Rye Field Model, Sd. Kfz 167 StuG IV, Early production, Full interior
+6
Matt_Public
Sadolf
cas
Stefan E
Azgaron
LasseThid
10 posters
Sida 1 av 5
Sida 1 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Rye Field Model, Sd. Kfz 167 StuG IV, Early production, Full interior
Efter att ha tagit en veckas paus i byggandet börjar Stugbygget att närma sig start.
Jag tittade igenom lådan och jisses vilken byggsats detta verkar vara.
Utsökta detaljer på delarna och närmare 2050 delar totalt, varav 448 delar är till banden...
WITB kommer när jag fått tummen ur och börjat på denna rackare...
Jag tittar för tillfället på en review av vad jag planerar att bli mitt nästa bygge om jag överlever Stugbygget, Rye Fields nya Tiger I med full interiör... Ja, jag vet... Masochisten i mig växer sig starkare...
Jag tittade igenom lådan och jisses vilken byggsats detta verkar vara.
Utsökta detaljer på delarna och närmare 2050 delar totalt, varav 448 delar är till banden...
WITB kommer när jag fått tummen ur och börjat på denna rackare...
Jag tittar för tillfället på en review av vad jag planerar att bli mitt nästa bygge om jag överlever Stugbygget, Rye Fields nya Tiger I med full interiör... Ja, jag vet... Masochisten i mig växer sig starkare...
Senast ändrad av LasseThid den sön 12 feb 2023, 20:47, ändrad totalt 1 gång
LasseThid
glimturen and Asuraswe like this post
Sv: Rye Field Model, Sd. Kfz 167 StuG IV, Early production, Full interior
Här kommer lite bilder på vad man hittar i lådan...
Detaljbilder:
Bygginstruktion:
Tragiska color callouts
Detaljbilder:
Bygginstruktion:
Tragiska color callouts
LasseThid
Azgaron and Gigabyte like this post
Trevligt! Dock var det ju ett försvarligt gäng delar! Lycka till med bygget!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Där har du att göra ett tag!
Häftig men ganska ful liten vagn (tycker jag)....
Jag skulle tro att färgerna avser Gunze...
Stefan
Häftig men ganska ful liten vagn (tycker jag)....
Jag skulle tro att färgerna avser Gunze...
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
En riktig skitmodell är det.
Jag sitter nu på akuten efter att ha skurit ett 6-7 mm djupt och 20-25 mm långt snitt i tummen, från fingertoppen till första leden...
Och Nigel som sa att man inte skär sig på nya blad...
Jag sitter nu på akuten efter att ha skurit ett 6-7 mm djupt och 20-25 mm långt snitt i tummen, från fingertoppen till första leden...
Och Nigel som sa att man inte skär sig på nya blad...
LasseThid
Långt om länge har jag fått träffa en läkare, så lagom till 04-snåret hoppas jag kunna hoppa i bingen. Som tur var hade jag inte skurit så djupt som jag befarade, så de tog och tejpade ihop såret.
Läkaren kunde inte förstå varför jag skurit mig med skalpell i tummen...
Läkaren kunde inte förstå varför jag skurit mig med skalpell i tummen...
LasseThid
AjAjAj.....
Lite blodspår brukar det bli på varje modell, men du behöver ju inte överdriva!
Skämt åtsido, tur du kunde få fingret omhändertaget av proffsen.
Var försiktig med kniven i fortsättningen (men det behöver jag väl nog inte säga nu...) och akta dig för modeller som biter tillbaka.
Stefan
Lite blodspår brukar det bli på varje modell, men du behöver ju inte överdriva!
Skämt åtsido, tur du kunde få fingret omhändertaget av proffsen.
Var försiktig med kniven i fortsättningen (men det behöver jag väl nog inte säga nu...) och akta dig för modeller som biter tillbaka.
Stefan
Tack.
Det har sina fördelar att bo ett par minuter bort från akuten, men det blir nog inget mer modellbygge denna vecka, eftersom det tar minst 3-4 dagar innan tummen har läkt.
Ont gör det med, men är huvudet dumt får kroppen lida.
Jag ska pika Nigel vid tillfälle för han säger alltid att man inte skär sig med ett nytt blad i kniven, min tumme säger att det kan man visst det...
Inget blodvite på vare sig kniv eller del dock...
Det har sina fördelar att bo ett par minuter bort från akuten, men det blir nog inget mer modellbygge denna vecka, eftersom det tar minst 3-4 dagar innan tummen har läkt.
Ont gör det med, men är huvudet dumt får kroppen lida.
Jag ska pika Nigel vid tillfälle för han säger alltid att man inte skär sig med ett nytt blad i kniven, min tumme säger att det kan man visst det...
Inget blodvite på vare sig kniv eller del dock...
LasseThid
Azgaron likes this post
Men herregud karl, vad gör du?
Karva så ordentligt i tummen verkar ju lite vanskligt...Vad har du skärmattan till, egentligen?
Karva så ordentligt i tummen verkar ju lite vanskligt...Vad har du skärmattan till, egentligen?
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Skärmattan har jag till att skära loss delar på...
Håller man delen mellan tumme och pekfinger och sedan lägger skalpellen mot resten av gjutramsanslutningen och sedan skär MOT sig så är det inte så svårt att skära av sig halva tummen och lite till...
Nu är dock läkningsprocessen snart halvvägs om man ska tro på läkaren, men det vet vi ju alla att de inte är att lita på...
Håller man delen mellan tumme och pekfinger och sedan lägger skalpellen mot resten av gjutramsanslutningen och sedan skär MOT sig så är det inte så svårt att skära av sig halva tummen och lite till...
Nu är dock läkningsprocessen snart halvvägs om man ska tro på läkaren, men det vet vi ju alla att de inte är att lita på...
LasseThid
Azgaron and cas like this post
Eftersom jag har fått feber kände jag mig tvungen att följa läkarens uppmaning om att kontrollera så att inte tummen blivit infekterad, så förbandet åkte av för en snabb kontroll och tack och lov verkar det inte vara en infektion i tummen som ligger bakom febern. Jag passade på att kolla och det verkar som att min bedömning av den åverkan jag gjorde på tummen var hyfsat när sanningen. Nu har jag satt på ett nytt förband för att skydda tummen i största möjliga mån.
Eftersom det inte var en infektion i tummen kollade jag för säkerhets skull att det inte är en rosfeber i antågande, men även där verkar det vara en nitlott, så då är det väl så att febern hänger ihop med den rethosta jag haft sedan besöket på sjukhuset.
Är det inte konstigt att man alltid blir sjuk efter att man kommer hem från sjukhuset?
Jag trodde att sjukhusen var till för att göra oss friska, inte sjuka...
Nåväl, här kommer några bilder ifall någon är intresserad...
Ska man skära sig kan man ju lika gärna göra det någorlunda rejält...
Eftersom det inte var en infektion i tummen kollade jag för säkerhets skull att det inte är en rosfeber i antågande, men även där verkar det vara en nitlott, så då är det väl så att febern hänger ihop med den rethosta jag haft sedan besöket på sjukhuset.
Är det inte konstigt att man alltid blir sjuk efter att man kommer hem från sjukhuset?
Jag trodde att sjukhusen var till för att göra oss friska, inte sjuka...
Nåväl, här kommer några bilder ifall någon är intresserad...
Ska man skära sig kan man ju lika gärna göra det någorlunda rejält...
LasseThid
Ojoj...
Hoppas det läker sig snart... Tyvärr måste man ibland lämna blodoffer på modellbyggandets altare...
Jag brukar vara mycket skickligare med skruvmejslar än skalpel- de har tendensen att hamna med full kraft under mina naglar...
Krya på Dig!
Hoppas det läker sig snart... Tyvärr måste man ibland lämna blodoffer på modellbyggandets altare...
Jag brukar vara mycket skickligare med skruvmejslar än skalpel- de har tendensen att hamna med full kraft under mina naglar...
Krya på Dig!
Sadolf
Modellbygge kan vara farligt!
Skönt att du blev ordentligt omhändertagen i alla fall!
Stefan
Skönt att du blev ordentligt omhändertagen i alla fall!
Stefan
Tack.
Jo, so it can gå when the hasp is not på...
Det tar nog ytterligare en vecka innan det blir något byggande är jag rädd. Jag kan fortfarande inte använda tummen fullt ut.
Jo, so it can gå when the hasp is not på...
Det tar nog ytterligare en vecka innan det blir något byggande är jag rädd. Jag kan fortfarande inte använda tummen fullt ut.
LasseThid
Långt om länge är både tumme och gubbe på bättringsvägen efter fem dagar med 39 graders feber.
Förkylningssymptomen börjar försvinna och febern är nere i 38.3 grader.
Jag plockade fram modellen och började trevande karva i lite delar för att så småningom kunna bygga ihop karossen, men jisses vad mycket utkastarmärken det var på delarna.
Innan jag skar upp tummen hade jag börjat fylla igenom dem med Mr Surfacer 1500 och även slipat lite granna.
Delarna till höger klippte jag loss från gjutramen idag, så de har jag inte börjar fixa till ännu, men de har rejäla utkastarpinnar...
Förkylningssymptomen börjar försvinna och febern är nere i 38.3 grader.
Jag plockade fram modellen och började trevande karva i lite delar för att så småningom kunna bygga ihop karossen, men jisses vad mycket utkastarmärken det var på delarna.
Innan jag skar upp tummen hade jag börjat fylla igenom dem med Mr Surfacer 1500 och även slipat lite granna.
Delarna till höger klippte jag loss från gjutramen idag, så de har jag inte börjar fixa till ännu, men de har rejäla utkastarpinnar...
LasseThid
Azgaron likes this post
Skönt att det är bättre så du kan pyssla litegrann!
Ser bra ut! Rejäla utkastarpinnar dock!
Håkan
Ser bra ut! Rejäla utkastarpinnar dock!
Håkan
Just! Välkommen åter bland de fipplandes led.Azgaron skrev:Skönt att allmänläget är bättre så att du kan pyssla litegrann!
Matt_Public- Master of DNF
Tack mina herrar.
Jag fipplade en del igår, men kliade mig mest i huvudet för att bli klok på hur jag ska måla interiören utan att behöva maska för mycket. Det slutade med att jag kom fram till att bygga på ett helt annat sätt än vad manualen säger...
Så idag blir det till att prima och sedan börja måla lite RotBraun och CremeWeiß.
Jag fipplade en del igår, men kliade mig mest i huvudet för att bli klok på hur jag ska måla interiören utan att behöva maska för mycket. Det slutade med att jag kom fram till att bygga på ett helt annat sätt än vad manualen säger...
Så idag blir det till att prima och sedan börja måla lite RotBraun och CremeWeiß.
LasseThid
Ja, Det där var ett rejält jack!
Skönt att du kommit igång och kan använda tummen igen (någotsånär) och bygget går framåt.
Stefan
Skönt att du kommit igång och kan använda tummen igen (någotsånär) och bygget går framåt.
Stefan
Tack Stefan.
Det mesta har läkt ihop fint, men nu när jag fipplat lite med modellen så har jag en ca halvmillimetern djup fåra tvärs över tummen...
Undrar om Tamiyas putty funkar på den eller om det är bättre med Mr Surfacer 1500?
Det mesta har läkt ihop fint, men nu när jag fipplat lite med modellen så har jag en ca halvmillimetern djup fåra tvärs över tummen...
Undrar om Tamiyas putty funkar på den eller om det är bättre med Mr Surfacer 1500?
LasseThid
Kör med dark skin tone och mattvarnish på, det blir som ny!
Krya på Dig!"
Krya på Dig!"
Sadolf
Tack Sadolf.
Tummen är i princip läkt, men fingertoppen (där jag skar som djupast) är fortfarande en aning öm och känns nästan bedövad.
Jag har försökt få tummen ur och komma igång med bygget, men det har varit kämpigt och med tanke på de "eminenta" målningsinstruktionerna har jag suttit och funderat på hur jag ska gå till väga med bygget. Följa instuktionerna och antagligen ha ett elände när jag ska få golvet på plats eller slänga instruktionerna och bygga golvkonstruktionen på plats innan jag sätter ihop chassit, vilket innebär att jag får problem att få kardanaxeln på plats alternativt att jag får skippa den? Den sitter ändå under golvet mellan motor och växellåda, så ingen kommer se den i alla fall.
Hur som helst har jag i alla fall målat en del av delarna till chassit och torrpassat ihop dem.
Tummen är i princip läkt, men fingertoppen (där jag skar som djupast) är fortfarande en aning öm och känns nästan bedövad.
Jag har försökt få tummen ur och komma igång med bygget, men det har varit kämpigt och med tanke på de "eminenta" målningsinstruktionerna har jag suttit och funderat på hur jag ska gå till väga med bygget. Följa instuktionerna och antagligen ha ett elände när jag ska få golvet på plats eller slänga instruktionerna och bygga golvkonstruktionen på plats innan jag sätter ihop chassit, vilket innebär att jag får problem att få kardanaxeln på plats alternativt att jag får skippa den? Den sitter ändå under golvet mellan motor och växellåda, så ingen kommer se den i alla fall.
Hur som helst har jag i alla fall målat en del av delarna till chassit och torrpassat ihop dem.
LasseThid
Azgaron likes this post
Förmodligen får du fason på fingertoppen endera dagen, men sådant kan också ta mer tid än vad som är roligt. Jag hoppas dock på det förstnämnda.
Matt_Public- Master of DNF
Snyggt knåpat med chassiet så långt!
Håkan
Håkan
Om man inte var galen innan man började med denna, så lär man bli det innan man är klar...
Och ja, den rutan är 1x1 cm och det är 16 st muttrar att limma på plats...
Och nej, det är inte de enda delarna i denna storlek...
Och ja, den rutan är 1x1 cm och det är 16 st muttrar att limma på plats...
Och nej, det är inte de enda delarna i denna storlek...
LasseThid
Sida 1 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Liknande ämnen
» T-34/76 1943 early model. ICM 1/35
» Rye Field Model, Sd. Kfz 181 Pz.Kpfw. VI Ausf E, Late production, Full interior
» Rye Field Model, Tiger I, Late Production
» PzKpfw VI Tiger I Inital production, Rye Field Models 1/35
» PzKpfw VI Tiger I Inital production, Rye Field Models 1/35 - Klar
» Rye Field Model, Sd. Kfz 181 Pz.Kpfw. VI Ausf E, Late production, Full interior
» Rye Field Model, Tiger I, Late Production
» PzKpfw VI Tiger I Inital production, Rye Field Models 1/35
» PzKpfw VI Tiger I Inital production, Rye Field Models 1/35 - Klar
Sida 1 av 5
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet
|
|