En lagom stor dunderbult!
+6
Sadolf
Tobias
Marlin
Azgaron
Stefan E
cas
10 posters
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: Temabyggen :: Julstrul :: Julstrul 2022
Sida 1 av 2
Sida 1 av 2 • 1, 2
En lagom stor dunderbult!
Jag fick ju ett paket från den gode Herr Public, denna enastående låtsats-broder i cyberrymden.
Han ansåg att jag behöver något enkelt, och gav mig därför följande:
Trevligt! Plasten anses väl vara rätt bra vill jag minnas, men Matt lägger dessutom till godsaker i form av både Ets och porrpipor samt rundar av det med en målningsmask också.
Jo jag tackar jag!
Det är tunna fina nedsänkta panellinjer:
med krispiga detaljer
Fast tyvärr med en hel del gjutskägg!
Summa summarum, en schysst P-47M, extra metall och massa gjutskägg.
Ser ut som att jag har att göra!
Han ansåg att jag behöver något enkelt, och gav mig därför följande:
Trevligt! Plasten anses väl vara rätt bra vill jag minnas, men Matt lägger dessutom till godsaker i form av både Ets och porrpipor samt rundar av det med en målningsmask också.
Jo jag tackar jag!
Det är tunna fina nedsänkta panellinjer:
med krispiga detaljer
Fast tyvärr med en hel del gjutskägg!
Summa summarum, en schysst P-47M, extra metall och massa gjutskägg.
Ser ut som att jag har att göra!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Azgaron, Gigabyte, Matt_Public, Tobias and LasseThid like this post
Sv: En lagom stor dunderbult!
Liiite Matchboxvibbar där, men det kan ju ha att göra med skalan...
Ser ut att vara en trevlig modell och du lär ha att göra en stund med denna dära.
Stefan
Ser ut att vara en trevlig modell och du lär ha att göra en stund med denna dära.
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Tobias likes this post
Sv: En lagom stor dunderbult!
Trevlig liten modell! Lycka till med bygget!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: En lagom stor dunderbult!
Rackarns vad med gjutskägg det var på den Dunderbulten.
Kommer bli någon timme att rensa dem delarna.
/Bosse
Kommer bli någon timme att rensa dem delarna.
/Bosse
Marlin
Sv: En lagom stor dunderbult!
Ah! En racer-´bolt!
Du har koll på färgerna va? Har för mig det var Azure Blue och insignia Blue men kanske yrar om Azure.. Fenan är jag osäker på..
Från början kunde de inte bära ens fälltankar på vingarna men det tillkom ställ senare. Svårt att se dem med bomber dock.. Men du har säkert koll på allt det där.
Är det ett dekalalternativ?
Skall bli kul att se!
Du har koll på färgerna va? Har för mig det var Azure Blue och insignia Blue men kanske yrar om Azure.. Fenan är jag osäker på..
Från början kunde de inte bära ens fälltankar på vingarna men det tillkom ställ senare. Svårt att se dem med bomber dock.. Men du har säkert koll på allt det där.
Är det ett dekalalternativ?
Skall bli kul att se!
Tobias
Sv: En lagom stor dunderbult!
Bortse från lite flash så verkar den vara en riktig fin och detaljerat dunderbult. Om jag minns så Hobby 2000 har gjort en upplaga av den med revell plast.
Riktig fint med Bostick´s cammo också och de brukar ha dekaler från cartograf så det riktig fin...
Följer upp bygget!!
Riktig fint med Bostick´s cammo också och de brukar ha dekaler från cartograf så det riktig fin...
Följer upp bygget!!
Sadolf
Sv: En lagom stor dunderbult!
ja just det, det är Bostwick Hette väl "The Ugly Dckling" men tror inte det står på? Kan minnas fel dock.
Edit: Bostwick´s hade nog UN-Z? Här är UN-F? Eller är det den andra han flög?
Edit2:
Edit: Bostwick´s hade nog UN-Z? Här är UN-F? Eller är det den andra han flög?
Edit2:
A Republic P-47M Thunderbolt (UN-F, serial number 44-21160) nicknamed “Devastatin’ Deb” of the 63rd Fighter Squadron, 56th Fighter Group. This aircraft was assigned to Captain John C Fahringer of Lima, OH. Fahringer was flying this P-47 when he downed an Me262 on April 5th, 1945. Earlier, on March 25th, 1945, Major George E Bostwick downed…
Tobias
Sv: En lagom stor dunderbult!
Grabben har den där i annan låda. Fin modell, men gjutskägget går inte av för hackor....
linusorn
Sv: En lagom stor dunderbult!
Ska man hitta något positivt så är det väl att det blev mycket plast för pengarna...
LasseThid
Matt_Public and cas like this post
Sv: En lagom stor dunderbult!
Tobias skrev:Ah! En racer-´bolt!
Du har koll på färgerna va? Har för mig det var Azure Blue och insignia Blue men kanske yrar om Azure.. Fenan är jag osäker på..
Från början kunde de inte bära ens fälltankar på vingarna men det tillkom ställ senare. Svårt att se dem med bomber dock.. Men du har säkert koll på allt det där.
Är det ett dekalalternativ?
Skall bli kul att se!
Angående färgerna...
Jag har tittat mer än en gång på Bostwick´s `Bolt eftersom det är ett av mina favoritalternativ.
Enligt mina referenser levererades flygplanen metallrena till divisionerna i England.
När ordern kom att de skulle camoufleras hade man inga färger på basen, så man tog en bil, körde till närmsta by med en bilhandel och köpte så många burkar mörkt plommonblå och ljusblå färg man kom över.
Ja, det var Brittiska bilfärger som råkade finnas på hyllan som användes, försök att lista ut exakt vilka!
Er gissning är lika god som min, jag satsar på att undersidan var metallren, så långt är jag ganska säker!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: En lagom stor dunderbult!
Tack Stefan.. Jag alltid undrade hur den där plommonfärgen kom fram.
Vissa skrev att det var svart , men man kan se på färgfoton att en del motorkåpor var verkligen svart, den andra färgen var mera som plommon.
Då vet vi. Samma hände med med blågrå Spitfire Mk Vc på Malta- de köpte färg i lokal butik.
Vissa skrev att det var svart , men man kan se på färgfoton att en del motorkåpor var verkligen svart, den andra färgen var mera som plommon.
Då vet vi. Samma hände med med blågrå Spitfire Mk Vc på Malta- de köpte färg i lokal butik.
Sadolf
Sv: En lagom stor dunderbult!
Färgerna till kammot kommer bli intressanta, det är då säkert.
Men metallren på undersidan är ändå planen, men sen får vi se vad som skall bli det plommonblåa och ljusblå.
Oavsett vilket så är det ingen som kan säga om man gjort rätt eller ej
Då tar vi oss en närmare titt på vissa underliga delar:
[url=https://flic.kr/p/2o8KQQh]
Den här motorkåpan är en sorglig syn.
Kylklaffarna har enorma mängder gjutskägg som gör att det blir svårt att få fram dom snyggt. För säkerhets skull är dom dessutom ojämnt gjutna också...
Kåpan i övrigt har mycket svaga antydningar till panellinjer och luckor, men det är så dåligt gjutet och med så mycket fel att man tar sig för pannan. Vingar och flygkropp i övrigt har underbart krispiga och välgjutna detaljer, men inte kåpan!
Resten av detaljerna här är lite märkliga:
Plåten som delar upp luften ner till oljekylarna har en vägg längst fram. Denna vägg finns ju inte i verkligheten eller i beskrivningen och kommer inte att låta en installera en motor.
Hur en nykomlingen till hobbyn skall reda ut det är ju en gåta. Själv satte jag kniv och slipsticka i det!
Cockpit är dock helfin!
La till lite ets och blytråd bara för att jag hade det (mesta etsen kommer att gå åt till instrumentpanelen) och sen målade jag det Tråkigt mörkgrönt (Dull Dark Green, eller FS34092 som en del säger) och då blev det såhär
Lite detaljmålning på det får bli väl tänker jag!
Men metallren på undersidan är ändå planen, men sen får vi se vad som skall bli det plommonblåa och ljusblå.
Oavsett vilket så är det ingen som kan säga om man gjort rätt eller ej
Då tar vi oss en närmare titt på vissa underliga delar:
[url=https://flic.kr/p/2o8KQQh]
Den här motorkåpan är en sorglig syn.
Kylklaffarna har enorma mängder gjutskägg som gör att det blir svårt att få fram dom snyggt. För säkerhets skull är dom dessutom ojämnt gjutna också...
Kåpan i övrigt har mycket svaga antydningar till panellinjer och luckor, men det är så dåligt gjutet och med så mycket fel att man tar sig för pannan. Vingar och flygkropp i övrigt har underbart krispiga och välgjutna detaljer, men inte kåpan!
Resten av detaljerna här är lite märkliga:
Plåten som delar upp luften ner till oljekylarna har en vägg längst fram. Denna vägg finns ju inte i verkligheten eller i beskrivningen och kommer inte att låta en installera en motor.
Hur en nykomlingen till hobbyn skall reda ut det är ju en gåta. Själv satte jag kniv och slipsticka i det!
Cockpit är dock helfin!
La till lite ets och blytråd bara för att jag hade det (mesta etsen kommer att gå åt till instrumentpanelen) och sen målade jag det Tråkigt mörkgrönt (Dull Dark Green, eller FS34092 som en del säger) och då blev det såhär
Lite detaljmålning på det får bli väl tänker jag!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Azgaron and Gigabyte like this post
Sv: En lagom stor dunderbult!
Jislaaik! Och jag som hade läst att modellen var helt okej.
*muttrar något opassande och lommar iväg*
*muttrar något opassande och lommar iväg*
Matt_Public- Master of DNF
Sv: En lagom stor dunderbult!
Cockpiten är mycket finare än det var i revell monogram P 47 N i 48 skala...cas skrev:Färgerna till kammot kommer bli intressanta, det är då säkert.
Men metallren på undersidan är ändå planen, men sen får vi se vad som skall bli det plommonblåa och ljusblå.
Oavsett vilket så är det ingen som kan säga om man gjort rätt eller ej
Då tar vi oss en närmare titt på vissa underliga delar:
[url=https://flic.kr/p/2o8KQQh]
Den här motorkåpan är en sorglig syn.
Kylklaffarna har enorma mängder gjutskägg som gör att det blir svårt att få fram dom snyggt. För säkerhets skull är dom dessutom ojämnt gjutna också...
Kåpan i övrigt har mycket svaga antydningar till panellinjer och luckor, men det är så dåligt gjutet och med så mycket fel att man tar sig för pannan. Vingar och flygkropp i övrigt har underbart krispiga och välgjutna detaljer, men inte kåpan!
Resten av detaljerna här är lite märkliga:
Plåten som delar upp luften ner till oljekylarna har en vägg längst fram. Denna vägg finns ju inte i verkligheten eller i beskrivningen och kommer inte att låta en installera en motor.
Hur en nykomlingen till hobbyn skall reda ut det är ju en gåta. Själv satte jag kniv och slipsticka i det!
Cockpit är dock helfin!
La till lite ets och blytråd bara för att jag hade det (mesta etsen kommer att gå åt till instrumentpanelen) och sen målade jag det Tråkigt mörkgrönt (Dull Dark Green, eller FS34092 som en del säger) och då blev det såhär
Lite detaljmålning på det får bli väl tänker jag!
Det med motorkåpor är lite lustig , speciellt med den plastbiten över luftinloppet...
Sadolf
Gigabyte likes this post
Sv: En lagom stor dunderbult!
Snyggt jobbat Christer! Ser ut att bli en fin cockpit!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: En lagom stor dunderbult!
Den där byggde min dotter vid nio års ålder. (med lite hjälp)
Den behövde en del karvande ja.....
Snyggt fixat med kontorssidor!
Den behövde en del karvande ja.....
Snyggt fixat med kontorssidor!
_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
Sadolf likes this post
Sv: En lagom stor dunderbult!
Det är en mycket märklig modell det här, nästan som det varit två olika team som jobbat på den, både till gjutning och detaljering.
Nåväl, den skall nog gå ihop i slutändan trots allt!
Nåväl, den skall nog gå ihop i slutändan trots allt!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: En lagom stor dunderbult!
Man har samma känsla om det gäller P 47 N fråm revell/monogram...cas skrev:Det är en mycket märklig modell det här, nästan som det varit två olika team som jobbat på den, både till gjutning och detaljering.
Nåväl, den skall nog gå ihop i slutändan trots allt!
Det finns en massakonstiga beslut hur de konstruerade modellen som ex landningsstallets ben sammangjutna med del av vinge... Tragiska sjunkhål på grund av felaktig val av hur komponenter delades...
Pryo jobb??
Det typ Revell vaknade med handen i nattpotten och konstaterade att både japansk och inhemsk konkurrans börjar köra åttorna runt deras byggsatser stansade oavbrutet från 50-talet.
" Lets göra några moderna byggsatser med bra detalj...Lets....Ok någon som vet hur man gör???"
Sadolf
cas likes this post
Sv: En lagom stor dunderbult!
Efter den trista mörkgröna färgen så fick det bli lite detaljmålning och blanklack! (se, jag lär mig!)
Lite svart wash behövs ju också, det är ju kutym!
Sen var det dags att ge sig på instrumentpanelen
Rätt ok detaljer, men gjutskägget är massivt och förstör det mesta.
Här kan man välja på dekaler eller ets, och eftersom jag ändå fick etsen så är det väl bara att köra?
Då måste man ju karva bort en hel del.
Notera det helgjutna siktesglaset!
Mycket märkligt...
I slutändan hamnade jag här:
Dom här sandwich.varianterna med etsad panel med film bakom blir inte riktigt lika krispa som vad Eduard gör nuförtiden med två lager målad ets, eller vad nu Yahu fuskar med med sina.
Men men, nu är det på plats, cockpit fick allt monterat och det har washats och mattlackats.
Nytt siktesglas kommer när allt har slipats rent osv.
Jag har också gett mig på hjulhusen, bara för att det är roligt.
De måladse Chromate yellow, eller Tamiiya XF-4 som det står i deras P-47M instruktion. Blev ganska piffigt med washen och ännu en omgång klar och mattlack!
Måste säga att Gunze GX-lacker är otroliga! De måste spädas MYCKET om de skall funka, men sen går det utmärkt och blir ett helfint resultat.
Innan vingarna kan slås ihop så tog jag det osäkra före det säkra och började trycka in de där porrpiporna också.
Tänk att svarvad mässing kan vara så fint?
Efter allt det så var det inte så mycket att tveka på, så flygkroppen åkte ihop och här är vi nu:
Dags att ta itu med skarvar innan alla vingbitar åker på.
Lite svart wash behövs ju också, det är ju kutym!
Sen var det dags att ge sig på instrumentpanelen
Rätt ok detaljer, men gjutskägget är massivt och förstör det mesta.
Här kan man välja på dekaler eller ets, och eftersom jag ändå fick etsen så är det väl bara att köra?
Då måste man ju karva bort en hel del.
Notera det helgjutna siktesglaset!
Mycket märkligt...
I slutändan hamnade jag här:
Dom här sandwich.varianterna med etsad panel med film bakom blir inte riktigt lika krispa som vad Eduard gör nuförtiden med två lager målad ets, eller vad nu Yahu fuskar med med sina.
Men men, nu är det på plats, cockpit fick allt monterat och det har washats och mattlackats.
Nytt siktesglas kommer när allt har slipats rent osv.
Jag har också gett mig på hjulhusen, bara för att det är roligt.
De måladse Chromate yellow, eller Tamiiya XF-4 som det står i deras P-47M instruktion. Blev ganska piffigt med washen och ännu en omgång klar och mattlack!
Måste säga att Gunze GX-lacker är otroliga! De måste spädas MYCKET om de skall funka, men sen går det utmärkt och blir ett helfint resultat.
Innan vingarna kan slås ihop så tog jag det osäkra före det säkra och började trycka in de där porrpiporna också.
Tänk att svarvad mässing kan vara så fint?
Efter allt det så var det inte så mycket att tveka på, så flygkroppen åkte ihop och här är vi nu:
Dags att ta itu med skarvar innan alla vingbitar åker på.
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Azgaron likes this post
Sv: En lagom stor dunderbult!
Hu var det går undan!
Snyggt!
Snyggt!
_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
Sv: En lagom stor dunderbult!
Mycket fin detalj.Ser bättre ut än många grejor i 1:48 Inspirerande. Började snickra en plan i 1:72 ( fast jag skulle sluta med 1:72)
Sadolf
Sv: En lagom stor dunderbult!
Snyggt Christer! Det blir en fin cockpit. bra jobbat.
Är spinnfenan separat även på denna lilla Revell? Gissar att det är den nere till vänster på första sprue-bilden? Men en massa ´skägg.. :/
Är spinnfenan separat även på denna lilla Revell? Gissar att det är den nere till vänster på första sprue-bilden? Men en massa ´skägg.. :/
Tobias
Sv: En lagom stor dunderbult!
Mycket tjusigt jobbat! Ser bra ut!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sida 1 av 2 • 1, 2
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: Temabyggen :: Julstrul :: Julstrul 2022
Sida 1 av 2
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet