IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Dave Schilling´s P-47D

+2
Stefan E
Tobias
6 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Dave Schilling´s P-47D Empty Dave Schilling´s P-47D

Inlägg av Tobias tor aug 04 2022, 22:41

Startade lite i en annan P-47-tråd. Men den var lång och en massa skit..

Fick packa ner denna och allt annat i slutet av april pga stambyte. Sen var det förnsterbyte med - som drog ut på tiden pga bygglov och stambytet.. Jag målar just där de skall byta, innifrån, så tänkte vänta att ta fram airbrush o annat igen. Men nu kan jag inte vänta längre (fönsterbytet sker 11-12 augusti men skall nog gå att packa ner o upp!)
Så blir lite roligt att hoppa mellan rikgti modellbygge och penselmåla gubbar.. Bra med variation.  :9

David C. (Carl) Schilling - deputy commander (vad säger vi på svenska) för 56th och senare chef. Var chef för 62nd FS under deras mest aktiva period när Luftwaffe skrevs av till stor del och han blev Ace in a Day under Battle of the Bulge (alla jaktplan). En skön snubbe, verkar det som, som partade med mannarna och hittade på en massa upptåg. Hade en massa idér som ibland till och med funkade. Tror den bilden säger en del..?
Avled senare i England i en bilolycka tyvärr..

Dave Schilling´s P-47D 51988448649_5fece1e945_c

hans Dunderbult är ju ganska kända, med Hairless Joe på 8han hade en Razorback med en annan variant av Hairless Joe på) från Lil´Abner på. Han hade även en personlig M senare (utan fin fillét) som dock kvaddades ganska fort.

Dave Schilling´s P-47D 51988448879_44734aaf44_b

Det råder lite olika meningar om målningen. Som vanligt ovansidan men där är konsensus hyfsat enig sist jag kollade (RAF-färger). Det är mest undersidan det divideras om. Omålad? Grå? RAF-grå? På en del bilder ser det faktiskt ut som metallic OCH grå. Jag komemr måla den grå, rena-RAF-färger. Bl a för att det passar in i skåpet. Wink Det blir annorlunda från de andra kärrorna

Dave Schilling´s P-47D 52263482618_cb591ab630_h

Propellern är faktiskt till Räzerbacken Miss Second Front som jag måste fixa.. Det och landställsluckorna skall på..

Skall IPA-tvätta lite men den har legat skyddad från byggdam, hyfsat bra iaf. Smile

Kontoret, har gjort några av dem nu..

Dave Schilling´s P-47D 51994623469_8796c1c828_h

Wiki
Mer

Står mycket om honom i Wolfpack Warriors då hanär ganska "närvarande" så att säga. Smile  Han verkar chill -ing.. No? clown
Tobias
Tobias

Azgaron and Gigabyte like this post

Till överst på sidan Gå ner

Dave Schilling´s P-47D Empty Sv: Dave Schilling´s P-47D

Inlägg av Stefan E fre aug 05 2022, 09:26

Intressant man och kärra!   cheers

Den förtjänar absolut en egen tråd!

Jag resonerar så här om färgerna;

Flygplanen levererades metallrena från USA direkt till flygbasen så man tog de färger som fanns tillgängliga för målningen.
Främst då de färger som redan fanns på basen, de officiella Brittiska färgerna eller de som kom närmast och kunde hittas i närmaste lokala färgaffär.

Jag skulle gissa att planet var målat med Dark Green (Hu.163) över Ocean Grey (Hu.106) på ovansidan och undersidan lämnades metallren eller målades Medium Sea Grey (Hu.165), båda varianterna förekom.

Den blåsvarta färgen ("plommonblå") som användes på några -M maskiner kom från en lokal bilhandlare, de tog vad de kunde komma över!

Vi kan bara gissa så det här är mina 5-öres tankar.   Very Happy

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen

Tobias likes this post

Inlägg av Tobias fre aug 05 2022, 09:41

Tack Stefan, ja jag håller med. Det är det där med undersidan som är lite mera.. Klurigt. Men jag tror att när den målades så var det inte tokvanligt med helt omålad undersida och det finns bilder som ser ut att ha målat, troligen grått. Men också där man ser delvis, troligen omålat. Men det verkar vara runt hjulen..
Jag gillar dessutom färgerna och har de RAF-färgerna i både MRP och Gunze-Tamiya som jag är van vid (kör troligen MRP!)..

Komemr inte ihåg exakt när herr Schilling fick sin men gabbe, som var en av de första med en bubbeltop och fick sin samtidigt, var i maj någongå¨ng. Vad jag kommer ihåg var det mesta målat fortfarande? Även om beslut kanske tagits om att inte måla. Det kan nog du bättre när det skedde.
Maj -44 dvs, det är ungefär samtidigt som de första P-51D-5 ploppar in, målade..

Det är intressant det där med den plommonanktiga för M. Läste hyfsat nyligen något om att de faktiskt var svarta. Men jag fäste inte så stor vikt vid det då min sån inte är aktuell just nu.. Och jag gillar den plommonfärgen..
Intressant med bilfärg där dock, tror också på sådan bakgrund. Känns vettigt.

Schillings M var troligen också i RAF-grått och grönt men annorlunda "pattern". Skippar nog den på den är för lik min andra, 62nd FS M. Men en plommonfärgad och en blå-blå komemr det bli.. Wink
Tobias
Tobias

Inlägg av Stefan E fre aug 05 2022, 10:09

Gör inte så här mot mig, Tobbe....   pale

...nu blir jag ju sugen att ge mig på en P-47a till, jag har ju ett gäng Tamiyor...  Cool

Ska jag....

Ska jag...

Stefan  Laughing
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen

Inlägg av Tobias fre aug 05 2022, 10:29

Klart du skall! Very Happy Vad har du för dekaler, planer..?

Klart du skall! Bygg någon innan de där nya kommer? De ukrainska, Miniart? Vet iofs inte hur det går för dem..

Jag har en Hasse, 1/32, som lockar hela tiden på samma sätt.. Planen är faktiskt lite att ge mig på den i höst.  Braziliansk! Grön.. Stor, grön, best.. Smile
Tobias
Tobias

Inlägg av Azgaron fre aug 05 2022, 10:58

Snyggt jobbat Tobias! Smile

Jo, man blir ju lite sugen på att dra igång ett bygge själv! Smile
Har ju Gabreskis kärra om inte annat! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009

Tobias likes this post

Inlägg av Tobias fre aug 05 2022, 12:07

Ah! Den är fin med. Smile Gilalr ju gabreski men han är byggd så ofta.. och gult arsle ist för rött ger lite extra färg. Schilling är rätt spännande med.
Kommer inte ihåg exakt hur, men han hade någon idé om att höghöjdsbomba tyska flygfält under eskortuppdragen. De testade lite med ganska amgra resultat.. Tappade lite smällare när de flög förbi.. Hade mycket sådana idéer som mottogs måttligt entusiastiskt av de andra. Har för mig han höll på lite med de där 4.5" rokkitzen med..

Osprey har ju honom här:

Dave Schilling´s P-47D 9151UymR13L

Vilken modell har du Gabbe till?
Tobias
Tobias

Inlägg av Tobias fre aug 05 2022, 20:09

Liite relaterat - men väldigt spännande.

Tobias
Tobias

Sadolf likes this post

Inlägg av Stefan E fre aug 05 2022, 21:54

Dekaler?  planer?

Jaa du....

Jag vet inte hur många dekalark jag har, måste väl vara uppåt 5-6stycken med minst 3-4 kärror på varje plus det som finns i varje låda...

Jag har mycket att välja på, det är klart, jag vill göra en grön/blå Tamiya Razorback, en blå-svart (plommon)/silver Tamiya M, en Academy N från Iwo Jima i Metall/blått och det finns några andra....

Men det blir nog en 1/48 denna gång, annars vore en Trumpeter Razorback ("Bonnie" i ren metall med svarta band och blått/rött/vitt roder ganska frestande.

Vi får se vad det blir, jag är som åsnan mellan hötapparna...

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen

Tobias likes this post

Inlägg av Tobias fre aug 05 2022, 22:28

Bonnie är fin! Smile Men fan, också sugen på en N Iwo jima eller ie Shima.. Haha,a ldrig hört det uttryckket! Very Happy

Men klart du skall bygga en Dunderbult igen! Jag plockade fram den store och fingrade på plasten lite.. Kikade på Brasse-dekalerna med strutsen..
Tobias
Tobias

Inlägg av glimturen sön aug 07 2022, 14:52

Dunderbultar är fina! I love you

På´t bara! Very Happy

cheers

Tobias likes this post

Inlägg av Tobias ons aug 10 2022, 19:10

De är fina! Very Happy

Hmm..?

Inte byggt något med M8 rokkitz.. Liite sugen nu. Han experimenterade ju lite.. Utan tokbra resultat dock.

Dave Schilling´s P-47D 52277314645_4ea1ad0c6b_h
Tobias
Tobias

Azgaron likes this post

Inlägg av Sadolf ons aug 10 2022, 21:12

Super cool man från Gabreskys cirkus.... Kolla också om Gladych och andra polska "private contractors " i den här gänget... Definitivt för mig ett måste när jag ska bygga P47M Tamiya någon gång. Det blir cool se när Du bygger...
Sadolf
Sadolf

Tobias likes this post

Inlägg av Tobias ons aug 10 2022, 21:25

Jodå - jag har ett par av polackernas dekaler.. Smile Riktigt coola stories. ^^
Tobias
Tobias

Inlägg av Sadolf tor aug 11 2022, 15:21

Här kommer en intressant artikel om Gladych ( han som flög Tbolten "Pengie" hos Gabresky 61 FS)
Hans äventyr med tysk med nummer 13 på hans plan...

http://www.century-of-flight.freeola.com/Aviation%20history/WW2/aces/Boleslaw%20Gladych.htm

Förresten Georg Peter Eder vilket är nämnt i berättelsen enligt min info var aldrig i salget om Frankrike och jag kan inte hitta att han flög FW med sidonummer 13... Å andra sidan Priller hade "13"...
Sadolf
Sadolf

Inlägg av Tobias tor aug 11 2022, 15:42

Tack. Smile Dekalerna till den finns i denna om du är sugen. Klart skön snubbe. Hade all anledning att vara lite.. Hänsynslös. Men de polska piloterna var ju överlag både väl utbildade och erfarna.. Måste bygga någon av deras kärror en dag, men det är bristen på pin-upor.. Wink Dock gillar jag alla Pengie! Lite oklart om sista, den hade nog itne pengie-figuren på sig. Har för mig det är den (M). men folk sätter dit den ändå. och vafan, det var nog meningen att den skulle vara där.. Wink

Ah..
Tobias
Tobias

Inlägg av Sadolf tor aug 11 2022, 15:55

Det finns olika varianter på dessa historier, en sak är säker, det var möjligt att han ha mött en tysk pilot - gentleman.
Dessutom Pengie var hans fru, de flyttade efter kriget till USA och Gladych blev läkare. Han ville absolut inte skriva några memoarer och berätta om kriget.
Till sist var någon journalist som klämde några intressanta berättelser från honom.
Jag läste den historien med att lura tyskarna i deras egen flak över flygplatsen med lite mer detaljer och lite annan vändning...
Rykten går att han attackerade en rote med fyra plan där tydligen mer erfaren ledare följdes av 3 oerfarna piloter.
De tappade ledaren och under tiden Mike har gjord sig av med honom på lägre höjd och började fly mot England.
De tre Fw formade upp med honom då tysken kunde inte tro att deras ledare blev nedskjuten. När de kom nära då fattade de misstaget. De flög så nära att Mike hade inget val att följa när de började vinka honom mot flygplatsen... Resten vet vi vad som hänt när han började "landa"

Hittade dedikerade dekaler för just olika Mikes plan
https://www.super-hobby.se/products/Boleslaw-Mike-Gladych-Planes-46944553.html

Det intressanta att hans "Cyclone" från Frankrike hade just sidonummer "13"... så kanske hans minne var lite fel och det ver inte den tyska messerschmitt som skonade honom var tretton, det var kanske han memorerade numret på eget plan... Eller så var det "lost in translation"
Sadolf
Sadolf

Inlägg av Tobias tor aug 11 2022, 16:11

Ah, inte sett det arket - intresant! Very Happy
Det var just Mike, på senare år i USA som berättade vad han kom ihåg av de "plommonfärgade" M. han hade kvar en modell en mekaniker byggt då, målad med samma färg. Och de skall ha vart svarta. Men blänker "plommonfärgade". Men sista ordet är säkert itne sagt om dem! Wink
Tobias
Tobias

Inlägg av Sadolf tor aug 11 2022, 22:52

Midnight blue... nu när man filtrerade rätt färgfoton så ser man , som ex on Lanowskis P47 ( cammo i tamiya box) så ser man kalrt att motorkåpor var svarta och resten ver plommon blå... Svarta motorkåpor tydligen lånade från en annan ex. Så det var mix av färger... Varför just den kulören? Jag läste en teori att den var blank så den höjde inte luftmotståndet.
Om själva färgen det finns 2 teorier- den ena dom tog den färgen från hyllan men den var ursprungligen tänkt för nattjaktplan ( vilka var svarta..p61) Den andra teorin att de observerade den funkar bra på höga höjder i en annan, starkare solsken...
Vet någon mer om detta så dela gärna...
Sadolf
Sadolf

Inlägg av Matt_Public lör aug 13 2022, 20:21

Att posera med pistol är definitivt det enklaste sättet att antingen se stenhård eller råtöntig ut. Laughing
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF

Inlägg av Tobias lör aug 13 2022, 20:52

Eller hur? Wink fan vet om det fortfarande är en pistol - men flytväst höjer det lite.. Borde vara en vanligare accessoar? Knata ner till Vasastan en söndag lunch med flytväst på kanske vore något.. Gul naturligtvis!
Tobias
Tobias

Matt_Public likes this post

Inlägg av Sadolf sön aug 14 2022, 13:36

Fina damhattar med en diorama på kan slå den... som i 17-hundra tals Frenkrike...  En d day landing- hatt eller Operation Bodenplatte hat? Det kul... eller hur-.-
På tal om pistolen han har- det är inte vad som helst- den är modifierad för automatisk eld med handtag för kontroll av rekyllen och 20-30 skott magasin... Kul som fan , en slags dåtidens UZI eller annan gangsta puttra...
Sadolf
Sadolf

Inlägg av Tobias sön aug 14 2022, 14:40

Japp! han snickrade den i verkstaden - eller om han beställde den, komemr iten ihåg.. men det nämns i Wolfpack Warriors har jag för mig.. De där verkstäderna- och folket, verkar ha tillverkat mycket kul! En M1911 i automateld dock.. Lagom effektivt men tufft! Wink

Efter att ha lekt lite med Airframe Aluminium, Alclad II - så är jag liite sugen på att konvertera denna till Christiansens Miss Fire.. Och highshine polish.. Som en nutida warbird..  men sen var jag lite realizstisk..  och blev tveksam.. men tanken är lockande!
Har Zotz ark med både Miss Fire (Rozzie geth II) och Passionate patsy - båda är granna kärror och har länge velat göra dem i riktigt fin, putsade almuminium.. Med lite Stainless Steel på magen och kanske Magnesium på att par paneler.... Borde iofs testmåla mer med de highshine först isf..
Tobias
Tobias

Inlägg av Sponsored content

Sponsored content

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet