Rye Field Model, Sd. Kfz 167 StuG IV, Early production, Full interior
+6
Matt_Public
Sadolf
cas
Stefan E
Azgaron
LasseThid
10 posters
Sida 3 av 5
Sida 3 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Sv: Rye Field Model, Sd. Kfz 167 StuG IV, Early production, Full interior
Holy ejector pin marks...
LasseThid
Azgaron likes this post
Det där kallar jag utstötartorn!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Just! Återbrukbara som dörrstoppar, nästan.cas skrev:Det där kallar jag utstötartorn!
Matt_Public- Master of DNF
Växellådan är ihopslängd...
Torrpassningen visade dock på grava brister i Rye Fields instruktioner, bland annat skulle man skära bort pinnarna som håller fast växellådan nertill i framkant och monterar man enligt instruktionen går det knappt att få växellådan på plats...
Torrpassningen visade dock på grava brister i Rye Fields instruktioner, bland annat skulle man skära bort pinnarna som håller fast växellådan nertill i framkant och monterar man enligt instruktionen går det knappt att få växellådan på plats...
LasseThid
Azgaron likes this post
Trots Rye Fields usla instruktioner har jag fått växellådan hjälpligt på plats.
Den fjädrar lite i framkant, men det går tyvärr inte att göra någonting åt. Tack för det Rye Field!!
Även färgen på växellådan känns fel så in i hoppsan. Jag var på väg att måla den German Grey och instrumentpanelen Cremewiess, men av någon outgrundlig anledning valde jag att trots allt följa Rye Fields instruktioner, IGEN!!!
Den fjädrar lite i framkant, men det går tyvärr inte att göra någonting åt. Tack för det Rye Field!!
Även färgen på växellådan känns fel så in i hoppsan. Jag var på väg att måla den German Grey och instrumentpanelen Cremewiess, men av någon outgrundlig anledning valde jag att trots allt följa Rye Fields instruktioner, IGEN!!!
LasseThid
Azgaron and Gigabyte like this post
Snyggt jobbat Lasse! Ser snyggt ut!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Tack Håkan.
Även om den grå nyansen känns på tok för ljus ger den lite kontrast till det röda.
Även om den grå nyansen känns på tok för ljus ger den lite kontrast till det röda.
LasseThid
Snyggt bygge, oavsett färgen!
Stefan
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Tack Stefan.
Det går sakta, men framåt med bygget...
Av någon anledning känner jag mig inte särskilt motiverad, men det kommer väl tillbaka någon dag...
Det går sakta, men framåt med bygget...
Av någon anledning känner jag mig inte särskilt motiverad, men det kommer väl tillbaka någon dag...
LasseThid
Bra kämpat!
Lite till så är du plötsligt klar!
Lite till så är du plötsligt klar!
Jag vet inte det Richard...
Kineser och dekaler verkar vara något som inte går ihop...
Precis som på Takoms King Tiger är det en omöjlighet att få ihop rätt ammunitionstyp med rätt dekaler...
Som tur är går det knappt att läsa vad det står på dekalerna om man zoomar in dem med mobilens kamera, men lyckas man tyda texten på dekalers har RFM, som skåningen säger, blandat ihop kåddarna med morätterna...
Dessutom finns det inga callouts för vilka dekaler som ska sättas var för ammunitionen, för instrumentpanelen har man lyckats ange korrekt dekalnummer, men för alla märkningar är man helt ute och cyklar... *pun intended*
Nåväl, 16 granater är målade och väntar på dekaler, så det får bli som när *välj lag* spelar fotboll, sparka, gissa och spring...
Kineser och dekaler verkar vara något som inte går ihop...
Precis som på Takoms King Tiger är det en omöjlighet att få ihop rätt ammunitionstyp med rätt dekaler...
Som tur är går det knappt att läsa vad det står på dekalerna om man zoomar in dem med mobilens kamera, men lyckas man tyda texten på dekalers har RFM, som skåningen säger, blandat ihop kåddarna med morätterna...
Dessutom finns det inga callouts för vilka dekaler som ska sättas var för ammunitionen, för instrumentpanelen har man lyckats ange korrekt dekalnummer, men för alla märkningar är man helt ute och cyklar... *pun intended*
Nåväl, 16 granater är målade och väntar på dekaler, så det får bli som när *välj lag* spelar fotboll, sparka, gissa och spring...
LasseThid
Långsamt, långsamt börjar tysken tuggas ner och det börjar mer och mer likna någon form av skrammelvagn...
Nu ska alla hjul målas och sedan ska jag måla sidorna och fjädringen innan jag monterar alla hjul och rullar på plats.
Därefter är det dags att börja länka band...
98 länkar plus 196 låspinnar per sida. Låspinnarna måste dessutom precisionslimmas för att banden ska funka.
Frågan är bara om man ska måla banden före eller efter att man satt ihop dem?
Någon som har erfarenhet av detta?
Nu ska alla hjul målas och sedan ska jag måla sidorna och fjädringen innan jag monterar alla hjul och rullar på plats.
Därefter är det dags att börja länka band...
98 länkar plus 196 låspinnar per sida. Låspinnarna måste dessutom precisionslimmas för att banden ska funka.
Frågan är bara om man ska måla banden före eller efter att man satt ihop dem?
Någon som har erfarenhet av detta?
LasseThid
Azgaron likes this post
Sätt ihop banden först, annars kan det bli ett jäkla kladdande när du limmar låspinnarna.
Det börjar bli riktigt fullt o göttigt i vagnen nu!
Stefan
Det börjar bli riktigt fullt o göttigt i vagnen nu!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Tack Stefan...
Jag känner lite Oh, happy days på gång...
Jag känner lite Oh, happy days på gång...
LasseThid
Det artar sig riktigt fint!
Lycka till med banden!
Håkan
Lycka till med banden!
Håkan
Tack Håkan! Jag ser (inte) fram emot dem.
Som tur är har jag lite målning att göra först...
Som tur är har jag lite målning att göra först...
LasseThid
Azgaron likes this post
Tack!
Just nu har jag fastnat lite i ett måleriträsk där det inte blir så mycket gjort.
Road wheels, return rollers samt chassi har fått ett par lager Dunkelgelb, men de behöver ett par lager till då färgen ser mer grön ut än gul...
Sedan behöver jag måla mina misslyckade drivband samt alla verktyg och diverse andra attiraljer som ska sitta på ovansidan av skärmarna över banden.
Dock upptäckte jag en kul grej med ljuddämparen när jag satte ihop den igår.
I ena änden av röret skulle man montera en änddel och den hade två urgröpningar av olika tjocklek så att man inte skulle montera den på fel hål, vilket är bra tänkt. Problemet var bara det att biten som skulle passa i urgröpningarna var gjord tvärt om så ett fäste hamnade under och till höger och ljuddämparen, medan det andra fästet hamnade över och till vänster om ljuddämparen...
Detta var dock enkelt åtgärdat då jag bara behövde justera den ena urgröpningen så att den blev bredare än pinnen som skulle i den urgröpningen...
Just nu har jag fastnat lite i ett måleriträsk där det inte blir så mycket gjort.
Road wheels, return rollers samt chassi har fått ett par lager Dunkelgelb, men de behöver ett par lager till då färgen ser mer grön ut än gul...
Sedan behöver jag måla mina misslyckade drivband samt alla verktyg och diverse andra attiraljer som ska sitta på ovansidan av skärmarna över banden.
Dock upptäckte jag en kul grej med ljuddämparen när jag satte ihop den igår.
I ena änden av röret skulle man montera en änddel och den hade två urgröpningar av olika tjocklek så att man inte skulle montera den på fel hål, vilket är bra tänkt. Problemet var bara det att biten som skulle passa i urgröpningarna var gjord tvärt om så ett fäste hamnade under och till höger och ljuddämparen, medan det andra fästet hamnade över och till vänster om ljuddämparen...
Detta var dock enkelt åtgärdat då jag bara behövde justera den ena urgröpningen så att den blev bredare än pinnen som skulle i den urgröpningen...
LasseThid
Azgaron likes this post
Det rullar på i panzerfabriken!
Det händer lite i panzerfabriken, med betoning på lite...
Mest har det varit primer, färg, visst ja, de delarna behöver jag också, primer, färg, attans också, jag behöver ju de delarna sedan, primer, färg, men för bövelen Lasse, primer, färg... rinse and repeat...
Men nu har jag nästan kommit till det läget att jag kan bygga lite granna igen.
Jag passade på att torrpassa lite av grannlåten, även om det fortfarande ska färgläggas lite här och där.
Kanske inte helt korrekt målat, men det ger lite mer kontrast och bryter de stora ytorna av dunkelgelb...
Mest har det varit primer, färg, visst ja, de delarna behöver jag också, primer, färg, attans också, jag behöver ju de delarna sedan, primer, färg, men för bövelen Lasse, primer, färg... rinse and repeat...
Men nu har jag nästan kommit till det läget att jag kan bygga lite granna igen.
Jag passade på att torrpassa lite av grannlåten, även om det fortfarande ska färgläggas lite här och där.
Kanske inte helt korrekt målat, men det ger lite mer kontrast och bryter de stora ytorna av dunkelgelb...
LasseThid
Azgaron likes this post
Ser snyggt ut!
Håkan
Håkan
Tack Håkan!
Jag ser fram emot att få de fyra sista(?) delarna målade så att jag kan komma vidare.
Jag ser fram emot att få de fyra sista(?) delarna målade så att jag kan komma vidare.
LasseThid
Azgaron likes this post
Då har vi åtminstone ett rullande chassi med torrpassad överdel...
Dock är det en del lull lull som ska monteras innan jag kommer så långt att överdelen ska på.
Ytterligare lite framsteg nu på morgonen...
Dock är det en del lull lull som ska monteras innan jag kommer så långt att överdelen ska på.
Ytterligare lite framsteg nu på morgonen...
LasseThid
Azgaron likes this post
Snyggt jobbat Lasse.
Lite mysko med dina trådar, inne i tråden kan jag inte se dina bilder, men på första sidan under "Recent Shared Images" kan jag se dem.
/Bosse
Lite mysko med dina trådar, inne i tråden kan jag inte se dina bilder, men på första sidan under "Recent Shared Images" kan jag se dem.
/Bosse
Marlin
Sida 3 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Liknande ämnen
» T-34/76 1943 early model. ICM 1/35
» Rye Field Model, Sd. Kfz 181 Pz.Kpfw. VI Ausf E, Late production, Full interior
» Rye Field Model, Tiger I, Late Production
» PzKpfw VI Tiger I Inital production, Rye Field Models 1/35
» PzKpfw VI Tiger I Inital production, Rye Field Models 1/35 - Klar
» Rye Field Model, Sd. Kfz 181 Pz.Kpfw. VI Ausf E, Late production, Full interior
» Rye Field Model, Tiger I, Late Production
» PzKpfw VI Tiger I Inital production, Rye Field Models 1/35
» PzKpfw VI Tiger I Inital production, Rye Field Models 1/35 - Klar
Sida 3 av 5
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet