IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Rye Field Model, Sd. Kfz 167 StuG IV, Early production, Full interior

+6
Matt_Public
Sadolf
cas
Stefan E
Azgaron
LasseThid
10 posters

Sida 1 av 5 1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Gå ner

Rye Field Model, Sd. Kfz 167 StuG IV, Early production, Full interior Empty Rye Field Model, Sd. Kfz 167 StuG IV, Early production, Full interior

Inlägg av LasseThid lör feb 11 2023, 11:45

Efter att ha tagit en veckas paus i byggandet börjar Stugbygget att närma sig start.
Jag tittade igenom lådan och jisses vilken byggsats detta verkar vara.
Utsökta detaljer på delarna och närmare 2050 delar totalt, varav 448 delar är till banden...   affraid

WITB kommer när jag fått tummen ur och börjat på denna rackare...

Jag tittar för tillfället på en review av vad jag planerar att bli mitt nästa bygge om jag överlever Stugbygget, Rye Fields nya Tiger I med full interiör... Ja, jag vet... Masochisten i mig växer sig starkare...  Laughing Laughing Laughing


Senast ändrad av LasseThid den sön feb 12 2023, 20:47, ändrad totalt 1 gång

LasseThid


glimturen and Asuraswe like this post

Till överst på sidan Gå ner

Rye Field Model, Sd. Kfz 167 StuG IV, Early production, Full interior Empty Sv: Rye Field Model, Sd. Kfz 167 StuG IV, Early production, Full interior

Inlägg av LasseThid sön feb 12 2023, 16:35

Här kommer lite bilder på vad man hittar i lådan...
Rye Field Model, Sd. Kfz 167 StuG IV, Early production, Full interior 20230212-155442
Rye Field Model, Sd. Kfz 167 StuG IV, Early production, Full interior 20230212-155433Rye Field Model, Sd. Kfz 167 StuG IV, Early production, Full interior 20230212-155153
Rye Field Model, Sd. Kfz 167 StuG IV, Early production, Full interior 20230212-154807
Rye Field Model, Sd. Kfz 167 StuG IV, Early production, Full interior 20230212-154205
Rye Field Model, Sd. Kfz 167 StuG IV, Early production, Full interior 20230212-154442
Rye Field Model, Sd. Kfz 167 StuG IV, Early production, Full interior 20230212-154010
Rye Field Model, Sd. Kfz 167 StuG IV, Early production, Full interior 20230212-153718
Detaljbilder:
Rye Field Model, Sd. Kfz 167 StuG IV, Early production, Full interior 20230212-154841
Rye Field Model, Sd. Kfz 167 StuG IV, Early production, Full interior 20230212-154829
Bygginstruktion:
Rye Field Model, Sd. Kfz 167 StuG IV, Early production, Full interior 20230212-164021
Rye Field Model, Sd. Kfz 167 StuG IV, Early production, Full interior 20230212-164030
Tragiska color callouts
Rye Field Model, Sd. Kfz 167 StuG IV, Early production, Full interior 20230212-164049
Rye Field Model, Sd. Kfz 167 StuG IV, Early production, Full interior 20230212-164056

LasseThid


Azgaron and Gigabyte like this post

Till överst på sidan Gå ner

Rye Field Model, Sd. Kfz 167 StuG IV, Early production, Full interior Empty Sv: Rye Field Model, Sd. Kfz 167 StuG IV, Early production, Full interior

Inlägg av Azgaron sön feb 12 2023, 21:13

Trevligt! Dock var det ju ett försvarligt gäng delar! Lycka till med bygget! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Rye Field Model, Sd. Kfz 167 StuG IV, Early production, Full interior Empty Sv: Rye Field Model, Sd. Kfz 167 StuG IV, Early production, Full interior

Inlägg av Stefan E sön feb 12 2023, 21:44

Där har du att göra ett tag!   Laughing

Häftig men ganska ful liten vagn (tycker jag)....   Wink


Jag skulle tro att färgerna avser Gunze...

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Rye Field Model, Sd. Kfz 167 StuG IV, Early production, Full interior Empty Sv: Rye Field Model, Sd. Kfz 167 StuG IV, Early production, Full interior

Inlägg av LasseThid sön feb 12 2023, 22:18

En riktig skitmodell är det.
Jag sitter nu på akuten efter att ha skurit ett 6-7 mm djupt och 20-25 mm långt snitt i tummen, från fingertoppen till första leden...
Och Nigel som sa att man inte skär sig på nya blad... 🤣🤣🤣

LasseThid


Till överst på sidan Gå ner

Rye Field Model, Sd. Kfz 167 StuG IV, Early production, Full interior Empty Sv: Rye Field Model, Sd. Kfz 167 StuG IV, Early production, Full interior

Inlägg av LasseThid mån feb 13 2023, 03:38

Långt om länge har jag fått träffa en läkare, så lagom till 04-snåret hoppas jag kunna hoppa i bingen. Som tur var hade jag inte skurit så djupt som jag befarade, så de tog och tejpade ihop såret.
Läkaren kunde inte förstå varför jag skurit mig med skalpell i tummen... 🤣🤣🤣

LasseThid


Till överst på sidan Gå ner

Rye Field Model, Sd. Kfz 167 StuG IV, Early production, Full interior Empty Sv: Rye Field Model, Sd. Kfz 167 StuG IV, Early production, Full interior

Inlägg av Stefan E mån feb 13 2023, 08:45

AjAjAj.....   Embarassed

Lite blodspår brukar det bli på varje modell, men du behöver ju inte överdriva!  Laughing

Skämt åtsido, tur du kunde få fingret omhändertaget av proffsen.

Var försiktig med kniven i fortsättningen (men det behöver jag väl nog inte säga nu...) och akta dig för modeller som biter tillbaka.

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Rye Field Model, Sd. Kfz 167 StuG IV, Early production, Full interior Empty Sv: Rye Field Model, Sd. Kfz 167 StuG IV, Early production, Full interior

Inlägg av LasseThid mån feb 13 2023, 09:11

Tack. 
Det har sina fördelar att bo ett par minuter bort från akuten, men det blir nog inget mer modellbygge denna vecka, eftersom det tar minst 3-4 dagar innan tummen har läkt.
Ont gör det med, men är huvudet dumt får kroppen lida.
Jag ska pika Nigel vid tillfälle för han säger alltid att man inte skär sig med ett nytt blad i kniven, min tumme säger att det kan man visst det...  Laughing Laughing Laughing Laughing
Inget blodvite på vare sig kniv eller del dock...

LasseThid


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Rye Field Model, Sd. Kfz 167 StuG IV, Early production, Full interior Empty Sv: Rye Field Model, Sd. Kfz 167 StuG IV, Early production, Full interior

Inlägg av cas tis feb 14 2023, 10:54

Men herregud karl, vad gör du?
Karva så ordentligt i tummen verkar ju lite vanskligt...Vad har du skärmattan till, egentligen?

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Rye Field Model, Sd. Kfz 167 StuG IV, Early production, Full interior Empty Sv: Rye Field Model, Sd. Kfz 167 StuG IV, Early production, Full interior

Inlägg av LasseThid tis feb 14 2023, 21:07

Skärmattan har jag till att skära loss delar på...
Håller man delen mellan tumme och pekfinger och sedan lägger skalpellen mot resten av gjutramsanslutningen och sedan skär MOT sig så är det inte så svårt att skära av sig halva tummen och lite till...  Laughing Laughing Laughing
Nu är dock läkningsprocessen snart halvvägs om man ska tro på läkaren, men det vet vi ju alla att de inte är att lita på... 
lol!

LasseThid


Azgaron and cas like this post

Till överst på sidan Gå ner

Rye Field Model, Sd. Kfz 167 StuG IV, Early production, Full interior Empty Sv: Rye Field Model, Sd. Kfz 167 StuG IV, Early production, Full interior

Inlägg av LasseThid ons feb 15 2023, 21:36

Eftersom jag har fått feber kände jag mig tvungen att följa läkarens uppmaning om att kontrollera så att inte tummen blivit infekterad, så förbandet åkte av för en snabb kontroll och tack och lov verkar det inte vara en infektion i tummen som ligger bakom febern. Jag passade på att kolla och det verkar som att min bedömning av den åverkan jag gjorde på tummen var hyfsat när sanningen. Nu har jag satt på ett nytt förband för att skydda tummen i största möjliga mån.
Eftersom det inte var en infektion i tummen kollade jag för säkerhets skull att det inte är en rosfeber i antågande, men även där verkar det vara en nitlott, så då är det väl så att febern hänger ihop med den rethosta jag haft sedan besöket på sjukhuset.
Är det inte konstigt att man alltid blir sjuk efter att man kommer hem från sjukhuset?
Jag trodde att sjukhusen var till för att göra oss friska, inte sjuka...  Rolling Eyes Wink Cool Laughing
Nåväl, här kommer några bilder ifall någon är intresserad...
Rye Field Model, Sd. Kfz 167 StuG IV, Early production, Full interior 20230215-205057
Rye Field Model, Sd. Kfz 167 StuG IV, Early production, Full interior 20230215-205102
Ska man skära sig kan man ju lika gärna göra det någorlunda rejält...

LasseThid


Till överst på sidan Gå ner

Rye Field Model, Sd. Kfz 167 StuG IV, Early production, Full interior Empty Sv: Rye Field Model, Sd. Kfz 167 StuG IV, Early production, Full interior

Inlägg av Sadolf tor feb 16 2023, 04:57

Ojoj...
Hoppas det läker sig snart... Tyvärr måste man ibland lämna blodoffer på modellbyggandets altare...
Jag brukar vara mycket skickligare med skruvmejslar än skalpel- de har tendensen att hamna med full kraft under mina naglar...
Krya på Dig!
Sadolf
Sadolf


Till överst på sidan Gå ner

Rye Field Model, Sd. Kfz 167 StuG IV, Early production, Full interior Empty Sv: Rye Field Model, Sd. Kfz 167 StuG IV, Early production, Full interior

Inlägg av Stefan E tor feb 16 2023, 08:38

Modellbygge kan vara farligt!  pale

Skönt att du blev ordentligt omhändertagen i alla fall!

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Rye Field Model, Sd. Kfz 167 StuG IV, Early production, Full interior Empty Sv: Rye Field Model, Sd. Kfz 167 StuG IV, Early production, Full interior

Inlägg av LasseThid lör feb 18 2023, 09:44

Tack.

Jo, so it can gå when the hasp is not på...  Laughing

Det tar nog ytterligare en vecka innan det blir något byggande är jag rädd. Jag kan fortfarande inte använda tummen fullt ut.

LasseThid


Till överst på sidan Gå ner

Rye Field Model, Sd. Kfz 167 StuG IV, Early production, Full interior Empty Sv: Rye Field Model, Sd. Kfz 167 StuG IV, Early production, Full interior

Inlägg av LasseThid mån feb 20 2023, 12:42

Långt om länge är både tumme och gubbe på bättringsvägen efter fem dagar med 39 graders feber.
Förkylningssymptomen börjar försvinna och febern är nere i 38.3 grader.

Jag plockade fram modellen och började trevande karva i lite delar för att så småningom kunna bygga ihop karossen, men jisses vad mycket utkastarmärken det var på delarna.
Innan jag skar upp tummen hade jag börjat fylla igenom dem med Mr Surfacer 1500 och även slipat lite granna.

Rye Field Model, Sd. Kfz 167 StuG IV, Early production, Full interior 20230220-120553

Delarna till höger klippte jag loss från gjutramen idag, så de har jag inte börjar fixa till ännu, men de har rejäla utkastarpinnar...
Rye Field Model, Sd. Kfz 167 StuG IV, Early production, Full interior 20230220-120734

LasseThid


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Rye Field Model, Sd. Kfz 167 StuG IV, Early production, Full interior Empty Sv: Rye Field Model, Sd. Kfz 167 StuG IV, Early production, Full interior

Inlägg av Azgaron mån feb 20 2023, 19:06

Skönt att det är bättre så du kan pyssla litegrann! Smile

Ser bra ut! Rejäla utkastarpinnar dock! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Rye Field Model, Sd. Kfz 167 StuG IV, Early production, Full interior Empty Sv: Rye Field Model, Sd. Kfz 167 StuG IV, Early production, Full interior

Inlägg av Matt_Public tis feb 21 2023, 06:47

Azgaron skrev:Skönt att allmänläget är bättre så att du kan pyssla litegrann! Smile
Just! Välkommen åter bland de fipplandes led. Very Happy
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Rye Field Model, Sd. Kfz 167 StuG IV, Early production, Full interior Empty Sv: Rye Field Model, Sd. Kfz 167 StuG IV, Early production, Full interior

Inlägg av LasseThid ons feb 22 2023, 08:13

Tack mina herrar.

Jag fipplade en del igår, men kliade mig mest i huvudet för att bli klok på hur jag ska måla interiören utan att behöva maska för mycket. Det slutade med att jag kom fram till att bygga på ett helt annat sätt än vad manualen säger...  Laughing Laughing Laughing
Så idag blir det till att prima och sedan börja måla lite RotBraun och CremeWeiß.

Rye Field Model, Sd. Kfz 167 StuG IV, Early production, Full interior 20230221-081705

LasseThid


Till överst på sidan Gå ner

Rye Field Model, Sd. Kfz 167 StuG IV, Early production, Full interior Empty Sv: Rye Field Model, Sd. Kfz 167 StuG IV, Early production, Full interior

Inlägg av Stefan E ons feb 22 2023, 08:35

Ja, Det där var ett rejält jack!   Shocked pale

Skönt att du kommit igång och kan använda tummen igen (någotsånär) och bygget går framåt.   Very Happy

Stefan   sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Rye Field Model, Sd. Kfz 167 StuG IV, Early production, Full interior Empty Sv: Rye Field Model, Sd. Kfz 167 StuG IV, Early production, Full interior

Inlägg av LasseThid ons feb 22 2023, 15:59

Tack Stefan.

Det mesta har läkt ihop fint, men nu när jag fipplat lite med modellen så har jag en ca halvmillimetern djup fåra tvärs över tummen...  Cool

Undrar om Tamiyas putty funkar på den eller om det är bättre med Mr Surfacer 1500?  Laughing Laughing Laughing

LasseThid


Till överst på sidan Gå ner

Rye Field Model, Sd. Kfz 167 StuG IV, Early production, Full interior Empty Sv: Rye Field Model, Sd. Kfz 167 StuG IV, Early production, Full interior

Inlägg av Sadolf ons feb 22 2023, 17:33

Kör med dark skin tone och mattvarnish på, det blir som ny!
Krya på Dig!"
Sadolf
Sadolf


Till överst på sidan Gå ner

Rye Field Model, Sd. Kfz 167 StuG IV, Early production, Full interior Empty Sv: Rye Field Model, Sd. Kfz 167 StuG IV, Early production, Full interior

Inlägg av LasseThid tis feb 28 2023, 06:57

Tack Sadolf.

Tummen är i princip läkt, men fingertoppen (där jag skar som djupast) är fortfarande en aning öm och känns nästan bedövad.

Jag har försökt få tummen ur och komma igång med bygget, men det har varit kämpigt och med tanke på de "eminenta" målningsinstruktionerna har jag suttit och funderat på hur jag ska gå till väga med bygget. Följa instuktionerna och antagligen ha ett elände när jag ska få golvet på plats eller slänga instruktionerna och bygga golvkonstruktionen på plats innan jag sätter ihop chassit, vilket innebär att jag får problem att få kardanaxeln på plats alternativt att jag får skippa den? Den sitter ändå under golvet mellan motor och växellåda, så ingen kommer se den i alla fall.

Hur som helst har jag i alla fall målat en del av delarna till chassit och torrpassat ihop dem.

Rye Field Model, Sd. Kfz 167 StuG IV, Early production, Full interior 20230228-064128

Rye Field Model, Sd. Kfz 167 StuG IV, Early production, Full interior 20230228-064113

Rye Field Model, Sd. Kfz 167 StuG IV, Early production, Full interior 20230228-064101

LasseThid


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Rye Field Model, Sd. Kfz 167 StuG IV, Early production, Full interior Empty Sv: Rye Field Model, Sd. Kfz 167 StuG IV, Early production, Full interior

Inlägg av Matt_Public ons mar 01 2023, 05:52

Förmodligen får du fason på fingertoppen endera dagen, men sådant kan också ta mer tid än vad som är roligt. Jag hoppas dock på det förstnämnda.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Rye Field Model, Sd. Kfz 167 StuG IV, Early production, Full interior Empty Sv: Rye Field Model, Sd. Kfz 167 StuG IV, Early production, Full interior

Inlägg av Azgaron ons mar 01 2023, 22:43

Snyggt knåpat med chassiet så långt! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Rye Field Model, Sd. Kfz 167 StuG IV, Early production, Full interior Empty Sv: Rye Field Model, Sd. Kfz 167 StuG IV, Early production, Full interior

Inlägg av LasseThid tor mar 02 2023, 12:21

Om man inte var galen innan man började med denna, så lär man bli det innan man är klar...

Rye Field Model, Sd. Kfz 167 StuG IV, Early production, Full interior 20230302-061027

Rye Field Model, Sd. Kfz 167 StuG IV, Early production, Full interior 20230302-063750

Och ja, den rutan är 1x1 cm och det är 16 st muttrar att limma på plats...   Cool
Och nej, det är inte de enda delarna i denna storlek...  Sad

LasseThid


Till överst på sidan Gå ner

Rye Field Model, Sd. Kfz 167 StuG IV, Early production, Full interior Empty Sv: Rye Field Model, Sd. Kfz 167 StuG IV, Early production, Full interior

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 5 1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet