Messerschmitt Bf109G-6, Hasegawa 1/32, FÄRDIG
+5
glimturen
cas
Azgaron
Matt_Public
Stefan E
9 posters
Sida 3 av 3
Sida 3 av 3 • 1, 2, 3
Sv: Messerschmitt Bf109G-6, Hasegawa 1/32, FÄRDIG
Tack Matte och Håkan!
Nästa färg är RLM 76 Lichtblau (Ljusblå), Hu.247….
Jag tar bort maskeringsmassan så snart jag kan, gärna innan färgen har torkat helt.
Ganska tät mottling i RLM 74 och 75, Kanske blev en aningen för mycket, för tätt?
Den sista delen av flapsen målade RLM76 Lichtblau, Hu.247…
Flapsen demaskerade…
Flaps och slats klara…
Förhoppningsvis är ni beredda på detta nu…
Det är stuns i den här lackeringen, alright!
Hjulbrunnarna och flapsens försänkningar målades med RLM 02, Hu.78, med pensel för enkelhetens skull.
Egentligen skulle neutralitetsmålningen inte gått runt hela kroppen, utan kroppen skulle ha varit ljusblå, RLM.76, på undersidan.
Nåja, nu får det vara så här...
Lite färgkryp på ett par ställen, detta är varför jag föredrar tejp av kabukityp (TESAS Gula, Tamiya) före vinylmasker.
Men på det stora hela så blev målningen som jag hade tänkt mig, den här maskinen kommer att sticka ut och synas på ett utställningsbord!
Jag är trots allt tämligen nöjd med målningen…
Kommer mera snart….
Stefan
Nästa färg är RLM 76 Lichtblau (Ljusblå), Hu.247….
Jag tar bort maskeringsmassan så snart jag kan, gärna innan färgen har torkat helt.
Ganska tät mottling i RLM 74 och 75, Kanske blev en aningen för mycket, för tätt?
Den sista delen av flapsen målade RLM76 Lichtblau, Hu.247…
Flapsen demaskerade…
Flaps och slats klara…
Förhoppningsvis är ni beredda på detta nu…
Det är stuns i den här lackeringen, alright!
Hjulbrunnarna och flapsens försänkningar målades med RLM 02, Hu.78, med pensel för enkelhetens skull.
Egentligen skulle neutralitetsmålningen inte gått runt hela kroppen, utan kroppen skulle ha varit ljusblå, RLM.76, på undersidan.
Nåja, nu får det vara så här...
Lite färgkryp på ett par ställen, detta är varför jag föredrar tejp av kabukityp (TESAS Gula, Tamiya) före vinylmasker.
Men på det stora hela så blev målningen som jag hade tänkt mig, den här maskinen kommer att sticka ut och synas på ett utställningsbord!
Jag är trots allt tämligen nöjd med målningen…
Kommer mera snart….
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Azgaron, Gigabyte, Marlin and Mal like this post
Snyggt målat Stefan.
Skulle vara kul att överföra den där färgläggningen på en F/A-18.
/Bosse
Skulle vara kul att överföra den där färgläggningen på en F/A-18.
/Bosse
Marlin
Snyggt jobbat Stefan! Blev ju färggrant!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Mycket snyggt målat!
Stort tack till alla som orkar följa det här bygget!
Jag upptäckte en rejäl miss vid vänster vingrot, jag hade glömt att måla RLM74 Grau-Grun (...eller målat över med RLM75?), den mörkare grå-gröna.
En snabb maskering med lite tejp och målning med pensel.
Fördelen med att använda både Humbrol och WEM är att det går bra att bättra efteråt, det blir exakt samma färg (kulör).
Jag tog bilden innan färgen torkat så det ser lite blött ut!
Det kommer att se bra ut när färgen väl har torkat.
Flaps och kylklaffar är på plats…
…och därinne i mörkret ser man baksidan av kylaren…
Dålig skärpa i bilden, men kulsprutorna på motorhuven monterade.
Slatsen monterade, färgerna hamnade på rätt ställe…
Propellern fick ett skaft av 2mm plasticardstav.
Nån mer som är sugen på polkagris nu?
Kommer mera snart….
Stefan
Jag upptäckte en rejäl miss vid vänster vingrot, jag hade glömt att måla RLM74 Grau-Grun (...eller målat över med RLM75?), den mörkare grå-gröna.
En snabb maskering med lite tejp och målning med pensel.
Fördelen med att använda både Humbrol och WEM är att det går bra att bättra efteråt, det blir exakt samma färg (kulör).
Jag tog bilden innan färgen torkat så det ser lite blött ut!
Det kommer att se bra ut när färgen väl har torkat.
Flaps och kylklaffar är på plats…
…och därinne i mörkret ser man baksidan av kylaren…
Dålig skärpa i bilden, men kulsprutorna på motorhuven monterade.
Slatsen monterade, färgerna hamnade på rätt ställe…
Propellern fick ett skaft av 2mm plasticardstav.
Nån mer som är sugen på polkagris nu?
Kommer mera snart….
Stefan
Azgaron, Matt_Public and Mal like this post
Mäkta maffig Messaschnitzel, minsann!
Matt_Public- Master of DNF
Stefan E skrev:Ganska tät mottling i RLM 74 och 75, Kanske blev en aningen för mycket, för tätt?
Stefan
Tyska kärr och Mottling Jadu, en sak, mkt gjordes i fält på tyska kärror och hell yess bättringsmålades rejält, tom nyans skillnader, inga rätt o fel här altså, de enda som kan uttala sig är de som målade kärrorna och hey, Komsi Komsa eller hur.
Bara det ser skitballt ut så är det rätt, som jag säger (jaja Mals Way, if it looks right then it is right, and cool).
Den mottlingen är banne mig kalas Stefran, gles mottling finns och tät, och sen före att inte tala om varianterna, de tidiga under Battle Of Britain, fasiken de körde tom m sliten pensel (blunt brush) men det är en annan femma
Älskar mottling, det blir lixom rovdjurs look på dem kärrorna altså, som ex katter och vissa fåglar har, så sjujäkla ballt.
Mal
Tack Mal!
Ja, man kan se alla typer av mottling, från nästan inget alls till i stort sett helt tät.
Jag valde en relativt tät mottling då det ser bra ut i mitt tycke, vi får se hur det blir med klarlacken när den kommer på.
Klarlack brukar "strama upp" färgerna en del.
Jag är ganska nöjd med den totala effekten av den här målningen, det riktigt skriker om den!
Stefan
Ja, man kan se alla typer av mottling, från nästan inget alls till i stort sett helt tät.
Jag valde en relativt tät mottling då det ser bra ut i mitt tycke, vi får se hur det blir med klarlacken när den kommer på.
Klarlack brukar "strama upp" färgerna en del.
Jag är ganska nöjd med den totala effekten av den här målningen, det riktigt skriker om den!
Stefan
Senast ändrad av Stefan E den sön aug 04 2024, 10:10, ändrad totalt 1 gång
Snyggt jobbat Stefan! Bygget går framåt fint och ser bra ut!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
OK, här står vi nu….
Känns konstigt att inte ha några dekaler att sätta på, det är något som saknas….
Landställen och sporrstället monterat.
Hela modellen klarlackad och sedan mattlackad som vanligt.
Jag valde en mera sidenmatt slutfinish med tanke på att de här kärrorna var i stort sett helt nya.
Antennstolpe monterad och antenntråd dragen…
Glasen för positionsljusen, skevroderbalanserna och pitotrör monterade.
Propellern monterad och det var det sista på den här modellen, min Schweitsiska Messerschmitt är KLAR!
Nu återstår bara att demaskera huven, ett av de mest tillfredsställande momenten i ett bygge.
En liten miss på bakrutan, en lätt gnuggning med en tandpetare och färgen försvann.
Inte det bästa jag byggt, men jag gillar den och detta var mitt första försök med att måla allt som normalt är dekaler.
Jag tycker att den blev rätt lyckad till slut ändå, jag gillar den här målningen skarpt, även om den är lite skrikig (det var ju syftet!).
Stort Tack till alla som hejat, pushat och kommenterat under byggets gång!
Flera bilder i bildrutan;
https://ipmsgoteborg.swedishforum.se/t7196-messerschmitt-bf109g-4-6-j-705-hasegawa-1-32#195501
Stefan
Känns konstigt att inte ha några dekaler att sätta på, det är något som saknas….
Landställen och sporrstället monterat.
Hela modellen klarlackad och sedan mattlackad som vanligt.
Jag valde en mera sidenmatt slutfinish med tanke på att de här kärrorna var i stort sett helt nya.
Antennstolpe monterad och antenntråd dragen…
Glasen för positionsljusen, skevroderbalanserna och pitotrör monterade.
Propellern monterad och det var det sista på den här modellen, min Schweitsiska Messerschmitt är KLAR!
Nu återstår bara att demaskera huven, ett av de mest tillfredsställande momenten i ett bygge.
En liten miss på bakrutan, en lätt gnuggning med en tandpetare och färgen försvann.
Inte det bästa jag byggt, men jag gillar den och detta var mitt första försök med att måla allt som normalt är dekaler.
Jag tycker att den blev rätt lyckad till slut ändå, jag gillar den här målningen skarpt, även om den är lite skrikig (det var ju syftet!).
Stort Tack till alla som hejat, pushat och kommenterat under byggets gång!
Flera bilder i bildrutan;
https://ipmsgoteborg.swedishforum.se/t7196-messerschmitt-bf109g-4-6-j-705-hasegawa-1-32#195501
Stefan
Azgaron and Matt_Public like this post
Sida 3 av 3 • 1, 2, 3
Liknande ämnen
» Messerschmitt Bf109G-2 (-6), Revell 1/32, FÄRDIG
» Messerschmitt Bf109G-4/6, J-705, Hasegawa 1/32
» Messerschmitt Bf109G-2, Messerschmitt Bf109G-2, Oblt. Franz Scheiss, 8. JG53 "Pik Ass", Revell 1/32
» Bf109G-6 Ilmavoimat (Hasegawa 1/32)
» Messerschmitt Bf109E-1, Eduard 1/32, FÄRDIG
» Messerschmitt Bf109G-4/6, J-705, Hasegawa 1/32
» Messerschmitt Bf109G-2, Messerschmitt Bf109G-2, Oblt. Franz Scheiss, 8. JG53 "Pik Ass", Revell 1/32
» Bf109G-6 Ilmavoimat (Hasegawa 1/32)
» Messerschmitt Bf109E-1, Eduard 1/32, FÄRDIG
Sida 3 av 3
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet