IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

J 29B - F 22 - camo?

+4
Matt_Public
Stefan E
linusorn
Tobias
8 posters

Sida 2 av 2 Föregående  1, 2

Gå ner

J 29B - F 22 - camo? - Sida 2 Empty Sv: J 29B - F 22 - camo?

Inlägg av Stefan E lör okt 15 2022, 23:40

Ja, jag har för mig att den skalar ut runt 1/46 nånstans...

Formen i nosen är skum också...

Vad är det som gör att tillverkarna har så svårt att få till J-29an?

I värsta fall finns det ju gott om flygplan att titta på på museer runt om i världen och det finns ju till o med en flygande Tunna i Sverige.

Det finns bara två tillverkare som har lyckats med Tunnan hittills, Neomega 1/48 (Resinmodell- dyyyyr) och PR 1/48 (lite dyr men i stort sett perfekt i formen), 1/72 och mindre lämnar jag därhän.

Jag vet inte hur FLY´s 32a ser ut ännu, men det får vi väl snart se...  Very Happy

Stefan  Very Happy
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

J 29B - F 22 - camo? - Sida 2 Empty Sv: J 29B - F 22 - camo?

Inlägg av Tobias sön okt 16 2022, 00:15

Haha, borde tips Doog om den?? Very Happy hade vart en kul video.
Fan, jag hade nog iofs tagit den om jag fick den och pengar.. Sen slängt den.. Wink Eller eldat den.. tagit fram ett paket Hot Dogs.. Men stinker ju av plast..
AZ -är inte de tjecker med a la Special Hobby eller har jag noll koll?

Aha, men det är Tunnan va? J 32B var väl felformad med?
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

J 29B - F 22 - camo? - Sida 2 Empty Sv: J 29B - F 22 - camo?

Inlägg av Stefan E sön okt 16 2022, 08:39

Ja, jag menade FLY´s J-29 i 1/32 skalan.

Trumpeters/Hobbyboss J32 Lansen har jag ingen koll på, men den har väl fått en del dålig kritik.

Jag har redan ett gäng med Tarangusar i 1/48, så det blir nog inga flera Lansar här.

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

J 29B - F 22 - camo? - Sida 2 Empty Sv: J 29B - F 22 - camo?

Inlägg av linusorn sön okt 16 2022, 09:01

Hobby Boss Lansen har jag sett några byggen av, både av svenskar och andra. Vad jag förstått så är den ändå inte så dålig. Några små missar som räddas av att den på andra ställen är bättre i formen än Tarangus. Den är iaf mer lättbyggd🙂

linusorn


Till överst på sidan Gå ner

J 29B - F 22 - camo? - Sida 2 Empty Sv: J 29B - F 22 - camo?

Inlägg av Tobias sön okt 16 2022, 12:09

Jasså, har den bättre form på sina ställen? Smile Kommer bara ihåg att den också har underlig nos och intag? Från recensioner..

Lättbyggd är ju iofs bra..
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

J 29B - F 22 - camo? - Sida 2 Empty Sv: J 29B - F 22 - camo?

Inlägg av linusorn sön okt 16 2022, 13:19

Här finns en bra tråd som visar för- och nackdelar på Hobbyboss Lansen och jämför med Tarangus.

linusorn


Tobias likes this post

Till överst på sidan Gå ner

J 29B - F 22 - camo? - Sida 2 Empty Sv: J 29B - F 22 - camo?

Inlägg av Sadolf sön okt 16 2022, 13:22

Ajajaj ser ut som J 29 är känslig område. Förståelig mycket laddat med patriotism. Och inte utan anledning för att Tunnan är ett plan som folk kan vara riktig stolta över.
( liksom, IMHO andra svenska plan, de var alltid i toppen av den tekniska utvecklingen vilket är stor bedrift.)
Det fanns inte något vettig byggsats av den i 1:48 fram till Pilot Replicas tagit fram en. Jag fattar deras utvecklingskostnader och att kvalite är hög.
Det jag skrev "ripoff" var kanske lite överdrivet, jag bara ville säga att den är dyr. Det är inte att den är inte värt pengarna.
Men det är lite som med PZL P 11 c modellerna från Arma resp Mirage. Armas kostar i dyrare variant runt 400 spänn. Den är bättre än Mirage.
Fortfarande ingen förutom Polacker vill köpa den... Ni vet vad jag diggar...
På tal om patriotiska känslor...
Hur mycket patriotisk Polack jag är (?) så kommer jag nog aldrig ställa Mig 21 på min hylla. Jag HATAR skiten. Jag vet folk älskar den, ibland, piloterna tycket om den...ibland.
För mig det mest själlös dammsugare i byn. "Starta , följa markkontrolen, avffyra missiler, landa 10 minuters rysk under". Bleeehhh----., den innehåller så mycket glamour som en strykbräda i nedfälld form...

Min deal med J 29 bygger på att den andra sidan har "några stycken billiga"- som det visar sig osäljbara....Det var lockande men jag kanske följer Era råd och avstår...
Sadolf
Sadolf


Tobias likes this post

Till överst på sidan Gå ner

J 29B - F 22 - camo? - Sida 2 Empty Sv: J 29B - F 22 - camo?

Inlägg av linusorn sön okt 16 2022, 13:58

För min del handlar det inte så mycket om patriotism, även om vi har skäl att vara stolta över vad svensk flygindustri åstadkommit. Jag bygger modeller som jag tycker har en intressant förlaga utan att lägga så mycket värderingar vilket land som producerade flygplanet. Min största kritik mot AZ är att det inte går att få ihop en modell av den utan nästan övermänskliga ansträngningar även utan AM-delar. Att de dessutom missat fatalt med att fånga formen skjuter modellen totalt i sank.

linusorn


Till överst på sidan Gå ner

J 29B - F 22 - camo? - Sida 2 Empty Sv: J 29B - F 22 - camo?

Inlägg av Sadolf sön okt 16 2022, 14:10

Ja det med småserie, ibland ser det ut som tillverkare har skjutit över målet.
Det påminner mig gamla vacu-formade kit som var i princip näst omöjliga att bygga utan att tillverka merparten av delar i egen regi.
Till det graden att man kunde skippa de vacuformade delarna och snickra den i trä eller plast med bättre resultat och mindre jobb..
Inbilda er en vacu formad propeller i 1:72 storlek- hur skulle man få rätt profil på blad?

Desto mer skrämmande bilden av AZ models tunna jag få desto mer nyfiken jag är på den... Men sunt förnuft är att skippa den...
Sadolf
Sadolf


Till överst på sidan Gå ner

J 29B - F 22 - camo? - Sida 2 Empty Sv: J 29B - F 22 - camo?

Inlägg av Tobias sön okt 16 2022, 18:19

Haha, du låter skrämmande lockad av den ändå - kommer du kunna motstå att kolla in hur kass den är? Låter itne så.. Wink
Jag blir ju nyfiken vad du får till..

Tack för länken Linus!
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

J 29B - F 22 - camo? - Sida 2 Empty Sv: J 29B - F 22 - camo?

Inlägg av Tobias sön okt 16 2022, 18:29

Blev faktiskt lite sugen på en Hobbyboss J 32B efter det.. Lär bättre än jag kom ihåg. Lägger en tilllistan av vad som borde köpas in.. Wink
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

J 29B - F 22 - camo? - Sida 2 Empty Sv: J 29B - F 22 - camo?

Inlägg av Tobias mån okt 17 2022, 21:22

Någon snäll mod som kan flytta över mig till gruppbygget? Smile

Tänkte posta bilder på lite men... Limmat ihop kroppshalvorna och klippt loss cockpit.. Får nog göra något intressant innan jag postar.. Wink
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

J 29B - F 22 - camo? - Sida 2 Empty Sv: J 29B - F 22 - camo?

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 2 av 2 Föregående  1, 2

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet