IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Messerschmitt BF 109F-4

+6
Stefan E
Azgaron
Sadolf
Matt_Public
Tobias
LasseThid
10 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 5 av 6 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Gå ner

Messerschmitt BF 109F-4 - Sida 5 Empty Sv: Messerschmitt BF 109F-4

Inlägg av LasseThid fre sep 16 2022, 09:05

cas skrev:Alldeles oavsett så blev det ju sju tunnor strålande!

Tack cas!

Hittills är det bara en liten rackarns fotoetsdel som saknas till denna modell. Det var två från början (ca 1x1 mm stora), men den ena dök upp när jag städade arbetsytan igår, eftersom jag i princip med är klar med bygg- och måleridelen av modellen.
Det återstår i princip enbart dekaler, vädring samt matt lack.

LasseThid

Till överst på sidan Gå ner

Inlägg av Tobias fre sep 16 2022, 14:28

Snyggt jobbat lasse-man. Smile
Tobias
Tobias

Inlägg av LasseThid lör sep 17 2022, 10:51

Jag gjorde en liten quickfix på vingplåtarna, så nu ser det lite bättre ut.

Messerschmitt BF 109F-4 - Sida 5 20220917-104839

LasseThid

Azgaron, Matt_Public, cas and Tobias like this post

Inlägg av Stefan E mån sep 19 2022, 12:42

Mycket snyggt!  cheers

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen

Inlägg av LasseThid tis sep 20 2022, 22:18

Efter att ha varit satt ur spel i två dagar efter en fallolycka där jag tog emot mig med högerhanden och inte med huvudet som min chef gjorde, fel tillfälle att använda huvudet som jag sa till honom, har jag nu äntligen kunnat börja sätta klibbisarna på plats.

Det vita bandet lyckades jag givetvis fucka upp lite granna genom att sätta fel del på fel sida och sedan skulle det inte förvåna mig om jag vände dem upp och ner också, men det ser någorlunda ok ut trots att jag fick lappa det både här och där (ett tag funderade jag på att ta bort eländet och måla det istället).

Messerschmitt BF 109F-4 - Sida 5 20220920-220715

Messerschmitt BF 109F-4 - Sida 5 20220920-220650

Jag vet inte hur kinkiga ni är gällande det saknade emblemet på stjärtfenan, men jag tänkte att det är bättre att börja utan det.
Bättre att få skit för att det inte är med än tvärt om, liksom...  Laughing

LasseThid

Azgaron and Tobias like this post

Inlägg av Matt_Public ons sep 21 2022, 06:12

LasseThid skrev:Jag vet inte hur kinkiga ni är gällande det saknade emblemet på stjärtfenan, men jag tänkte att det är bättre att börja utan detta.
Om vi nu tänker på samma emblem så går det exakt lika bra utan. Laughing
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF

Inlägg av LasseThid ons sep 21 2022, 07:55

Det var det jag misstänkte Matt.

Jag sätter dem på plats efter att jag lagt upp sista bilderna här.

Nu har även den andra sidan fått sina klibbisar...

Messerschmitt BF 109F-4 - Sida 5 20220921-075107
Messerschmitt BF 109F-4 - Sida 5 20220921-075122

LasseThid

Azgaron likes this post

Inlägg av Stefan E ons sep 21 2022, 08:39

Det ser mycket bra ut, definitivt ditt bästa bygge hittills!  cheers

Jag har aldrig brytt mig om om symbolen utelämnas eller inte, det är upp till byggaren.

Modellen är en historisk avbildning och då ska symbolen vara där, tycker jag, även om jag avskyr det den står för.
Därför bygger jag inte så mycket Tyska flygplan....

Men jag har full förståelse om man inte vill sätta dit den, just nu känner jag samma sak med ryska stjärnor.

Det kommer att dröja innan jag vill bygger något Ryskt...

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen

Inlägg av LasseThid ons sep 21 2022, 13:35

Tack Stefan.

Jag kommer definitivt att sätta dit symbolen när modellen är klar, även om jag inte sympatiserar med de som använde den.
Jag ser det på samma sätt som dig, det är en historisk avbildning och den fanns där på planen, så den bör vara med på modellen.
Min fråga gällde egentligen om jag kan ha med den på mina foton utan att folk blir upprörda eller om jag bör vänta med att sätta dit den tills jag slutar att lägga upp bilder på modellen. Jag har definitivt inga problem med att sätta dit den i efterhand.

Olika forum har ju olika regler för de här grejerna och jag var inte säker på vad som gäller här, så därför var det bättre att lägga upp bilder utan symbolen.  Very Happy

LasseThid

Inlägg av Tobias ons sep 21 2022, 14:46

Ser fint ut, mycket snyggt gjort. Cool höna med. Smile

Hur är det med handleden? Inga frakturer?
Tobias
Tobias

Inlägg av Stefan E ons sep 21 2022, 15:21

LasseThid skrev:
Min fråga gällde egentligen om jag kan ha med den på mina foton utan att folk blir upprörda eller om jag bör vänta med att sätta dit den tills jag slutar att lägga upp bilder på modellen. 
Olika forum har ju olika regler för de här grejerna och jag var inte säker på vad som gäller här, så därför var det bättre att lägga upp bilder utan symbolen.  Very Happy

Okej, det har aldrig varit några problem med det här, vad jag vet.   Very Happy

Diskutera politik däremot....

Men det är som det ska vara och det funkar mycket bra på vårt forum.

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen

Inlägg av LasseThid ons sep 21 2022, 16:36

Nej, det blev inga frakturer på vare sig handled eller tumme efter den praktvurpa jag lyckades med...   Laughing Laughing Laughing
Lite öm i kroppen är jag, men det kan ha med golfandet att göra likaväl som vurpan.

LasseThid

cas likes this post

Inlägg av Matt_Public ons sep 21 2022, 16:49

Stefan E skrev:
LasseThid skrev:
Min fråga gällde egentligen om jag kan ha med den på mina foton utan att folk blir upprörda eller om jag bör vänta med att sätta dit den tills jag slutar att lägga upp bilder på modellen. 
Okej, vad jag vet har det aldrig varit några problem med den symbolen här. Very Happy
Aha, nu klarnar det även för en annan!  Laughing

Hakkors, halvmånar, sovjetiska slogans och danska rundlar är alla lika välkomna i mina ögon (såväl för historisk korrekthet som för What-if-effekt). Att omvänt vilja utelämna känsliga klibbisar är för övrigt också helt i sin ordning. Jag trodde att du hade vissa betänkligheter, men avsåg att visa hänsyn i händelse av att någon purist skulle bli putt om swastikan saknades. Lev och var lycklig, vet jag!

Var och en gör på sitt sätt; vi är som Stefan säger påfallande toleranta i sådana spörsmål.

Också: Fint att du har handen i någorlunda behåll. I love you
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF

cas and Tobias like this post

Inlägg av LasseThid ons sep 21 2022, 17:15

Mitt intryck av alla jag stött på här på forumet är att ingen skulle ta illa upp om jag haft med swastikan på bilderna, men i dagens lättkränkta samhälle kände jag att det är bättre att fråga först än att hamna i skottlinjen för att man har med den.

På Revells forum där jag huserade när jag återupptog modellbyggande fick man inte ens diskutera den. Det är tydligen dessutom straffbart att publicera bilder innehållande ett flertal olika loggor i Tyskland fick jag reda på.

LasseThid

Matt_Public likes this post

Inlägg av Tobias ons sep 21 2022, 17:22

Ja Tyskland är stenhårda. Önskar de var lika hårda mot kommunisterna iaf..

Aha, inget hakkors. Håller med resten där, vad Matte sa typ. Jag ser inte problem med det - du gör ju en modell av ett historiskt flygplan. tror liksom inte att du bygger enkelspår till diverse läger bara för att din var från nazi-Tyskland.. clown
Tror inte heller på censur - bättre att snacka om grejor..
Tobias
Tobias

Inlägg av Tobias ons sep 21 2022, 17:23

Skönt att näven är ok - allt rtg och så? inga sneaky båtbensfrakturter.. Wink
Tobias
Tobias

Inlägg av LasseThid ons sep 21 2022, 20:27

Japp, tumme och handled är röntgade. Allting såg bra ut. Den värsta värken har släppt, men jag känner av smällen i vissa lägen, vilket kanske inte är så konstigt efter att man kommit undan den klassiska bryt-en-arm grejen helskinnad.

Samtliga kors är på plats och nu återstår bara "the waitering" som fransmannen sa... Laughing

Messerschmitt BF 109F-4 - Sida 5 20220921-201730
Messerschmitt BF 109F-4 - Sida 5 20220921-201955

LasseThid

Azgaron likes this post

Inlägg av Sadolf tor sep 22 2022, 06:00

Räcker det jag var borta i en vecka så hinner Lasse bygga en supersnyggt messerschmitt!
Läckert. Bra jobbat!
På tal om symbolen: Det är en del av histori, för att det ska minnas.
Det tyskarna "resar bort " dessa symboler gör det motsatta verkan: man de- kopplar tyska krigsmakten med det som de stred för:De stred inte för sitt hemland, de stred för sitt kriminella och förtryckande hemland...
Om jag kan uttrycka min privata åsikt: Historien ska inte korrigeras och göras politisk korrekta, då blir ingen historia, det blir propaganda eller fantasi istället.
Jag skulle lämna kvar alla dessa " symboler" likadant skulle jag lämna i östländer kommunistiska staty och andra minnesmärke- men förse dessa med skyltar och kommentarer vad det verkligen var.
Och för mig: rysk stjärna är också symbolen av förtryck som den där tyska hakkorset...

Ach en sak till: Vill man inte använda svastikan så kan man märka att det satt symbolen där- det finns massa "fina " metoder som man också använder i dataspel- En kors, fyrkant, eller bara 4 sträck på omkretsen...
Det är självklart byggarens egen sak om man "censurerar " eller kör full "sieg heil " läge....

Och nej, jag är ingen nazist, min morfar var ett slavarbetare under nazisterna, hans bror var skickat till en tysk familj och tvångsadopterades som "ren -rasig av tysk ursprung"- när han protesterade blev han till sist skickat till koncentrationslager där han "dog av lunginflammation".
Min mormors kusin var fånge i ett fängelse som SS hade satt i flammor när de flydde i 1945. Min sambos morfar var i motståndsrörelsen och mördades av gestapo.
Så i princip, genom familj anknytning jag vet vad den ideologi representerar...
Sadolf
Sadolf

Tobias likes this post

Inlägg av LasseThid tor sep 22 2022, 07:16

Tack Sadolf. Det tog förvisso lite längre än en vecka att bygga den, men det har gått undan på slutet.

Jag håller med om att historien inte bör censureras, just för att vi inte ska glömma vilket elände exempelvis den galna böhmiske korpralen ställde till med.
Tack vare att vi har kvar den biten är det enkelt att förstå vad som skulle hända om galningen från St Petersburg få ta Ukraina och sedan Estland, Lettland, Litauen osv, osv..
Sedan behöver man kanske inte skylta med vissa symboler i var och varannan bild.
Ikväll ska jag försöka hinna med lite vädring och i helgen blir det en tur till Aeroseum och Göteborg Modell och Hobbymässa. Där kanske man kan hitta lite mer godsaker man egentligen klarat sig utan... Laughing

Senast ändrad av LasseThid den tor sep 22 2022, 09:51, ändrad totalt 1 gång

LasseThid

Inlägg av Sadolf tor sep 22 2022, 07:57

Ah Jag instämmer... Folk fattar inte att historien upprepas hela tiden.
Hobbymässan? Något jag missar igen?
Suck har inte ens bilen fixat för besiktningen så kan inte köra nu...Som tur /otur har mycket nu på jobbet. Tur för det jobb -otur jag hinner inte /orkar inte som ex fixa bilen.
Sadolf
Sadolf

Tobias likes this post

Inlägg av LasseThid tor sep 22 2022, 09:49

LasseThid

Inlägg av Sadolf tor sep 22 2022, 10:55

Ach , tack. Tyvärr kommer inte...
Sadolf
Sadolf

Inlägg av Tobias tor sep 22 2022, 13:28

Sadolf skrev:Räcker det jag var borta i en vecka så hinner Lasse bygga en supersnyggt messerschmitt!
Läckert. Bra jobbat!
På tal om symbolen: Det är en del av histori, för att det ska minnas.
Det tyskarna "resar bort " dessa symboler gör det motsatta verkan: man de- kopplar tyska krigsmakten med det som de stred för:De stred inte för sitt hemland, de stred för sitt kriminella och förtryckande hemland...
Om jag kan uttrycka min privata åsikt: Historien ska inte korrigeras och göras politisk korrekta, då blir ingen historia, det blir propaganda eller fantasi istället.
Jag skulle lämna kvar alla dessa " symboler" likadant skulle jag lämna i östländer kommunistiska staty och andra minnesmärke- men förse dessa med skyltar och kommentarer vad det verkligen var.
Och för mig: rysk stjärna är också symbolen av förtryck som den där tyska hakkorset...

Ach en sak till: Vill man inte använda svastikan så kan man märka att det satt symbolen där- det finns massa "fina " metoder som man också använder i dataspel- En kors, fyrkant, eller bara 4 sträck på omkretsen...
Det är självklart byggarens egen sak om man "censurerar " eller kör full "sieg heil " läge....

Och nej, jag är ingen nazist, min morfar var ett slavarbetare under nazisterna, hans bror var skickat till en tysk familj och tvångsadopterades som "ren -rasig av tysk ursprung"- när han protesterade blev han till sist skickat till koncentrationslager där han "dog av lunginflammation".
Min mormors kusin var fånge i ett fängelse som SS hade satt i flammor när de flydde i 1945. Min sambos morfar var i motståndsrörelsen och mördades av gestapo.
Så i princip, genom familj anknytning jag vet vad den ideologi representerar...

Precis så. Kommunistiska stjärnan står för minst lika mycket ondska..
Tur att ryssarna är så satans jävla inkompetenta och med sitt system, sin skitregim och dess metoder, sätter fälleben för sig själva.. På sätt o vis komiskt, om det itne vart för vad folk får lida för det..

The Death of Stalin är sjukt rolig men samtidigt när sanningen . och itne tokmycket har hänt i det skitlandet sen dess.. Rekommenderas väldigt varmt!

Nog trådkapat från mig.. Wink

Mycket snabbt - och snyggt jobbat Lasse!
Tobias
Tobias

Inlägg av Sadolf tor sep 22 2022, 13:35

Det absolut bästa är när marskalken zhukof träder in för första gången....0.14
Sadolf
Sadolf

Tobias likes this post

Inlägg av Tobias tor sep 22 2022, 16:48

han är ju rätt skön. Smile

Gillar History buffs detalj om dialekterna. Smart..

Va 189-tråd? Detta?? Nää..

Wink
Tobias
Tobias

Inlägg av Sponsored content

Sponsored content

Sida 5 av 6 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen