Byggd som ett slagskepp, men flyger sämre: Blackburn Firebrand TF.II
+5
Marlin
Stefan E
Matt_Public
Tobias
cas
9 posters
Sida 2 av 2
Sida 2 av 2 • 1, 2
Sv: Byggd som ett slagskepp, men flyger sämre: Blackburn Firebrand TF.II
Bo Diddley is a gunslinger!
Matt_Public- Master of DNF
Sv: Byggd som ett slagskepp, men flyger sämre: Blackburn Firebrand TF.II
Ser ju mycket snyggt ut, piporna lyfter vingen ordentligt!
Stefan
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Byggd som ett slagskepp, men flyger sämre: Blackburn Firebrand TF.II
Mycket snyggt jobbat, Christer! Inte fel med porrpipor!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: Byggd som ett slagskepp, men flyger sämre: Blackburn Firebrand TF.II
Snygga knallpåkar lyser upp!
_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
Sv: Byggd som ett slagskepp, men flyger sämre: Blackburn Firebrand TF.II
Tack tack!
Med vingen klar så får man väl kalla Steg 1 för klart också tycker jag.
Alltså är det dags för cockpit!
Här har vi det mesta i plastväg, minus spaken. Tillkommer gör en sandsvin ets/film/plast instrumentbräda , roderpedaler i ets samt en hel hoper eländiga små spakar som skall sitta nånstans. Efter att ha limmat ihop de största bitarna så satte jag igång och torrpassa.
Det skulle visa sig att man behövde lägga till en liten remsa på sidan av vänster hatthylla och då blir det ett steg mot det bakre skottet. Men konstigt nog passar det i kroppen för det är minsta lika stort steg där!
Aproå kroppen, så finns det en liten ritsad linje som visar var hela härligheten skall sitta.
För att få nån fason på eländet, så limmade jag dit lite klossar för att hålla det på plats.
Nosstället sitter ju på ett litet golv, men det har inga som helst skott åt något håll, så det fick också byggas upp.
Den för TF.II inte fulls så stora fenan hade ett eländigt sjunkmärke som fick spacklas.
Som tur var så satt det ju ganska bra till, så det var både lättslipat och spacklat!
En lång stund senare hade inkråmet fått sin färg och wash och det blev det som si:
Sen skall det ju bara tryckas på plats också:
Instrumentbrädan fick hållas på plats med lite mer stoppbitar, men sen var det också löst!
Eftersom det är bara legendariska fegisar som når ryktbarhet så limmade jag ihop kroppen.
Går ju som smort det här!
Vad kan gå fel?
Med vingen klar så får man väl kalla Steg 1 för klart också tycker jag.
Alltså är det dags för cockpit!
Här har vi det mesta i plastväg, minus spaken. Tillkommer gör en sandsvin ets/film/plast instrumentbräda , roderpedaler i ets samt en hel hoper eländiga små spakar som skall sitta nånstans. Efter att ha limmat ihop de största bitarna så satte jag igång och torrpassa.
Det skulle visa sig att man behövde lägga till en liten remsa på sidan av vänster hatthylla och då blir det ett steg mot det bakre skottet. Men konstigt nog passar det i kroppen för det är minsta lika stort steg där!
Aproå kroppen, så finns det en liten ritsad linje som visar var hela härligheten skall sitta.
För att få nån fason på eländet, så limmade jag dit lite klossar för att hålla det på plats.
Nosstället sitter ju på ett litet golv, men det har inga som helst skott åt något håll, så det fick också byggas upp.
Den för TF.II inte fulls så stora fenan hade ett eländigt sjunkmärke som fick spacklas.
Som tur var så satt det ju ganska bra till, så det var både lättslipat och spacklat!
En lång stund senare hade inkråmet fått sin färg och wash och det blev det som si:
Sen skall det ju bara tryckas på plats också:
Instrumentbrädan fick hållas på plats med lite mer stoppbitar, men sen var det också löst!
Eftersom det är bara legendariska fegisar som når ryktbarhet så limmade jag ihop kroppen.
Går ju som smort det här!
Vad kan gå fel?
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Azgaron likes this post
Sv: Byggd som ett slagskepp, men flyger sämre: Blackburn Firebrand TF.II
Snyggt slöjdat Christer.
Det blir ju kalas detta.
Klotsarna till IP:n kommer jag stjäla rakt av till min Sk50.
Den kan behöva all hjälp i världen för att gå ihop.
/Bosse
Det blir ju kalas detta.
Klotsarna till IP:n kommer jag stjäla rakt av till min Sk50.
Den kan behöva all hjälp i världen för att gå ihop.
/Bosse
Marlin
Sv: Byggd som ett slagskepp, men flyger sämre: Blackburn Firebrand TF.II
Mycket fin kontor!
De har fina smådetaljer på MPM, tyvärr verkar de har brådis med allt annat omkring som tenderar att vara lite tjock och klumpig...
Men det kortserie...
Hare an reppu här som ska kanske klämma ihop men blev lite skrämd av mängder av jobb som Du har lagt..!!
Bra kämpat!
De har fina smådetaljer på MPM, tyvärr verkar de har brådis med allt annat omkring som tenderar att vara lite tjock och klumpig...
Men det kortserie...
Hare an reppu här som ska kanske klämma ihop men blev lite skrämd av mängder av jobb som Du har lagt..!!
Bra kämpat!
Sadolf
Sv: Byggd som ett slagskepp, men flyger sämre: Blackburn Firebrand TF.II
Mer slukhål än sjunkmärke, det där.cas skrev:[...] fenan hade ett eländigt sjunkmärke som fick spacklas.
Också: Rar liten kajuta!
Matt_Public- Master of DNF
Sv: Byggd som ett slagskepp, men flyger sämre: Blackburn Firebrand TF.II
Tjusigt knåpat Christer! Ser snyggt ut!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: Byggd som ett slagskepp, men flyger sämre: Blackburn Firebrand TF.II
Redigt byggande och målande. Hoppas du får ordning på stjärten!
linusorn
Sv: Byggd som ett slagskepp, men flyger sämre: Blackburn Firebrand TF.II
Tack skall ni ha!
Stjärten är helt klart ett mindre problem på den här kärran, likaså passformen !
Det stora problemet stavas vacu-formad huv!
Man har råkat ut för det några få gånger innan, senaste på den där de Havilland" Hornet.
Där var huven klar, med tydliga skarvar och på det stora heöa rätt ok att ta hand om.
I Valoms låda är det inte alls så.
Det är otydligt, bubbligt och långtifrån "genomskinligt".
För att göra det svårare för byggaren har man utgått får en alldeles för tunn plast, ungefär som två lager gladpack. Man deformerar den stackars huven bara man tittar på den, än mer så när den skall skäras loss.
Det klart, det blir ju inte heller bättre för att man råkar trampa på den när man tappar det på golvet...
Visserligen får man två, så det kanske går att rädda nåt av det här.
Stjärten är helt klart ett mindre problem på den här kärran, likaså passformen !
Det stora problemet stavas vacu-formad huv!
Man har råkat ut för det några få gånger innan, senaste på den där de Havilland" Hornet.
Där var huven klar, med tydliga skarvar och på det stora heöa rätt ok att ta hand om.
I Valoms låda är det inte alls så.
Det är otydligt, bubbligt och långtifrån "genomskinligt".
För att göra det svårare för byggaren har man utgått får en alldeles för tunn plast, ungefär som två lager gladpack. Man deformerar den stackars huven bara man tittar på den, än mer så när den skall skäras loss.
Det klart, det blir ju inte heller bättre för att man råkar trampa på den när man tappar det på golvet...
Visserligen får man två, så det kanske går att rädda nåt av det här.
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Byggd som ett slagskepp, men flyger sämre: Blackburn Firebrand TF.II
Det där låter inget vidare kul! Trist med oklara huvar!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: Byggd som ett slagskepp, men flyger sämre: Blackburn Firebrand TF.II
vacuumhuvar är ett gissel!
Jag brukar fylla dem med lite häftmassa så blir de lite stadigare att hantera.
Ett dopp i lite Johnssons brukar bättra på klarheten, men tyvärr inte alltid.
Stefan
Jag brukar fylla dem med lite häftmassa så blir de lite stadigare att hantera.
Ett dopp i lite Johnssons brukar bättra på klarheten, men tyvärr inte alltid.
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Byggd som ett slagskepp, men flyger sämre: Blackburn Firebrand TF.II
Hade de inte använt huv från typ spitfire? Så man kanske kan outsourca en del...
Jag har super corsair från special hobby och då har de skickat me dhuv som har nästan helt annan form än den riktiga...
Kanske går det att förstärka ramen med liten plastbit konstruktion...typ ram...
ojojoj--- på den bilden kan man se om man zoomar in hur huven ser ut... pansarglaset har en ganska unik form och t o m ett torkarblad!
Det ser LITE likt en spitfire...men det är inte samma...
Jag har super corsair från special hobby och då har de skickat me dhuv som har nästan helt annan form än den riktiga...
Kanske går det att förstärka ramen med liten plastbit konstruktion...typ ram...
ojojoj--- på den bilden kan man se om man zoomar in hur huven ser ut... pansarglaset har en ganska unik form och t o m ett torkarblad!
Det ser LITE likt en spitfire...men det är inte samma...
Sadolf
Sv: Byggd som ett slagskepp, men flyger sämre: Blackburn Firebrand TF.II
Häftmassa skulle funka på en vanlig huv, men här deformerar man den ju när man trycker i det.
Extremt tunn plast!
Helt klart är den samma som Spitfire, men helt annorlunda
Nå, jag ger mig på det en annan dag.
Istället tar jag och fixar lite skarvar:
Det är så härligt med spackel!
Torrpassningen var dock inte så skrämmande, så jag tog och limmade ihop det hela
Rejält med klämkraft löser de flesta glipor!
Men bara nästan....
Fast däremot blev det snett...och osymmetriskt är bara snyggt och Blohm&Voss-maskiner och det är inte detta. Alltså fick jag bryta loss hela vingen och limma om det, men sen blev det bra!
Bara lite spackel:
Det blev så fint och jag blev så nöjd så jag plockade fram en Eduard Tempest...(separat tråd kommer)
Extremt tunn plast!
Helt klart är den samma som Spitfire, men helt annorlunda
Nå, jag ger mig på det en annan dag.
Istället tar jag och fixar lite skarvar:
Det är så härligt med spackel!
Torrpassningen var dock inte så skrämmande, så jag tog och limmade ihop det hela
Rejält med klämkraft löser de flesta glipor!
Men bara nästan....
Fast däremot blev det snett...och osymmetriskt är bara snyggt och Blohm&Voss-maskiner och det är inte detta. Alltså fick jag bryta loss hela vingen och limma om det, men sen blev det bra!
Bara lite spackel:
Det blev så fint och jag blev så nöjd så jag plockade fram en Eduard Tempest...(separat tråd kommer)
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Azgaron and Marlin like this post
Sv: Byggd som ett slagskepp, men flyger sämre: Blackburn Firebrand TF.II
Tjusigt knåpat, Christer! Hoppas huvproblemet löser sig på nåt vis sen!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: Byggd som ett slagskepp, men flyger sämre: Blackburn Firebrand TF.II
Fint kapad, bygge i hederlig gammal styl med mycket spackel och hemgjorda detaljer. Inte Tamigawa men det precis motsatta...
Det viktigaste man har kul!
Det viktigaste man har kul!
Sadolf
Sida 2 av 2 • 1, 2
Liknande ämnen
» En vill ju inte vara sämre...
» Tjo vad de flyger!
» Blackburn Buccaneer S.2B, Airfix 1/48
» Blackburn S2.B Buccaneer, Airfix 1/48
» Nu är jag ute å flyger igen.....
» Tjo vad de flyger!
» Blackburn Buccaneer S.2B, Airfix 1/48
» Blackburn S2.B Buccaneer, Airfix 1/48
» Nu är jag ute å flyger igen.....
Sida 2 av 2
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet