Minibase Su-27K (Su-33) Sea Flanker med Kh-41 "Moskit" sjömålsrobot.
5 posters
Sida 1 av 1
Minibase Su-27K (Su-33) Sea Flanker med Kh-41 "Moskit" sjömålsrobot.
Hejsan,
Här kommer en lådtitt på Minibase Su-27K med Kh-41 Moskit sjömålsrobot.
På 90-talet fanns det planer att uppgradera Ryska Flottans SU-33:or och ge dem sjömålsrobot beväpning i form av Kh-41.
Och ett exemplar, #109 visade på Flygmässan på Le Bourget utanför Paris 1999
Nu har Minibase släppt en låda av just det exemplaret.
Och jag har svårt att motstå en fet sjömålsrobot, så denna låda skulle jag bara ha.
När jag såg att den hade släppts i Europa började jag kolla runt på mina vanliga sidor.
Modelbau-Köning i Tyskland hade den inte, Hannants har inte fått in den ännu, Super-Hobby har den i lager, men de vill ha SEK 1.771,91 för den.
Men jag hittade den för €105.- hos italienska Steelmodels Distribution. Samma ställe som jag beställde min airbrush ifrån. Och €105.- är nog det lägsta pris jag har sett på den, så jag la en beställning i måndags på den.
042 by Bosse Persson, on Flickr
Och inte bara själva kärran, utan jag slog till på uppgraderings settet med en massa 3D printade godsaker också.
043 by Bosse Persson, on Flickr
Vad får man då för denna pengapåse.
Jo en ganska stor låda med 771st individuella plast delar.
Lyfter man på locket så får man en snygg bild att rama in på box arten.
På baksidan av denna bild finns två profil bilder på de två exemplar man har bultat fast sjömålsroboten på.
044 by Bosse Persson, on Flickr
Storleken på Kh-41 framgår rätt tydligt på bilden.
Lådan är knökfull med gjutramar.
Kroppen till sjömålsroboten är gjuten i ett stycke, och samma med luftintagen/motorgondolerna.
045 by Bosse Persson, on Flickr
Byggbeskrivningen är mycket fint tryckt, och 65 sidor tjock.
046 by Bosse Persson, on Flickr
Ifall någon känner för att bläddra i den så finns den första utgåvan av Minibase Su-33:an på Scalemates.
https://www.scalemates.com/products/img/4/2/6/1096426-47-instructions.pdf
Det enda som skiljer min låda från den utgåvan är dekalerna samt sjö målsroboten.
Lådan kommer med målningsmasker till huven, och ett svarvat pitotrör samt tre ark med ets delar.
047 by Bosse Persson, on Flickr
Tre dekal ark med en full uppsättning stenciler till både planet och vapenlasten.
049 by Bosse Persson, on Flickr
048 by Bosse Persson, on Flickr
050 by Bosse Persson, on Flickr
En gjutram med klardelar, huvar för både stängd och öppen huv. och en av många mindre gjutramar med en uppsjö av smådelar.
051 by Bosse Persson, on Flickr
Flygkroppen är gjuten i två delar.
052 by Bosse Persson, on Flickr
053 by Bosse Persson, on Flickr
En gjutram med alla delar till Kh-41:an, påsen till denna var trasig och två små delar hade trillat loss från ramen men fanns tack och lov i lådan.
054 by Bosse Persson, on Flickr
Nos- och stjärtkon samt cockpit delar.
055 by Bosse Persson, on Flickr
Vingdelar.
056 by Bosse Persson, on Flickr
Mera gjutramar.
057 by Bosse Persson, on Flickr
058 by Bosse Persson, on Flickr
059 by Bosse Persson, on Flickr
Detaljnivån på denna byggsats är bland det allra finaste jag har sett.
Full vapenlast med jaktrobotar kommer med, alla gjutna i ett stycke och håller klart samma klass som dyrare resin versioner av de samma. Allt förpackat på bästa sätt i två små kartonger inne i lådan.
060 by Bosse Persson, on Flickr
061 by Bosse Persson, on Flickr
062 by Bosse Persson, on Flickr
Första utgåvan av denna låda innehåller en lite överraskning i form av en liten juvelask
063 by Bosse Persson, on Flickr
Men en 3D printad spakapa i full räddningsdräkt.
064 by Bosse Persson, on Flickr
Och på tal om 3D printat godis, köpte jag till en av två uppdaterings set som finns till denna kärra.
065 by Bosse Persson, on Flickr
Jag valde det billigare alternativet för ca €60.-. Det finns en dyrare vcersion där piloten också ingår, men jag chansade på att min låda av byggsatsen skulle innehålla piloten, och chansade rätt denna gång.
Den lilla pappkartongen innehåller en detalerad bygg och rensningsbeskrivning komplett med målnings beskrivning till landingsställen och alla delar förpackade en en praktisk plastlåda.
066 by Bosse Persson, on Flickr
Och plastlådan innehåller landningsställ, utblås, gångjärn till vingvikningen och mud-gard till nosstället.
Allt printat med burar runt om för att skydda delarna samt skyddade av skumgummi avdelare.
067 by Bosse Persson, on Flickr
Och detaljerna på dessa delar är inte av denna värld.
068 by Bosse Persson, on Flickr
069 by Bosse Persson, on Flickr
070 by Bosse Persson, on Flickr
071 by Bosse Persson, on Flickr
072 by Bosse Persson, on Flickr
073 by Bosse Persson, on Flickr
074 by Bosse Persson, on Flickr
075 by Bosse Persson, on Flickr
Så då vet ni vad som ligger i lådan.
Byggsatsen må vara åt det dyrare hållet, men det kommer bli ett mycket spännande bygge som kommer ta lång tid att göra, jag räknar med att denna kan ta ett år att bygga.
Så slår man ut priset per timme så kommer det inte bli dyrare än två andra byggsatser.
Denna hade kommit rakt upp på byggbordet om det inte var för vår evakuering/renovering så nu hamnar den i stashen fram till någongång efter renoveringen och svensk året 2023.
Man kanske kan göra 2024 till ett Ryskt år
/Bosse
Här kommer en lådtitt på Minibase Su-27K med Kh-41 Moskit sjömålsrobot.
På 90-talet fanns det planer att uppgradera Ryska Flottans SU-33:or och ge dem sjömålsrobot beväpning i form av Kh-41.
Och ett exemplar, #109 visade på Flygmässan på Le Bourget utanför Paris 1999
Nu har Minibase släppt en låda av just det exemplaret.
Och jag har svårt att motstå en fet sjömålsrobot, så denna låda skulle jag bara ha.
När jag såg att den hade släppts i Europa började jag kolla runt på mina vanliga sidor.
Modelbau-Köning i Tyskland hade den inte, Hannants har inte fått in den ännu, Super-Hobby har den i lager, men de vill ha SEK 1.771,91 för den.
Men jag hittade den för €105.- hos italienska Steelmodels Distribution. Samma ställe som jag beställde min airbrush ifrån. Och €105.- är nog det lägsta pris jag har sett på den, så jag la en beställning i måndags på den.
042 by Bosse Persson, on Flickr
Och inte bara själva kärran, utan jag slog till på uppgraderings settet med en massa 3D printade godsaker också.
043 by Bosse Persson, on Flickr
Vad får man då för denna pengapåse.
Jo en ganska stor låda med 771st individuella plast delar.
Lyfter man på locket så får man en snygg bild att rama in på box arten.
På baksidan av denna bild finns två profil bilder på de två exemplar man har bultat fast sjömålsroboten på.
044 by Bosse Persson, on Flickr
Storleken på Kh-41 framgår rätt tydligt på bilden.
Lådan är knökfull med gjutramar.
Kroppen till sjömålsroboten är gjuten i ett stycke, och samma med luftintagen/motorgondolerna.
045 by Bosse Persson, on Flickr
Byggbeskrivningen är mycket fint tryckt, och 65 sidor tjock.
046 by Bosse Persson, on Flickr
Ifall någon känner för att bläddra i den så finns den första utgåvan av Minibase Su-33:an på Scalemates.
https://www.scalemates.com/products/img/4/2/6/1096426-47-instructions.pdf
Det enda som skiljer min låda från den utgåvan är dekalerna samt sjö målsroboten.
Lådan kommer med målningsmasker till huven, och ett svarvat pitotrör samt tre ark med ets delar.
047 by Bosse Persson, on Flickr
Tre dekal ark med en full uppsättning stenciler till både planet och vapenlasten.
049 by Bosse Persson, on Flickr
048 by Bosse Persson, on Flickr
050 by Bosse Persson, on Flickr
En gjutram med klardelar, huvar för både stängd och öppen huv. och en av många mindre gjutramar med en uppsjö av smådelar.
051 by Bosse Persson, on Flickr
Flygkroppen är gjuten i två delar.
052 by Bosse Persson, on Flickr
053 by Bosse Persson, on Flickr
En gjutram med alla delar till Kh-41:an, påsen till denna var trasig och två små delar hade trillat loss från ramen men fanns tack och lov i lådan.
054 by Bosse Persson, on Flickr
Nos- och stjärtkon samt cockpit delar.
055 by Bosse Persson, on Flickr
Vingdelar.
056 by Bosse Persson, on Flickr
Mera gjutramar.
057 by Bosse Persson, on Flickr
058 by Bosse Persson, on Flickr
059 by Bosse Persson, on Flickr
Detaljnivån på denna byggsats är bland det allra finaste jag har sett.
Full vapenlast med jaktrobotar kommer med, alla gjutna i ett stycke och håller klart samma klass som dyrare resin versioner av de samma. Allt förpackat på bästa sätt i två små kartonger inne i lådan.
060 by Bosse Persson, on Flickr
061 by Bosse Persson, on Flickr
062 by Bosse Persson, on Flickr
Första utgåvan av denna låda innehåller en lite överraskning i form av en liten juvelask
063 by Bosse Persson, on Flickr
Men en 3D printad spakapa i full räddningsdräkt.
064 by Bosse Persson, on Flickr
Och på tal om 3D printat godis, köpte jag till en av två uppdaterings set som finns till denna kärra.
065 by Bosse Persson, on Flickr
Jag valde det billigare alternativet för ca €60.-. Det finns en dyrare vcersion där piloten också ingår, men jag chansade på att min låda av byggsatsen skulle innehålla piloten, och chansade rätt denna gång.
Den lilla pappkartongen innehåller en detalerad bygg och rensningsbeskrivning komplett med målnings beskrivning till landingsställen och alla delar förpackade en en praktisk plastlåda.
066 by Bosse Persson, on Flickr
Och plastlådan innehåller landningsställ, utblås, gångjärn till vingvikningen och mud-gard till nosstället.
Allt printat med burar runt om för att skydda delarna samt skyddade av skumgummi avdelare.
067 by Bosse Persson, on Flickr
Och detaljerna på dessa delar är inte av denna värld.
068 by Bosse Persson, on Flickr
069 by Bosse Persson, on Flickr
070 by Bosse Persson, on Flickr
071 by Bosse Persson, on Flickr
072 by Bosse Persson, on Flickr
073 by Bosse Persson, on Flickr
074 by Bosse Persson, on Flickr
075 by Bosse Persson, on Flickr
Så då vet ni vad som ligger i lådan.
Byggsatsen må vara åt det dyrare hållet, men det kommer bli ett mycket spännande bygge som kommer ta lång tid att göra, jag räknar med att denna kan ta ett år att bygga.
Så slår man ut priset per timme så kommer det inte bli dyrare än två andra byggsatser.
Denna hade kommit rakt upp på byggbordet om det inte var för vår evakuering/renovering så nu hamnar den i stashen fram till någongång efter renoveringen och svensk året 2023.
Man kanske kan göra 2024 till ett Ryskt år
/Bosse
Marlin
Azgaron and Gigabyte like this post
Sv: Minibase Su-27K (Su-33) Sea Flanker med Kh-41 "Moskit" sjömålsrobot.
Tack för lådtitten Bosse! Ser ut som en trevlig modell!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Ja, det ser verkligen ut som en fantastisk byggsats och med tillbehörssatsen så behöver man inte köpa till så mycket extra!
Nu är jag ÄNNU mera sugen på en Su-27a från Minibase!
Tack för titten, Bosse!
Stefan
Nu är jag ÄNNU mera sugen på en Su-27a från Minibase!
Tack för titten, Bosse!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Byggsatsen verkar vara helt fantastisk, och en Kinesisk J-15 från Minibase är också på väg.
På något sätt kommer jag nog skaffa den också.
/Bosse
På något sätt kommer jag nog skaffa den också.
/Bosse
Marlin
Jodå, det är fina grejjer, men det är helt klart de 3D printade landställen som tar priset.
Satfläsk vilka grejjer!
Satfläsk vilka grejjer!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Tack Christer. .
Detaljrikt är nog det rätta ordet.
Jag bara hoppas att Minibase kommer fortsätta med att ge ut fler varianter av Flanker.
Jag skulle gärna vilja ha en Su-30 SM,
Och en kinesisk J-16D Wild Weasel Flanker,
i samma detaljering.
/Bosse
Detaljrikt är nog det rätta ordet.
Jag bara hoppas att Minibase kommer fortsätta med att ge ut fler varianter av Flanker.
Jag skulle gärna vilja ha en Su-30 SM,
Och en kinesisk J-16D Wild Weasel Flanker,
i samma detaljering.
/Bosse
Marlin
Azgaron likes this post
Glömde ju lägga till den Indiska Flankern med en Brahmos sjömålsrobot kryssningsrobot.
/Bosse
/Bosse
Marlin
Azgaron likes this post
Hejsan,
The Modelling News har en recension på det 3D printade detaljerna jag köpte till min Su-27K/Su-33
https://www.themodellingnews.com/2022/07/aftermarket-dual-review-upgrade-sets.html#more
Mycket matnyttig information och fina bilder.
T.ex så ersätter nos stället 46st plastbitar som annars måste limmas ihop, och då är inte slangarna inräknade.
/Bosse
The Modelling News har en recension på det 3D printade detaljerna jag köpte till min Su-27K/Su-33
https://www.themodellingnews.com/2022/07/aftermarket-dual-review-upgrade-sets.html#more
Mycket matnyttig information och fina bilder.
T.ex så ersätter nos stället 46st plastbitar som annars måste limmas ihop, och då är inte slangarna inräknade.
/Bosse
Marlin
Azgaron likes this post
3D-stöpta ställ lirar då minsann i en annan division, jojomän!
Matt_Public- Master of DNF
Marlin likes this post
Oj, de ställen ser verkligen fina ut!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Marlin likes this post
Snygga spiror!
Stefan
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Marlin likes this post
The Modelling News har nu släppte en lådtitt på denna.
https://www.themodellingnews.com/2022/08/review-su-33-flanker-d-su-27k-wkh-41.html#more
Finns en hel del intressanta bilder som jag inte hade med i min lådtitt.
Bland annat på bygg sekvensen på sjömålsroboten.
Och värt att notera är att vissa detaljer har blivit uppdaterade sedan den första utgåvan.
/Bosse
https://www.themodellingnews.com/2022/08/review-su-33-flanker-d-su-27k-wkh-41.html#more
Finns en hel del intressanta bilder som jag inte hade med i min lådtitt.
Bland annat på bygg sekvensen på sjömålsroboten.
Och värt att notera är att vissa detaljer har blivit uppdaterade sedan den första utgåvan.
/Bosse
Marlin
Azgaron likes this post
Liknande ämnen
» Su-27 Flanker B
» Su-27P Flanker B
» Academy 1/48 Su-27 Flanker B
» Great Wall Hobby 1/48 - Su-30SM "Flanker-H"
» Kinetic 1/48 SU-33 Flanker D
» Su-27P Flanker B
» Academy 1/48 Su-27 Flanker B
» Great Wall Hobby 1/48 - Su-30SM "Flanker-H"