IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

AJ 37 Viggen, F 6 Karlsborg

+5
Stefan E
cas
Azgaron
Marlin
Tobias
9 posters

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Gå ner

AJ 37 Viggen, F 6 Karlsborg Empty AJ 37 Viggen, F 6 Karlsborg

Inlägg av Tobias ons okt 19 2022, 13:40

Ah ok - den får vara med då.. Smile Förtjänar det, legat länge nu..
De tar lite energi att fixa, dessa Tarangus-Viggen. Blir fina (med mycket dyr AM iaf..) men ganska besvärliga.. Satte ju in en Neomega-cockpit i denna så det sög nog musten ut mig..

AJ 37 Viggen, F 6 Karlsborg 52439580968_4eaa7f700f_h
AJ 37 Viggen, F 6 Karlsborg 50352398407_3599dd0077_h

Behöver nog fixas lite nya panellinjer på framkroppen.. men annars är hjulhusen primade för Alclad så det skall maskas lite runt motorn och sen målas i hjulhusen och insidan på luckorna.. Jag har Maestros masker. Kanske DN Models också någonstans.

Tidig AJ 37 tänkte jag så hänger på RB 05A och AKAN-kapslar som jag har. Finns dock ett RB 75-sikte i cokpiten. Så funderade på dem men de går itne att kombinera med AKAN-kapslar på en AJ då det inte finns plats på den analoga "rullan" för det alternativet.. Ett tag funderade jag på att plocka av nosen och göra en AJSF men iom siktet så skippar jag det. Har fler Viggen men inte sugen på att göra om Neomega-grejen..... Det var lite av en fyrkantig kloss i ett runt hål.. Fick slipa och klippa bort för mycket, bl a sidorna på cockpiten. Syns itne riktigt men stör mig.

Är sugen på att fixa min J 34 med men hittar inte resin-bitarna för akan-öppningarna, med krutgasejektor eller vad det kan tänkas heta. och jag har redan borrat i ena kroppshalvan... Var inte nöjd med de delarna alls. Id.. Tillverkaren kunde gjort dem enklare att sätta dit.. SÅ Antinegn behöver jag ny resin elelr en ny kroppshalva (funderar på det senare - riktigt jävla trött på dyra skit-AM-grejor)
Tobias
Tobias


Azgaron and Gigabyte like this post

Till överst på sidan Gå ner

AJ 37 Viggen, F 6 Karlsborg Empty Sv: AJ 37 Viggen, F 6 Karlsborg

Inlägg av Marlin ons okt 19 2022, 14:26

Mums, mer Viggen för mig att gotta mig i.. cheers
Måste få in åtminstone en Viggen i mitt gruppbygge... study geek

/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

AJ 37 Viggen, F 6 Karlsborg Empty Sv: AJ 37 Viggen, F 6 Karlsborg

Inlägg av Tobias ons okt 19 2022, 17:34

Ja, klart du måste. Smile

Jag kikade över allt, har hyfsad koll på det men alltid bra. Och för en gångs skull kan jag försöka prima saker samtidigt som skall målas typ samtidigt. Ofta jag får prima saker för att jag glömt dem (intagen här bl, inte primade)

AJ 37 Viggen, F 6 Karlsborg 52439897975_1e7cb5408f_h

Min kompis som fick en J 35J för några år sedan "gnäller" ofta då han tycker att modellerna skall se ut som de flög. Med andra ord med en extratank. Men jag gillar att hänga på saker, ger extra detaljer och fokus. Smile Valde AKAN-kapslar och Rb 05A för jag tycker den är spännande, hade ju faktiskt en kort period då den var en modern sak och stridsspetsen är rejält tilltagen. Det där med att man kan ställa in den för anslag, inträngning (kallas kanske fördröjd? Fan vet) eller "proxy fuze" är ju ganska intressant.
Så här, kanske något liknande Operation garbo, krig med Sovjet.. Har den skall den lyfta mot Ryska luftlandsättningsplan? Då kan AKAN-kapslar och RB 05A göra skada... Eller är det mot Sovjetiska landstigningsfartyg som ligger kanske i Bråviken, där RB 04E skulle vara mindre lämplig? Wink

Valde Karlsborg dels på grund av Robbans ark och att jag gjorde lumpen på K3 (FJS) - vi flög mycket från F 6 men flottiljen var ju nedlagd nästan tio år tidigare för andra syften. Men vi hade cykelexercis (lol), helikoptertjänst (Hkp 4, 10, 11) samt vid lyfte som sagt därifrån. Har även uppvisningshoppat  och landat på banan... Sån där anhörigdag andra sommaren. Första sommaren lyfte vi men det blåste för mycket (och jag var bakfull och spydde i Tp 84ans mugg ung samtidigt som någon annan pissar.... clown)

Så, F6 har jag lite mera kännedom om. Åt även i deras matsal under extramönstringen då K3s renoverades då så det känns lite "hemma".. Planerar nog en A 32A därifrån då jag kommer ihåg den där gate guard-Lansen utanför..

Letade upp lite bilder, har någon från en av hangarerna med.. Men jag borde fan bygga en Tp 84a (igen), men i 1/48 nu.. Wink

AJ 37 Viggen, F 6 Karlsborg 52439479796_c61c3facff_h

Men det är F 6-flygledartorn. men de ser välk typ likadana ut överallt? Som grindhuset, inpasseringsbyggnaden. Den vid IKEA i Barkarby ser ju ut som den jag såg i Karlsborg och sett på åtminstone ett par andra ställen? Smile
Tobias
Tobias


Azgaron and Marlin like this post

Till överst på sidan Gå ner

AJ 37 Viggen, F 6 Karlsborg Empty Sv: AJ 37 Viggen, F 6 Karlsborg

Inlägg av Azgaron tor okt 20 2022, 08:53

Ser ju bra ut så långt! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

AJ 37 Viggen, F 6 Karlsborg Empty Sv: AJ 37 Viggen, F 6 Karlsborg

Inlägg av Tobias tor okt 20 2022, 11:38

Tack Håkan. Smile
Drog lite H308 över huven så "insidan" är rätt cockpit-färg.. Skall prima de där Alclad-sakerna.. Ser lite fram emot camot. har ju gjort en JA i "splinter2 men det var med Gunze och Tamiya, nu blir det dock MRP.
Bäst var att börja med... Mörka färgerna? Tvärtom?
Tobias
Tobias


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

AJ 37 Viggen, F 6 Karlsborg Empty Sv: AJ 37 Viggen, F 6 Karlsborg

Inlägg av cas tor okt 20 2022, 13:56

RB05 och de där fullständigt usla AKAN-kapslarna?
Ovanlig kombo, och därför lite extra rolig.

Ditt grundjobb ser ju riktigt stabilt ut!

Ljust till mörkt är ju det rekommenderade sättet, men det åker ju rakt ut genom fönstret när man tänker preshade!
Hade nog börjat med det som är minst att maska.

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

AJ 37 Viggen, F 6 Karlsborg Empty Sv: AJ 37 Viggen, F 6 Karlsborg

Inlägg av Tobias tor okt 20 2022, 14:14

Ja.. Det finns många last-alternativ jag skulle vilja göra och hade ju diorama-idén i detta plans tidigare tråd. men det blir dyrt.. Gillar din 4x rokkitz, ARAK-kapslarna. Men köpte dessa och kör med dem. Smile RB 05A är ganska spännande.. Synd att inte Rb 05B blev operativ. Men RB 75 dög nog (dock är nog stridsladdningen kraftigare i RB 05)

AKAN-kapslarna duger nog för markattack mot mjuka mål? Eller ryska transportplan.. Wink Men jag vet vad du menar.. Tänk en andra generationens AJ - eller ett nytt enhetsflygplan, JAS, baserat på JA. Med RM 8B, AKAN m/75, fler aktiverade balkar.. Det hade vart något.. Smile Jag har bollat med idén på en sån what-if..

AJ 37 Viggen, F 6 Karlsborg 52441705475_692e965c24_h

Ligger ju en Sk 37E någonstans med..


Nu är det nog bara 2 obyggda där - och vill göra en AJSF och en JA 37D(i?) - men det stannade ju av lite. Ingen modell jag bygger efter varandra.. men blev riktigt sugen att köra vidare med mina Viggen nu. Det är trots allt min favorit nr ett med god marginal. Cool

Janne gjorde ju en ESCI (tror jag det var?) med m/71-bomberna. Det ser också fränt ut.. Kommer jag så långt att det blir en SH eller AJSH med då hänger jag RB 15F eller kanske RB 04E på den.. Men det är ju lite vanligare att man ser dem.

Fick inte upp min Alclad, den det står "Finger Tighten Only" på.. Wink Men det har nog faktiskt kladdat ihop i gängorna och kräver mer våld.. Drog på Gunze GX 2 istället. Kanske lackar med.. Men det funkar.

AJ 37 Viggen, F 6 Karlsborg 52441705660_33871bf4a4_h

..iaf med något lager till.

hur går det med din cas? Smile
Tobias
Tobias


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

AJ 37 Viggen, F 6 Karlsborg Empty Sv: AJ 37 Viggen, F 6 Karlsborg

Inlägg av Marlin tor okt 20 2022, 14:41

Åhh, fyra Viggar i skåpet. Shocked
Jag har bara min AJSH/SF låda än så länge.
Det blir ju rätt dyrt att bygga Viggen.
Jag gjorde en snabb lista via Alfahobby och kom fram till att man får nog lägga en tusenlapp i resin per kärra.
Nåja det är ju bara pengar, men jag får nog spä ut utgifterna över lite tid de kommande åren.
Att se detta fick iallafall mig för att ta med min SH37:a i mitt gruppbygge, tror jag har en uppsättning Rb04 till den bland alla resin delar jag har köpt på mig under åren.

/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

AJ 37 Viggen, F 6 Karlsborg Empty Sv: AJ 37 Viggen, F 6 Karlsborg

Inlägg av Tobias tor okt 20 2022, 15:58

Det blir skitdyrt.. Wink Har ganska mycket AM men inte allt.. Nya hjul är absolut ett måste, de är bedrövliga i lådan.. Pitot-rör är ju bra.. Nyare plasten för canarder, RAT etc är bra och relativt billig men man får bara en vortex-generator så till JA vill man gärna ha resin elelr fixa en själv (går).
Byggde sänkta flaperoner på första men de i resin är ju för JA eg.. 
Men å andra sidan har jag ganska liten stash så känns ok med lite dyrare Viggen.. Smile

RB 04E måste du ju ha ja, sjömåls-Bosse. Wink inga RB 15F? Jag gillar deras utseende mera.. Men fan, 04 är ju så "klassisk"..
Tobias
Tobias


Marlin likes this post

Till överst på sidan Gå ner

AJ 37 Viggen, F 6 Karlsborg Empty Sv: AJ 37 Viggen, F 6 Karlsborg

Inlägg av Stefan E tor okt 20 2022, 16:00

Om gängorna tjorvar ihop sig, gör så här.

Vänd flaskan upp-o-ner, droppa lite lösningsmedel under skruvkorken och vänta en stund, upprepa tills korken lossnar, låt kapillärkraften hjälpa dig.

Försök INTE dra loss korken med verktyg, du kan dra sönder flaskan!   affraid

Det blir kladdigt, tro mig!  Rolling Eyes  Laughing

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

AJ 37 Viggen, F 6 Karlsborg Empty Sv: AJ 37 Viggen, F 6 Karlsborg

Inlägg av Marlin tor okt 20 2022, 16:05

Tobias skrev:RB 04E måste du ju ha ja, sjömåls-Bosse. Wink inga RB 15F? Jag gillar deras utseende mera.. Men fan, 04 är ju så "klassisk"..

Klart jag bara "måste" ha sjömålsrobotar på mina kärror, och när vi kommer till Viggen blir det dyrt, en med 04:or och en med 15 vill jag ha. Very Happy
Vet inte vilken version det är jag har på 04:orna, det var de Maestro kom ut med först, har säkert haft dem i över 10 år.

/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

AJ 37 Viggen, F 6 Karlsborg Empty Sv: AJ 37 Viggen, F 6 Karlsborg

Inlägg av Tobias tor okt 20 2022, 16:27

Smart - tack! Nej jag övervägde polygrip men visste att jag skulle fucka upp då.. Wink
Haha - hur vet du det??  What a Face

Ja de har ju haft dem länge, till Esci/Airfix. Smile Jag är lite sugen med men kör nog på en A 32A med 04C.. Frågan är, ser det dumt ut med en SKa 24 OCH RB 15F? Har dock bilder på plan med det.. AJSH då.
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

AJ 37 Viggen, F 6 Karlsborg Empty Sv: AJ 37 Viggen, F 6 Karlsborg

Inlägg av Tobias tor okt 20 2022, 17:17

Superbra tips! Gick lätt som en plätt.. Fick st en stund med lite av den Biltema-thinnern du tipsat mig om. Smile Lossnade utan problem.. var ganska grisigt i gängorna.. Skumt.. Blir det så när man skakar, knappt använt denna flaskan.. Min gamla var den lite större i plast.

Men drog på lite av den primer´n över GX 2..
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

AJ 37 Viggen, F 6 Karlsborg Empty Sv: AJ 37 Viggen, F 6 Karlsborg

Inlägg av LasseThid tor okt 20 2022, 18:48

Tobias skrev:Men å andra sidan har jag ganska liten stash.. Smile

Jämfört med Timo har vi alla en liten stash... affraid
lol!

LasseThid


cas and Tobias like this post

Till överst på sidan Gå ner

AJ 37 Viggen, F 6 Karlsborg Empty Sv: AJ 37 Viggen, F 6 Karlsborg

Inlägg av cas fre okt 21 2022, 06:09

Tobias skrev:
hur går det med din cas? Smile
Den är inte död, den bara vilar!
AJ 37 Viggen, F 6 Karlsborg DeadParrot

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Azgaron, Gigabyte, Marlin and Tobias like this post

Till överst på sidan Gå ner

AJ 37 Viggen, F 6 Karlsborg Empty Sv: AJ 37 Viggen, F 6 Karlsborg

Inlägg av Stefan E fre okt 21 2022, 08:51

cas skrev:
Tobias skrev:
hur går det med din cas? Smile
Den är inte död, den bara vilar!
AJ 37 Viggen, F 6 Karlsborg DeadParrot


Ah, det är en Norsk Blå!  cheers lol!

S   AJ 37 Viggen, F 6 Karlsborg 590649625
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


cas and Tobias like this post

Till överst på sidan Gå ner

AJ 37 Viggen, F 6 Karlsborg Empty Sv: AJ 37 Viggen, F 6 Karlsborg

Inlägg av Tobias fre okt 21 2022, 14:25

Hmm - bästa primern här tro? Jag har Vallejo och Synylrez.. Grå.. Mr Surfacer grå och svart, Alclad grå..

mr Surfacer svart? Kanske en blandning av svart och grått - så mörkgått? :/ MRP-färger, de täcker ju helt ok va?
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

AJ 37 Viggen, F 6 Karlsborg Empty Sv: AJ 37 Viggen, F 6 Karlsborg

Inlägg av LasseThid fre okt 21 2022, 15:01

Det här beror väl mest på SBS (skit bakom spakarna), men det är MRP's färger.

AJ 37 Viggen, F 6 Karlsborg Ska-rmavbild-2022-02-25-kl-08-30-32

LasseThid


Till överst på sidan Gå ner

AJ 37 Viggen, F 6 Karlsborg Empty Sv: AJ 37 Viggen, F 6 Karlsborg

Inlägg av Tobias fre okt 21 2022, 15:14

Ouch.. Jag har visserligen Gunzes alternativ.. De är lite av en vanesak och det värsta är stanken - plus att jag inte har lock på koppen till sprutan så när jag sprejar som ett miffo skvätter jag ibland.. Får ha mindre färg i och inte vifta så mycket?

Vart du inte nöjd, även när maskningen vart bra? Jag gillar eg Tamiya och Gunze bäst.. Kan kontrollera konsistensen mera - men MRP har ju riktigt bra nyanser.. och jag har köpt sk.. Dem. Wink
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

AJ 37 Viggen, F 6 Karlsborg Empty Sv: AJ 37 Viggen, F 6 Karlsborg

Inlägg av LasseThid fre okt 21 2022, 21:57

Det var mitt första försök med MRP och det var en del SBS inblandat helt klart.
BF-109:an är helt och hållet målad med MRP, så det är definitivt inte ren sk*t...

LasseThid


Till överst på sidan Gå ner

AJ 37 Viggen, F 6 Karlsborg Empty Sv: AJ 37 Viggen, F 6 Karlsborg

Inlägg av Tobias fre okt 21 2022, 22:15

Ah, du är för hård.. Smile men det blev bra på F-16 till slut..?
Jag vart nökd med dem till mina P-47:or och J 26a (gröna). När jag flyttat och fixat ett ordentligt sprutbås blir det nog mer MRP - men lär nog itne överge mina Gunze o Tamiya för det..

Får kolla din 109a..
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

AJ 37 Viggen, F 6 Karlsborg Empty Sv: AJ 37 Viggen, F 6 Karlsborg

Inlägg av linusorn fre okt 21 2022, 22:19

Min erfarenhet är att de flesta primers funkar. Dock har jag aldrig kommit särskilt bra överens med Vallejo i sprutan (förutom deras metallfärger scratch) Har ett gäng av de vanliga färgerna men penslar enbart med dem. Kanske har Vallejo ändrat formulan?

linusorn


Till överst på sidan Gå ner

AJ 37 Viggen, F 6 Karlsborg Empty Sv: AJ 37 Viggen, F 6 Karlsborg

Inlägg av linusorn fre okt 21 2022, 22:25

Ett tips som jag läste någonstans (här?). Blanda i AK reals thinner i Gunze färg. Testade idag och det fungerar väldigt bra. Gunze funkar ännu bättre (hur det nu är möjligt?). Färgen flödar bättre med större kontroll. Det bästa är dock att den även torkar snabbare utan att klegga igen sprutan cheers

linusorn


cas likes this post

Till överst på sidan Gå ner

AJ 37 Viggen, F 6 Karlsborg Empty Sv: AJ 37 Viggen, F 6 Karlsborg

Inlägg av Tobias fre okt 21 2022, 22:45

Aha! har inte den men kanske skulle prova. Men gissar på att den är något åt Mr Levelling Thinner? Som jag har..
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

AJ 37 Viggen, F 6 Karlsborg Empty Sv: AJ 37 Viggen, F 6 Karlsborg

Inlägg av linusorn fre okt 21 2022, 22:57

Nej, är luktfri.

linusorn


Till överst på sidan Gå ner

AJ 37 Viggen, F 6 Karlsborg Empty Sv: AJ 37 Viggen, F 6 Karlsborg

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet