AJSH37 Viggen
+5
Tobias
Stefan E
Matt_Public
Marlin
cas
9 posters
Sida 2 av 3
Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
Sv: AJSH37 Viggen
Färg och målning kostar...cas skrev:Det är ganska vanligt att museer målar om sina plan för att skydda dom mot vädrets makter.
Tyvärr händer det alltsomoftast att de bara målas om av någon utan instruktioner, bilder på förlagan eller rätt färger (speciellt om dom måste hämtas från annat land...)
Då blir det fel alltsom oftast! Fördelen är ju ändå att objektet överlever tidens tand en stund till, så det är åtminstone ett plus!
Men fel ja, det är det!
Vi minns ju alla Apjesus
Så varför inte göra rätt från början?
Det påminner mig om "restorerad" P 40 som man hittade i öken i egypten i orörd skick ....https://www.dailymail.co.uk/news/article-5231593/Egyptians-World-War-II-RAF-Kittyhawk-plane-makeover.html
Eller här: https://warbirdsnews.com/warbirds-news/desert-war-kittyhawk-unveiled-in-egypt.html
Omfg...
Tidkapseln... blev "renoverad av museepersonal"
Sadolf
Azgaron likes this post
Sv: AJSH37 Viggen
Ah shit, restaurerade de den?? Kommer ihåg när den hittades.. men piloten ligger väl öknen någonstans..?
Jävla färger..
Fan, tog fram min AJ 37 nu.. Kanske gör en tråd och gör klart den med..
Jävla färger..
Fan, tog fram min AJ 37 nu.. Kanske gör en tråd och gör klart den med..
Tobias
cas likes this post
Sv: AJSH37 Viggen
Ja piloten ligger där någonstans... Och de "restraurerade" fast Hendon museet ville ha den i ORÖRT skick.. De T O M gav de en spitfire bara för att finansiera operationen att lyfta den från öken och säkra i museet, för att folk ska inte plocka den i bitar till souvenirer.
Så Egypten till sist annonserade att de behåller planet ...och "restaurerade den"...
Kul se , gör en tråd med Viggen!!
Så Egypten till sist annonserade att de behåller planet ...och "restaurerade den"...
Kul se , gör en tråd med Viggen!!
Sadolf
Tobias likes this post
Sv: AJSH37 Viggen
Kom igen Tobbe! Ju fler Viggar desto bättre!
Jag har nog fullt Lansen-fokus ett bra tag till...
Jag har nog fullt Lansen-fokus ett bra tag till...
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: AJSH37 Viggen
Eftersom Bosse flåsear en i nacken med Viggen-bygge, och man får lite tunga hintar från den där Janne S om saker så får jag väl bygga lite här också.
Så när jag var hos Timo senast, så fick den åka med!
Om det blev nåt gjort? Ja kanske...
Alla SAAB-kärror har ju alltid hängande roder, det är sen gammalt! Viggen är inget undantag, så då måste något göras.
För ändamålet har jag skaffat Maestros resin roder
Det här är kanske inte de finaste resingrejerna som går att köpa, så till nästa viggen så skaffar jag nog hellre CMK:s varianter!
På plussidan så funkar dessa till både AJ och JA!
Det man får göra är att såga dom på mitten och slipa bort plåten i mitten. På JA är höjd och skevroder ihopsatta med denna plåt, och den skall man alltså inte ha på en AJ.
Bara att såga i vingen helt enkelt!
Det tog en längre tid än vad jag trodde, men det kan bero på att sågen är lite sliten. Dags att byta!
När man ändå är igång med vingarna, så kan man kika på vingbalken.
I och med att den är gjuten direkt i undervingen, så kommer ju inte den främre kanten att luta framåt, utan bakåt. Mastros resin-bit löser den lilla fadäsen, men tyvärr är den inte mer detaljeran än plastem snarare mindre.
Har man en gång tittat på vingbalken så ser man att det fattas MASSA detaljer här, ifall man vill ge sig på sånt. Mycket av det problemet löser man ju med att hänga på mer vapen...
Så efter en jäkla massa sågande, slipande och limmande med långsamtorkande CA så hamnade jag här:
Skulle ju kunna detaljera hjulhusen litegrann, ifall andan faller på, men just nu gör den inte det.
Med vingen ihopsatt sådär tjusigt så började jag kika lite på den ökanda möllan (eller RAT som vissa kallar den)
Här hade jag ju Pilot Replicas variant och den är ju mycket tjusig, men jag fattade inte hur den skulle sättas dit. Det gick så långt att jag kollade på deras hemsida efter lite instruktioner och hör och häpna, där fanns det i klartext exakt hur man skulle göra! Tack för det!
Med ritsmallen placeras som såhär:
Så var det bara att rista på tills man kom igenom plasten.
Man ser ju tydligt att original-luckan är ganska så mycket för mindre än PR:s dito och vilken som är rätt tänker jag inte gå in på.
Däremot är det relativt lätt att trycka fast själva baljen mot luftintaget. Lite slipande i plasten var allt som behövdes, men sen passade allt på ett föredömligt vis.
Torrpassning tyder ju på att det blir rätt bra i slutändan, utan glipor.
Puh!
Dags att måla lite, och försöka fixa till de där eländiga luftintagen...
Så när jag var hos Timo senast, så fick den åka med!
Om det blev nåt gjort? Ja kanske...
Alla SAAB-kärror har ju alltid hängande roder, det är sen gammalt! Viggen är inget undantag, så då måste något göras.
För ändamålet har jag skaffat Maestros resin roder
Det här är kanske inte de finaste resingrejerna som går att köpa, så till nästa viggen så skaffar jag nog hellre CMK:s varianter!
På plussidan så funkar dessa till både AJ och JA!
Det man får göra är att såga dom på mitten och slipa bort plåten i mitten. På JA är höjd och skevroder ihopsatta med denna plåt, och den skall man alltså inte ha på en AJ.
Bara att såga i vingen helt enkelt!
Det tog en längre tid än vad jag trodde, men det kan bero på att sågen är lite sliten. Dags att byta!
När man ändå är igång med vingarna, så kan man kika på vingbalken.
I och med att den är gjuten direkt i undervingen, så kommer ju inte den främre kanten att luta framåt, utan bakåt. Mastros resin-bit löser den lilla fadäsen, men tyvärr är den inte mer detaljeran än plastem snarare mindre.
Har man en gång tittat på vingbalken så ser man att det fattas MASSA detaljer här, ifall man vill ge sig på sånt. Mycket av det problemet löser man ju med att hänga på mer vapen...
Så efter en jäkla massa sågande, slipande och limmande med långsamtorkande CA så hamnade jag här:
Skulle ju kunna detaljera hjulhusen litegrann, ifall andan faller på, men just nu gör den inte det.
Med vingen ihopsatt sådär tjusigt så började jag kika lite på den ökanda möllan (eller RAT som vissa kallar den)
Här hade jag ju Pilot Replicas variant och den är ju mycket tjusig, men jag fattade inte hur den skulle sättas dit. Det gick så långt att jag kollade på deras hemsida efter lite instruktioner och hör och häpna, där fanns det i klartext exakt hur man skulle göra! Tack för det!
Med ritsmallen placeras som såhär:
Så var det bara att rista på tills man kom igenom plasten.
Man ser ju tydligt att original-luckan är ganska så mycket för mindre än PR:s dito och vilken som är rätt tänker jag inte gå in på.
Däremot är det relativt lätt att trycka fast själva baljen mot luftintaget. Lite slipande i plasten var allt som behövdes, men sen passade allt på ett föredömligt vis.
Torrpassning tyder ju på att det blir rätt bra i slutändan, utan glipor.
Puh!
Dags att måla lite, och försöka fixa till de där eländiga luftintagen...
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Azgaron likes this post
Sv: AJSH37 Viggen
Snyggt slöjdat Christer.
Vilken tur att jag köpte CMK's roder till min AJ.
Jag har samma jobb inplanerat för morgondagen, och fortsätta med raketkapslarna.
Hade planerat att få ihop alla fyra igår kväll, men tiden räckte bara till en.
Jag har ledigt i morgon pga. jordfästning av min Mamma på morgonen.
Och sådana dagar får man tjänstledigt med lön från jobbet.
Och då tillbringar jag gärna resten av dagen vid byggbordet pysslandes med alla mina pågående byggen.
/Bosse
Vilken tur att jag köpte CMK's roder till min AJ.
Jag har samma jobb inplanerat för morgondagen, och fortsätta med raketkapslarna.
Hade planerat att få ihop alla fyra igår kväll, men tiden räckte bara till en.
Jag har ledigt i morgon pga. jordfästning av min Mamma på morgonen.
Och sådana dagar får man tjänstledigt med lön från jobbet.
Och då tillbringar jag gärna resten av dagen vid byggbordet pysslandes med alla mina pågående byggen.
/Bosse
Marlin
Sv: AJSH37 Viggen
Snyggt jobbat Christer! Blir fint sen och lite extra vapen är ju inte fel!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: AJSH37 Viggen
Ett fint karvande med gott extrajobb!
_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
Sv: AJSH37 Viggen
Snygg plastikkirurgi!
Dom stora landställsluckorna är alltid stängda, även på marken, men det vet du säkert.
De öppnar bara när stället fälls ut eller in, och de stänger direkt efter stället fällts ut.
Det finns ett lås som går in för att de inte ska falla ner då trycket går ur systemet.
Stefan
Dom stora landställsluckorna är alltid stängda, även på marken, men det vet du säkert.
De öppnar bara när stället fälls ut eller in, och de stänger direkt efter stället fällts ut.
Det finns ett lås som går in för att de inte ska falla ner då trycket går ur systemet.
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: AJSH37 Viggen
Tack skall ni ha!
Jodå, jag vet allt hur de stora luckorna funkar. När kärran stängs av så ramlar dom ju dock ner en smula och landar på det lilla låset, så det skall inte vara flush mot vingen när kärran är avstängd.
Men i den delen hade jag inte tänkt göra så mycket.
Däremot vill jag minnas från min värnpliktstid att tankningsinställningarna sitter i landställsschaktet på höger sida, så det kan ju vara kul att kika närmare på.
Sen är ju ett landställsutrymme och i såna brukar det alltid finnas ett spaghettinystan av rör och kablar. Kan ju vara roligt att lägga till nåt av det, och tittar man här, så finns det en del att roa sig med
https://plasticfantastique.com/walk_arounds/walkaround-the-saab-37-viggen/
Jodå, jag vet allt hur de stora luckorna funkar. När kärran stängs av så ramlar dom ju dock ner en smula och landar på det lilla låset, så det skall inte vara flush mot vingen när kärran är avstängd.
Men i den delen hade jag inte tänkt göra så mycket.
Däremot vill jag minnas från min värnpliktstid att tankningsinställningarna sitter i landställsschaktet på höger sida, så det kan ju vara kul att kika närmare på.
Sen är ju ett landställsutrymme och i såna brukar det alltid finnas ett spaghettinystan av rör och kablar. Kan ju vara roligt att lägga till nåt av det, och tittar man här, så finns det en del att roa sig med
https://plasticfantastique.com/walk_arounds/walkaround-the-saab-37-viggen/
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: AJSH37 Viggen
Misstänkte att du hade koll på det!
Ja, man kan ju ha den på underhåll med alla luckor öppna!
Trillar de undre luftbromsarna och råttan ut också?
Stefan
Ja, man kan ju ha den på underhåll med alla luckor öppna!
Trillar de undre luftbromsarna och råttan ut också?
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: AJSH37 Viggen
Om jag kommer ihåg rätt så faller råttan ut när ställen fälls ut.
Luftbromsarna har jag ingen koll på.
/Bosse
Luftbromsarna har jag ingen koll på.
/Bosse
Marlin
Sv: AJSH37 Viggen
Möllan fälls ut samtidigt som ställen!
På AJ så ramlar luftbromsarna ner när trycket sänks (vill jag minnas) men på JA så var dom fastskruvade.
Efter att ha kikat på lite bilder så ser man skillnad på maskiner som är på museum där det saknas olja -> där hänger dom helt och hållet, medans linjemaskiner bara har att visst häng på dom.
Ganska praktiskt, för dom är ju rätt mörkt bronsfärgade, så då slipper man att maska!
Kollar med Filip_Rudolf121 om att 3D printa pottan också. Ett måste för varje seriöst AJ-bygge!
På AJ så ramlar luftbromsarna ner när trycket sänks (vill jag minnas) men på JA så var dom fastskruvade.
Efter att ha kikat på lite bilder så ser man skillnad på maskiner som är på museum där det saknas olja -> där hänger dom helt och hållet, medans linjemaskiner bara har att visst häng på dom.
Ganska praktiskt, för dom är ju rätt mörkt bronsfärgade, så då slipper man att maska!
Kollar med Filip_Rudolf121 om att 3D printa pottan också. Ett måste för varje seriöst AJ-bygge!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: AJSH37 Viggen
cas skrev:
Kollar med Filip_Rudolf121 om att 3D printa pottan också. Ett måste för varje seriöst AJ-bygge!
..."pottan"?
S
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: AJSH37 Viggen
Pottan ja!
Kolla under bukfenan på den här SF
Fin bild på en SF37 med potta
Det är alltid lite bränsle kvar i spridarringarna till EBK som man någon anledning får för sig att dränera ut genom ett litet rör i bukfenan.
Set ser ju lite sådär omiljömedvetet ut att ha en inkontinent Viggen som lämnar nervösa fläckar på plattan, så alltså får markpersonalen springa in där under och hänga upp den innan motorn stängs av.
Det har man själv gjort några gånger!
Kolla under bukfenan på den här SF
Fin bild på en SF37 med potta
Det är alltid lite bränsle kvar i spridarringarna till EBK som man någon anledning får för sig att dränera ut genom ett litet rör i bukfenan.
Set ser ju lite sådär omiljömedvetet ut att ha en inkontinent Viggen som lämnar nervösa fläckar på plattan, så alltså får markpersonalen springa in där under och hänga upp den innan motorn stängs av.
Det har man själv gjort några gånger!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Matt_Public likes this post
Sv: AJSH37 Viggen
Ok, så den där lilla möllan behövde ju målas också.
Ipso facto!
Sen när jag tittade på referensbilderna så inser jag att jag blandat ihop bromstryckspumputtaget med brandsläckningstratten, så det som är rött skall egentligen vara aluminium och det tunna smala röret skall vara rött...
Nästa intressanta fakta om den här modellen är ju att man får med lite målad ets till cockpit. Sånt är u alltid trevligt, men eftersom Eduard skall tolka färgerna så kan det ibland bli lite tokigt, och så även här.
Viggen har ju en ljusgrå färg på det mesta, men Eduard har tolkat det som ljust blågrått. Då blir ju utmaningen att matcha det.
Dessa var inte rätt (Gunze H306 & H308) men den här kändes bättre
Gunze H417 tror jag att det är, dvs deras tolkning av RLM76...
Väl på plats i cockpit så blir man ändå inte helt nöjd med färgskiftningen, men det får vara så.
Janne S hävdar ju att Red fox 3D dekaler till Viggen är det bästa sen skivat bröd, och det kanske man kan hålla med om, men det blir lite svårt att stoppa i dom nu.
Det får bli på nästa Vigg!
Om jag nu inte tröttnar på Special Hobby/Tarangus lilla pjäs innan dess...
Ipso facto!
Sen när jag tittade på referensbilderna så inser jag att jag blandat ihop bromstryckspumputtaget med brandsläckningstratten, så det som är rött skall egentligen vara aluminium och det tunna smala röret skall vara rött...
Nästa intressanta fakta om den här modellen är ju att man får med lite målad ets till cockpit. Sånt är u alltid trevligt, men eftersom Eduard skall tolka färgerna så kan det ibland bli lite tokigt, och så även här.
Viggen har ju en ljusgrå färg på det mesta, men Eduard har tolkat det som ljust blågrått. Då blir ju utmaningen att matcha det.
Dessa var inte rätt (Gunze H306 & H308) men den här kändes bättre
Gunze H417 tror jag att det är, dvs deras tolkning av RLM76...
Väl på plats i cockpit så blir man ändå inte helt nöjd med färgskiftningen, men det får vara så.
Janne S hävdar ju att Red fox 3D dekaler till Viggen är det bästa sen skivat bröd, och det kanske man kan hålla med om, men det blir lite svårt att stoppa i dom nu.
Det får bli på nästa Vigg!
Om jag nu inte tröttnar på Special Hobby/Tarangus lilla pjäs innan dess...
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Azgaron likes this post
Sv: AJSH37 Viggen
Snyggt jobbat Christer
Red Fox 3D instrument noterat till nästa Viggen.
/Bosse
Red Fox 3D instrument noterat till nästa Viggen.
/Bosse
Marlin
Sv: AJSH37 Viggen
Snyggt jobbat Christer!
Eduard gör fina modeller, men deras färgval på etsen kan ju ifrågasättas!
Håkan
Eduard gör fina modeller, men deras färgval på etsen kan ju ifrågasättas!
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: AJSH37 Viggen
Ah, lite klurigt med etsen där.. Tycker ju Rebell och de andra runt beställningen, eller vad man skall säga, hade kunnat förse dem med rätt färg-info.. men icke..
Dus er ut att lösa det fint dock.
Dus er ut att lösa det fint dock.
Tobias
Sv: AJSH37 Viggen
Rebell/Maestro har ju redan ett gammalt ets-set till Escis sunk-Viggen, och det är inte lika blått i tonen. Så infon har funnits men ignorerats denna gången. Tråkigt nog.
Men det finns mycket i 1/48 Viggen-världen som är lite halvkass, mer om det senare!
Tack för hejjaropen dessutom! Nu tar och och klämmer i med lite Mulle Motor-meckande.
Ganska enkelt detaljerad, eller nästan sagt lite för simpel.
Hade dessutom den goda försynen att byta ut reverseringsklaffarna mot CMK:s resin dito, för modellens plastbitar är helt "släta" på ena sidan. "Släta" så när som på utstötarmärken, sjunkmärken och annat gjuttekniskt bjäfs då...
Skall man göra en kärra med fullt stängda reverseringsklaffar så duger väl det, men så ser man i princip aldrig en Viggen parkerad.
Saknas helt gör A8-regulator, dels den biten mellan utblåset och reverseringsklaffarna som ställer utloppsdiametern.
Om man bryr sig om det så skaffar man Reskit utsökta utblås!
Den har också med andra delar som jag kommer scratcha...
Nåväl, man tager vad man haver.
För att kunna limma fast huvudvingen i skrovet så måste man bygga hela motorn, ink allt, annars går det inte att få in det hela. Typiskt.
Så då får man ta itu med bakkroppen där reverseringsluckorna gömmer sig.
Den där biten har då inte många rätt. De detaljer som finns på utsidan är rena påhitt, och bör rensas bort.
Jag gjorde ett försök att bygga upp en liten plåtskarv som löper ungefär såhär:
Kanske kan bli bra med spackel tänker jag.
En viktig del i reverseringssystemet är dom ledskenor som sitter på strömingsplåten som leder framåt.
De fattas helt, så jag började scratcha ihop nåt. Första försöket blev sådär.
Det andra blev bättre.
Sen limmade jag fast reversingsklaffarna i nedfällt läge (2st) och en hängande och blåste på massa färg i olika metallbruna nyanser.
Sen får allt det sättas ihop till ett stort paket som måste spacklas
Rykten har gällande att Janne S håller på att ta fram resinkopior av dom bitar han har gjort, så det kanske vore nåt?
Nå, med detta så kan man iaf trycka in hela härligheten i flygkroppen!
Men det finns mycket i 1/48 Viggen-världen som är lite halvkass, mer om det senare!
Tack för hejjaropen dessutom! Nu tar och och klämmer i med lite Mulle Motor-meckande.
Ganska enkelt detaljerad, eller nästan sagt lite för simpel.
Hade dessutom den goda försynen att byta ut reverseringsklaffarna mot CMK:s resin dito, för modellens plastbitar är helt "släta" på ena sidan. "Släta" så när som på utstötarmärken, sjunkmärken och annat gjuttekniskt bjäfs då...
Skall man göra en kärra med fullt stängda reverseringsklaffar så duger väl det, men så ser man i princip aldrig en Viggen parkerad.
Saknas helt gör A8-regulator, dels den biten mellan utblåset och reverseringsklaffarna som ställer utloppsdiametern.
Om man bryr sig om det så skaffar man Reskit utsökta utblås!
Den har också med andra delar som jag kommer scratcha...
Nåväl, man tager vad man haver.
För att kunna limma fast huvudvingen i skrovet så måste man bygga hela motorn, ink allt, annars går det inte att få in det hela. Typiskt.
Så då får man ta itu med bakkroppen där reverseringsluckorna gömmer sig.
Den där biten har då inte många rätt. De detaljer som finns på utsidan är rena påhitt, och bör rensas bort.
Jag gjorde ett försök att bygga upp en liten plåtskarv som löper ungefär såhär:
Kanske kan bli bra med spackel tänker jag.
En viktig del i reverseringssystemet är dom ledskenor som sitter på strömingsplåten som leder framåt.
De fattas helt, så jag började scratcha ihop nåt. Första försöket blev sådär.
Det andra blev bättre.
Sen limmade jag fast reversingsklaffarna i nedfällt läge (2st) och en hängande och blåste på massa färg i olika metallbruna nyanser.
Sen får allt det sättas ihop till ett stort paket som måste spacklas
Rykten har gällande att Janne S håller på att ta fram resinkopior av dom bitar han har gjort, så det kanske vore nåt?
Nå, med detta så kan man iaf trycka in hela härligheten i flygkroppen!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Azgaron likes this post
Sv: AJSH37 Viggen
Tjusigt jobbat, Christer! Ser snyggt ut!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: AJSH37 Viggen
Snyggt jobbat Christer.
Och dina bilder kommer i precis rätt tid för mitt eget Viggen bygge.
Här ska studeras extra noga.
ResKit utblås kommer att köpas till nästa Viggen.
/Bosse
Och dina bilder kommer i precis rätt tid för mitt eget Viggen bygge.
Här ska studeras extra noga.
ResKit utblås kommer att köpas till nästa Viggen.
/Bosse
Marlin
Sv: AJSH37 Viggen
Tack skall ni ha!
Reskit är helt klart ett lyft för den här modellen.
Det blev mer gjort på kollot , så det kommer så småningom, inkl byggsatsens absoluta (enda?)höjdpunkt!
Reskit är helt klart ett lyft för den här modellen.
Det blev mer gjort på kollot , så det kommer så småningom, inkl byggsatsens absoluta (enda?)höjdpunkt!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Azgaron and Marlin like this post
Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
Liknande ämnen
» JA 37 VIGGEN
» Viggen vid incidentberedskap och RAT
» EDF Viggen
» AJS 37 Viggen.
» Viggen frågor.....
» Viggen vid incidentberedskap och RAT
» EDF Viggen
» AJS 37 Viggen.
» Viggen frågor.....
Sida 2 av 3
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet