» Hej är ny här, tänkte dra igång ett nytt bygge, Trumpeter BF-109F-4 1:32
» ICM 1/48 Messerschmitt Bf 109 F-2
» Messerschmitt BF 109 1:32
» Werner Mölders Bf 109F - Revell 1/32
» Hej är ny här, tänkte dra igång ett nytt bygge, Trumpeter BF-109F-4 1:32
» ICM 1/48 Messerschmitt Bf 109 F-2
» Messerschmitt BF 109 1:32